A évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Területi államigazgatási szervek
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Kirendeltség-vezetői munka elmélete és gyakorlata Dr. Hornyacsek Júlia.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Gazdasági Ellátó Központ Dr. Demény Ádám pv. alezredes, igazgató Az árvízi védekezés logisztikai kihívásai a.
Siska Csaba alezredes HM Védelmi Hivatal mb. területi igazgató
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A környezetvédelem intézményrendszere
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Baranya Megyei Önkormányzat
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Derzsényi Attila mk. alezredes. Feladat végrehajtáshoz szükséges eszközök, anyagok (elhelyezési szakellátás), készletek, szolgáltatások nyilvántartás,
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A VESZÉLYHELYZETEK SZABÁLYOZOTTSÁGA
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok. A Közösségi Veszélyhelyzet-kezelő Csoportok olyan meglévő közösségekből, támogató szervezet segítségével szervezett.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Távmunka a területfejlesztésben
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A rendészet szervei.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Előadás másolata:

A 2010. évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Gazdasági Ellátó Központ Anyagellátási és Gazdálkodási Osztály Beszerzési és Gazdálkodási alosztály A 2010. évi Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvíz logisztikai tapasztalati Készítette: Horváth Zoltán alosztályvezető ZMNE PhD. jelölt Konferencia előadás 2011.01.13 – Kispest

Az előadás főbb kérdései Hazai katasztrófák elleni védekezés rendszere, a vezetés és irányítás szintjei, az árvízvédekezés sajátosságai Az árvízi védekezés műveletének hatékonyságát befolyásoló logisztikai tényezők a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvízvédekezés tapasztalatai alapján Összegző megállapítások az árvízvédelmi feladatokat támogató logisztikára vonatkozóan

1. A katasztrófák elleni védekezés irányításának elsődleges alapelve I. Hazai katasztrófák elleni védekezés rendszere, a vezetés és irányítás szintjei, az árvízvédekezés sajátosságai 1. A katasztrófák elleni védekezés irányításának elsődleges alapelve A katasztrófák elleni védekezés törvényi szabályozásának egységes rendszerét az 1999. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: katasztrófa-védelmi törvény) teremtette meg. Ez előtt nem létezett egységes törvényi szabályozás, a részszabályzókat ágazati jogszabályok tartalmazták. A katasztrófák elleni védekezés általános irányítási rendszere a katasztrófavédelmi törvényben és annak végrehajtási rendeletében[1] van rögzítve, valamint a törvény helyesen rögzíti a katasztrófák elleni védekezés irányítására vonatkozó szabályozás elsődleges alapelvét: „A katasztrófák megelőzése és az ellenük való védekezés (a továbbiakban: katasztrófavédelem) nemzeti ügy. A védekezés egységes irányítása állami feladat”. [1] 1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről végrehajtásáról szóló 179/1999. (XII. 10.) Korm. Rendelet

Hazai árvízi védekezés rendszere, a vezetés és irányítás szintjei Kormány Kormányzati Koordinációs Bizottság (KKB) Országos Műszaki Irányító Törzs (OMIT) Megyei Védelmi Bizottság(ok) (MVB) Helyi Védelmi Bizottság(ok) (HVB) KKB titkárság Veszélyhelyzeti központ. Operatív törzs Belügyminisztérium Honvédelmi Minisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Honvédelmi Ágazati Katasztrófavédelmi operatív törzs Vidékfejlesztési Minisztérium Vízügyi helyettes államtitkár Országos szint Területi szint Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság(ok) Polgári védelmi kirendeltség(ek) Védekezésben érintett vízügyi igazgatóság(ok) Adott gátszakasz védelmére kirendelt vízügyi szakember(ek) Helyi szint Jelmagyarázat: közvetlen irányítás közvetett irányítás Védelmi hivatal

Kormány és a Kormányzati Koordinációs Bizottság szerepe a katasztrófavédekezés irányításában A katasztrófavédelmi törvény 5. § alapján a Kormány a katasztrófavédelem megszervezése és irányítása érdekében: a) megszervezi a katasztrófák elleni védekezés irányítását és a végrehajtás összehangolását, b) a tervezés kormányszintű feladatainak végrehajtását, c) a katasztrófák következményeinek felszámolására való felkészülés, a megelőzés és a végrehajtás feladatainak tárcák közötti koordinációját. E koordináció érdekében létrehozza a Kormányzati Koordinációs Bizottságot. A Kormányzati Koordinációs Bizottság (továbbiakban: KKB) a védekezés irányítása során: a) összehangolja a minisztériumok, országos hatáskörű szervek védekezéssel kapcsolatos szakmai tevékenységét, b) kezdeményezi a Kormány döntését a veszélyhelyzet kihirdetésére, illetve katasztrófa sújtotta területté nyilvánításra, c) illetve több megyét érintő katasztrófa esetén előkészíti a védekezésben részt vevő területi szervezetek feladataira, az anyagi eszközök átcsoportosítására, az erők és eszközök igénybevételére vonatkozó döntéseket.

Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a Honvédség helye, szerepe a katasztrófavédelem rendszerében A KKB titkársága és katasztrófahelyzetben az Operatív Törzse a katasztrófákért felelős minisztériumban, a Veszélyhelyzeti Központ pedig az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (továbbiakban: OKF) bázisán működik. Az OKF elsődleges feladatkörében kidolgozza a katasztrófavédelemmel összefüggő tervezési, szervezési, felkészítési szakmai elveket és követelményeket, végzi a lakosság mentésével kapcsolatos tervező, szervező feladatokat, vezeti alárendelt szervezeteinek a bekövetkezett események következményeinek felszámolására irányuló tevékenységét.. Meg kell jegyeznem, hogy a KKB hatásköre nem terjed ki a Magyar Honvédségre, a polgári védelem és a polgári veszélyhelyzeti tervezés honvédelmi feladataira. Ezt a feladatot Honvédelmi Minisztérium alatt működő Honvédelmi Ágazati Katasztrófavédelmi Operatív Törzs (továbbiakban: HÁKOT) látja el. A HÁKOT a védekezés időszakában koordinálja a honvédségi katasztrófavédelmi feladatok végrehajtását, folyamatos kapcsolatot tart fenn a védekezésben érintett minisztériumok, egyéb államigazgatási szervek és hivatalok, a védelmi igazgatás területi és helyi szerveinek, valamint a honvédelemben közreműködő szervek vezetőivel, közreműködik a fővárosi és megyei védelmi bizottságok honvédelemmel összefüggő döntéseinek előkészítésében és végrehajtásában.

Területi és helyi védelmi bizottságok helye, szerepe a katasztrófavédelem rendszerében A megyei, fővárosi védelmi bizottság illetékességi területén a honvédelmi miniszter általános, illetve az illetékes miniszter szakmai irányításával látja el a védelmi felkészüléssel, illetve az ország mozgósítással kapcsolatos feladatokat. Alapvető feladata a helyi védelmi igazgatási szervek és a védelemben résztvevő más szervek védelmi felkészítési tevékenységének irányítása és a végrehajtás koordinációja. A megyei védelmi bizottság elnöke a megyei közgyűlés elnöke, a fővárosban a főpolgármester. A helyi védelmi bizottság elnöke a fővárosi kerület, a megyei jogú város, és a kijelölt város polgármestere. A katasztrófavédelmi törvény 19.§ és 20.§-a nevesíti a polgármesterek feladatát a védekezés időszakában. A polgármesterek részére a törvény egyértelművé teszi, hogy az adott településen a védekezés irányítása hatáskörükbe tartozik, intézkedéseikről kötelesek az érintett megyei védelmi bizottság elnökét tájékoztatni.

Az ágazati minisztérium helye, szerepe a katasztrófavédekezés irányításában A vízgazdálkodási törvény 17. §-ának értelmezéséből levezethetően a vizek kártételei elleni védekezés szabályairól szóló 232/1996. (XII.26.) Kormány rendelet 3. § (1) bekezdés alapján a vízgazdálkodásért felelős miniszter: a)szabályozza a védekezési felkészülés feladatait, b)irányítja a védekezési készültség időszakában a vízügyi igazgatási szervek árvíz- és belvízvédekezéssel kapcsolatos tevékenységét, c)ellátja a honvédelemről szóló törvény szerinti fővárosi, megyei védelmi bizottság árvíz- és belvízvédekezéssel kapcsolatos tevékenységének szakmai irányítását. A védekezés műszaki feladatainak országos irányítását a készültség minden fokozatában az Országos Műszaki Irányító Törzs útján látja el. Az Országos Műszaki Irányító Törzs a területileg illetékes vízügyi igazgatóságok és a rajtuk keresztül a helyi (érintett gátszakasz) vízügyi szakemberek útján látja el az árvízi védekezéssel összefüggő műszaki feladatokat.

Hazai katasztrófák elleni védekezés rendszere, a vezetés és irányítás szintjei, az árvízvédekezés sajátosságainak összefoglalása 1. Az árvízvédelmi vezetési és irányítási rendszere, hasonlóan a többi katasztrófa típushoz, alapvetően egy hierarchikus rendszerben, a védelmi igazgatás rendszerére épülve működik. 2. A védekezés központi eleme kormányzati eleme a KKB, mely a területi és a helyi védelmi bizottságok útján látja el irányító feladatait. 3. Az árvízi védekezés operatív, szakmai feladatainak végrehajtásáért a vízügyi ágazat felel, a vízügyi államtitkár az OMIT-on és a vízügyi igazgatóságokon keresztül látja el a műszaki védekezési feladatokat. 4. Az árvízi védekezéssel összefüggő lakosság-, és anyagi javak védelmi feladatait az OKF látja el, a megyei igazgatóságokon és a polgári védelmi kirendeltségeken keresztül. 5. A Magyar Honvédség, mint speciális feladatellátásra képes szervezet a HÁKOT irányítási rendszerén keresztül kapcsolódik az árvíz-védekezési feladatokhoz.

Települési védelmi tervek hiányosak, pontatlanok, „formálisak” voltak II. Az árvízi védekezés műveletének hatékonyságát befolyásoló logisztikai tényezők a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei árvízvédekezés tapasztalatai alapján A 2010. évi borsodi árvízi védekezés logisztikai támogatási feladatainak végrehajtásában több olyan probléma is kialakult, amelyek a központi koordináció és az együttműködés hiányosságaira, valamint a nem megfelelő információcserére vezethetők vissza. A védekezéssel kapcsolatos általános észrevételek: Települési védelmi tervek hiányosak, pontatlanok, „formálisak” voltak Szembetűnő volt a helyi szintű vezetés szakmai ismereteinek, valamint a lakosság felkészítésének alacsony színvonala A helyi polgári védelmi szervezetek kiképzettsége alacsony színvonalú volt, anyagi-technikai felszereltségük, logisztikai képességük nem volt arányos a védekezési elvárásokkal. Nehezítette a védekezési feladatok megszervezését a körülmények gyors változása, az utak járhatóságához való folyamatos alkalmazkodás.

Az árvízi védekezés műveletének hatékonyságát befolyásoló logisztikai tényezők : A védekezéssel kapcsolatos általános észrevételek az alábbiakban foglalhatók össze: Nem fordítottak kellő figyelmet a tevékenységek megfelelő dokumentálására. Védekezési anyagok szükségességének indokoltsága, valamint a felhasználás módja nem volt követhető. A védekezési költségeket jelentősen befolyásolták a piaci és a profitérdekeltségű viszonyok, többcsatornás logisztikai támogatás – eltérő támogatási színvonal - Nem érvényesült az egyenszilárdság elve! A logisztikai támogatási feladatok koordinálatlanságából sok átfedés és párhuzamosság alakult ki, amelyek nem segítették elő az erőforrások hatékony felhasználását, a költségtakarékos védekezés megvalósítását.

A jogszabályi rendelkezésekkel összefüggő hiányosságok és azok okai. Az árvízi védekezés műveletének hatékonyságát befolyásoló logisztikai tényezők : A védekezés logisztikai problémáit és okait vizsgálva, azok négy alapvető terület köré csoportosíthatók. Ezek a következők: A jogszabályi rendelkezésekkel összefüggő hiányosságok és azok okai. A lakosság, valamint a védekezésben résztvevő fegyveres és rendvédelmi szervek állományának elhelyezése, ellátása során felmerült problémák és azok okai. A védekezéshez szükséges anyagok beszerzése, szállítása és az ehhez szükséges szállító eszközök biztosításával kapcsolatos hiányosságok és azok okai. A védekezés logisztikai támogatását megvalósító, különböző logisztikai szervezetek együttműködésnek problémái és azok okai.

A jogszabályi rendelkezésekkel összefüggő hiányosságok és azok okai A jelenlegi jogszabályok a logisztikai támogatási feltételekről nem rendelkeznek, Nincs szabályozva, hogy a mentőerők és önkéntesek ellátása és elhelyezése kinek a kötelessége. A jogszabályok nem rendelkeznek a logisztikai támogatással tervezési szervezési irányítási, koordinációs, ellenőrzési és végrehajtási feladatairól. Hiányoznak a különböző logisztikai támogatási rendszerek szervezeti formái, elemei, nincsenek kidolgozva a szükséges képességek kialakítására vonatkozó szakmai elvek, valamint az alkalmazás követelményei. Jogszabályokban nincs nevesítve az a központi szerv akinek a hatásköre kiterjed a védekezés során a logisztikai támogatási feladatok koordinálására, a beszerzések, a felhasznált erőforrások és az elszámolások figyelemmel kisérésére. Nincs meghatározva, hogy ki jogosult a területi védelmi szervezetek anyagi és technikai készleteinek átcsoportosítására, a központi készletek és tartalékok felhasználására, valamint a védekezési költségek biztosítására, elosztására.

A lakosság, valamint a védekezésben résztvevő fegyveres és rendvédelmi szervek állományának elhelyezése, ellátása során felmerült problémák A lakosság elhelyezése és ellátása terén kialakult problémák és azok okai: Komoly nehézséget okozott a kárterületen maradt, elzárt lakosság ellátása, A kimenekített lakosság elhelyezése és ellátása eltérő színvonalon és feltételekkel valósult meg, a kialakult szociális feszültséget a szakemberek nehezen tudták kezelni. A hazai és külföldi segélyek szétosztása során nem valósult meg a „legjobban rászorult települések és személyek” támogatásának elve. A feltárt hiányosságok és problémák az alábbi okokra vezethetők vissza: A veszélyhelyzet kihirdetésével nem vált kötelezővé a lakosság kitelepítése, az anyagi javak mentése. Kevés terepjáró és úszó képességű jármű állt rendelkezésre az anyagok szállítására. A települések nem voltak felkészülve és nem rendelkeztek megfelelő logisztikai feltételekkel az ellátás, a kitelepítés és a befogadás feladatainak végrehajtására. Az önkormányzatok és a védelmi szakemberek nem voltak felkészítve a szociális, valamint a pszichés jellegű feladatok végrehajtására, a segélyek kezelésére.

A lakosság, valamint a védekezésben résztvevő fegyveres és rendvédelmi szervek állományának elhelyezése, ellátása során felmerült problémák A mentőerők elhelyezése és ellátása terén kialakult problémák és azok okai: A rendőri erők logisztikai ellátmány nélkül, hiányos, a feladatnak nem megfelelő öltözettel és felszereléssel lettek útba indítva. Több esetben nem megfelelő településre mentek, vagy kerülővel, rossz útvonalakon érkeztek be a szálláshelyekre. Előfordult az is, hogy a részükre kijelölt szálláskörletbe a katasztrófavédelem szervei, vagy az önkormányzatok másokat helyeztek el. A megyei védelmi bizottsághoz a megsegítő erők fogadásával, elhelyezésével és ellátásával kapcsolatos feladatszabás, valamint a végrehajtáshoz szükséges információk későn érkeztek meg.

A lakosság, valamint a védekezésben résztvevő fegyveres és rendvédelmi szervek állományának elhelyezése, ellátása során felmerült problémák A mentőerők elhelyezése és ellátása terén kialakult problémák és azok okai: A rendőri erők nem rendelkeztek saját logisztikai háttérrel, megfelelő mennyiségű fektető anyagokkal és ágyneműkkel, továbbá a személyi állomány ilyen jellegű feladatok végrehajtására nem lett felkészítve. Az árvízi helyzet folyamatos változása miatt a védekezés helyszínét nem, vagy csak nehezen lehetett megközelíteni - védekezési anyagok helyszínre juttatásának nehézsége, állomány ellátása, pihentetése, a közlekedési és szállítási problémák Az élelem, az ivóvíz és a személyi felszerelések kiszállítása időben gyakran csúszott

A lakosság, valamint a védekezésben résztvevő fegyveres és rendvédelmi szervek állományának elhelyezése, ellátása során felmerült problémák A feltárt hiányosságok és problémák az alábbi okokra vezethetők vissza:[1] A hazai katasztrófa-elhárítás logisztikai támogató rendszere nem képes és nincs felkészülve ilyen nagyszámú mentő erő néhány órán belüli fogadására, elhelyezésére és ellátására. A különböző vezetési és irányítási szinteken a hatás- és jogköröket hibás értelmezték, a döntéseket és feladatszabásokat késve adták ki, valamint a végrehajtáshoz szükséges információk nem időben történő továbbítása is gondot okozott. A különböző szintű vezetési és irányítási problémák miatt nem történt meg a mentőszervezetek logisztikai támogató képességeinek összehangolása és koordinálása, minden szervezet csak a saját rendszerében gondolkodott és bízott. Helyi (település) szinten nem álltak rendelkezésre a szükséges elhelyezési és ellátási feltételek, továbbá nem sikerült a helyszíni beszerzési nehézségeket megoldani. Az elhelyezési és ellátási problémák kialakulásához hozzájárult a mentőszervezetek logisztikai támogató képességének alacsony színvonala. [1] Szabó Sándor-Tóth Rudolf: A 2010. tavasz borsod megyei árvízi védekezés logisztikai támogatásának hiányosságai, okai, javaslatok azok jövőbeni kiküszöbölésére. MŰSZAKI KATONAI KÖZLÖNY XX.:(1-4.) pp. 21-39. (2010)

A feladatszabás egyértelmű volt, de…. A védekezéshez szükséges anyagok beszerzése, szállítása és az ehhez szükséges szállító eszközök biztosításával kapcsolatos hiányosságok és azok okai A 2010. június 4-ei Kormányzati Koordinációs Bizottsági (KKB) ülésen a Vidékfejlesztési Minisztérium vízügyi szakállamtitkárának a várható árhullámra vonatkozó tájékoztatása után, döntés született arról: hogy valamennyi vízügyi igazgatóság minden nélkülözhető embert irányítsanak át Miskolcra, az összes homokzsákot csoportosítsák át a helyszínre, kezdjék meg a homokszállítást, a fa- és kötöző anyagok beszerzését, kiszállítását. A feladatszabás egyértelmű volt, de….

A védekezéshez szükséges anyagok beszerzése, szállítása és az ehhez szükséges szállító eszközök biztosításával kapcsolatos hiányosságok és azok okai …de a végrehajtás során az alábbi problémák merültek fel: A várható árhullámról, valamint a KKB döntéséről az információt az érintettek csak késve kapták meg, ezért nem tudtak időben felkészülni. A mentőerők, néhány önkormányzat és a Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, sokszor egymással nem egyeztetve, önállóan kezdték meg a védekezéshez szükséges anyagok beszerzését és a helyszínekre történő kiszállítását, nem vártak a vízügyi szervekre. Előfordult az is, hogy a vízügy egyes szervezeti elemei csak térítés ellenében akartak az önkormányzatok részére homokzsákot átadni. A többcsatornás logisztikai támogatás koordinálatlanságából adódott, hogy néhány helyszínen többlet anyagok halmozódtak fel, máshol pedig a védekezési anyagok hiányával küzdöttek. A beszerzések és a pénzügyi felhasználások kontrol nélkül történtek, ezért fordulhatott elő, hogy a védekezési anyagok és felszerelések árai a védekezési munkák befejezésére nagymértékben megemelkedtek. .

A védekezéshez szükséges anyagok beszerzése, szállítása és az ehhez szükséges szállító eszközök biztosításával kapcsolatos hiányosságok és azok okai A feltárt hiányosságok és problémák az alábbi okokra vezethetők vissza:[1] A végrehajtás megyei és helyi szintű vezetési és irányítási rendszere nem volt egységes, a különböző mentőszervezetek törzsei között hiányos volt az együttműködés és nem érvényesült a vízügy koordináló szerepe. A védekezési feladatokat irányító vezetők hiányos és alacsony színvonalú védelmi felkészítése, a helyi ismeretek hiánya, továbbá a nem egyértelmű hatás- és jogkörök idézték elő a hibás szakmai döntéseket, az információ és kommunikációs zavarokat. A döntéshozók nem ismerték pontosan, hogy a „veszélyhelyzet” kihirdetése milyen jogköröket biztosít számukra, továbbá milyen jogi eszközök állnak a rendelkezésre ahhoz, hogy megvalósítsák a költségtakarékos védekezést és az erőforrások hatékony felhasználását. Hiányoztak a katasztrófavédelem logisztikai támogatásának területén azok az alapvető normák és normatívák, amelyek elengedhetetlenek a valós és reális tervezéshez, a pontos elszámoláshoz. [1] Szabó Sándor, Tóth Rudolf: A 2010. tavasz borsod megyei árvízi védekezés logisztikai támogatásának hiányosságai, okai, javaslatok azok jövőbeni kiküszöbölésére. MŰSZAKI KATONAI KÖZLÖNY XX.:(1-4.) pp. 21-39. (2010) .

A védekezés logisztikai támogatását megvalósító, különböző logisztikai szervezetek együttműködésnek problémái és azok okai „A válságkezelés sikeres végrehajtásának egyik legfontosabb feltétele az információ és annak felhasználása”. - mondják a szakemberek.”[1] Kiegészíteném azzal, hogy a feladat-végrehajtásért felelős szervezetek közötti együttműködés megléte, illetve nem megléte alapvető kihatással bír a védelmi rendszer egészére. [1] Hornyacsek Júlia-Szternák György: Árvízvédelem, 2006. Polgári Védelemi Szemle 2007/1-2. sz. MPVSZ, Budapest: 2007. p. 24. ISSN: 17 88-2168 .

A védekezés logisztikai támogatását megvalósító, különböző logisztikai szervezetek együttműködésnek problémái és azok okai Alapvetően az egyeztetések elmulasztása és az információk hiánya miatt alakultak ki az elhelyezési és ellátási problémák. A védekezésben résztvevő szervezetek irányító törzsei nem egyeztettek az anyagok beszerzésével és kiszállításával kapcsolatban, ezért azokat eltérő áron és mennyiségben vásárolták meg, továbbá a szervezetek szállítási kapacitásai is eltérő módon és formában voltak kihasználva. Az együttműködés hiánya okozta azt is, hogy az ellátás területén nem lettek kihasználva egyes szervezetek logisztikai képességei, mások viszont csak komoly anyagi ráfordításokkal tudták a feladataikat végrehajtani. A védekezés helyszínén a logisztikai feltételek megteremtése, alapvetően a helyismeretre, a személyes kapcsolatokra épült, nem a tervekben szereplő lebiztosítási és szolgáltatási kötelezettségekre. Az együttműködés hiányosságaira vezethetők vissza azok az információ-továbbítási problémák is, amelyek nagyban hozzájárultak az elhelyezési, ellátási problémákhoz, valamint a védekezéshez szükséges anyagok biztosítása területén okoztak gondokat. .

III. Összefoglalás: Bár összességében megállapítható, hogy a BAZ megyei védekezés logisztikai támogatása, bár ennek hatékonyságára tényleges költségelemzés nem készült, a kezdeti, átmeneti időszakok után biztosított volt, több a logisztikára vonatkozó hiányosságot sikerült felfedezni, melyek visszavezethetők a a jogszabályi hiányosságokra, a védekezésben résztvevők eltérő logisztikai képességeire, az állampolgárokból létrehozott polgári védelmi szervezetek felkészületlenségére, védelmi és szervezési ismereteinek hiányosságaira, a meglévő védelmi tervek pontatlanságára, a védekezéshez szükséges raktári készletek hiányára, a logisztikai feladatok végrehajtásának nem megfelelő szintű koordinálására, bizonyos együttműködési nehézségek meglétére, az információ áramlási problémákra.

Összefoglalás 2.: Véleményem szerint a katasztrófák elleni védekezés csak akkor lesz hatékony és az ország teherbíró-képessége szempontjából költségtakarékos, ha újragondolásra kerül mielőbb a katasztrófavédelem feladatait támogató logisztika egységes rendszere. A logisztikára vonatkozóan az alábbi jövőbeni fejlesztéseket, változtatásokat tartanám szükségesnek: Központi szervezet logisztikára vonatkozó hatás és jogköreinek újragondolása és szabályozása, mely keretében a hatásköre kiterjed a védekezésben érintett szervek és szervezetek felé a szükséges logisztikai képességek kialakítására vonatkozó ajánlások és alkalmazási követelmények megtételére, a védekezés során, a logisztikai támogatási feladatok koordinálására, a beszerzések, a felhasznált erőforrások és az elszámolások ellenőrzésére. Felül kell vizsgálni a különböző védelmi terveket, és azokban, a védekezéshez szükséges logisztikai támogató képességeket az aktuális veszélyforrások jellegével és nagyságával összhangban kell tervezni. Ezzel összhangban kell kidolgozni a logisztikai támogatás alapvető normáit és normatíváit.

Összefoglalás 3.: A helyi önkormányzatok vonatkozásában számonkérhető módon kell kezelni a védelmi képességek meglétét. Kötelezővé kell tenni a polgármesterek, valamint azon államigazgatási és önkormányzati vezetők részére a védelmi igazgatási, katasztrófa és polgári védelmi ismeretek oktatását, akik védelmi feladatok ellátására kötelezettek. Erősíteni kell a helyi védekezés érdekében a polgári védelmi szervezeteket, végre kell hajtani a felkészítésüket, biztosítani kell részükre a szükséges felszereléseket és eszközöket, ehhez kapcsolódóan újra kell gondolni a védekezés során a kárterületen megjelent önkéntesek alkalmazását, elhelyezését és ellátását. Korszerű védelmi berendezések és eszközök beszerzésével, a területek veszélyeztetettségéhez igazodó raktárbázisok kialakításával elérhető, hogy a védekezésben résztvevő szervezetek gyorsan és hatékonyan tudjanak beavatkozni a különböző veszélyek kezelésébe. Fejleszteni kell a katasztrófavédelmi szervezetek logisztikai képességét, központi anyagi készletek kialakításával, új típusú védekezési berendezések és eszközök beszerzésével, katasztrófavédelmi bázisok, raktárak célirányos telepítésével növelni kell beavatkozó és reagáló képességüket.

OKF GEK alosztályvezető A „logisztikai lánc” Köszönöm a figyelmet! Horváth Zoltán OKF GEK alosztályvezető ZMNE PhD. jelölt

Felhasznált irodalom: A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről végrehajtásáról szóló 179/1999. (XII. 10.) Korm. rendelet A vizek kártételei elleni védekezés szabályairól szóló 232/1996. (XII.26.) Kormány rendelet A honvédelmi ágazat katasztrófák elleni védekezésének irányításáról és feladatairól szóló 23/2005 (VI. 16.) HM rendelet Szabó Sándor-Tóth Rudolf: A 2010. tavasz borsod megyei árvízi védekezés logisztikai támogatásának hiányosságai, okai, javaslatok azok jövőbeni kiküszöbölésére. Műszaki Katonai közlöny XX.:(1-4.) pp. 21-39. (2010) Dr. Tóth Rudolf - Horváth Zoltán: A logisztikai támogatás helye, szerepe a hazai katasztrófavédelem rendszerében, Polgári Védelmi Szemle 2009. 1. szám; 146-163 oldal Horváth Zoltán: A hazai katasztrófavédelmi logisztikai támogatás újszerű értelmezése, Polgári védelmi Szemle, 2009/2. szám, 116-124. oldal Dr. habil Horváth László: Az országvédelem szervezeti rendszere, Budapest ZMNE, 2005. Lovas Attila - Felkai István: A 2006. tavaszi Körös-zugi árvízvédelem szervezési kérdései, www.hidrologia.hu/ovgytata/25/1szekcio/250112.doc, letöltve: 2009. július 31. 12:12; KKB rendelkezésre álló emlékeztetői a 2010. május 17. és a 2010. június 10. közötti időszakra, KKB határozatok 2/2010.-9/2010. sorszámmal FPVP rendelkezésre álló jelentései és feljegyzései