A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

A vasúti szabályozás változásai: az „új” vasúti törvény előkészítése
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Megújulók: mekkora támogatást érdemelnek? Dr. Gács Iván egy. docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Depóniagáz, mint üzemanyag
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Készítette: Dudás Gábor Kovács András Molnár Dániel
Nyíregyháza, szeptember 09.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Kovács Gábor mb. átviteli igazgató, MAVIR ZRt. Császár György
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
A Magyar Vasúti Hivatal tevékenységének bemutatása dr. Szmodis Jenő Jogi szakértő október 25.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
Települési vízgazdálkodás I. 13.előadás
Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
A MÁV Zrt. pályahálózat helyzete, fejlesztése
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. szerepe a vasúti piacon Budapest, május 3. Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Workshop, megcélozva közép- és kelet-Európát Budapest, Magyarország május 15.
Mágnes vasút Maglev.
KÖLTSÉGBECSLÉSI ELJÁRÁSOK alkalmazása
Decentralizált energiaellátás
Székesfehérvár helyi közösségi közlekedési hálózata
MiFiN Mikrofinanszírozó Zrt. hitelezési termékei
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Tevékenység főbb területei: -Tervelőkészítés, tervellenőrzés, műszaki specifikációk és pályázati dokumentációk készítése, a tervezés irányítása -Vágányok.
A BKV Zrt. pozícionálása
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE VASÚTTECHNIKAI SZAKMAI ANKÉT Győr, 2013. 07. 08. A JÓ VASÚTI PÁLYAÁLLAPOT MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGI JELENTŐSÉGE KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI TANSZÉK Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár

1. A VASÚTI PÁLYÁK MŰKÖDTETÉSÉRŐL A vasúti infrastruktúra működtetésért felelős műszaki garnitúra célja: RAMS R = Reliability MEGBÍZHATÓSÁG Egyre nagyobb az ellentmondás a helyhez kötött vasúti infrastruktúra állapotából fakadó forrásigény és a tényleges finanszírozás között. A = Availability HASZNÁLHATÓSÁG M = Maintainability KARBANTARTHATÓSÁG S = Safety BIZTONSÁG Stabil finanszírozás Magas fokú műszaki teljesítmény Az állam célja: minél kisebb legyen a működtetés forrásigénye

1. A VASÚTI PÁLYÁK MŰKÖDTETÉSÉRŐL A vasúti közlekedés biztonságát és szolgáltatási színvonalát biztosító pályafenntartási tevékenység

2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA Az állapot romlása és a következmények alakulása az elviselt forgalmi terhelés függvényében. A „magára hagyott” vasúti pálya esete Állapotromlás (R) Siklások Törések Fáradások Fekvésgeo-metriai hibák, kopások Gyártási és építési eltérések Elviselt forgalmi igénybevétel (T)

𝑹= 𝑹 𝒐 ∗ 𝒆 𝒂∗𝑻 T=𝐟(𝐦, 𝐕2) 𝑹 𝒐 2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA Az állapotromlás törvénye Állapotromlás (R) Siklások 𝑹= 𝑹 𝒐 ∗ 𝒆 𝒂∗𝑻 Törések T=𝐟(𝐦, 𝐕2) Fáradások Fekvésgeo-metriai hibák, kopások 𝑹 𝒐 Elviselt forgalmi igénybevétel (T)

2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA Az állapotromlás sebessége Állapotromlás (R) 𝑹= 𝑹 𝒐 ∗ 𝒆 𝒂∗𝑻 ! 𝑹 𝒐 T1 T2 Elviselt forgalmi igénybevétel (T)

2. A VASÚTI VÁGÁNY ÁLLAPOTÁNAK ROMLÁSA A vasúti pálya állapotváltozásának és a határértékeknek sémája Állapotromlás (R) Abszolút határérték Biztonsági határérték Gazdaságossági határérték Optimum Építési határérték Elviselt forgalmi igénybevétel (T)

3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA A vasúti közlekedés biztonságát és szolgáltatási színvonalát biztosító pályafenntartási tevékenység

3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA Az FKG munka hatása Állapotromlás (R) elviselhető többlet igénybevétel R1 R2 Forgalmi igénybevétel (T) Kérdés: az elvégzett FKG munka eredményének tartóssága

3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA Összefüggés a személyszállítási fajlagos vontatási energia és a pálya geometriai állapotát jellemző SAD minősítő szám között

3. A MUNKÁLTATÁSOK HATÁSA Az FKG munka hatása TMK program esetén Költségtöbblet (millió Ft) Vontatási energia költségtöbblet SAD SAD romlásgörbe FKG munkáltatással Vontatási energia költségtöbblet FKG munkáltatással SAD romlásgörbe Évek

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL A finanszírozás alakulása 2003 – 2011 között Diagram forrása: Dr. Hanyecz Pál , MÁV Zrt. KI, ppt, 2011.12.08. A vasúti közlekedésről szóló 2005. CLXXXIII. törvény (vtv) 28. § (1) pontja szerint: Az állam nevében a miniszter… szerződésben kötelezettséget vállal a … pályahálózat működtetésével kapcsolatban felmerült, és a hálózat-hozzáférési díjból, valamint a vasúti társaság egyéb üzleti tevékenységéből nem fedezett, indokoltnak elismert költségei megtérítésére.

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL Politikusok és gazdasági szakemberek manapság gyakran hangoztatott kijelentései: „… a vasút pénznyelő…” „… a vasút veszteséget termel…” KÉRDÉSEM: A KIJELENTÉSEK ALAPJÁUL A TÖKÉLETES TÁJÉKOZATLANSÁG VAGY AZ ERŐTELJES VASÚTELLENESSÉG SZOLGÁL?

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL Állandó sebességkorlátozások alakulása

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL Karbantartási költségek

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL A vasúti pálya főbb elemeinek felújítási ciklusidői a MÁV Zrt. hálózatán Megnevezés Műszakilag indokolt ciklusidő (év) Számított ciklusidő 2006 évben (év) Vágányszabályozás (vágányfm) pályaállapot függvénye 5 Keresztalj javítás (db) 25 209 Keresztalj csere (db) 189 Kitérő alkatrész csere (db) 12 21 Komplett kitérőcsere (db) 17 635 Felépítménycsere (vágányfm) 24 224 Forrás: MÁV Pályavasút üzleti stratégiája (2008-2013) Munkáltatási ciklus és élettartam adatok a DB nem nagysebességű fővonalaira Megnevezés Forgalmi terhelés (millió elegytonna) Ciklusidő illetve élettartam (év) Vágányszabályozás 40 – 70 4 – 5 Síncsiszolás 20 – 30 1 – 3 Ágyazattisztítás 150 – 300 12 – 15 Teljes ágyazatcsere 200 – 500 Síncsere 300 – 1000 10 – 35 Vasbetonalj csere 350 – 700 30 – 40 Alépítmény felújítása  500  40 Forrás: B. Lichtberger: Handbuch Gleis, 2004

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL A megvalósult fejlesztések aránya a műszakilag szükségeshez képest

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL A vasúti pálya élettartam költségei Élettartam 30-50 év Az élettartam költségek 30-40 év távlatában nem stabilak (pl. árváltozások, új technológia, megoldások megjelenése). Bár az élettartam költségek nem stabilak nagyobb időtávlatában, de az ezeken a költségeken alapuló műszaki lehetőségek sora jól ismert (a technika mai színvonalán). Ezért az élettartam költségek alapján ma egyértelműen eldönthető, hogy melyik műszaki megoldás a gazdaságos. A vasúti pálya élettartam költségeinek megoszlása Forrás: Balfour Betty Co.

4. TÉNYADATOK A KÖZELMÚLTBÓL A magyar vasúti infrastruktúra fejlesztési igénye Megnevezés Vonalhossz (km) Teljes beruházási költség (milliárd Ft) Törzshálózat összesen 4 633 3 943 ebből - TEN-T hálózat összesen 2 620 2 570 - egyéb országos törzshálózat 2 013 1 346 Elővárosi vasúthálózat 112 477 Mellékvonalak 680 150 MÁV Zrt. összesen 5 425 4 570 Forrás: MÁV Pályavasút üzleti stratégiája (2008-2013)

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA A vasúti közlekedés biztonságát és szolgáltatási színvonalát biztosító pályafenntartási tevékenység

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA Sebességkorlátozások összes hossza 2013 év tavaszán Forrás: Szemerey Ádám

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA Sebességkorlátozások alakulása 1999 – 2014 évek között Forrás: Szemerey Ádám

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA Pályaállapot miatti állandó sebességkorlátozások a MÁV Zrt. vonalhálózatán (2010) Forrás: Dr. Tömpe István, MÁV Zrt., 2011

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA Gyorsítási energiaértékek különböző V0 és Vi gyorsítási sebesség értékpárok függvényében, valamint a gyorsítási energiák költségei Siemens Taurus villamos mozdony és 500 t tömegű személyszállító gyorsvonat Siemens Taurus villamos mozdony és 2000 t tömegű tehervonat Sebességlépcső (km/h) Egy gyorsítás villamos-energia költsége (Ft) V0 Vi 20 160 5 700 40 5 400 60 4 980 80 4 350 100 3 500 120 2 540 140 1 360 Sebességlépcső (km/h) Egy gyorsítás villamos-energia költsége (Ft) V0 Vi 20 120 13 400 40 12 250 60 10 340 80 7 700 100 4 200

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA A sebességkorlátozások utáni bruttó gyorsítási energia költség 2010. november 1. és 2011. október 31. között a Budapest-Kelenföld – Győr vonal vágányaiban, havi bontásban Megjegyzés: csak Taurus személy- és teherszállítás, Railjet, Flirt és Talent vontatójárművű vonatok esetére

5. A SEBESSÉGKORLÁTOZÁSOK PROBLÉMÁJA Négy vasútvonalra a becsült , lassújelek utáni nettó gyorsítási energiaköltség 2012 évben Becslés a számítások alapján: a hálózaton a jelenlegi lassújel állomány mellett a fellépő gyorsítási teljes többletköltség a teljes éves villamosenergia felhasználási költség 30%-át biztosan meghaladja!

6. KÖVETKEZTETÉSEK Alapigazságok A finanszírozás csökkentése nem mehet a műszaki színvonal rovására, nem károsíthatja a RAMS elvet. Az élettartam meghosszabbításának nem egészséges módszere a teljes elhasználódásig való használat. Ez ráadásul akadályozza az egyes elemek, szerkezetek újrafelhasználhatóságát is. Az igényesebb megoldást és a korszerű technológiával történő, jó minőségű építést kell előnyben részesíteni. A jó minőség miatti kevesebb karbantartási beavatkozás, a vágányzárak számának csökkenése, a lassújelek elmaradása nagyon jelentős megtakarításokat jelenthet a pálya élettartama során.