1 Az NMHH nemzetközi szerepvállalása a biztonságos kibertér megteremtésében Mátrai Gábor Hírközlési Elnökhelyettes 2013. Szeptember 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
ECDL – Az elmúlt 15 év Várallyai László.
Internet? Szülőként (és jogalkotóként) lehetünk-e okosabbak, mint egy ötödikes? Az között szerzett tapasztalatai Dr. Németh Gábor Internet Hotline.
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Safer Internet Plus magyarországi programBudapest március 24. Az EU Safer Internet Plus magyarországi programja.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Dr. Suba Ferenc Testületi elnök PTA CERT-Hungary
Baranya Megyei Önkormányzat
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Gyermekek a Facebookon Cseh Gabriella Budapest Szeptember 25.
Dr. Kisné dr. Szabó Adrienn osztályvezető Belügyminisztérium
„Befoltozott háló” Szalai Annamária Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, elnök Balatonalmádi, szeptember 26. Jogalkalmazás és felelősségvállalás.
A gyermekek jogi védelme az új médiakörnyezetben „VII. Nemzetközi Médiakonferencia” A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra Dr. Koltay András a Médiatanács.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok Pécs, Mikulás Brigitta Nemzeti Fejlesztési Hivatal Phare Koordinációs Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Szélessávú tervek és akciók
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Belső Biztonsági Alap I
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Új innovatív beszerzési modellek (PcP – Pre-Commercial Procurement) és alkalmazásuk Fenntarthatóság és energiahatékonyság a közbeszerzési eljárásban Miskolc,
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
„Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

1 Az NMHH nemzetközi szerepvállalása a biztonságos kibertér megteremtésében Mátrai Gábor Hírközlési Elnökhelyettes Szeptember 3.

2 Tartalom I.Az elektronikus hírközlési szabályozás szerepe a kibertér védelmében II.Az NMHH szerepe a kibertér nemzetközi védelmében 1. Internet Hotline 2. Incidens-jelentések a Bizottságnak és az ENISA-nak 3. NIS PPP projekt 4. Ágazati CERT létrehozása

3  Erős kormányzati koordináció politikai és operatív szinteken Nem létezik olyan szervezet, mely önmaga teljes körű, átfogó tudással rendelkezik a témában. Jellemzően a koordinációt egy kormányzati szerv látja el, szoros együttműködésben a szakhatóságokkal.  Megerősített együttműködés a köz- és a magánszféra között Jelentős részben a magánszektor dominál a kibertérben. Ennek tükrében a szakpolitikai elképzeléseknek törekedniük kell PP partnerségek és együttműködés kialakítására, és ennek érdekében be kell vonni az üzleti és civil szereplőket, az internettel foglalkozó technikai közösséget, valamint a tudományos élet szereplőit is.  Nemzetközi együttműködés fontossága Tekintettel arra, hogy az internet és a rajta keresztül elkövetett bűncselekmények nem ismernek határokat, így a sikeres kiberbiztonsági politikának a szoros nemzetközi együttműködésre kell épülnie. Egy „sebezhető” állam sebezhetővé teszi az összes többit. A sikeres kiberbiztonsági politikai fókuszpontjai

4  globális kibertér: a globálisan összekapcsolt, decentralizált, egyre növekvő elektronikus információs rendszerek, valamint ezen rendszereken keresztül adatok és információk formájában megjelenő társadalmi és gazdasági folyamatok együttese (Ibtv. 1.§ (1) bek. 22.)  A szabályozás szemszögéből nézve a hálózat- és információbiztonsági politika, az internetes bűnözés elleni fellépés, valamint az elektronikus hírközlés szabályozás egymással szorosan összefüggő területek a kibertér védelmének vonatkozásában: A hírközlés szabályozóhatóságok a NIS kulcspontjai Forrás: Európai Bizottság, COM (2001) 298 final

5  A kibertér biztonságát az egyre bővülő és összetettebb értéklánc minden szintjén biztosítani kell.  A biztonságos kibertér megteremtésében kapuőrként kulcsszerepet játszik az elektronikus hírközlési hálózatokért felelős NMHH.  Az NMHH szintén fontos szerepet játszik az online tartalmak tudatos és biztonságos fogyasztásának elősegítésében: −Internet Hotline −Gyermekbarát internet jogalkotási kezdeményezés Online tartalom Internetes alkalmazások Hírközlési hálózatok Végberendezés operációs rendszer Felhasználó A hírközlés szabályozóhatóságok a NIS kulcspontjai

6  Az információs társadalom egy közel olyan összetett „ökoszisztéma”, mint az emberi szervezet.  Az információs társadalom élettere a kibertér, melynek alapját az internet „hálózati rétege” adja.  Az elektronikus hírközlési hálózatok a kibertér ér / idegrendszere, melyek kulcsszerepet játszanak az információs társadalom működésében.  Az elektronikus hírközlési hálózatok felügyeletét, szabályozását ellátó hatóságok így különösen fontos szerepet játszanak a biztonságos kibertér megteremtésében. A hírközlés szabályozóhatóságok a NIS kulcspontjai

7  Nem véletlen, hogy a hálózatbiztonság szabályozása először a hírközlési hálózatok esetében merült fel. Az uniós jogalkotó ezzel kapcsolatban előírta, hogy: −a nyilvános hírközlő hálózatok integritásának és biztonságának fenntartásáról a hírközlésért felelős nemzeti szabályozóhatóságoknak kell felelniük, −a nemzeti szabályozó hatóságoknak rendelkezniük kell a feladataik ellátásához szükséges eszközökkel, beleértve az információkhoz, valamint adatokhoz való hozzájutásra vonatkozó jogosultságot is. [2009/140/EK, (44)]  Az Ibtv. Felhatalmazza az NMHH elnökét az elektronikus információs rendszerek biztonságának felügyeletével és ellenőrzésével kapcsolatos ágazati szabályok megalkotására. [24. § (3) bek. f) pont]. A hírközlésért felelős szabályozóhatóságok szerepe

8 Az NMHH szerepe a kibertér nemzetközi védelmében 1.Internet Hotline 2.Incidens-jelentések a Bizottságnak és az ENISA-nak 3.NIS PPP projekt 4.Ágazati CERT létrehozása

9 Az Internet Hotline honlapja ismeretterjesztő, szülői segítségnyújtó honlap is! 9 * szeptember vége óta

10  A felnőtt lakosság egyharmada már hallott is olyan internetes szűrőprogramról, amely megvédi a kiskorúakat a nem kívánatos tartalmaktól, ám nagyon kevesen használnak ilyet.  Az NMHH által üzemeltetett Internet Hotline szolgáltatásról is csupán a lakosság 3%-a hallott. Fontos ennek növelése.  Ezentúl, az NMHH a Büntetőtörvénykönyv módosítása alapján közreműködik a jogsértő online tartalmak véglegesen hozzáférhetetlenné tételében. Az internet Hotline-nal kapcsolatos tapasztalatok Forrás: NMHH, április

11  38 állam, 44 Internet Hotline a tagja az internet hotline-okat tömörítő nemzetközi szervezetnek  Hazánk május 1-től teljes jogú tag.  Célja a jogsértő online tartalmak eltávolításának elősegítése: Külföldi szerver esetén a Hatóság által üzemeltett Hotline felveszi a kapcsolatot a szerver államának Hotline-ával, aki az adott nemzeti jog szerint segít a jogsértő tartalom eltávolításában. Az Internet Hotline a nemzetközi INHOPE tagja Forrás:

12 Az NMHH szerepe a kibertér nemzetközi védelmében 1.Internet Hotline 2.Incidens-jelentések a Bizottságnak és az ENISA-nak 3.NIS PPP projekt 4.Ágazati CERT létrehozása

13 Az NMHH hálózatbiztonsági incidens jelentési kötelezettsége  A hírközlési Keretirányelv már 2009-ben szabályozást vezetett be a hálózatok biztonsága és integritása érdekében. Ennek értelmében: - Az elektronikus hírközlés szolgáltatóknak be kell jelentenie az elektronikus hírközlésért felelős nemzeti szabályozóhatóságoknak az „incidenseket”. - A nemzeti szabályozóhatóságnak értesítenie kell az ENISA-t (Európai Hálózat- és Információbiztonsági Ügynökség) illetve az érintett tagállami hatóságot, amennyiben az incidensnek határon átnyúló következményei lehetnek. Forrás:

14  Mindemellett az NMHH, az OIHF-en keresztül, évente hálózatbiztonsági incidens- jelentést készít az ENISA-nak és az Európai Bizottságnak.  Az NMHH által regisztrál incidensek az alábbiak szerint oszlottak meg 2012-ben: NMHH éves jelentése kötelezettsége Forrás: NMHH riport az ENISA és a Bizottság számára, március

15 Az NMHH szerepe a kibertér nemzetközi védelmében 1.Internet Hotline 2.Incidens-jelentések a Bizottságnak és az ENISA-nak 3.NIS PPP projekt 4.Ágazati CERT létrehozása

16  Az Európai Bizottság az EU Kiberbiztonsági stratégiájában felveti egy magán-és közszféra képviselőit egységesítő platform létrehozást a kiberbiztonság területén.  A projektet a Bizottság elektronikus hírközlésért felelős „DG Connect” főigazgatósága koordinálja, célja a NIS irányelv-tervezet implementációjának elősegítése.  A projekt június 17-én indult, a Platform plenáris ülése évenként három alkalommal fog ülésezni.  A munka három munkacsoportban fog történni. − Kockázatkezelés − Információcsere − Biztonságos IKT kutatás és fejlesztés  Az NMHH aktívan részt vesz az „Információcsere”, valamint a „Biztonságos IKT kutatás és fejlesztés” munkacsoportok munkájában.  A projekt eredményei a Bizottság 2014-ben megjelenő kiberbiztonsági ajánlásában fognak megjelenni. Hálózat- és információbiztonsági „Public Private Platofrm” létrehozása

17 Az NMHH szerepe a kibertér nemzetközi védelmében 1.Internet Hotline 2.Incidens-jelentések a Bizottságnak és az ENISA-nak 3.NIS PPP projekt 4.Ágazati CERT létrehozása

18 NMHH Civil CERT létrehozása  Az NMHH – a törvény által kapott felhatalmazása alapján – az eseménykezelési feladatok ellátása érdekében ágazati eseménykezelő központot hoz létre, mely a kormányzati eseménykezelő központtal fog együttműködni. [Ibtv. 19. § (2) bek.]  Az NMHH ágazati eseménykezelő központja részt vehet az eseménykezelő központok nemzetközi együttműködésében. [Ibtv. 19. § (5) bek.]

19 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!