Az ókori görög építészet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Akropolisz 5/B.
Advertisements

Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
SZICÍLIA ahogy én láttam 1. rész Saját fotóiból készítette:
Római építészet Augustus korában
Természetes formák Maragon homlokzat Kamrák, konyhák Házi oltár
Készítette: Tóth Evelin
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
AZ ÓKORI GÖRÖG KULTÚRA.
Az ókori görög művészet
KLASSZICIZMUS
A képek és a szövegrészek forrása:
Római művészet Pompeji i.e. VI.sz-i.e. IVsz.
Cella Septichora.
Rodostói kakukkok.
Fogalma, története, „Fí” szám értéke
A görög színház mint épület
Aranymetszés képviselői
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
Kνωσός Knósszosz.
A görög történelem kezdetei
Mezopotámia és Egyiptom építészete
Akropolisz Athén fellegvára.
A reneszánsz.
Az ókori görög építészet
Lous Comfort Tiffany ( ) Tiffany amerikai művész és ipari tervező, aki jól ismert műveit üveggel társítja. Az Art Nouveau (Új művészet) mozgalom.
Az égei civilizáció.
Építészet.
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
Az építészet a matematikában
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
Építészet, szobrászat, festészet
B arokk, mint művészettörténeti stílus
Barokk szobrászat.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Az ókori Hellász építészete
Hellászi lakáskultúra
Tihany.
Készítette:Bálintfi Arnold
Kisázsia Ezen a területen alakultak ki a legelső civilizációk.
Ókori Kelet.
Építészettörténet.
Ókori görög kultúra.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
Kréta-Mükéné művészete
A román kor (romanika) művészete
Az antikvitás Művészeti ágak.
A klasszicizmus 24/A.
A vályogházakról Mészáros Judit 9.A.
6. osztály Előadó: Molnár Ibolya
GÖRÖG MŰVÉSZET Az ókor művészete I.e – i.sz. 476
Hellászi lakáskultúra
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Krétai lakáskultúra.
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
02/10/ :56 T.B. STRASSBURG A Kis Franciaország „A Kis Franciaország“ egy nagyon kedves és bájos terület, csatornákkal, jellegzetes, múlt századbeli.
A zene története készítette: Szabóné Lukács Éva
A GÖRÖG ÉPÍTÉSZET Rövid prezentáció Háttérben a Parthenon (Készült: Kr.e ) Athén.
Görög művészet.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Készítette: Doránt Zsanett
Az ókori görög építészet
Az ókori kultúrák.
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
Az ókori görög kultúra
A klasszicizmus
Határtalanul program 2018 Felvidék.
Előadás másolata:

Az ókori görög építészet Készítették: Sztojkovics Bernadett Gál Klaudia

Az építészetben nagyon ritka a "találmány", az előzmények nélküli, váratlan felfedezés. Az ókori görögök építészetével sem azért ismerkedünk meg legelőször, mert ők voltak az elsők, akik az emberiséget az építés tudományával megismertették. Ma már világosan látjuk, hogy felhasználták az egyiptomiak és más ókori népek művészeti eredményeit, tanulságait. Sőt a múlt század közepe óta folytatott ásatások feltárták a Peloponnészosz félsziget és Kréta szigetének elpusztult kultúráit, melyek szintén hatottak a hódító görög törzsek építészetére. A görög nép érdeme, hogy a sokféle hatásból fejlett művészi érzékkel egységes, önálló művészetet alakított ki. Művészetük olyan forrás, amelyhez az egész európai művészet mindig visszatér új meg új ihletért.

A görögök társadalmában nagyfokú munkamegosztás volt, a művészet, az építészet önálló hivatás lett. Az építészeket jól képzett mesterembergárda, kőfaragók, szobrászok együttes munkája segítette. A kőfaragó mesterek technikai tudása bámulatosan magas színvonalat ért el : kezdetleges szerszámaikkal a hatalmas kőtömböket olyan pontosan faragták ki, hogy az összeillesztéskor centiméternyi eltérés sem mutatkozott. A görög építészetet a tervszerűség, a szabályok tisztelete is jellemzi. Keresték a legkedvezőbb arányokat, kutatták a részletek megformálásának és egybefűzésének törvényszerűségeit. Ezért az egyes oszlopok formájában, valamint az oszlopokat lefedő és az épület egész terét áthidaló gerendázat összeállításában, a részletek kiformálásában állandóan ismétlődő szabályokat figyelhetünk meg.

Parthenón az athéni fellegvárban (i.e. 447-431)

Dór oszlopfő Jón oszlopfő korinthoszi oszlopfő Az építményeket legkönnyebben az oszloprendek alapján különböztethetjük meg. Dór oszlopfő Jón oszlopfő korinthoszi oszlopfő

Oszlopfők Jón: Az egyik görög törzsről, a dórról elnevezett oszlopfajta felső lezárása a dór oszlopfő két részből áll : a felső, négyszögletes fedőlaphoz alul kör alaprajzú, lefelé keskenyedő tagozat csatlakozik. Az oszloptörzs felületét enyhén bemélyített vájatok élénkítik. A jón oszlopfő legjellegzetesebb eleme a csigavonalban csavarodó voluta. Korinthoszi:Törzse karcsúbb, mint a dóré, és kis lábazaton áll. A korinthoszi oszlopfőn egymás felett több sorban levelek helyezkednek el.

Mindhárom oszloptípushoz háromrészes gerendázat (1 /b) tartozik, de mindegyik eltér egymástól részleteivel, arányaival. A szerkezetek elárulják, hogy az ősi faépítészet is hatott a kőépítkezésekre, és annak a megoldásai éltek tovább az új anyagok megjelenése után is. A görög építészet legjelentősebb emlékei a templomok. A templomépítés közben alakultak ki a kor művészetének jellegzetes elvei. A templom megformálását, belső elrendezését természetesen a vallási szertartások határozták meg. A görögöknél az épület elsősorban a kegyszobor elhelyezésére szolgált, a belső térben csak az istenség papjai tartózkodtak. Az áldozatokat a templom előtt álló oltáron mutatták be. A görög ember az épületet így többnyire csak kívülről szemlélte.

Ezért vált a homlokzat az építmény legdíszesebb részévé Ezért vált a homlokzat az építmény legdíszesebb részévé. Kialakítása egyszerre könnyed és mégis méltóságteljes. Az épület négyszögű, ridegnek tűnő, ablak nélküli falait feloldja, mély fény-árnyék hatásokkal fellazítja a külső oszlopsor. Az athéni fellegvárban álló Parthenón, a város védőistennőjének, Athénének szentelt templom még romjaiban is nagyszabású alkotás. A homlokzat oszlopait a timpanon (1/a) háromszöge díszíti. Mindössze egyetlen ajtó nyílik a fehér márványból épült templom homlokzatán. A Parthenón eszményi elhelyezése, a környezetbe illesztése csak fokozza a hatást. A nagyszerű arányok, a kitűnő kivitel, a gazdag szobordísz (melynek ma már csak kis töredéke áll eredeti helyén) az épületet a legtökéletesebb ókori alkotások közé emeli. A számos szép templom közül a korfui Artemisz-templom dór oszloprendjét és a szoborcsoporttal díszített timpanont figyeljük meg. Érdekessége miatt szólunk még az athéni Erekhtheionról is.

A korfui Artemisz-templom (i.e. VI.század eleje)

Gerendázatát ugyanis az egyik oldalon oszlopok helyett hat kariatida (márványból faragott leányalak) tartja. Belsejében a támaszok már ismét oszlopok. A görög építészet még nem alkalmazta a boltozatot, az egyenes gerendák csak kisebb távolságokat hidalhattak át biztonságosan. Az alátámasztó oszlopokat ezért sűrűn kellett elhelyezni a belsőben, s ahogy kívül is, úgy belül is az oszlopsorok határozták meg az összképet. Az oszlopsor és a gerendázat finoman tagolt részletekből, áll, és ezek a tagozatok szép arányaikkal, finoman stilizált növényi díszítéseikkel, a faragás, a kidolgozás műves gondosságával a klasszikus szépséget árasztják.

Epidaurosz színház (i.e. IV.század közepe)

Az enyhe mediterrán éghajlaton a középületek fedetlenek, nyitottak lehettek, ilyen volt a görög kultúrában fontos szerepet játszó színházépület (2) is. A színház félkörű nézőtere domboldalra épült, felhasználta a terep emelkedését is a padok elhelyezésekor. A nézőtérrel (2/a) szemben látjuk az egyenes falú, magas színpadot (2/b). Középen kör alakú térségben helyezkedett el az ókori drámákban szinte elmaradhatatlan kórus (2/c).