TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kereslet rugalmassága
Advertisements

Campden & Chorleywood Magyarország Kht.
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
B2B-marketing – A szervezeti piacok
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
T E R M É K. A. Minden olyan dolog, amely szükségletet elégít ki B. Esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége C. Lehet szolgáltatás és szellemi.
Kereskedelem Szakmacsoport
A piac Szakiskola.
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
Mennyire (információ)tudatos a magyar vásárló?
A többszörös összehasonlítás gondolatmenete. Több mint két statisztikai döntés egy vizsgálatban? Mi történik az elsõ fajú hibával, ha két teljesen független.
Validálás & verifikálás
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Élelmiszer profilanalízis bíráló paneljének minősítése
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Kísérlet.
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Előnyök és alkalmazási területek
Bioélelmiszerek Készítette: Sorbán Sarolta
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
A területi árszínvonal különbségei, különös tekintettel a városi és falusi árszínvonalak számíthatóságára Dusek Tamás Széchenyi István Egyetem, Győr Gödöllő,
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Összehasonlító elemzés egyes külföldi választási reformok tapasztalatairól, társadalmi, politikai költségeiről Keil András OTDK április 16.
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
Nemzetközi marketing A globalizáció és ami utána jön
ALKALMAZÁSOK ÉS LEHETŐSÉGEK Dr. Fekete András egyetemi tanár BCE Élelmiszertudomány Kar Fizika-Automatika Tanszék.
Sör, bor, pálinka Szöllősi Dániel PhD hallgató.
Javaslatok további alkalmazásokra Szöllősi Dániel PhD hallgató.
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
Az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) jelölés Éfosz TRUEFOOD szeminárium Budapest, október 21.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag Hagyományos élelmiszerek tápértékének fejlesztése: szárított-érlelt sonkák sótartalmának csökkentése,
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag Az innovációk kísérleti üzemi léptékű validálása, bemutatása I. - Szárított-érlelt sonkák sótartalmának.
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos március 28..
1169/2011/EU jelölési rendelet
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
Szent István Egyetem Gazdaság-és Társadalomtudományi Kar Az EU- tagság és a gazdaság fellendülése közötti téves kapcsolat vizsgálata.
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Hazai fogyasztók, hazai élelmiszerek - a bizalom építésének lehetőségei Dr. Polereczki ZsoltDr. Szakály Zoltán Egyetemi adjunktusEgyetemi docens, Tanszékvezető.
FELTÉTELES RANGSOROLÁS A cikk a nyugat-afrikai farmerek szarvasmarhákkal kapcsolatos preferenciáinak felmérésével foglalkozik. A szarvasmarha jelentősége:
A marketingkommunikáció szerepe a bio- és reformboltokban Weisz Margit május 17. Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem.
A csemegekukorica termesztésének üzemgazdasági elemzése egy integrátor példáján keresztül VIVIEN KEREKES Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
A reklám centruma.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
A HÚSVÉTI SONKA Dr. Zsarnóczay Gabriella
Mintavétel.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Az okos vásárlás lehetőségei a Kaposvár Kincse példáján
Előadás másolata:

TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA Mat, Norvégia TRUEFOOD WP1 partnerek: INRA, IRTA, Nofima Mat, PEGroup, a Genti Egyetem és a Varsói Agrártudományi Egyetem

Vázlat  Az élelmiszerekkel szembeni fogyasztói elvárások és az érzékszervi érzékelés  WP1 kísérletek:  Füstölt lazac  Kolbász  Sajt  Szárazon pácolt sonka  Következtetések

Az élelmiszerekkel szembeni elvárások és az érzékszervi érzékelés  Sok fogyasztó aggódik az élelmiszer „előtörténete” miatt  Vonatkozó információk  Alapanyagok származása  Gyártási folyamat  Táplálkozási információk

Az élelmiszerekkel szembeni elvárások és az érzékszervi érzékelés Érzékszervi érzékelés ”Fogyasztói tulajdonság” (elvárások) Termék jellemzője I Tapasztalatok, tájékoztatás, ismeretek

Kétféle elvárás (Deliza és MacFie, 1996)  Érzékelésen alapuló elvárások  Édesség  Sósság  Puhaság...  Hedonizmuson alapuló elvárások  Mit várunk egy terméktől ….  Mindkét elvárás hatással van az élelmiszer érzékszervi érzékelésére

A hagyományos élelmiszerhez kapcsolódó fogyasztói elvárások  Fontos az élelmiszergyártóknak, hogy tudják, hogyan reagálnak a fogyasztók az élelmiszer változására (hogyan lehet az elvárásokat befolyásolni)  Szokásos megközelítés  Vakteszt  Várható tetszés  Tájékozott tetszés  Más lehetséges válaszok  Megvásárolná-e  Hajlandó-e fizetni érte

1. pálda: Norvég füstölt lazac  Termékváltozat:  Kétfajta só: Hagyományos (NaCl) és új (NaCl+KCl)  Kétféle gyártási módszer: Hagyományos (száraz sózás) és új (sóinjekciózás)  Minták 1.Hagyományos só, hagyományos módszer 2.Hagyományos só, új módszer 3.Új só, hagyományos módszer 4.Új só, új módszer

Fogyasztói teszt eljárása (n=102)  Vakteszt  4 minta kóstolása tájékoztatás nélkül  Elfogadás (1-9 pontos skála)  Elvárás teszt  Bemutatott imázs, tájékoztatás a sóról és a folyamatról, kóstolás nélkül  Várható elfogadás és rezervációs ár  Teljes körű tájékoztatás és kóstolás  Kóstolás és bemutatott imázsok tájékoztatással együtt  Elfogadás és rezervációs ár

Fülsölt lazac eredményei - acceptance  Az összes mintánál a pontok átlaga a várható tetszésnél a legmagasabb, és a vakkóstolásnál a legalacsonyabb.

Füstölt lazac eredmények  Érzékszervi elemzések képzett panellal  A sónak nincs hatása az érzékszervi tulajdonságokra  A sózás módszerének hatása az állagra  Fogyasztói teszt  Nincs hatással a sózással kapcsolatos tájékoztatás  Nincs hatással a sós vizes injekcióval kapcsolatos tájékoztatás  A sós víz injekciózása negatív hatással van az érzékszervi tulajdonságokra

2. példa: Kabanos – hagyományos lengyel kolbász  Termék: hagyományos „kabanos” kolbász.  Innovációk:  Egészséghez kapcsolódó előnyök (csökkentett sószint)  Gyártási módszer (bio)  Csomagolás (biológiai úton lebomló cso- magolás)  Íz (fűszeres változat)  Fogyasztók  Két városból:  Varsó: n=110  Krakkó: n=118

Fogyasztói teszt eljárás Lengyelországban  Vakteszt: csak íz  Elfogadás értékelés egy kilenc pontos hedonikus skálán  Rezervációs ár  Elvárás (csak külső információk)  Elfogadás  Rezervációs ár  Teljes körű tájékoztatás (íz + címke)  Elfogadás  Rezervációs ár

Varsói előzetes eredmények – elfogadás Csökkentett só - más innovációk hatása nélkül

Krakkói előzetes eredmények – elfogadás Bio – más innovációk hatása nélkül

3. példa: Hagyományos francia és norvég sajtok (Epoisses és Jarlsberg)  A cél az volt, hogy megvizsgáljuk 6 különböző innovációnak a fogyasztók hagyományos francia és norvég sajtokkal kapcsolatos vásárlási szándékára gyakorolt hatását  Tényezők (innovációk)  Pasztörizálás/nyers tej (=innováció)  Csomagolás: hagyományos/új (=exkluzív)  Bio  Omega 3  Ár: standard/+20%  Alkalom: mindennapi fogyasztásra/különleges alkalomra

Sajtkísérlet terve 1. szint2. szint TejNyers tej (Fr)Pasztörözött tej (Fr) Magasabb omega-3 szintnemigen Csomagoláshagyományosúj Bionemigen Ár6,90 € (Fr)8,30 € (Fr) Alkalom Mindennapi fogyasztásra Különleges alkalmakra, ünnepekre

A termék külső megjelenése, Franciaország Hajlandó ezt a sajtot mindennapi fogyasztásra megvásárolni? Egyértelműen nem Feltétlenül Ár: 6,90 €

A termék külső megjelenése, Franciaország Hajlandó ezt a sajtot különleges alkalmakra/ünnepekre megvásárolni? Egyértelműen nem Feltétlenül Ár: 8,30 €

Csomagolás, Norvégia Hagyományos csomagolásÚj csomagolás

Eredmények: Jarlsberg és Epoisses  Pasztörözött: No +, Fr –  Omega 3: Fr/No ns  Csomagolás: Fr –, No ns  Bio: Fr +, No ns  Ár: Fr/No – (20%-kal magasabb áron)  Megfelelőség: mindkét országban fontos  Magasabb vásárlási hajlandóság a különleges alkalmaknál  Az új csomagolás a különleges alkalmaknak megfelelő (No)

4. példa: Kultúraközi vizsgálatok a szárazon pácolt sonkával kapcsolatban Franciaországban, Norvégiában, Olaszországban és Spanyolországban  Helyi sonkaváltozatok  Vizsgált innovációk  Csökkentett sótartalom/érlelési idő  Származás  Márka  Kiválasztott genotípus  Magas hidrosztatikus nyomás  „Vak” tetszés, „várható” tetszés, „tájékozott” tetszés

A sonkák fotóihoz kapcsolódó címke: - Szokásos sózás, 1-es genotípus - Szokásos sózás, 2-es genotípus A termék külső megjelenése Franciaországban: Sózás és genotípus

Szárazon pácolt sonka – előzetes eredmények  Csökkentett sótartalom/érlelési idő: Eltérő eredmények, de a legtöbb esetben elfogadták (az összes országban tesztelték)  Származás: A tájékoztatás nem volt hatással az elfogadásra (No)  Márka: A tájékoztatás nem volt hatással az elfogadásra (It)  Kiválasztott genotípus: A tájékoztatásnak nem volt hatása (Fr)  Magas hidrosztatikus nyomás: Az eredmények folyamatban vannak (Sp)  A legelfogadottabb innovációk: az egészséggel és élelmiszerbiztonsággal kapcsolatosak (It)

A Truefood WP1 előzetes következtetései Az innováció elfogadása hagyományos élelmiszerek esetén  Az innováció elfogadása hagyományos élelmiszereknél a termék és az innováció típusától függ  Általában jól fogadják azokat az innovációkat, amelyek lényeges előnyöket biztosítanak a fogyasztók számára anélkül, hogy jelentős változtatásra kerülne sor a termékekben  Hagyományos élelmiszerek esetén az innovációk sikeres bevezetésének érdekében létfontosságú a fogyasztók tájékoztatása

Köszönöm a figyelmet!