KPSZTI BUDAPEST DECEMBER 4.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
Önismeret.
Tanulási zavarok és pedagógusterhek
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Csoport munka.
Látássérült munkavállalók és munkaadóik felkészítése Siketvakok Országos Egyesülete AMSZ LFR program Látássérült Személyek Foglalkozási Rehabilitációja.
A Barátság.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önismeret Horváth Renáta.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A kiégés vizsgálata családvédelmi szolgálatot ellátó védőnők körében (Bevezetés a klinikai és egészségpszichológiába 2009 )
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
MOTIVÁCIÓ.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A munkahely és a stressz
Egyéni döntések a szervezetben
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Tanulók sokoldalú megismerésének lehetőségei, eszközei
A büntetés-végrehajtási intézetek hivatásos állományú tagjainál jelentkező burn-out syndroma és a hypertonia gyakoriságának összefüggései dr.Nagy Imre.
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Nevelés és nevelői attitűdök
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Segítő hivatás mentálhigiénéje
A lelki egészség védelme az iskolában
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Készítette:Tóth Sándorné
A reintegráció lehetőségei
Személyközpontú gondozás
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A stressz.
KÖTELESSÉGÜNK HÁLÓJÁBAN A segítő foglalkozásúak kockázata Dr. Barabás Katalin.
Idősek az idősekért Győrben
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Készítette: Guttmann Ferencné
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

KPSZTI BUDAPEST 2012. DECEMBER 4. NAPKÖZI- ÉS ISKOLAOTTHONOS NEVELÉS I. SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS ALSÓ TAGOZATOS TANÍTÓK SZÁMÁRA PEDAGÓGUSOK KIÉGÉSÉNEK MEGELŐZÉSE   KPSZTI BUDAPEST 2012. DECEMBER 4.

Mottóm: „Nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására bárkit rábeszélnék. Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják, s ezzel a maguk számára értelmezhetik.” (Carl Rogers)

amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, „Munkánk művészet, amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, magán az emberi lény alakulásán és fejlődésén.”                        (Rudolf Steiner )

hogy a tanár személyisége a tanulás legfontosabb eleme, ”Hiszek abban, hogy a tanár személyisége a tanulás legfontosabb eleme, fontosabb, mint a tudása, fontosabb, mint azok a módszerek, amiket használ.” (Carl Rogers)

Mentálhigiéné=pszichológiai immunrendszer „Célja az egészségesség, ezen belül - a lelki egészség megőrzése, - a pszichikai jólét fokozása, - a lelki jellegű (vagy eredetű) betegségek és problémák megelőzése, - az enyhébb magatartási zavarok stigmatizációtól mentes rendezése, - az ember egészségben tartásának elősegítése.” (Bagdy Emőke)

„A lelki egészség pozitív életérzéssel járó belső folyamategyensúly és ebből következő viselkedés, amellyel az egyén biztosítja belső stabilitását és a társadalomban elfoglalt megfelelő helyét szüntelen változások –nehézségek, zavarok, terhelések, sőt olykor szomatikus betegségek és fenyegetettség – közepette is.” (Tomcsányi Teodóra)

Tanári munka jellegzetessége: munkatevékenység köré szerveződnek magányos tevékenység Egymástól elkülönülten végezzük Informális kapcsolataink nem a közös munkatevékenység köré szerveződnek 3. Alacsony szintű az együttműködés 4. Nevelés-tanítás „személyiségfogyasztó” foglalkozás, ha nem teszünk ellene

Burnout szindróma:kötelességeink hálójában KIÉGÉS Burnout szindróma:kötelességeink hálójában „Burnout (kiégés) szindróma krónikus, emocionális megterhelések, stresszek nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés állapota, amely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.” H. Freudenberger Kiégett , akinek : - idealizmusa, energiája, céltudata nagymértékben megcsappant; fizikai, lelki erőforrásai kiapadtak az egyén vagy a társadalom által megkövetelt irreális célkitűzések érdekében kifejtett, túlzott erőfeszítés következtében

Kiégés specifikus jellemzői: Szervezetpszichológiai jelenség, az egyéni és a szervezeti sajátosságok összjátékának „eredménye”: Az egyén ég ki, de adott intézmény körülményeinek hatására Munkahely szervezeti sajátosságai hiányos teljesítménymérés (kontroll) visszajelzés hiánya megerősítés hiánya alacsony jövedelem extra igénybevétel mellett nagy felelősség gyakori krízishelyzet elégtelen adminisztratív támogatás adminisztratív terhek korlátozott előrejutási lehetőségek határaink rugalmas kezelése Kiégésre hajlamosító személyiségjegyek áldozatkész és elkötelezett személyiségtípus; túlzottan elkötelezett személyiségtípus, akinek nincs kielégítő magánélete; autoriter (erős kontrollt gyakorló, melegség, gondoskodás, kétoldalú kommunikációt nélkülöző és/vagy lekezelő személyiségtípus

A bizonyítani akarástól a bizonyítási kényszerig Kiégés fázisai A bizonyítani akarástól a bizonyítási kényszerig Lelkesedés – lángoló lelkesedés (Ha nincs tűz, nincs kiégés sem) Nagy remélyek, felfokozott segítő szándék, sok energia, irreális elvárások saját magunkkal szemben, önként vállalt túlórák, túlmunkák,”semmire sincs időm” érzés…) Stagnálás – szembesülés a realitásokkal Család,szabadidő, pénz, barátok stb. fontosabbá válnak, mint a munka. A hangsúly a személyes igények kielégítésére esik. Frusztráció – egyén megkérdőjelezi saját hatékonyságát, munkájának értékét Emocionális (érzelmi)zavarok, testi tünetek, viselkedési problémák Apátia – válasz, védekezés a frusztrációval szemben Krónikusan frusztrált, de szüksége van az állásra. Közöny, a „munka az csak munka, semmi több. Jellemzője:min. munkavégzés, kerüli a kihívásokat, csak a pozíció megőrzése a cél.

A kiégés jellegzetes hullámzása Beavatkozás: munka szeretete fázisa kiegyensúlyozott szemlélet, melyben a számára fontos munka- és magánéleti értékek, szükségletek, motivációk harmonikusan elrendeződnek, életöröme, életereje nem veszik el; higgadtabbá válik, a túlzott lelkesedés kiegyensúlyozott elköteleződésbe fordul; kooperatív együttműködés kialakítására képes kollégáival , nyitott a kreatív tervek, kezdeményezések iránt.

A kiégés elkerüléséhez ezekre a tünetekre figyelek magamnál és másoknál A foglalkozással kapcsolatos elégedettség fokozatos megszűnése „Ma legszívesebben be sem mennék dolgozni.” A kisebb egészségügyi panaszok szaporodása (fejfájás vagy migrén, émelygés, hányinger és emésztési zavarok, hátfájás, megfázás, alvási zavarok) A munkahelyi feladatok teljesítésével kapcsolatos zavarok (fokozott érzékenység, ingerlékenység a munkahelyen, szaporodó konfliktusok a munkatársakkal, majd visszahúzódás a társas kapcsolatoktól) Csökkenő önbizalom és önértékelés (Úgy érzem, rosszul dolgozom, szaporodnak a konfliktusok, valóban csökken az elvégzett munka színvonala) A testi és érzelmi tünetek fokozódása (az előző két pont problémái okozta feszültségek miatt) Gyorsuló spirál (rosszabbodó munkateljesítmény, a depresszió és az apátia állandósulása)

„Korunk legnagyobb felfedezése, hogy az emberek megváltoztathatják életüket, hozzáállásuk megváltoztatásával. „ Williem Jones

„Hagyd, hogy eljuss arra a szent helyre önmagadban, ahol azt a kincset tartod, amelyet a Te neveddel illetnek.” (Virginia Satir)

ÖNISMERET

MIRE FÓKUSZÁLJUNK?

Joseph Luft és Harrington Ingram A JOHARI-ABLAK ÉN Ismerem Nem ismerem Ismerik NYÍLT terület „ARÉNA” VAK terület M Á S O K REJTETT ZÁRT terület ISMERETLEN SÖTÉT terület Nem ismerik Joseph Luft és Harrington Ingram

Munkaerő piaci Család helyzetem „karosszéria” Személyes stílusom Iskolázottságom Képességek Emberek készségek észlelése Értékeim Érdeklődési köröm

A TISZTA KOMMUNIKÁCIÓ K Ó D O L ÁS D E K Ó O L Á S Fogadó Üzenő VISSZACSATOLÁS MEGERŐSÍT VAGY CÁFOL mimika, arc: 35% testnyelv: 35% hangsúly, szín: 23% verbális, szavak: 7%

Értelem Érzelem

Értelem Érzelem

Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St. Johnsból, Newfoundlandról. Nekik ilyen hegyeket kellett eltéríteni a fúrótorony közeléből hajók vontatásával. Ebben a különleges helyzetben a víz nyugodt volt és a Nap egyenesen rásütött, ezért a búvárok képesek voltak a vízbe menni, hogy elkészítsék ezt a képet. Tiszta víz, mi?! Becslések szerint a súlya 300 000 000 tonna. És most már tudjuk, miért mondják, hogy egy kép többet mondd ezer szónál..... és azt is tudjuk, miért süllyedt el a Titanic!

JÉGHEGY TEÓRIA DÜH HARAG tehetetlenség sértettség kiszolgáltatottság félelem bizonytalanság féltékenység megalázottság sarokba szorítottság becsapottság hitetlenség elveszettség eszköztelenség erőtlenség fáradtság aggódás

Önmegvalósítás önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás

Teljesítmény megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény

Társas valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas

Biztonság lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

IGÉNYEK

Időkerék   zajló idő

Időkerék magán idő zajló idő

Időkerék magán idő zajló idő intim idő

„..amint a tapasztalat számára nyitottá válunk, amint szabadabban tudjuk átélni érzéseinket, jelentősen megváltoznak az értékeink, az életünk.” Klein

Ne légy szívbajos! 1. Levezetési módok:  Rúgj! Futballozz!   Ne légy szívbajos! 1. Levezetési módok:  Rúgj! Futballozz!  Üss! Fallabdázz, teniszezz, kosárlabdázz, fedezd fel a küzdősportok szépségét!  Vágj! Apríts fát, végezz kerti munkát, áss, kapálj!  Kiálts! Drukkolj kedvenc csapatodnak, énekelj!  Fuss el! Fuss, kocogj!  Dobj! Labdázz, tollasozz!  Táncolj! Ugrálj, dobbants, kurjants!

Ne légy szívbajos! 2. Megküzdési módok:   2. Megküzdési módok:  Nevess a saját hibáidon, tökéletlenségeden, emelkedj felül az apróbb bosszúságokon, a humor, a vicc szó szerint „szívderítő”!  Ha problémáid adódnak, oszd meg azt valakivel, mondd ki, mi bánt, támaszkodj azokra, akik közel állnak a szívedhez!  Vegyél részt különböző versenyjátékokban – a közös tevékenység szépsége mellett a győzelem öröme is sokat segít a stressz elleni küzdelemben.

3. Oltsd ki a haragot a szeretet erejével! (Megfigyelték, hogy azoknak, akik szeretteikről beszélnek, érfalaik tágultak, ellazultak, vagyis a szeretet bizonyítottan szívkoszorúér-tágító hatású!)   Szeress! Öleld meg gyakran azokat, akik fontosak Neked! Gondolj valakire szeretettel! Oldozd fel a dühöt megbocsátással! Bagdy Emőke

Szunyókálás Testedzés Relaxálás Erősítés Szaladás Sokadalom Feszültségoldás   Szunyókálás Testedzés Relaxálás Erősítés Szaladás Sokadalom Zenehallgatás Bagdy Emőke

Öt természetes szabadságjog   LÁTNI ÉS HALLANI  azt, ami bennem van, és nem azt, aminek lennie kéne; ELMONDANI  azt, amit érzek és gondolok, és nem azt, amit mondanom kéne; ÉREZNI  amit érzek, és nem azt, amit éreznem kéne; KÉRNI  azt, amire szükségem van, és nem várni, várni, várni, amíg engedélyt kapok; MERNI  hogy azt tegyem, amit szeretek ahelyett, hogy mindig a biztosat választanám. Megpróbálom. Virginia Satir

„Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Reinhold Niebuhrnak tulajdonított fohász:  „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Adj erőt, hogy képes legyek változtatni azon, amin lehet! És adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tegyek!”

Köszönöm a figyelmet! Kalóné Gabi Elérhetőségeim: Tel.30/510-20-38 e-mail:kalogabi@chello.hu