LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István 1855-1927 Böjti Bence (Általános Iskola.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A Szentcsalád nyomában
Készítette: Ötvös Zsolt 13DK. Oktober.6.án indultunk 6-an Németországba gyakorlatra Márton Zsuzsanna tanárnővel. Hosszú út után megérkeztünk észak-németországba.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Berta Dénes (Miklósfai Általános.
AZ ÉLET NAPOS OLDALA MINDIG JELEN VAN - CSAK MEG KELL KERESNI….. MUSIC: Bobby McFerry – Don`t Worry Be Happy.
A törvényhozó Nagy Lajos
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A házasság még nem a mennyország
Munka témája:Törökbecsei kirándulás
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
Matematika példák a kanizsai vár és várásatás adataival
Digitális technika, digitális áramkörök
AZ ÖNELLÁTÁSTÓL AZ ÁRUTERMELÉSIG
A középkori nagybirtok és feudális szolgáltatások
Az Európán kívüli világ
Várak Városok Falvak Imre Bianka 9B
Vegyetek erőt! Folk Iván.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
TKIKI csapat Ide jön a fénykép a csapatról. „Zene nélkül nincs teljes ember.” „Ahol virágzó zenekultúra volt, az mindig az ének talaján fejlődött.” „Akinek.
Tovább lépéshez mindig nyomjon meg egy billentyűt!
Hogyan lehet több millió Ft-ra szert tenni befektetés nélkül ! Figyelem ! Az egész rendszer egy vásárlói közösségre van ráépítve ! Az azonnali jövedelem.
HOGYAN LEHETETT MESTER VALAKIBŐL ?
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kvíz kérdések az Toldi iskola múltjából és jelenéből
Asszonysors az I. világháborúban
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Elektronikus adóbevallás
Halmazok Gyakorlás.
Szélességi bejárás A szélességi bejárással egy irányított vagy irányítás nélküli véges gráfot járhatunk be a kezdőcsúcstól való távolságuk növekvő sorrendjében.
Óbarok Forrás: Saját képek.
Somogybükkösd.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
2006. március 3. Három négyzet oldalai különböző prím- számok. A két kisebb négyzet kerületének ösz- szege egyenlő a legnagyobb négyzet kerületé- vel;
Telefonos feladat Egy háromjegyű szám elé írtunk egy hármast, majd az eredeti háromjegyű szám mögé írtunk egy hármast. A kapott két négyjegyű szám különbsége.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2007 Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények.
Mennyibe kerül az adófizetőknek a Gyurcsány-kormány egy állami vezetője? január 4. Luxusbaloldal - luxuskormányzás.
Matematika feladatlap a 8. évfolyamosok számára
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Kondákor Flórián (Piarista Általános.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Kondákor Annamária (Piarista.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Czémán Mátyás (Piarista Általános.
Holcim Hungária Zrt. © 2010 Ismeri Ön a Holcim Hungária Otthon Alapítványt?
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
DON BOSCO.
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Készítette: Bacsó Beáta
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
7. Én lelkem, mire csüggedsz el? Mit kesergesz ennyire? :/: Bízzál Istenben s nem hágy el, Kiben örvendek végre. Ki nekem szemlátomást Nyújt kedves szabadulást,
Charles Augustin de Coulomb
Készítette: Keresztes Balázs Naszály.
Zselickislak.
Gazdaság és társadalom változása a korai középkorban
és a Venn-Euler diagrammok
Kecskemét az I. világháborúban. Sándor István 1870-ben, kecskeméti gazdacsaládban született, iskoláit Csurgón, a Kecskeméti Református F ő gimnáziumban,
Evangelista Torricelli
Retusált látképek Mennyire ismered Magyarországot?
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
Jegyzetkészítés 5/17.
E-HÓD HÓDítsd meg a biteket!.
SZÉKESFEHÉRVÁR.
KOLPING-MOZAIK. ADOLF KOLPING ÉLETE I ban született a németországi Kerpenben ig különböző cipészműhelyekben segédként dolgozott ben.
A FALVAK ÉS LAKÓIK.
A mintegy negyven vetített képes előadás tartalmi vázlata
Előadás másolata:

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Böjti Bence (Általános Iskola és Óvoda Palin 5.o.) Kanizsai matek Matematikai példák a miklósfai uradalom és a nagykanizsai iparosság adatainak felhasználásával Hajdu Sándor (szerk.): Matematika 5. Budapest: Műszaki K., Az osztással és arányos következtetéssel kapcsolatos leckékhez

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Tankönyvem

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Forrás: Nagykanizsa és régiója az EU-s csatlakozáskor. Nagykanizsa, Richard Bright angol utazó 1815-ben gróf Festetics György meghívására látogatást tett a csurgói és a szent- miklósi uradalmakban és meg is írta élményeit. Bright leírása szerint, 1815-ben 90 jobbágycsalád élt a ma Nagykanizsához, akkor a miklósfai uradalomhoz tartozó Miklósfa, Fakos, Sánc és Bagola területén. Ez a 90 család összesen 3120 napot robotolt évente.Bright Festetics jobbágycsalád uradalomrobotolt

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Ha csak a családfő ment el robotolni, hány napot kezdtek meg a családok robotmunkával? a. 36 b. 33 c. 34 d. 32 e Ha a jobbágy többet dolgozott a szükségesnél, 12 krajcárt kapott naponta. Ha két jobbágy 840 krajcárt kapott a roboton felüli munkáért, összesen hány napot dolgoztak a roboton felül? a. 69 b. 36 c. 35 d. 138 FELADATOKFELADATOKFELADATOKFELADATOK MEGOLDÁS

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Részlet Richard Bright írásából Forrás: Nagykanizsa és régiója az EU-s csatlakozáskor. Nagykanizsa, 2004.

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Barbarics Lajos monográfiája szerint: 1889-ben Nagykanizsán 370 iparos 693 segéd 308 tanonc dolgozott. Az év folyamán 333 segéd és 48 tanonc kilépett az iparosoktól.iparos segéd tanonc 1904-ben 534 iparos, 1098 segéd, 495 tanoncot számláltak ben 536 iparos, 986 segéd és 532 tanonc volt. Az I. világháború kitörése előtt (1913-ban) 583 iparos, 859 segéd, 598 tanonc dolgozott Nagykanizsán. Forrás: Barbarics Lajos: Nagykanizsa. Budapest: A Magyar Városok Monográfiája Kiadóhivatala, 1929.

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Mennyivel nőtt az iparosok száma 1889 és az I. világháború között? a. 234 b. 213 c. 214 d. 221 e ben hány segéd és tanonc maradt összesen munkában? a. 650 b. 640 c. 620 d. 670 e Melyik időszakban nőtt leginkább az iparosok száma évenként? (Minden számot kerekítsél felfelé) a b c FELADATOKFELADATOKFELADATOKFELADATOK MEGOLDÁS

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István A segédek vagy a tanoncok száma nőtt jobban, és mennyivel 1889 és az I. világháború között? 7. Ha 1904-et követően iparos csak segédből lehetett, 1907-re hány segéd vált iparossá. Ha a tanoncok közül ez időben senki sem lett segéd, hányan maradtak segédek és hány segédnek kellett más munka után néznie? 8. Ha 1904-et követően csak tanoncból válhatott valaki segéddé, 1907-re hány tanoncból lett segéd? FELADATOKFELADATOKFELADATOKFELADATOK MEGOLDÁS

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Részlet Barbarics Lajos könyvéből Forrás: Barbarics Lajos: Nagykanizsa. Budapest: A Magyar Városok Monográfiája Kiadóhivatala, 1929.

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István A helyes válasz az e: 3120 : 90 = 34,66, tehát 35 munkanapot kezdtek el 2.A helyes válasz a : 840 krajcár : 2 = 420 : 12 = 35 napot 3. A helyes válasz: c 693 – – 48 = A helyes válasz az e 1889 és 1913 között 583 – 370 = 213 MEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOK

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István A helyes válasz az a 1889 és 1904 között 534 fő – 370 fő = 164 fő 1904 év év = 15 év 164 fő :15 év = 10,9 azaz 11 fő/év 1904 és 1907 között fő – 534 fő = 2 fő 1907 év – 1904 év = 3 év 2 fő : 3 év = 0,66 fő/év, azaz 1 fő 1907 és 1913 között 583 fő – 534 fő = 47 fő 1913 év – 1907 év= 6 év 47 fő : 6 év = 7,8 fő/év, azaz 8 fő Tehát 1889 és 1904 között nőtt legjobban évente az iparosok száma Nagykanizsán. MEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOK

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István A helyes válasz: A segédekké = 166 fővel nőtt. A tanoncoké: 598 – 308 = 290 fővel nőtt, tehát a tanoncok száma 290 – 166 = 124 fővel jobban nőtt, mint a segédeké. 7. A helyes válasz: Miután 1907-re 535 – 534 = 2 fővel nőtt az iparosok száma, az 1098 segédből 2 fő lehetett iparos re 986 segéd maradt, így 1098 – 2 – 986 = 110 segédnek kellett más munkát keresnie. 8. A helyes válasz: 1904-et követően csökkent a segédek száma, így nem válhatott tanoncból segéd. MEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOKMEGOLDÁSOK

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Bright Richard: angol orvos, utazó ben Bristolban született, 1858-ban halt meg. Közép-Európát bejárva jutott el 1815-ben a ma Nagykanizsához tartozó Miklósfára (akkori nevén Szentmiklósra, a falu földesura Festetics György vendégeként. Képe: _Archives/Dr.%20Richard%20Bright/Richard%2 0Bright.jpg _Archives/Dr.%20Richard%20Bright/Richard%2 0Bright.jpg KISLEXIKON

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Festetics György: Ma Nagykanizsához tartozó Bagola, Fakos, Miklósfa és Sánc valamikori földesurai voltak, a Dunántúl egyik leghíresebb és leggazdagabb főúri családja. Festetics György idejében élte virágkorát a közeli nagy uradalom Csurgón és a hozzá tartozó kisebb szentmiklósi uradalom. Ekkor tanított Csurgón, járt a vidéken, talán Nagykanizsán is Csokonai Vitéz Mihály. Festetics György 1755 január 1 született Ságon (ma Simaság). Bécsben tanult, majd katon lett ben Keszthelyre vonult vissza, ahol megalapította gazdasági iskoláját a Georgikont és felvirágoztatta uradalmait.Aki többet szeretne olvasni róla, kattintson a következő honlapra: etesevfordulok_festetics etesevfordulok_festetics KISLEXIKON

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István jobbágy: A feudalizmusban az a személy, aki földet kap a földesúrtól, hogy dolgozzon rajta. Személyében szabad, de vagyona nincs, hiszen a föld az úré, csak dolgozik rajta a jobbágy. A földért cserébe ingyenes munkával (robottal), terményadóval (minden termény kilenced részével és ajándékkal) tartozott a földesúrnak. iparos: (mester) valamely szakmát önállóan művelő ember, aki végigjárva a tanonc és inaséveket válhatott iparossá. A középkorban, a céhek világában rövidebb-hosszabb vándor tanulmányút után mesterművet kellett készítenie. A században vizsgát kellett tennie szakmájából elméleti és gyakorlati tanulás után válthatta ki az iparengedélyt. KISLEXIKON

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István robot: az úrbéri rendszerben az a szolgai munka, melyet a jobbágy földes ura javára teljesíteni tartozott. Forrás: Pallas Nagylexikon. Internetes formában elérhető: KISLEXIKON krajcár: XIII. században először Tirolban vert aprópénz, melyet az azon lévő kereszt után nevezték el krajcárnak. Rendszerint rézből veretett, csak bajor krajcár volt ezüstből. Magyarországon a 19. században a forint 1/60-ad része volt. 185 után forgalomba jött az osztrák értékű Krajcár, mint a megfelelő forint századrésze. Forrás: Pallas Nagylexikon. Internetes formában elérhető:

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István tanonc: Az iparos mesterséget gyakorlati képzés során – egy-egy iparos mesternél – megtanuló diák. Ha megfelelt segéddé válhatott. uradalom: A földesúr gazdálkodással foglalkozó birtokai. Élén gazdasági vezető állt, akit gazdatisztnek, tiszttartónak is hívtak. Az uradalmakban jobbágyok dolgoztak ingyen (robotoltak) vagy bérért. Voltak olyanok, akik bért kaptak csak (béresek) vagy bért és földet is munkájukért (uradalmi cselédek, szolgálók). Nagykanizsa nagy része a Batthyány család kanizsai uradalmához tartozott. KISLEXIKON segéd: Az iparos mester alkalmazottja, aki már kitanulta a mesterség alapjait. Ha megfelel és van hozzá megfelelő mennyiségű pénze, a mestermunka elkészítését követően önálló iparossá is válhat.

LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Először minden bonyolultabbnak tűnt, izgultam, meg tudom-e csinálni. Nekiestem a számítógépnek, de hamar rájöttem, hogy a segítő könyvtárosnak, Attilának és Feri bácsinak igaza van: előbb gondoljam végig mit akarok, terezzem meg papíron, aztán készítsem el. Azt sem gondoltam volna, hogy a számítógép ennyi mindenre jó, pedig otthon gyakran használom. Leginkább a bemutató szerkesztése, és a szkennelt képek javítása, átalakítása tetszett. Tetszik, jövőre is csinálok egyet valamelyik új tankönyvemhez.