A SCHENGENI KIHÍVÁSOK ÉS TAPASZTALATOK DR

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
A legális migrációt érintő szakterület bemutatása
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
A közbeszerzési törvény módosítása I.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
EU alapismeretek E-Learning.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Unió és Magyarország
VÍZUMMENTES UTAZÁS AZ AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOKBA.
Az uniós csatlakozás után, Schengen előtt
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Készítette: Szabó Erwin Matematika BSC
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
Úti okmányok.
Az EU és Kelet-Közép-Európa. Kezdetek Visszatérés Európába? rendszer váltások Közép- Európában Első reakció: –EBRD (1989. július Párizs)-G7 csúcs.
EU II..
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Záhony: a kelet nyitott vámkapuja Mérföldköveink EU-s csatlakozási „előkészítő kavicsok”, május 01, Románia EU-s csatlakozása, Schengeni.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Önkormányzatok szerepe és feladatai a menekültpolitikában Gödöllő, április 16. Készítette: Balla Jánosné Nyírbátor Város Polgármestere.
Vasútszabályozási Osztály
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengely intézkedései 1. Mikrovállalkozások létrehozásának.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
INNOAXIS A HATÁR, MINT INNOVÁCIÓS MEGÚJULÁSI TENGELY Fejsztámer Róbert, ICR igazgató Szabadkán, november 16. konferencia.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
a Nemzeti Együttműködési Alap
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Hazai vámhatósági tapasztalatok és legjobb gyakorlatok az AEO-kal való együtt működés terén Konopás András százados2014. június 24. NAV KAVIG Konopás András.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Az Európai Unió.
Munkavállalás az Európai Unióban
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

A SCHENGENI KIHÍVÁSOK ÉS TAPASZTALATOK DR A SCHENGENI KIHÍVÁSOK ÉS TAPASZTALATOK DR. BERTA KRISZTINA főosztályvezető Konzuli Főosztály, Külügyminisztérium „Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” Noszvaj, 2008. október 15-17.

A schengeni együttműködés rövid története előzmények: Északi Útlevél Unió (1954), Benelux Gazdasági Unió (1958) 1985: a Benelux-államok, Németország és Franciaország aláírják a Schengeni Egyezményt a személyek szabad mozgásának elősegítésére. 1990: Schengeni Végrehajtási Egyezmény 1995: a Schengeni Egyezmény hatályba lépése, megszűnik a határellenőrzés a szerződő államok belső határain. 1999: az Amszterdami Szerződés hatályba lépése, amely a schengeni joganyagot a közösségi acquis részévé teszi. Így az EU-tagság feltétele lesz a schengeni joganyag átvétele. 2006: Schengeni Határellenőrzési Kódex

Magyarország a ’90-es évek elejétől tudta, hogy európai integrációs céljai megvalósítása során eljön egy átmeneti időszak, amikor Magyarország már Schengen-tag lesz, míg a környező, jelentős magyar nemzetiségű kisebbséggel rendelkező országok egy része nem. A megoldás lehetséges irányai: schengeni/EU-szabályozás alakítása belülről – EU szint bilaterális lehetőségek kihasználása – nemzeti szint az átmeneti időszak lehető legrövidebbé tétele – EU szint

A schengeni együttműködés új biztonsági filozófiája a vízumkiadó külképviseletek biztonsági szűrő szerepe harmadik országokkal való együttműködés ellenőrzés a külső határokon, mélységi ellenőrzés rendőri, vám- és igazságügyi együttműködés

Schengeni tagállamok 24 tagország (+ICE, NO; - UK, IE, BG, RO, CY) Svájc és Liechtenstein csatlakozása 2008-ban, RO és BG várhatóan 2011-ben 2500 külképviselet 12.9 millió ‘A’, ‘B’, ‘C’ vízumkérelem 211.000 LTV vízum (1.51%) 1.1 millió ‘D’ vízum Moszkva (FI): 426.000 átlagos elutasítási arány: 4.13%

Magyarország csatlakozása a schengeni térséghez A schengeni térséghez történő csatlakozás előkészületeit 2000-ben megkezdtük. SCH-EVAL: helyszíni ellenőrzések és értékelések a rendőri együttműködés, az adatvédelem területén, a szárazföldi és légi határokon, SIS, vízumkiadó külképviseletek (Kijev, Belgrád) 2007. december 6-7.: a bővítésre vonatkozó tanácsi határozat elfogadása a BIÜT ülésén. 2007. dec. 21.: a 2004-ben csatlakozott új EU-tagállamok (CY kivételével) belső szárazföldi és vízi határain megszűnik a határellenőrzés. 2008. március 30.: a légi határokon is megszűnik a határellenőrzés.

schengeni belső határ: 1 139 km Schengeni külső határ: 1 103,5 km UKRAINE 136,7 km SLOVAKIA 680,9 km AUSTRIA 356 km ROMANIA 447,8 km SLOVENIA 102 km Államhatár hossza: 2 242,5 km schengeni belső határ: 1 139 km Schengeni külső határ: 1 103,5 km CROATIA 344,6 km SERBIA 174,4 km

Központi elemek 1. Határellenőrzés schengeni külső határ határátlépés a kijelölt határátkelőhelyeken, nyitvatartási időben személyforgalom-ellenőrzés: RO: könnyített, egymegállásos CR: vízummentes, szig.+pótlap, vámellenőrzés SRB, UKR: szigorú schengeni szabályok szerint (+vámellenőrzés) schengeni belső határ - bárhol, bármikor átléphető, bárki által (aki a külső határokon már belépett) - személyforgalom ellenőrzése nélkül (vámellenőrzés 2004. máj. 1-jén megszűnt) figyelembe veendő: * mélységi ellenőrzés * határellenőrzés ideiglenes visszaállítása

2. Vízumkiadás régi és új SCH-tagok: szabad mozgás és tartózkodás joga; vízum nélkül, útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal, de személyellenőrzés nélkül mozoghatnak és tartózkodhatnak (6 hó/90 nap) EU-, de nem SCH-tagok: vízum nélkül, útlevél vagy személyi igazolvány birtokában, de személyforgalom-ellenőrzés mellett (könnyített) harmadik, vízummentes államok (CR): vízum nélkül, útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal, személyforgalom- és vámellenőrzés harmadik, vízumkötelezett államok (SRB, UKR): vízum, útlevél, személyforgalom- és vámellenőrzés

A magyar schengeni vízumkiadás mutatói (2007.12.21. – 2008.09.30.) Schengeni csatlakozásunk óta összes elbírált schengeni vízumügy: 243.253 db. Összes elfogadott schengeni vízumügy: 234.834 db., az összes kérelmek 96,54%-a. Összes elutasított schengeni vízumügy: 8.419 db., az összes kérelmek 3,46%-a. Az adott időszak alatt 12.119 ‘D’ vízumkérelem, elutasítási arány 9,91%. Ily módon az összes (A+B+C+D) KIR-ben kezelt vízumügy száma: 255.372 db., amelyből elfogadásra került 245.751 db., és elutasításra 9.621 db. Összesített elutasítási arány: 3,77 %. Legnagyobb vízumkiadónk: Szabadka, 2008. szeptember 30-ig: 49.305 db. elbírált vízumügy, elutasítási mutatója: 3,3 %. (Szabadka 2007-es össz-vízumszáma: 121.308 db.; eddigi változása 2008-ra: -72.003 db., azaz 40,6 %) Viszonyításul: 2007-es összes vízumszámunk 498.660 db.; változás 2008 első kilenc hónapjára: - 243.288 db., azaz 51,2 %.

Az Európai Szomszédságpolitikán belüli speciális könnyítések 2006. december 20-i 1931/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet a kishatárforgalmi szabályozásról (bilaterális) Vízumkönnyítési megállapodások (EU-Nyugat-Balkán országai, Ukrajna, Oroszország, Moldova)

Bilaterális kishatárforgalmi egyezmény (HU-UKR, 2007. dec.) államhatártól 30/50 km-es sáv legalább 3 éve a határmenti övezetben lakás az engedély érvényességi ideje min. 1 év, max. 5 év gyakori átlépés megalapozott (családi, gazdasági, szociális, kulturális ok) útlevél + vízum helyett kishatárforgalmi engedély (sem cél, sem anyagi fedezet) nincs bélyegzés többszöri beutazásra, 6 hónapon belül 3 hónapos tartózkodásra jogosít a kijelölt határmenti övezetben

ellenőrzésre kerül a SIS-ben és a nemzeti adatbázisban, nem jelent-e veszélyt a közrendre, közbiztonságra, közegészségre, nemzetközi kapcsolatokra díja 20 EUR, a megfizetés alól mentesülnek a csökkent mozgásképességű személyek, nyugdíjasok és a 18 évesnél fiatalabb gyermekek, és 21 évesnél fiatalabb eltartott gyermekek az engedélyt kiadja HU részéről az ungvári és a beregszászi konzulátus, UKR részéről a nyíregyházi főkonzulátus UKR: évi 150.000 vízum, kb. 40.000 kishatárforgalmi engedély – a kárpátaljai magyarság mintegy 90%-a számára biztosítja a könnyebb beutazás lehetőségét

EU vízumkönnyítési megállapodások könnyítések célban, díjban, kiadási határidőben, díjmentes kategóriák SCH-főszabály: az egész SCH-térségre 6 hónapon belül 90 napos tartózkodás ‘A’, ‘B’, ‘C’ vízumok 60 EUR támogató dokumentumok: cél, anyagi fedezet, szállás igazolására utasbiztosítás személyes interjú egységes formátum ‘D’ nemzetivel tranzitálni lehet kiadási határidő 30 nap

Könnyítések: széles személyi kör a vízumkérelem feldolgozásának díja 35 EUR díjmentes kategóriák (példák – egyes megállapodásokban eltérőek lehetnek): hivatalos küldöttségek tagjai, nemzeti kormány vagy helyi/reg. önkormányzatok tagjai, tudományos, kulturális, művészeti tevékenységben részt vevők, tanulók, diákok képzés céljából, nemzetközi sportesemények résztvevői, testvérvárosok csereprogramjaiban részt vevők, fogyatékkal élők, újságírók, vallási közösségek képviselői, közeli hozzátartozók, nyugdíjasok, hat év alatti gyermekek, nemzetközi teher- és személyszállításban részt vevők stb. a vízumkérelem feldolgozási ideje 10 nap legfeljebb egy évig érvényes többszöri beutazásra jogosító vízum széles személyi kör számára a SRB-ban élő magyarok 50-60%-a, az UKR-ban élő magyarság 40-50%-a részesül a könnyítésekben

Három hónapnál hosszabb tartózkodásra jogosító vízum szezonális munkavállalási vízum (egyszeri vagy többszöri beutazásra és három hónapot meghaladó, de legfeljebb hat hónapos szezonális munkavállalási célú tartózkodásra jogosít; érvényességi ideje max. 1 év), nemzeti vízum, tartózkodási engedély átvételére jogosító vízum (egyszeri, tartózkodási engedély átvétele céljából történő beutazásra és legfeljebb 30 napos tartózkodásra jogosít

Nemzeti tartózkodási engedély, nemzeti tartózkodási vízum változatlan feltételekkel: a magyar nyelv megőrzése, ápolása, a kulturális, nemzeti önazonosság megőrzése, államilag elismert közép- vagy felsőfokú oktatásban való részvételen kívül oktatás, illetve tanulmányokkal összefüggő ismeretek gyarapítása, a családegyesítést kivéve, családi kapcsolatok erősítése érdekében 90 napot meghaladóan Azonban: vizsgálni kell a tartózkodás célját, az anyagi fedezetet, lakhatást, megélhetést, mivel schengeni ‘C’ vízumként használható

Magyar-magyar kapcsolatok elősegítése: kapcsolattartási támogatás A magyar Kormány döntése alapján a szerbiai és az ukrajnai magyar közösség tagjainak 2008. január 1-jétől új támogatási formaként bevezetésre került a magyar-magyar kapcsolattartási támogatás. UKR: 270 millió HUF SRB: 450 millió HUF utazás célja: oktatási, kulturális, művészeti, közművelődési, tudományos, hitéleti, média, sport, civiltársadalmi, önkormányzati együttműködési, magyar-magyar együttműködési, illetve kegyeleti magyar igazolvány vagy magyar hozzátartozói igazolvány birtokában a támogatás összege 15 EUR, amennyiben a kapcsolattartás költsége átlagos, 50 EUR, amennyiben a kapcsolattartás költsége az átlagot meghaladja (ingyenes vízum esetén 15 €, vízumdíj fizetése esetén 50 €)

A schengeni tapasztalatok hatására létrejött változások (A Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma kezdeményezésére, majd ötpárti egyeztetés során kikristályosodó igény egy „könnyítési csomagra”.) Elemei: 1. közérthető, felhasználóbarát információs kiadvány 2. folyamatos információs tevékenység az érintett országokban 3. magyar igazolványok elfogadása a beutazás céljának igazolására 4. határon túli magyar szervezetek „felelősségvállalása” a vízumeljárásban, mint új támogató dokumentum 5. BÁH ingatlan-nyilvántartáshoz való hozzáférése 6. tartózkodási engedéllyel rendelkezők jogosítványaira vonatkozó szabályok módosítása

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!