Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. • Telefon: 06-1 463-2526 • Telefax: 06-1 463-2547 •

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Miért jobb egy (nem csak) geolokációs mobil kutatási rendszer? 1 HWSW – App!mobile konferencia, MOM Budapest, november 13. Pintér Róbert.
E-learning alapú távoktatásos képzés
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Versenyképesség az Európai Unióban Winkler Gyula EP Képviselő SZORVÁNYKONFERENCIA 2008 február 16, Déva.
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Technical University of Budapest
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
A Szegedi Tudományegyetem harmadik missziós tevékenységei és az EU fejlesztéspolitikája DR. LUKOVICS MIKLÓS Docens, SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
E-learning és a multimédia
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
„A szociálpolitikus és szociális munkás képzés megújítása az ELTE és a BCE együttműködésében (SZOCMEG)” TAMOP /2/A/KMR-0043 A projekt az Európai.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
E-learning alapú távoktatásos képzés
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
Pénziránytű pénzügyi ismeretterjesztő honlap fiataloknak Háttér információk Szalay György Pénzügyi Kultúra Központ november 27.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Az E-TANÁR portál.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
Székely István fejlesztési tanácsadó
HEFOP központi program „Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása” 2005 – 2008.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
1 Zala Megye az Információs Társadalomban Konferencia Zalaegerszeg, május 30..
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
RONCSOLÁSMENTES ANYAGVIZSGÁLÓK KÉPZÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
A CSALÁDI NAPKÖZI GONDOZÁS SZAKMÁVÁ FEJLESZTÉSE A felnőttképzés támogatásának új formái Zarka Dénes TÁMOP /1-C
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
TÁMOP „A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése” Előadó: Petromán Anikó.
European Distance and E-Learning Network
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Agrárinformatikai ismeretek oktatása az agrár-szakképzésben
Előadás másolata:

Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: • Web: Pintér Róbert E-learning eszközök felhasználásának tanulságai az Információs Társadalom tárgy oktatásában Szociális Informatika Segítő Foglalkozásúaknak- Képzési Központ, projektzáró konferencia Budapest, március 20.

Információs társadalom a képzési programban  Szakosító képzésben: Információs társadalmi ismeretek.  Két csoportban (2007. április – május, szeptember – november).  Első csoportban „hagyományos” frontális oktatás, egyetemi képzésben kipróbált témákkal és anyagokkal:  Második csoportban újonnan írt egyetemi tankönyv és e- learning keretrendszer segítségével, e-learning-gel kevert oktatás, hallgatók által a tankönyvből kiválasztott témákkal, a NETIS projekt kísérleti képzéseként.

Az első tanfolyam (1.)  Kb fős csoport  Aktívan bejárt 4-8 fő  A kurzus célja az volt, hogy bevezesse a hallgatókat az információs társadalomba és néhány azzal kapcsolatos szociális informatikai tárgyú diskurzusba.  Az órák látogatása beleszámított a tanfolyam végi értékelésbe. A tanfolyam végét előre megadott és egyeztetett irodalom alapján írt házidolgozat zárta.  Az érdemjegy kialakításakor figyelembe vett szempontok: órai jelenlét és aktív munka, tanfolyam végi vizsga.

Az első tanfolyam (2.)  Kötött tematika:  Információ, társadalom, információs társadalom és bevezető diskurzusok  Az információs társadalom fogalma  Politika és állam: kihívások előtt  Család, patriarchalizmus és szexualitás az információs korszakban  Új társadalmi mozgalmak egy „jobb” világért  Globális és új lokális társadalmi egyenlőtlenségek, a jóléti rendszerek válsága  Számítógépteremben tartott óra, a diákok hozzáférhettek a tananyaghoz az interneten keresztül (az órán is), de külön tankönyv nem állt rendelkezésre.  Frontális órák, kis óra végi beszélgetéssel.

Az első tanfolyam (3.)  Konfliktusforrások az órán:  Tanfolyam kötelező jellege, oklevél „üressége”  Életkori konfliktus  Számonkérés módja, jellege, és munkamennyisége  „Lázadás” a vizsga ellen  A diákok visszajelzése „ambivalens”: az átadott tudást értékelték, a formai kereteket viszont elutasították, ezért végül szóbeli vizsgára nem is került sor:  „Megszületett a dolgozat, de megvédeni nem fogom, mert dolgozok mind a két alkalommal. És ha nem dolgoznék akkor sem mennék el, mert nem tartom reálisnak! Ha nem is felelek meg, azért köszönök mindent, mert sokat tanultam tőled és nagyon élvezetesek voltak az óráid.”

A második tanfolyam (1.)  Kb fős csoport  Aktívan bejárt fő  A kurzus célja az volt, hogy bevezesse a hallgatókat az információs társadalomba és néhány szociális szempontból meghatározó részterületbe.  Az órák látogatása beleszámított a tanfolyam végi értékelésbe. A tanfolyam végén nem került sor külön vizsgára.  Az érdemjegy kialakításakor figyelembe vett szempontok: órai jelenlét és aktív munka, e-learning rendszerben kitöltött tesztek.

A második tanfolyam (2.)  Részben szabad tematika, a z első óra bevezetés az információs társadalomba, ezt követően választás 12 téma közül, kiválasztott témák (tankönyvfejezetek):  Bessenyei István: Tanulás és tanítás az információs társadalomban  Kollányi Bence - Molnár Szilárd - Székely Levente: Társadalmi hálózatok, hálózati társadalom  Juhász Lilla: Az Európai Unió információs stratégiája  Molnár Szilárd: E-közigazgatás az Európai Unióban  Elisa Mancinelli: e-Befogadás az információs társadalomban  Számítógépteremben tartott óra, a diákok hozzáférhettek a tananyaghoz az interneten keresztül (az órán is), és külön tankönyv állt rendelkezésre, e-learning rendszerrel (Moodle)  Frontális órák, folyamatos óra közbeni vitalehetőséggel.

A második tanfolyam (3.)  Konfliktusforrások az órán:  A képzés első órája, folyamatos késések (vidékről bejárók)  Technikai problémák (regisztráció, belépés, elektronikus kurzusfelvétel, tesztek kitöltése stb.)  Egyenetlen csoport, eltérő háttértudások és tanulási stílusok.  Tanfolyam végi „eszmélések”: hiányzások és tesztek kitöltésének komolyan vétele  A diákok visszajelzése egyértelműen pozitív az átadott tudást értékelték, de a formai keretek nem mindig arattak sikert:  „Érdekes ismeretterjesztő előadássorozat volt. Azt a részét szerettem jobban amikor a tanár adott elő. A géppel való tanulás annyira nem volt érdekes nekem.”  „Nekem az is jó volt, hogy Pintér Róbert világosan elmagyarázta minden alkalommal, hogy mi a teljesítendő „házi feladat”, mert még én ilyen típusú képzésen nem vettem részt, ami részben óra munkát, részben otthoni, interneten keresztül teljesítendő feladatot vár el, szükségem volt az eligazításra.”

Amiben más a kevert tanulás  Tanulási célok, tanulási stílusok előre feltérképezhetők és rögzíthetők  Kompetencia portfólió alapján még inkább a csoport érdeklődése mentén dolgozható fel az órai anyag.  Automatikusan javított tesztek, és rögzített teszteredmények (nem lehet elveszíteni a teszteket).  Elektronikus környezet a visszajelzésre (kérdőívek, levelezőlista – korlátozott siker).  Órai lemaradás, alkalmankénti hiányzás kevésbé meghatározó.

Összegzés  Nem szabad egyetemi módon, stílusban tanítani egy ilyen tanfolyamon.  Az óra nem vonatkoztatható el a tanfolyami keretektől, problémáktól.  Minden technikai támogatást meg kell adni, és ennek folyamatosnak kell lennie.  Az óra elején kell világosan tisztázni, hogy mik a számonkérés keretei, és ezt folyamatosan fókuszban kell tartani.  Gépterem nélkül nem lehet blended learning kurzust tartani, de a gépterem önmagában nem garantálja a sikert.  Össze kell kapcsolni a hallgatókat, hogy ne a tanár legyen a tudás/segítség egyedüli forrása.

A NETIS projektről röviden  Hálózat az Információs Társadalom Tanításáért  A LEONARDO DA VINCI program támogatja  Partnerek: Magyarország (BME-ITTK koordinátor, Selye partner), Észtország, Nagy Britannia, Görögország, Olaszország, Szlovákia  24 hónapos, 2006 november – 2008 október  kb. 385 ezer € (ca. 70%-os közösségi támogatással)  1 tankönyv, 1 szöveggyűjtemény, e-learning környezet, teszttanítás (5 országban) az információs társadalom témájában

A NETIS termékei  A projekt fő termékei  kurzustematika,  tankönyv (nyomtatott, Moodle e-learning, PDF),  szöveggyűjtemény (PDF, e-learning),  kevert (ún. blended learning) kurzusok,  módszertani jelentés, és a tanítás értékelése  projektzáró CD (minden termék megtalálható lesz rajta)  A projekt anyagai a 2008-as zárás után további öt évig elérhetőek lesznek az interneten:

Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez az előadás a szerzők nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásáért:

Köszönöm a figyelmet Pintér Róbert, BME-ITTK tudományos és stratégiai igazgató Skype: probesz Mobil: BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Sztoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: Fax: