KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
2. előadás.
A kommunikáció fogalma, formái, szabályszerűségei
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Kommunikációs stratégiák
Kommunikáció- nyilvánosság- részvétel
Színjátékos tehetséggondozó projekt
Motivációs kérdezés technikája
Kommunikáció.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Nyolcadik előadás.
Egyéni döntések a szervezetben
A fejlesztő értékelés.
A kulturális intelligencia
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN Fő nonverbális csatornák pedagógiai szempontú áttekintése Nonverbalitás a tanteremben.
BLK:NEM VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ 1 Nem verbális kommunikáció.
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Kommunikáció a szervezetben
A verbális, nonverbális- és metakommunikáció
Kommunikáció és tömegkommunikáció
Nevelés és nevelői attitűdök
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
Könyvtári protokoll Fodor Péter előadása október 6.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
A kommunikáció, a tantermi kommunikáció jellegzetességei
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Vigyázat: minden üzenet!
..
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
PBKIK Ny. sz.: ; AL-1313, Piacsek László Zoltán A kommunikáció folyamata Készítette: Piacsek László Zoltán.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A kommunikáció tényezői és funkciói
METAKOMMUNIKÁCIÓ Vigyázat: minden üzenet!!!. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja,
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Nonverbális kommunikáció az üzleti életben
Az anyanyelvápolás szerepe a modern kommunikációban
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Teamek, kommunikáció.
Lelkivezetés elmélete
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
METAKOMMUNIKÁCIÓ. Ismétlés Minden jel, ami önmagán túlmutat, ami önmagánál többre utal. A jelet nem az teszi jellé, aki adja, hanem az, aki „veszi”.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Könyvtári protokoll. Kommunikáció Folyamat, amelyben az egyén információt továbbit azzal a céllal, hogy más egyént befolyásoljon. Folyamat, amelyben.
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A nonverbális kommunikáció. A kommunikáció eloszlása Forrás: C3%A1ci%C3%B3&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah.
A non-verbális kommunikáció Török Gábor Osztatlan informatikatanár-könyvtárostanár szak NEPTUN kód: YLZ5SJ 1.
Hatékony és változatos kommunikációs módszerek
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A KOMMUNIKÁCIÓ ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Szervezeti Kommunikáció
Előadás másolata:

KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A TANÍTÁSI ÓRÁN Fő nonverbális csatornák pedagógiai szempontú áttekintése Nonverbalitás a tanteremben

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Tekintet Arckifejezés (mimika), és fejtartás

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Tekintet A tekintetkapcsolat és a félrenézés mértéke és jellege elfogadást elutasítást érdeklődés közöny stb.érzelmi állapotot komm. Arckifejezés (mimika), és fejtartás

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Tekintet A tekintetkapcsolat és a félrenézés mértéke és jellege elfogadást elutasítást érdeklődés közöny stb.érzelmi állapotot komm. A néma kapcsolattartás és figyelemészlelés legfőbb eszköze. A pedagógus igyekszik minden tanulóval szemkont. létesíteni Arckifejezés (mimika), és fejtartás

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Tekintet A tekintetkapcsolat és a félrenézés mértéke és jellege elfogadást elutasítást érdeklődés közöny stb.érzelmi állapotot komm. A néma kapcsolattartás és figyelemészlelés legfőbb eszköze. A pedagógus igyekszik minden tanulóval szemkont. létesíteni Arckifejezés (mimika), és fejtartás A tanulók vis.-re, közléseire elsősorban mimikával reagálunk. Biz. Arckifejezések jelentése azonos kultúrán belül egyértelmű. (pl. elégedett/gúnyos mosoly, homlokráncolás).

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Tekintet A tekintetkapcsolat és a félrenézés mértéke és jellege elfogadást elutasítást érdeklődés közöny stb.érzelmi állapotot komm. A néma kapcsolattartás és figyelemészlelés legfőbb eszköze. A pedagógus igyekszik minden tanulóval szemkont. létesíteni Arckifejezés (mimika), és fejtartás A tanulók vis.-re, közléseire elsősorban mimikával reagálunk. Biz. Arckifejezések jelentése azonos kultúrán belül egyértelmű. (pl. elégedett/gúnyos mosoly, homlokráncolás). Jó hatás: élénk mimika Jórészt céltudatosan irányítható Konvencionális jelek – fontos visszacsatolás a tanulóknak (pl. bólintás, fejrázás).

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Paralingvisz- tikai jelek Gesztikuláció

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Paralingvisz- tikai jelek A verbális közléseket értelmezik, árnyalják. Karakterizálják az egyént. Kifejezik pillanatnyi lelkiállapotát. Gesztikuláció

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Paralingvisz- tikai jelek A verbális közléseket értelmezik, árnyalják. Karakterizálják az egyént. Kifejezik pillanatnyi lelkiállapotát. Az akusztikailag hajlékony beszéd Megkönnyíti a tanulók figyelmének fenntartását. Segítik a mondandó pontos megértését. Gesztikuláció

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Paralingvisz- tikai jelek A verbális közléseket értelmezik, árnyalják. Karakterizálják az egyént. Kifejezik pillanatnyi lelkiállapotát. Az akusztikailag hajlékony beszéd Megkönnyíti a tanulók figyelmének fenntartását. Segítik a mondandó pontos megértését. Gesztikuláció Funkciói: beszédértelmező, kiegészítő, hangsúlyokat teremtő. A beszédszünet jelentősége. Mennyisége, kiterjedése kultúrafüggő + individuális

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Paralingvisz- tikai jelek A verbális közléseket értelmezik, árnyalják. Karakterizálják az egyént. Kifejezik pillanatnyi lelkiállapotát. Az akusztikailag hajlékony beszéd Megkönnyíti a tanulók figyelmének fenntartását. Segítik a mondandó pontos megértését. Gesztikuláció Funkciói: beszédértelmező, kiegészítő, hangsúlyokat teremtő. A beszédszünet jelentősége. Mennyisége, kiterjedése kultúrafüggő + individuális Fontos a mértéktartó gesztikulálás. Ki kell használni a kézmozdulatok beszédstrukturáló és élénkítő lehetőségeit.

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Testtartás és testmozgás Térszabályo-zás, testtávolság

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Testtartás és testmozgás Nagy mértékben tudatos ellenőrzés alá vonhatók. Fontos: a komm. Hatása Elsősorban a beszélőt jellemzik. Beszéd nélkül is kifejező. Térszabályo-zás, testtávolság

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Testtartás és testmozgás Nagy mértékben tudatos ellenőrzés alá vonhatók. Fontos: a komm. Hatása Elsősorban a beszélőt jellemzik. Beszéd nélkül is kifejező. A tanár: áll, ül, vagy járkál. A végletek problémát jelentenek. A folytonos mozgás elvonhatja a figyelmet. Térszabályo-zás, testtávolság

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Testtartás és testmozgás Nagy mértékben tudatos ellenőrzés alá vonhatók. Fontos: a komm. Hatása Elsősorban a beszélőt jellemzik. Beszéd nélkül is kifejező. A tanár: áll, ül, vagy járkál. A végletek problémát jelentenek. A folytonos mozgás elvonhatja a figyelmet. Térszabályo-zás, testtávolság Többnyire önkéntelenül megy végbe. Komm. Partnerek közti viszonyt szabályoz. Zónák: intim, személyes, társasági, nyílt

Csatornák és jellemzőik Csatorna Fő jellemzők Jelentősége A pedagógiai kommunikációban Testtartás és testmozgás Nagy mértékben tudatos ellenőrzés alá vonhatók. Fontos: a komm. Hatása Elsősorban a beszélőt jellemzik. Beszéd nélkül is kifejező. A tanár: áll, ül, vagy járkál. A végletek problémát jelentenek. A folytonos mozgás elvonhatja a figyelmet. Térszabályo-zás, testtávolság Többnyire önkéntelenül megy végbe. Komm. Partnerek közti viszonyt szabályoz. Zónák: intim, személyes, társasági, nyílt A trad. pedag jellemzője a távolságtartás. Gyermekközpontú irányzatok: előnyben részesítik a fizikai közelséget, és érintést. Határok fontossága!

Nonverbalitás a tanteremben A jelzésekben jól megkülönböztethető az egyes pedagógusok általános viselkedési iránya. Viselkedési irány „nevelési stílus” szorosan összefügg Mehrabrian által megkülönböztetett kategóriák: a.) Közvetlenségi jelzések: rokon vagy ellenszenv; szemkontaktus, vagy annak elkerülése; odafordulás vagy elfordulás; előrehajlás vagy merev tartás; távolság csökkentés vagy növelés; érintés vagy annak elkerülése.

Nonverbalitás a tanteremben A jelzésekben jól megkülönböztethető az egyes pedagógusok általános viselkedési iránya. Viselkedési irány „nevelési stílus” szorosan összefügg Mehrabrian által megkülönböztetett kategóriák: b.) Ellazulási jelzések, melyek a státuszviszonyok és a társadalmi kontroll függvényei: a test oldalra dől; a karok összefonódnak vagy nem; a felsőtest (kezek is) ellazul; a lábak keresztezése vagy nem.

Nonverbalitás a tanteremben A jelzésekben jól megkülönböztethető az egyes pedagógusok általános viselkedési iránya. Viselkedési irány „nevelési stílus” szorosan összefügg Mehrabrian által megkülönböztetett kategóriák: c.) Aktivitásjelzések, nyitottságra utalnak: a gesztikuláció mértéke, láb és fej mozgásai, fejbólintás, kellemes arckifejezés, hangerő, beszédsebesség, intonáció sajátossága.

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus A stílus alaptónusa Térköz szabályozás Kinezikus viselkedés tekintet mimika fejtartás gesztus Együttműködő (koopera-tív) Megértve együttműkö-dő, fejlesztő (a tanulók aktuális teljesítményé-ből kiinduló) Nem centrális helyzetű: leg-távolabbi tanuló Max. 1,7m. Tekintet tartás és váltás Élénk szem-mozg. Norm. pupilla Pozitív érzések tükrözése Kissé lefelé irányul, nyugodt Enyhén feszes gördülékeny pozíció váltások jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus Érintkezéses viselkedés Paranyelv Együttműködő (koopera-tív) Aktív, de nem erőszakos mozdulatok (pl. simogatás) „aha” „ühüm” stb; Közepes hangerő, normál hangmagasság és ritmus jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus A stílus alaptónusa Térköz szabályozás Kinezikus viselkedés tekintet mimika fejtartás gesztus Tehetet-len (inerciás) Passzív, nem követel: a hibákat helyteleníti, de a konfliktusokat nem tudja feloldani Marginális helyzet: legközelebbi tanuló 60-80cm Bizony-talan Lassú pupilla szűkü-lés és tágulás Laza legörbült száj, szomorú arc Lehor-gasztott: Lassú pozíció-váltás Gör-nyedt hát, lógó bizonyta-lan kar jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus Érintkezéses viselkedés Paranyelv Tehetet-len (inerciás) Érintés nincs, vagy bizonytalan Lassú: sóhajtás, suttogás, nyújtás, mélyebb hang, „…ö….” jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus A stílus alaptónusa Térköz szabályozás Kinezikus viselkedés tekintet mimika fejtartás gesztus Korlátozó (restriktív) Utasít, parancsol, tilt, büntet (összes többi stílussal kombinálód-hat) Majdnem centrális, Max. 1,5m Határozott: kissé szűk pupilla Határo-zott: kemény szájkörüli vonások Ritka bólintás; kissé merev egyenes fejtartás Egyenes testtar-tás; élesen irányító gesztu-sok jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus Érintkezéses viselkedés Paranyelv Korlátozó (restriktív) Kézben tartás; fogásos irányítás Gyors tempó, kapkodó, kissé magas hanghordozás „…öö…” jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus A stílus alaptónusa Térköz szabályozás Kinezikus viselkedés tekintet mimika fejtartás gesztus Közöm-bös (indifferens) Hideg, érdektelen, olykor gúnyos (tanulók passzivitása) Neutrális és marginális helyzet váltakozása; Marginális dominancia Saját szemmagasságába néz vagy feljebb; rövid tekintettartás, lassú váltás Merev, nincs, vagy minimális az érzelemtükröződés Hanyagul laza, lefelé irányuló fejtartás Laza testtar-tás, kényel-mes gesztu-sok, lassú lábpozí-ciók jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus Érintkezéses viselkedés Paranyelv Közöm-bös (indifferens) Érintés nincs, vagy minimális Monoton, nyújtás, laza artikuláció, ásítás „….aha…” jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus A stílus alaptónusa Térköz szabályozás Kinezikus viselkedés tekintet mimika fejtartás gesztus Erősza-kos (agresszív) Megaláz, büntet, rágalmaz, állandóan hangsúlyozza hatalmát Centrális, Max. 1-1,2m Gyors váltások; pupilla gyors tágul-ása, szűkü-lése; össze-húzott szem Ajkbigy-gyesztés; kemény arcvoná-sok; szájzugból való beszélés Lefelé irányuló, időnként felszegett fej, gyors pozícióváltásokkal Egyenes tartás; heves kézgesz-tikuláció jegy

Nevelési stílusok nonverbális jegyei Kód Stílus Érintkezéses viselkedés Paranyelv Erősza-kos (agresszív) durva Hangfelcsúszások, gyors intenzitás váltás; „ah” stb. jegy