Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
A Kamara szerepvállalása a duális szakképzésben Kazincbarcika, december 02. Bihall Tamás MKIK alelnök.
Szabó Bálint Budapest, december 9. A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben.
Versenyképes gazdaság Versenyképes szakképzés
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés Az MKIK megnövekedett szerepvállalása a szakképzésben.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése, az OKJ rendszerének továbbfejlesztése.
Kompetencia Végzettség
Szakképzés jelene és jövője
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
TANULÓSZERZŐDÉSSEL A MUNKA VILÁGÁBAN
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A kamara szerepe a duális szakképzésben március 01.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Az MKIK szerepe a szakképzésben
A gazdasági kamarák feladata, célja a szakképzésben 2013.
Pális Ferenc szakképzési vezető. Tanácsadói hálózat Pális Ferenc szakképzési vezető 2000-ben indult a hálózat Jelenleg több.
Gubicza Zsanett képzési referens Budapest,
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Kamarai prioritások Foglalkoztatottság növelés Képzési szükséglet meghatározása Szakképzés nemcsak oktatáspolitikai kérdés, hanem foglalkozáspolitikai,
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A magyar szakképzési rendszer makroszintű tervezése, európai kitekintéssel dr. Vámosi Tamás egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Gödöllő,
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Gázipari Szakszervezeti Szövetség szeptember.
Szakképzés jövője, megújítása Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott kamarai szakképesítések bevezetése 1.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
Az MKIK törekvései a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Gazdasági kamarák szerepe a duális szakképzésben Szabó Bálint.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A STRATOSZ SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATA 2008 TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁHOZ KÉSZÜLT: AZ MKIK TÁMOGATÁSÁVAL, A STRATOSZ.
A szakképzési fejlesztések foglalkoztatási hatásai A Magyar Közgazdasági Társaság 49. Közgazdász-vándorgyűlése Pécs, szeptember 30. Bihall Tamás.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A kamara szerepe a duális szakképzésben január 27.
Az MKIK törekvései a szakképzés átalakításában Áttörés a duális szakképzés irányába.
A kamarák szerepe és feladatai a szakképzésben Hálózatszerű működés Projekt típusú munkavégzés Professzionalitás.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
Gazdasági kamarák új szerepe a duális szakképzésben Szakképzés jelene és jövője.
Gazdasági kamarák új szerepe a duális szakképzésben Szakképzés jelene és jövője Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.
A gazdálkodó szervezetek elvárásai a szakmunkásképzéssel szemben Versenyképes gazdaság – versenyképes szakképzés Dr. Szilágyi János.
Versenyképes Gazdaság – Versenyképes Szakképzés A korszerűsített OKJ és az átdolgozott szakképesítések bevezetése.
A Kereskedelmi és Iparkamarák szakképzési feladatai 2012.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Szakiskolai fejlesztési program
Kompetencia Végzettség
Gazdasági kamarák új szerepe a duális szakképzésben
Kamarai gyakorlati oktatói képzés és vizsga
Előadás másolata:

Versenyképes gazdaság versenyképes szakképzés A szakképzés mint a jövőbe történő befektetés A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara megnövekedett szerepvállalása a szakképzésben Dr. Szilágyi János

Nagyot romlott a versenyképességünk, de már túl vagyunk a mélyponton A magyarországi vállalatok versenyképessége már csak a szakképzés rendszerének teljes átalakításával biztosítható. A gazdasági fejlődés gátja a jól képzett szakemberek hiánya! World Economic Forum, Global Competitiveness Index (rank) Forrás:KSH

Hazánk foglalkoztatottsági rátája a hasonló népességszámú országokkal összevetve is rendkívül alacsony A foglalkoztatottak száma Magyarországon és néhány hasonló népességszámú országban, 2009 (millió fő) Forrás: Eurostat Svédország

Forrás: Eurostat Alacsony ifjúsági munkanélküliség és a jó szakképzési rendszer átlag25 éves

A kamarák közjogi feladatai a szakképzésben Gyakorlati képzés felügyelete A tanulószerződések kötése Szakmai záróvizsgákra kamarai delegálás Mestervizsgára felkészítés Mestervizsgáztatás Közjogi feladat Nem közjogi feladat Közjogi feladat Gyak. képzés gazdál- kodó szervezet Gyak. képzés iskolá- ban Iskolai szakmunkás vizsga Felnőtt képzés Iskolai technikus vizsga FSZ képzés Képzés Vizsgáztatás

125 szakmában Szakmai és vizsgaköv. Központi programok Vizsgatételek Szintvizsga feladatbankok SZAKMASZTÁR Fesztivál EURO és WORLDSKILL Tanulószerződés kötés Gyak. szintvizsga Szervezése Vizsgaelnöki delegálás Gyak. Képzőhely akkr. Mesterképzés és vizsg. RFKB társelnöki Képzési, beisk. Szerk. Közjogi feladat Gazdasági kamarák közjogi feladatai a szakképzésben Országos szint Területi szint

Szakképzési feladatok 125 szakmában 390 regisztrált szakértővel Kamarák szakképzési HR kapacitásának térképe 20 megyei és 3 városi kamara:  93 kirendeltség  140 főállású tanácsadó és adminisztrátor Gyakorlati képzési kapacitás kiépítése  9 ezer gazdálkodó, képzőhely  ellenőrzés és akkreditáció  tanulószerződés  tanuló szakmai versenyen  szakértő Vizsgadelegálás  vizsgadelegálás  fő vizsgabizottsági tag  fő szintvizsga  szintvizsga elnök Gazdasági érdekképviseleti szervezetek humánerőforrás kapacitása

 Szakmai és vizsgakövetelmények gondozása, karbantartása  Központi programok felülvizsgálata  Szakmai vizsgák vizsgatételeinek, azok értékelési útmutatójának kidolgozása  Szakmai záróvizsgára vizsgaelnöki delegálás  Szintvizsgák szervezése, koordinálása  SZKTV, Wordskill, Euroskill szakmai versenyek szervezése  Közreműködés a pályaválasztási és tanácsadási rendszerben A Kormány - Kamara szakképzési keretmegállapodás tartalma: 125 szakmában

1. Gyakorlati óraszámok növelése, a gazdálkodóknál folyó gyakorlati képzés szerepének jelentős növelése, a magyar szakképzés gyakorlatorientáltságának fokozása 2. A szakmai záróvizsgáztatásban a szakma elsajátításához tartozó kulcskompetenciák értékelésének és mérésének előtérbe helyezése, szakmai záróvizsga idejének csökkentése 3. Az OKJ rendszer egyszerűsítése, ésszerűsítése olyan formában, hogy a felhasználói szféra számára átlátható, használatra alkalmas legyen. A szakmai tartalmak modernizálása, új technikák, eljárások beépítése a követelményrendszerbe 4. A gazdálkodó szervezetek érdekeltségének és képzési hajlandóságának növelése a tanulók gyakorlati képzésében. Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet erősítése. Tanulók számának növelése: expanzió Fő aktivitási területek

• Gyakorlati óraszámok 50%-os növelése a gazdasági igények szerinti tartalom, nyári gyakorlat óraszámának növelése 120 órával • Szakmai záróvizsga idejének csökkentése: 960 perc/ fő; maximum 4 vizsgafeladat/modul • Modulok számának korlátozása: maximum 6 modul/szakképesítés • Szakmai tartalomfejlesztés: új technikák, technológiák beépítése • OKJ-ban szereplő szakképesítések számának racionalizálása, lehetséges szakképesítések összevonása, törlése • Modulok tartalmában való duplikációk, átfedések megszüntetése • Kompetenciák számának csökkentése, szakmai kulcs- és cselekvési kompetenciák hangsúlyozása •Új központi program struktúra: helyi tantervi részletességgel való kidolgozás • Gyakorlati képzés helyszínének meghatározása: vállalati – üzemi gyakorlati képzés kamarai garanciavállalással, cégek számának megduplázása Szakmai fejlesztőmunka eredményei

Problémák Elméletorientált a szakmunkásképzés rendszere A tanulók alapkészségeinek hiánya A tanulás iránti érdektelenség Teljesítmény nélküliség, fizikai munka elutasítása Nincs minden iskolára kötelező kerettanterv Óriási a lemorzsolódás, tehetség értelmezése

Problémák és következmények  Tudomásul kell venni, hogy nincs lehetőség valamennyi műveltségi terület összes fejlesztési célját egy időben biztosító programok alkalmazására  Azok a tanulók, akik nem szeretnének sokat az iskolapadban ülni a szakiskolát választják  Munkatevékenységbe ágyazott szakképzés pedagógiai modelljének megalkotása  A képzés középpontjába a szakmai cselekvőképességnek kell állítani

 A társadalom túlzottan „akadémikussá” vált. Mindenki törekszik a magasabb iskolai végzettség felé, anélkül, hogy vizsgálná a képzés társadalmi hasznosságát és az elhelyezkedési lehetőségeket. Ezért minden erővel erősíteni kell a szakmai életpálya megismertetését, a szakmunkás tevékenység társadalmi presztízsét vissza kell állítani. Az emberek különbözőek, ezért számukra biztosítani kell a különbözőségeiknek legjobban megfelelő iskolatípust. Aluliskolázott, hátrányos helyzetű rétegek beemelése a szakképzés rendszerébe  Mindenhol gond az általános iskolai képzés nem megfelelő színvonala. Eltűnt az általános képzésből a gyakorlati tevékenységre, a munkára nevelés, ezért általános iskolai reform kell. Az általános képzésben felmerülő hiányosságokat nem tudja a szakiskola megoldani. Szakképzési reformot befolyásoló tényezők

Európai szakképzési modellek tapasztalatai A szakképzés feladata a sikeres gazdaság munkaerő- piaci igényének kielégítése A képzés nem öncélú: a sikeres, hatékony és versenyképes munkavállaló kiképzése Vállalkozásoknál a fő motiváló erő: leendő munkavállaló magas színvonalú kiképzése:hosszú távon hoz hasznot munkaadójának és magának Nagy érték a gyorsan munkába állítható munkaerő Iskola: Mindenkinek kötelező élet közeli helyzetben, gyakorlaton részt venni. A képzés ideje alatt dolgozni kell, integrálódni a termelési folyamatba

Lemorzsolódás és szakmaelhagyás figyelembe vétele egy képzeletbeli eset Beiskolázott tanulók:100 fő Lemorzsolódás: 30 fő Szakiskolát elvégzők: 70 fő Szakmájukban 9 hónap múlva elhelyezkedők: 21 fő MKIK GVI felmérés alapján 2010

Az általános iskolából, illetve azt követően kimaradók számaránya: év a legkritikusabb!  között általános iskolába járók száma: lemorzsolódás 4 ezer fő (3,6 %)  2010-ben a 18 évet betöltött korosztály létszáma 125 ezer fő ebből 31 ezer főnek 8 osztályos vagy alacsonyabb iskolai végzettsége volt (24,7%)  A 14 éves korosztály rendkívül fogékony a cselekvés központú feladatokra, valós gyakorlati tevékenységekre épülő pedagógiára. Jelentős rétegeket vesztett el a 9-10 osztály bevezetésével a magyar szakképzés, ezzel a magyar munkaerő-piac

Forrás: KSH

Lényegét tekintve vállalati képzés, amelyet az iskolai képzés egészít ki Minél több idő eltöltése az üzemben 480 óra évente az iskolában: 320 óra szakmai 160 óra közismereti A tanulót a cég veszi fel!

A német és a magyar duális szakmunkásképzés Német - döntően vállalati képzés - üzemi gyakorlat 4000 óra - munkaviszony a meghatározó - tanulószerződés 90-95% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet vállalatnál - 9 osztályos általános iskola -közismereti óraszám egységes szakmakép -gazdaság önfinanszírozó Magyar - felerészben vállalati - üzemi gyakorlat 1900 óra - tanulói és munkaviszony - tanulószerződés 80% tanítási-munkanap / év - szakmai elmélet iskolában - 8 osztályos általános iskola -közismereti óraszám moduláris képzési rendszer -gazdaság szakképzési adó

„ Tanulni annyi, mint é lni a lehetős é ggel ” Paulo Coelho