A december 9-i konferencia előadásának kibővített prezentációja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Advertisements

Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
Jánosi Beatrix szeptember 08.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Készítette: Geszler Nikolett
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
1 KÖZÖSSÉGFEJELSZTŐK BÉKÉS MEGYEI EGYESÜLETE. 2 KÖZÖSSÉGI SZÍNTÉR - IBSEN HÁZ.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
J. J. Rousseau: Az igazságosság az emberi tudatban gyökerező érzés, amely minden cselekvést irányít. John Stuart Mill: Az igazságosság az egyének azon.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Tisztelt Bíráló Bizottság!. Mi, a fiatal generáció nagy a csábítást érezünk arra, hogy a jövőt kutatva jóslatokba bocsátkozzunk, hogyan alakul az emberiség.
Mentortanárképzés eLearning támogatása
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
NAT 2007 kompetenciák.
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Köztünk élnek. Ismered őket? EIA/2012/
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Nemzetközi migráció és az Európai Uniós választások
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Tervezési folyamat.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Intézményi önkéntes programok támogatása a szabályozás eszközével
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

A december 9-i konferencia előadásának kibővített prezentációja Demokratákat nevelni Készítette: Paár Ádám történész-politológus, elemző, (Méltányosság Politikaelemző Központ) A december 9-i konferencia előadásának kibővített prezentációja A köv. diára kattintani, amikor ezt mondom: „Véleményem szerint a mai nyugat-európai liberális pártok sikerének oka az alábbi tényezőkben jelentkezik.” A köv. diára kattintani, amikor ezt mondom: „Véleményem szerint a mai nyugat-európai liberális pártok sikerének oka az alábbi tényezőkben”

Miről fogok beszélni? Mi az állampolgári nevelés, és mi a haszna? Állampolgári nevelés morális alapja és összefüggése az erkölcsi neveléssel A brit minta (Big Society) A magyar helyzet

Mi az állampolgári nevelés? Minden olyan tudásanyag, készség az állampolgári nevelés területébe tartozik, amelyik segíti az egyént abban, hogy az adott társadalom sikeres polgára legyen Új irányok: „passzív” állampolgár helyett a „kritikus vagy aktív” állampolgárság kialakítása

Állampolgári nevelés és politika Az állampolgári nevelés mint igény megfogalmazása a közoktatás felé – maga is politika! Azzal is politizálunk, hogy milyen értékhierarchiát állítunk fel az állampolgári nevelés keretében Az állampolgári nevelés is belpolitikai összefüggésrendszerben értelmezhető

Állampolgári tudat formálói Család Vallás/egyház Iskola Kormányzat (állami és önkormányzat) Baráti közösség Egyesületi élet (klubok, szervezetek) Tömegmédia Virtuális tér Intézetek, agytrösztök

Amerikai állampolgári nevelés Európa: intézményközpontú, USA: cselekvés- vagy folyamatközpontú állampolgári nevelés USA: civic education: azokra a gyakorlati eljárásokra irányul, amelyek révén az állampolgárok a politikában való közvetlen részvételt gyakorolják Alapja: pragmatista filozófia

Pragmatizmus hívószava: a cselekvés egyenlő a tanulással (John Dewey) Vagyis: a demokráciára nevelés leginkább a demokrácián keresztül, a demokrácia működtetésével valósítható meg

Állampolgári nevelés a gyakorlaton keresztül „Két népgyűlés azt jelenti a szabadság számára, mint az általános iskola a tudomány számára; ezek elérhetővé teszik az embereknek, megtanítják nekik, hogyan használják, és élvezzék őket” (Alexis de Tocqueville)

Az állampolgári nevelés új célja és tartalma Laura Johnson-Paul Morris (2010): Új elemekre kell reflektálnia az állampolgári nevelésnek: Szupranacionális állampolgárság (ENSZ, EU) Multikulturalizmus

Kritikus gondolkodás Morális tényezőn alapul: az emberségesebb és igazságosabb világ felé való törekvés Az érvelés szubjektivitásának tudatosítása: „Minél árnyaltabb a kritikus gondolkodás, annál inkább tudatában vagyunk annak, hogy az érvelés szubjektív” (Kuhn-Moon) Az igazság objektív, az érvelésünk viszont szubjektív

Az állampolgári nevelés típusai Davies-Issit: Információk a formális közintézményekről Társadalmilag hasznos tudásanyag elsajátítása Kritikus gondolkodás fejlődése (kapcsolódva más iskolai tantárgyakhoz, pl. történelem, irodalom)

Egy példa: Nagy-Britannia A Crick-bizottság javaslata (1998) Elő kell segíteni a diákok számára a társadalmi vitákban való aktív részvételt Az erkölcsi érzékenység forrása: a politikai tájékozottság Az erkölcsi apátia következménye: a politikai apátia Javaslatok: közösségi részvétel ösztönzése, projekt alapú oktatás

Hatások 2002: állampolgári ismeretek bevezetése (lehet önálló, kapcsolódhat más tantárgyakhoz) 2010: Cameron meghirdeti a Big Society célját (morális nevelés hangsúlyozása) 2011: National Citizenship Service

National Citizenship Service Közösségi részvétel erősítése Kéthónapos bentlakásos kurzus 16 éves fiataloknak, önkéntes munkával egybekötve Megcélzottak: különböző társadalmi hátterű fiatalok

Hatások Kimutatható hatás: a fiatalok választási részvételi arányának növekedése (2010) – De: még mindig elmarad más rétegektől! Az Egyesült Királyságban a média mellett a pártokat tartják a legkorruptabb szervezeteknek

És Magyarországon? Kötelezően választható: erkölcstan/hittan Fogalmak: lelki tulajdonság, befogadás, elfogadás, lelkiismeret, szándék, döntés, rokonszenv, ellenszenv, tisztelet, konfliktus Tanulói tevékenység: vita, önkifejező alkotás, szerepjáték, iskolai hagyományok ápolása Forrás: 5. évfolyamosok számára készült Erkölcstan tankönyv

És Magyarországon? Gimnázium valamennyi szintje és a szakközépiskola: történelem, az állampolgári, társadalmi ismeretek, erkölcstan Gimnázium: filozófia (fakultatív tantárgy) Szakiskola: Társadalomismeret és osztályközösség-építés

És Magyarországon? 2012: Új Nemzedék jövőjéért program A politika nyelvének „fiatalítása” Új technikai eszközök bevonása (okostelefon, közösségi oldalak)

Demokrácia játék 2012 – 1. demokrácia játék az Országgyűlésben Cél: Az országgyűlési képviselők munkájának megismerése vitakultúra kialakítása Hasonló példa: Mini-Ting gyermekparlament (Norvégia)

Köszönöm a figyelmet!