„NőTámogató Modell” az Esélyek Évében szeptember „Modellértékű NőTámogató Rendszer kiépítése” című EQUAL projekt „ Női előadóként éreztesd hallgatóságoddal, hogy egy meghatározott nézőpontból beszélsz, hogy nő vagy, tökéletlen, ám kompetens személy.” Carolyn Warner
Az EQUAL Magyarországon: az esélyegyenlőségi EQUAL programok, programunk illeszkedése a projektötlet háttere A projekt bemutatása: céljai, célcsoportjai felépítése, tevékenységei képzés, foglalkoztatás jellemzői szolgáltatók, szolgáltatások, szolgáltatási igények partnerségek, szerepük, tevékenységük tapasztalataink átadása A projekt végső célja, terveink: A NőTámogató Kártya A program jövője: a szolgáltatás továbbfejlesztett variánsa, a munkáltatók aktív szerepvállalásának kísérlete (OFA)
Az EQUAL alapelvei Az EQUAL programokban érvényesítendő alapelvek: Partnerség Részvétel Nemzetközi együttműködés Innovatív megközelítések Tematikus megközelítés Tapasztalatátadás
Az EQUAL prioritások Magyarországon Esélyegyenlőségi projektek (H téma) támogatható céljai: a nemek közötti munkaerő-piaci különbségek és a foglalkozási szegregáció csökkentése a nők és férfiak esélyegyenlőségének biztosítása a munkaerő-piacon a nők és férfiak közötti egyenlőség kérdésének tudatosítása a sztereotípiák és társadalmi minták megváltoztatása a nők munkaerő-piaci helyzetének javítása képzéssel, készségfejlesztéssel 5 „női” projekt az országban
Az EQUAL prioritások a programunkban Programunk illeszkedése az általános célokhoz: a családi élet és a munkavégzés összehangolását lehetővé tevő új modellek kialakítása a vállalatok humán erőforrás politikájában a nők munkahelyi előmenetelét segítő eszközök kidolgozása és bevezetése a nők munkaerő-piaci helyzetének javítása képzéseken, valamint készségek és kulcsképességek fejlesztésén keresztül
a „NőTámogató Modell” „Modellértékű NőTámogató Rendszer kiépítése” A projekt célja: a nők munkaerő-piaci esélyeinek javítása Szombathely és kistérsége területén Modell kidolgozása, kipróbálása, elterjesztése A projektötlet háttere Személyes tapasztalatok - programmunkatársak Igényfelmérés – 200 interjú, kérdőív Célcsoport: hátrányos helyzetű álláskeresők és munkavállalók: elhelyezkedés, munkahely megtartása
a „NőTámogató Modell” Munkaerő-piaci hátrányok az álláskeresők esetében: magasabb életkor alacsony iskolai végzettség elavult képzettség családi háttér speciális kötelezettségekkel munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű lakóhely tartós munkanélküliség / mentális, szociális állapot megváltozott munkaképesség
a „NőTámogató Modell” Munkaerő-piaci hátrányok a munkavállalók esetében: többes terhek, kötelezettségek (család, munka, háztartás, tanulás) nagycsaládos vagy gyermekét egyedül nevelő beteg családtagról gondoskodó többműszakos munkarendben dolgozó, ingázó gyakori kiküldetést teljesítő, letelepedő gyermekgondozásról, betegápolásról visszatérő megváltozott munkaképességű át/továbbképzésben résztvevő kezdő vállalkozók
a „NőTámogató Modell” A két célcsoport a programunkban: 20 fő hátrányos helyzetű álláskereső kiválasztása (többkörös, strukturált interjúk nyomán) A kiválasztott célcsoport tagjai: rendkívül eltérőek életkor, végzettség, munkatapasztalat terén Fő kiválasztási szempont: élet- és munkatapasztalat, hátrányos helyzet, elkötelezettség a program iránt Segítő szolgáltatások a program keretében: készségfejlesztés, képzés tartós foglalkoztatás Munkavállalók: a számukra nyújtott szolgáltatások által javul a munkaerő-piaci helyzetük
a „NőTámogató Modell” az Otthon Szolgáltató Képzés fő jellemzői 1 hónapos fejlesztő tréning csapatépítés, ön- és társismeret kommunikáció problémamegoldás, konfliktuskezelés tanulástechnika munkaerő-piaci ismeretek Részvétel a képzési programok összeállításában (munka és élettapasztalat, képzés, szolgáltatás, meglévő és kialakítandó kompetenciák)
a „NőTámogató Modell” az Otthon Szolgáltató képzés fő jellemzői 3 hónapos időtartamú gyakorlat orientált képzés Kötelező és választható modulok életkorok pszichológiája, idős/beteggondozás gyermekgondozás, tanulássegítés szabadidő- és rendezvényszervezés háztartási ismeretek vállalkozási alapismeretek idegen nyelvi kommunikáció számítástechnika
a „NőTámogató Modell” a foglalkoztatás / Otthon Szolgáltatás fő jellemzői Egyénhez igazított időbeosztás, szolgáltatások kiválasztása 12 hónapos időtartam (további 5 hónap, kisebb létszámmal), rendszeres mentori tanácsadás, esetmegbeszélések, visszacsatolás, igényfelmérések Szolgáltatási típusok: idős- és betegfelügyelet gyermekfelügyelet és tanulássegítés háztartási és házkörüli munkavégzés szabadidős tevékenységek rendezvények szervezése
„ NőTámogató Modell” Fejlesztési Partnerség a Fejlesztési Partnerség összetétele Vezető partner: West Hungary Humán Szolgáltató Kht. Partnerség tagjai: Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása WH Consulting Kft. Projekt megvalósítás: Szombathely és Kistérsége területén Horizontális tapasztalatátadás: regionális szintű (Vas, Zala, Győr-Moson-Sopron megye)
„ NőTámogató Modell” Fejlesztési Partnerség A Fejlesztési Partnerség tevékenységei West Hungary Humán Szolgáltató Kht.: menedzsment tevékenység, képzés, foglalkoztatás, rendszer- és termékfejlesztés horizontális és vertikális tapasztalatátadás Szombathelyi Kistérség Többcélú Társulása: a hátrányos helyzetűek, igénylők, szociális igények ismerete, közvetlen információcsere biztosítása WH Consulting Kft.: munkáltatói kapcsolatok, tapasztalatok, cafetéria rendszer
„ Home Manager” Nemzetközi Partnerség a Nemzetközi Partnerség összetétele HOME MANAGER, Markant Vzw, Brüsszel, Belgium SIPA, Ljubljana, Szlovénia NUOVI ORIZZONTI, Nápoly, Olaszország WORK, Amszterdam, Hollandia NŐTÁMOGATÓ MODELL, Szombathely, Magyarország
„ Home Manager” Nemzetközi Partnerség a Nemzetközi Partnerség tevékenységei 1. Brüsszel: vállalkozóvá válást segítő képzés szolgáltató rendszer működtetése beváltható csekkrendszer állami támogatással Ljubljana: szolgáltatások biztosítása igényfelmérések és kiértékelésük jó gyakorlatok gyűjtése, kutatás Nápoly: közvélemény formálása a médián keresztül szakképzések biztosítása a szociális gazdaság humánerőforrása számára
„ Home Manager” Nemzetközi Partnerség a Nemzetközi Partnerség tevékenységei 2. Amszterdam: vállalkozóvá válást segítő képzések karrier start tanácsadások és mikro-hitelek nyújtása hátrányos helyzetű fiataloknak vállalkozás és szociális gazdaság Szombathely: szolgáltató rendszer kiépítése képzés, foglalkoztatás szolgáltató központ működtetése NőTámogató Kártya népszerűsítése hazai tapasztalatátadás
a „NőTámogató Modell” a projekt felépítése, ütemezése hónap: előkészítés: felmérés, szűrés, kiválasztás hónap: tájékoztatás, tréning, képzés hónap: foglalkoztatás, szolgáltatások kiajánlása, biztosítása, tapasztalatátadás hónap: konferencia elemzés, értékelés
a „NőTámogató Modell” a projekt felépítése, ütemezése hónap: elemzés, értékelés rendszerfejlesztés tapasztalatátadás fenntarthatósági elemzés pályázatok kidolgozása EQUAL jelleg : javaslattétel: a NőTámogató Kártya, mint innovatív EQUAL termék létrehozása szakpolitikai népszerűsítő fórumok
a NőTámogató Kártya mint EQUAL termék A NőTámogató Kártya szolgáltatások vásárlására alkalmas fizetőeszköz szolgáltatásokra beváltható csekk (üdülési csekk mintájára) Eszköz a többes terheket (munka, család, háztartás) viselő munkavállalók (jellemzően nők) munkaerő-piaci esélyeinek javításához. Igényelhető szolgáltatás típusok: kisgyermekek felügyelete, tanulássegítés idős/beteg hozzátartozók alapellátása egyes háztartási teendők bővíthető szolgáltatási kör: pl. képzés, tréning
a NőTámogató Kártya mint EQUAL termék Az Otthon Szolgáltatások finanszírozási rendszere: a NőTámogató Kártya mint a munkáltatói ösztönző (cafetéria) rendszer eleme adó- és járulék mentesség, illetve kedvezmény a NőTámogató Kártya mint a szociális ellátó rendszer eleme állami finanszírozás, normatív támogatás térítésmentes juttatás a NőTámogató Kártya mint fizetőeszköz fizetőképes kereslet jelenléte adókedvezmény
a NőTámogató Kártya mint EQUAL termék a kialakított Otthon Szolgáltatások fogadtatása: •Munkáltatók, HR részéről (nyitott, de várakozó álláspont) a NőTámogató Kártya mint a munkáltatói ösztönző (cafetéria) rendszer eleme •Szociális intézmények, kistérség (felhasználó, közvetítő partner) a NőTámogató Kártya mint a szociális ellátó rendszer eleme •Egyének, családok „szájról szájra terjed” a legjobb ajánlólevél • a NőTámogató Kártya mint fizetőeszköz tudatformálás, növekvő bizalom, garancia
a NőTámogató Kártya mint EQUAL termék az Otthon Szolgáltató Rendszer jövője: •a működő szolgáltató centrum továbbműködtetése •új centrumok létrehozása kistérségek, civil szervezetek együttműködésében •országos hálózat kialakítása •hazai (OFA) és uniós (TAMOP, ROP) források a rendszer felépítésére, a menedzsment finanszírozására •a NőTámogató Kártya szakpolitikai bevezetése •döntéshozók támogatása •jogi és pénzügyi háttér biztosítása
a NőTámogató Kártya mint EQUAL termék A NőTámogató Kártya: az Otthon Szolgáltatások tágabb hatása a munka vonatkozásában Munka ÉS Család munkahelymegőrzés továbbképzés munkakörülmények javulása közvetett módon csökkenő munkanélküliség az alacsony iskolai végzettségű és az idősebb munkavállalók körében csökken a fekete foglalkoztatás
Az OFA program: NŐ/2007. „A munkavállalást gátló családi (magánéleti) kötelezettségek kiváltása és a nők munkaerőpiaci karrierjének elősegítése: a „Nőnek az Esélyek!” című programunk pozitív elbírálásra vár célok / 1.: Munkáltatók aktív szerepvállalásra késztetése (esélyegyenlőségi tervek, ajánlások, tájékoztató anyagok) Az elköteleződő munkáltatókon keresztül a szolgáltatás, mint az esélyegyenlőséget segítő eszközrendszer bevezetése
Az OFA program: NŐ/2007. „A „Nőnek az Esélyek!” című programunk pozitív elbírálásra vár… célok / 2.: A szolgáltatást nyújtóknak kompetenciamérés, felkészítő tréning, tanácsadói támogatás, új típusú tevékenységi forma, élethosszig alkalmazható gyakorlati tapasztalatok, foglalkoztatás (6 óra/nap munkaszerződés, AMK) biztosítása Többes kötelezettségeket teljesítő munkavállaló nők számára segítő szolgáltatások nyújtása (idős/beteg hozzátartozók, kisgyermekek, háztartás)
Az OFA program: NŐ/2007. „A „Nőnek az Esélyek!” című programunk pozitív elbírálásra vár… célok / 3.: A szolgáltatást igénylők önrész vállalására kötelezése (munkavállalók illetve munkáltatók) Az igényelt szolgáltatási órák és a szolgáltatási költség önrészének fordított aránya egyensúlyt teremt a különböző szolgáltatási típusok, a szolgáltatást igénylők és költségterheik között. A szolgáltatások költsége a növekvő óraszám mellett sávosan csökken.
•a csekk fizetőeszköz, bankgaranciával (forgalmazó: Accor) •Csekkért lehet igényelni a szolgáltatásokat regisztrált, engedélyezett vállalkozásoktól (adatbázis a honlapon) •az igénylő fizet vele a nyújtott szolgáltatásokért •Értéke: 6,7 euro/ óra; 30% adómentes, ára: 4,69 euro •takarítás, vasalás, főzés, bevásárlás, idősek szállítása, vasaló műhelyek •anyasági segély (2006. január óta) •kisgyermek felügyelet otthon (2007. január óta) a NőTámogató Kártya (FeMale Assistance Card) Európában: Belgium
a felhasználó regisztráltatja magát az Accornál (ingyenes) vásárol legalább 10 utalványt (1 óra munkadíja 1 utalvány) a szolgáltató az utalványokat az érvényességi időn belül beküldi az Accorhoz 10 napon belül óránként 21 eurot visszatérítenek számára a 6,7 és a 21 euro különbözetét a kormány fedezi (14,30 euro)
a NőTámogató Kártya (FeMale Assistance Card) Európában: Belgium Az eredmények Belgiumban, 2 év alatt: állás vállalkozás igénylő megvásárolt jegy beváltott jegy
2007. „Egyenlő Esélyek Mindenki Számára Európai Év” Magyarország (Szombathely) Pályázatírás, alapötlet születése: „NőTámogató Modell” EQUAL programunk: Szolgáltatások és csekkrendszer Európában: Belgium: 2004.: háztartás, 2006.: gyermekfelügyelet Franciaország: általános utalvány (privát + alkalmazott) Finnország: háztartási szolgáltatás, idősgondozás Svédország: háztartás, gyermek- és idősfelügyelet Ausztria: család/munka egyensúlya Magyarország: ? NőTámogató Kártya ?
Köszönöm a figyelmét, számítunk támogatására! West Hungary Humán Szolgáltató Kht Szombathely, ISIS Center, Rákóczi F. u. 1. Telefon: 94/ Fax: 94/ Honlap: Készítette: Kiss Olga