Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A BKV Zrt. pozícionálása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A BKV Zrt. pozícionálása"— Előadás másolata:

0 A közszolgáltatás finanszírozási kérdései
Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, február 05.

1 A BKV Zrt. pozícionálása
Közel 200 éves múlt 5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó Több mint fő alkalmazott 21,4 Mrd férőhely km Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát) A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2

2 A BKV Zrt. az elsők között
1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút 3

3 BKV Zrt. Önkormányzati vállalat (100%)
Feladata: Budapest és az agglomeráció közösségi közlekedése (~2 millió lakos) Tulajdonos, hatóság és megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata Szerződés: 4

4 A 2009. évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások
∆ = 23,2 Mrd Ft A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 5

5 Belső eladósodottság 6

6 A belső eladósodottság megoszlása
7

7 Mi kell a normális, stabil működéshez?
8

8 Mi kell a normális, stabil működéshez?
Pénz, pénz, pénz 9

9 Finanszírozási igények
Nyereség Kamatterhek, adósságszolgálat Hálózatbővítés, szolgáltatás-fejlesztés Új piacokra történő belépés Értéknövelő felújítás, rekonstrukció Kivezetett eszközök pótlása Működés finanszírozása Közszolgáltatás (utasszállítás) Támogató feladatok (pl. karbantartás) Hatósági jellegű f. (pl. menetrend-készítés) Egyéb feladatok (pl. múzeumok) 10

10 Finanszírozási források
Hitelfelvétel Önkormányzati tőkepótlás Projektpénzek Egyéb, saját bevételek Normatív támogatás Önkormányzati működési támogatás (jelenleg = 0 Ft) Agglomerációs és kerületi önkormányzati hozzájárulás Szociálpolitikai árkiegészítés Menetdíj-bevétel 11

11 Menetdíjbevétel Jegy- és bérletbevételek + pótdíjak
Forrása: a szolgáltatást igénybe vevő utas Mértéke: ~51,0 milliárd Ft (2009.) Enyhén szezonális jellegű évben magas volt, de évben a tarifaemeléstől jelentősen elmaradt a tényleges realizálás Nincsenek benne jelentős tartalékok, amit a nemzetközi összehasonlítások is igazolnak! 12

12 Menetdíjbevétel 13

13 Szociálpolitikai árkiegészítés
Tanuló- és nyugdíjas kedvezmények, valamint az ingyenes utazások kompenzációja Forrása: központi költségvetés Mértéke: ~16,9 milliárd Ft (2009.) 2,3 millió tanuló havibérlet után: nettó 6,74 Md Ft (3580 Ft/db) 1,16 millió nyugdíjas havibérlet után: nettó 3,4 Md Ft (3580 Ft/db) Ingyenes utazásokra: nettó 5,57 Md Ft (bázis érték indexálással) Egyéb: ~nettó1,2 Md Ft (éves bérletekre, helyközi (busz, HÉV) jegyekre, stb.) Havonta többször egyenletesen érkezik (ingyenesek: havonta) Törvényi háttér: 87./2003. törvény és 31./2007. sz. GKM rendelet 14

14 Szociálpolitikai árkiegészítés
Problémák: Nincs megfelelő valorizáció + a bruttó számítás miatt az áfa-emelés is a szolgáltató vesztesége Nincsenek megfelelően mérve az ingyenes utazások Következmény: a nyújtott szociálpolitikai árkedvezmények miatt kieső bevételeket nem kompenzálja teljes egészében a társaság számára! 15

15 Normatív támogatás Ágazati súlyozású, férőhely-kilométer alapú
Forrása: központi költségvetés Mértéke: 32,2 milliárd Ft (2009.) Nagyjából egyenletesen, havi szinten érkezik Feltételei: - maximum 25%-kal haladhatja meg a működési és tőkepótló önkormányzati (megrendelői) támogatást - szolgáltatás fenntartása a teljes évre (visszafizetési kötelezettség!) Törvényi háttere: éves költségvetési törvény (116./2003. óta) és a kapcsolódó szakminisztériumi tájékoztatók A tartós finanszírozás törvényi háttere jelenleg hiányzik Mozaikszabályozás helyett: egységes személyszállítási törvényt 16

16 Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás
Normatív támogatás Problémák: Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás Mértéke óta be van fagyasztva Nem követi megfelelően a bevétellel nem fedezett, indokolt költség mértékét Következmény: működés tartós alulfinanszírozása 17

17 Beruházási támogatás Önkormányzati tőketartalék: pótló és felújító feladatokra, valamint állami és önkormányzati (közvetve: EU) projektpénzek, bővítő beruházásokra Mértéke: 10,9 milliárd Ft tőketartalék (2009.) és 45,3 milliárd Ft kiemelt beruházás (DBR, 2009.) Ágazati igények alapján, a műszaki színvonal romlásának megállítására évente Md Ft pótlás-felújítás lenne szükséges Felhasználása: csak szerződésben rögzített feladatokra használható fel Törvényi háttér: önkormányzat éves költségvetése és a Nemzeti Fejlesztési Tervhez igazodó éves költségvetési törvény + metrótv. 18

18 Beruházási támogatás Problémák:
A tőketartalék csak szerződés szerint használható fel, a társaságnak nincs saját szabad forrása felújító, pótló beruházásokra A tőkepótlás jelenlegi mértéke még az ÉCS szintjét sem éri el, 2005 óta stagnál, vagy még nominális értéken is csökken Az új, bővítő beruházások nem váltják ki a szükséges felújításokat, pótlásokat Következmény: műszaki állapotok folyamatos romlása szolgáltatás minősége és biztonsága romlik csökkenő kereslet, növekvő költségek 19

19 Alulfinanszírozottság
Összegzés: A BKV Zrt finanszírozása a rendszerváltás óta megoldatlan A BKV Zrt a évi adósság-konszolidáció ellenére is adósságspirálba került A helyzetből a kiutat csak az állam / önkormányzat által a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek jogszabály szerinti megtérítése jelentheti – finanszírozó kör bővítésével (agglomeráció, kerületek) A BKV Zrt-t jelenlegi belső (műszaki) és külső (pénzügyi) eladósodottsága versenyképtelenné teszi 20

20 Alulfinanszírozottság
A társaság adósságállománya… … én: millió Ft … én: millió Ft 21

21 Szándéknyilatkozat az Állam és a Főváros között a BKV fenntartható finanszírozására
Finanszírozási alapelvek: Intézményesíteni az Állam szerepvállalását Finanszírozási források meghatározása több évre előre Közös megrendelői szervezet létrehozása Belső műszaki eladósodottság fokozatos felszámolása Szolgáltatási volumen rögzítése Regionális közösségi közlekedés összehangolása 2010. évben nyújtandó finanszírozás: Államtól ,443 mrd Ft vissza nem térítendő támogatás 5 mrd Ft államilag garantált hitel Fővárostól 5 mrd Ft működési támogatás 10 mrd Ft tőkepótlás 2011. évtől nyújtandó finanszírozás: Államtól tervezett inflációval növelt árkiegészítés és normatív támogatás 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) Fővárostól 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) 22

22 Köszönöm a figyelmüket!
23


Letölteni ppt "A BKV Zrt. pozícionálása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések