A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Médiapedagógia.
Szociális munka a börtönben
Komplex Instrukciós Program
Önkéntesség Miért is jó a Nyíregyházi Főiskola diákjaként önkéntes munkát vállalni és miért különösen jó ez egy Tanodában? Készítette: Hajdu Zsolt és Dudás.
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Játéktár-tréning A kreatív gyakorlatok, szituációs játékok tréningje vezetők, trénertársak, moderátorok, animátorok, belső oktatók, pedagógusok részére.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A Belga LSZ fejlesztési terve
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A tanulók társas helyzete az iskolában
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
A játék A játékosság.
Kisiskolások élményszerű környezeti nevelése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A BELGA LABDARÚGÓ SZÖVETSÉG UTÁNPÓTLÁS NEVELÉSI FILOZÓFIÁJA
Tartalmi körök Az élménypedagógia gyökerei
Magyar Cserkészlány Szövetség. Szövetségünkről 1989: a Szövetség újraalakulása Nyitott minden lány és nő számára (6 éves kor felett) Csapataink hetente.
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
 A súlyos magatartászavarokkal küzdő fiataloknak és családjaiknak nyújt innovatív szolgáltatásokat a közösségen és otthonon belül.  Évente kb
Élménypedagógia tanároknak
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
PRESSLEY RIDGE Program
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
A beiskolázás előkészítése
Szembesít a drámatréning. A csapat 2-nél több fő A csapat nem fogja a jótékony hatásait magától, automatikusan kifejteni. Kellenek struktúrák, normák,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
A BKF tudástranszfer modellje a
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Belülről Vezetés “Egy teljes élmény magadért” 12 év – 50 csoport – 400 ember 12 év – 50 csoport – 400 ember A MEGÚJULÁS NAVIGÁTORA ÉLET ERŐ MŰHELY Cséffalvay.
A játék A játékosság.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Előadó: Dorka Péter SZTE JGYPK TSTI
Felkészítés a közösségi szolgálatra
Tervezési folyamat.
Módszertani alapismeretek
KRE-AKTÍV motivációs projekt
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze

Kulcsfogalmak: Tapasztalati tanulás Szabadtéri tanulás Kalandpedagógia Kalandterápia Élménypedagógia

Tapasztalati tanulás „tapasztalati társadalom” Tapasztalat: olyan élmény, ami különbözik a hétköznapi élményektől és túlmutat azon +milyen hatással van az ember belső világára Tapasztalati tanulás: jól kiegészíti a hagyományos oktatási módszereket, a modern kor hiányosságait

Tapasztalati tanulás Kolb: a tanulás olyan folyamat, amely által a tapasztalat átformálásán keresztül tudás jön létre. „tapasztalatból tanulunk” 4 szakasz: I. Cselekvés és tapasztalat (élményszint) II. Megfigyelés és reflexió III. Absztrakció és általánosítás (tudástranszfer) IV. Tanultak tesztelése (új tudás alkalmazása)

Gwin J. Kolb (1919-2006)

Tapasztalati tanulás köre - KOLB

Tapasztalati tanulás köre - KOLB I. Cselekvés és tapasztalat II. Megfigyelés és reakció III. Tudás- transzfer IV. Tanultak tesztelése

Szabadtéri tanulás Szabadtéri tanulás: olyan folyamat, ami tapasztalatokon keresztül és szabadtéren zajlik Szabadtéri oktatás: a tapasztalati tanulási folyamatra épülő, közvetlen észlelésből eredő, elsősorban (ám nem kizárólag) a természeti környezetben zajló módszer. Hangsúly: emberek és természeti források viszonyai

Szabadtéri nevelés ágazatai: Kalandpedagógia Környezeti nevelés

Eredet: Kurt Hahn (1886-1974): Salem Schule

Kalandpedagógia: adventure education a tapasztalaton keresztül történõ tanulás Kurt Hahn, német származású pedagógus, az Outward Bound alapítója alkotta 1942-ben, nevelési módszerének leírására. Outward Bound egy nagy kaland, mely szoktalan, de életszerű szituációkat teremt, és ezáltal számos lehetõséget nyújt a leghatékonyabb tanulási formára, azaz arra, hogy a saját tapasztalatainkból tanuljunk.

Kalandpedagógia A kaland: egy eszköz, mely hozzásegít bennünket szokatlan helyzetek átéléséhez, és ezen keresztül hasznos tanulságok levonásához. Ezek a tapasztalatok hozzájárulnak: az egyén személyiségének és mentális képességeinek fejlõdéséhez, mások jobb megismeréséhez, a csapatmunka hatékonyságának növeléséhez.

Kalandpedagógia Az osztályterem helyett a természetbe viszi tanulni résztvevõit, és kiszakítja õket a hétköznapok egyhangúságából. A tevékenységtípusok: problémamegoldó feladatok, kalandos, mozgást igénylõ feladatok (sziklamászás - ereszkedés, barlangászat, tutajépítés, tájékozódás), kreativitást és csapatmunkát igénylõ feladatok.

Élménypedagógia: Erlebnispedagogik, Experiential education A közvetlen tapasztaláson és a tanuló aktív cselekvésén keresztül fejleszti az önismeretet, önértékelést, az egyéni felelősségvállalást és a szociális kompenteciákat. Pszichoterápiás formája a kalandterápia. Elsődleges közege: a Természet Mai formája: Kurt Hahn német reformpedagógus munkásságából fejlődött ki.

A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze

Játék tulajdonságai Nem kiszámítható kimenet Meghatározott szabályok Komolyság Öröm Önkéntesség Céltalan Drámaiság Jelenidejűség Illúzió

Játéktípusok 1. Együttműködési és problémamegoldó játékok 2. Kommunikációs játékok 3. Környezeti nevelést szolgáló játékok 4. Jégtörő játékok 5. Bemelegítő, energetizáló, ismerkedési játékok 6. Versengő, kihívást jelentő feladatok 7. Bizalomjátékok 8. Készség-és képességfejlesztő játékok

1. Együttműködési és problémamegoldó játékok A csoportnak közösen kell megoldást találnia egy problémára Feladatmegoldás: párban, kisebb vagy csoportban, DE minden játékosra szükség van Több megoldási mód Elképzelések ütköztetése után kiválasztani a legjobban működőt

Együttműködési és problémamegoldó játékok Tervezésre és előkészítésre mindig elegendő időt adni HA: első terv nem válik be, új megoldás keresése Vezető: külső szemlélő, nem segít feledatmegoldásban, nem is sugalmaz összegyűjti a feladat megoldása közben felmerült ötleteket a kiértékeléshez

Együttműködési és problémamegoldó játékok Max. 3-4 problémamegoldó játék egymás után Feladtok sorrendjében: fokozatosság elve

Például Egy lepedőnyi kéz Labdaszállítás Világháborús gránát Szörny Sziget Közlekedési dugó Biztonságot adó fa Billentyűzet Tevekaraván Útkereső Egy közös ebéd Varázsszőnyeg Tengerészcsomó Vízhordó Vak négyzet Pókháló Atombomba Mocsárjárás

2. Kommunikációs játékok Minden érzékszerv bevonáasa: látás, hallás, tapintás Odafigyelés a társakra Együttműködés, kreativitás, bizalom Nem versenyjellegű Fizikai erőnlét nem számít

Például TestABC Mérnökök, gyártásvezetők, munkások Kódolt üzenet Pásztor elveszett báránykái

3. Környezeti nevelést szolgáló játékok Közelebb viszik a játékost a természethez Körülvevő világ felfedezése Tapasztalatszerzés a körülvevő világról Vezető: Tudás és tapasztalat a helyszín kiválasztása szempontjából Tudás és tapasztalat a játék levezetése szempontjából Játékosok siettetése, helytelen módszerek alkalmazása sokat ronthat!

Például Erdőszennyezés Természetvadász Állati nagy Show Ökomemory Mezítlábas séta Faxilofon Találtam egy fát neked!

4. Jégtörő játékok Egy program első és dinamikus része Cél: névtanulás, feloldódás, pozitív légkör kialakítása Játékok jellemzői: rövidek, kreatívak, viccesek, könnyű szabályokkal, nem eszközigényesek Vezető: hasznos, ha ő is részt vesz a játékokban Később is beiktatható felpezsdítés céljából

Például Humán bingó Ki az, aki hiányzik? Címer

5. Bemelegítő, energetizáló, ismerkedési játékok Általában a jégtörő játékokat követik DE lehet nyitó játékként is alkalmazni Jellemzők: könnyű, egyszerű szabályok Haszna: Fizikai bemelegítés Csoport további ismerkedése Komoly munk közbeni mentális felfrissülés

Bemelegítő, energetizáló, ismerkedési játékok Célja: Csoport jó hangulatának megteremtése közös élményekkel Résztvevők mozgásba lendítése Gátlások feloldása Bizalmi légkör megteremtése Vezető: Megteremtheti az alapvető bizalmi kapcsolatot Nevetésre, jó közérzetre fektetni a hangsúlyt Lehetőséget adni élmények,tapasztalatok megosztására

Például Vírus Evolúció Éléskamra Szalagok Posta Majom a vagonon Képernyővédő Mozgólépcső Noé bárkája Vakon HU-TU-TU Molekulák Hernyó Százlábú Alagút Ragadós röhögés

6. Versengő, kihívást jelentő feladatok Bizonyos készségek felmérést szolgálják Akrobatikus feladványok, trükkök, szórakoztató játékok Felhasználhatóság: Szünetek kitöltése Két komolyabb gyakorlat között

Például Kakasviadal Birodalmi képek Vakond alagút Mókusok, ki a házból! Kígyófutam Célpontok Tüzelőgyűjtés Menekülés a héjától Feneket fel! Csoportos fekvőtámasz Szöcske Sziámi ikrek Kötélhajtás Ugró béka Gyagya futam Rákjárás Létra-szlalom Talicska

Kakasviadal Helyszín: egy tisztás vagy nyílt terep Életkor: 6 éves kortól Létszám: 2-16 fő Időtartam: 10 perc A játék célja: ügyesség Kellékek: 15 méternyi kötél

A játék eredettörténete Sok állat élt a faluban, ahol minden reggel nagy kakasviadalokat tartottak. A kakasok tudni akarták, hogy melyikük a legjobb. A viadalok nagyon kemények voltak, és sokszor nem is a legerősebb nyert, mert nemcsak erősnek, hanem gyorsnak és ügyesnek is kellett lennie a legjobbnak. Minden kakas megpróbálta fejleszteni az ügyességét. Természetesen a viadaloknak mindig sok nézője akadt, mert senki sem akarta elmulasztani az eseményt.

A játék menete Jelöljünk ki egy 3-5 méternyi átmérőjű kört. 2 hasonló fizikai adottságú játékos álljon a kör közepére. A játékosok egy lábon állnak, mindkét kezükkel megfogják a felemelt lábukat. Megpróbálják a testükkel kilökdösni a másikat a körből, vagy kibillenteni az egyensúlyából (a másik essen el, vagy tegye le a lábát).

A játék lehetséges variációi • A játékosok fonják össze a karjukat a mellkasuk előtt, a kezüket pedig tegyék be a hónuk alá. • Jelöljünk ki egy nagyobb játékteret (8-12 méteres átmérőjű kör), és 2 (4-8 főből álló) csapat játsszon egymás ellen. Aki leteszi mind a két lábát, annak el kell hagynia a kört. Az a csapat nyer, amelyikben több játékos marad állva egy adott időn belül. A játék folyamán az általános biztonsági szabályok érvényesek!

7. Bizalomjátékok Cél: bízni társkban, csoportban, vezetőben Jellemzők: egyszerű gyakorlatok felelősség, bátorság, döntéshozatal és önbizalom fejlesztése Résztvevők: önkéntesség, semmi kényszer !megbeszélés

Például TérdElő Humánlétra Lebegés Inga Bizalomfolyosó Bialomhinta Bizalomfutás

8. Készség-és képességfejlesztő játékok Könnyen alkalmazhatók iskolai, tanórai körülmények között is Készségek, képességek fejlesztése: emlékezet, térbeli tájékozódás Többszöri eljátszás jártasság szerzése

Például Merre van az út? Memória Ösvény Egyiptomi hieroglifák Rejtett képek Az erdő rejtett szörnye Kincskereső Tekeredik a kígyó Zenekar Titkos üzenet

Tudnivalók játékvezetéshez Rendelkezünk-e megfelelő tudással és készséggel a játékvezetéshez? Tudunk-e gondoskodni a résztvevők fizikai és érzelmi biztonságáról? Célcsoport Cél Rendelkezésre álló hely és idő Eszközök

Élménypedagógiai művek Lovász Károly(2005): Élménypedagógia. A teljességre nevelés művészete.Lectum kiadó.

Élménypedagógiai művek Kispéter Andrea – Sövényházi Edit (2008): Élménypedagógia. Csapatépítő játékok. Bába és Társai Kiadó.

Élménypedagógiai művek Mathew Liddle (2008): Tanítani a taníthatatlant: Élménypedagógiai Kézikönyv. Pressley Ridge.

Élménypedagógiai művek Lovász Cecilia – Sőregi Viktor (szerk., é.n.): Több mint játék. Szabadtéri játékok gyermekeknek és fiataloknak. Természetjáró fiatalok szövetsége, Budapest. www.tobbmintjatek.hu