TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA Mat, Norvégia TRUEFOOD WP1 partnerek: INRA, IRTA, Nofima Mat, PEGroup, a Genti Egyetem és a Varsói Agrártudományi Egyetem
Vázlat Az élelmiszerekkel szembeni fogyasztói elvárások és az érzékszervi érzékelés WP1 kísérletek: Füstölt lazac Kolbász Sajt Szárazon pácolt sonka Következtetések
Az élelmiszerekkel szembeni elvárások és az érzékszervi érzékelés Sok fogyasztó aggódik az élelmiszer „előtörténete” miatt Vonatkozó információk Alapanyagok származása Gyártási folyamat Táplálkozási információk
Az élelmiszerekkel szembeni elvárások és az érzékszervi érzékelés Érzékszervi érzékelés ”Fogyasztói tulajdonság” (elvárások) Termék jellemzője I Tapasztalatok, tájékoztatás, ismeretek
Kétféle elvárás (Deliza és MacFie, 1996) Érzékelésen alapuló elvárások Édesség Sósság Puhaság... Hedonizmuson alapuló elvárások Mit várunk egy terméktől …. Mindkét elvárás hatással van az élelmiszer érzékszervi érzékelésére
A hagyományos élelmiszerhez kapcsolódó fogyasztói elvárások Fontos az élelmiszergyártóknak, hogy tudják, hogyan reagálnak a fogyasztók az élelmiszer változására (hogyan lehet az elvárásokat befolyásolni) Szokásos megközelítés Vakteszt Várható tetszés Tájékozott tetszés Más lehetséges válaszok Megvásárolná-e Hajlandó-e fizetni érte
1. pálda: Norvég füstölt lazac Termékváltozat: Kétfajta só: Hagyományos (NaCl) és új (NaCl+KCl) Kétféle gyártási módszer: Hagyományos (száraz sózás) és új (sóinjekciózás) Minták 1.Hagyományos só, hagyományos módszer 2.Hagyományos só, új módszer 3.Új só, hagyományos módszer 4.Új só, új módszer
Fogyasztói teszt eljárása (n=102) Vakteszt 4 minta kóstolása tájékoztatás nélkül Elfogadás (1-9 pontos skála) Elvárás teszt Bemutatott imázs, tájékoztatás a sóról és a folyamatról, kóstolás nélkül Várható elfogadás és rezervációs ár Teljes körű tájékoztatás és kóstolás Kóstolás és bemutatott imázsok tájékoztatással együtt Elfogadás és rezervációs ár
Fülsölt lazac eredményei - acceptance Az összes mintánál a pontok átlaga a várható tetszésnél a legmagasabb, és a vakkóstolásnál a legalacsonyabb.
Füstölt lazac eredmények Érzékszervi elemzések képzett panellal A sónak nincs hatása az érzékszervi tulajdonságokra A sózás módszerének hatása az állagra Fogyasztói teszt Nincs hatással a sózással kapcsolatos tájékoztatás Nincs hatással a sós vizes injekcióval kapcsolatos tájékoztatás A sós víz injekciózása negatív hatással van az érzékszervi tulajdonságokra
2. példa: Kabanos – hagyományos lengyel kolbász Termék: hagyományos „kabanos” kolbász. Innovációk: Egészséghez kapcsolódó előnyök (csökkentett sószint) Gyártási módszer (bio) Csomagolás (biológiai úton lebomló cso- magolás) Íz (fűszeres változat) Fogyasztók Két városból: Varsó: n=110 Krakkó: n=118
Fogyasztói teszt eljárás Lengyelországban Vakteszt: csak íz Elfogadás értékelés egy kilenc pontos hedonikus skálán Rezervációs ár Elvárás (csak külső információk) Elfogadás Rezervációs ár Teljes körű tájékoztatás (íz + címke) Elfogadás Rezervációs ár
Varsói előzetes eredmények – elfogadás Csökkentett só - más innovációk hatása nélkül
Krakkói előzetes eredmények – elfogadás Bio – más innovációk hatása nélkül
3. példa: Hagyományos francia és norvég sajtok (Epoisses és Jarlsberg) A cél az volt, hogy megvizsgáljuk 6 különböző innovációnak a fogyasztók hagyományos francia és norvég sajtokkal kapcsolatos vásárlási szándékára gyakorolt hatását Tényezők (innovációk) Pasztörizálás/nyers tej (=innováció) Csomagolás: hagyományos/új (=exkluzív) Bio Omega 3 Ár: standard/+20% Alkalom: mindennapi fogyasztásra/különleges alkalomra
Sajtkísérlet terve 1. szint2. szint TejNyers tej (Fr)Pasztörözött tej (Fr) Magasabb omega-3 szintnemigen Csomagoláshagyományosúj Bionemigen Ár6,90 € (Fr)8,30 € (Fr) Alkalom Mindennapi fogyasztásra Különleges alkalmakra, ünnepekre
A termék külső megjelenése, Franciaország Hajlandó ezt a sajtot mindennapi fogyasztásra megvásárolni? Egyértelműen nem Feltétlenül Ár: 6,90 €
A termék külső megjelenése, Franciaország Hajlandó ezt a sajtot különleges alkalmakra/ünnepekre megvásárolni? Egyértelműen nem Feltétlenül Ár: 8,30 €
Csomagolás, Norvégia Hagyományos csomagolásÚj csomagolás
Eredmények: Jarlsberg és Epoisses Pasztörözött: No +, Fr – Omega 3: Fr/No ns Csomagolás: Fr –, No ns Bio: Fr +, No ns Ár: Fr/No – (20%-kal magasabb áron) Megfelelőség: mindkét országban fontos Magasabb vásárlási hajlandóság a különleges alkalmaknál Az új csomagolás a különleges alkalmaknak megfelelő (No)
4. példa: Kultúraközi vizsgálatok a szárazon pácolt sonkával kapcsolatban Franciaországban, Norvégiában, Olaszországban és Spanyolországban Helyi sonkaváltozatok Vizsgált innovációk Csökkentett sótartalom/érlelési idő Származás Márka Kiválasztott genotípus Magas hidrosztatikus nyomás „Vak” tetszés, „várható” tetszés, „tájékozott” tetszés
A sonkák fotóihoz kapcsolódó címke: - Szokásos sózás, 1-es genotípus - Szokásos sózás, 2-es genotípus A termék külső megjelenése Franciaországban: Sózás és genotípus
Szárazon pácolt sonka – előzetes eredmények Csökkentett sótartalom/érlelési idő: Eltérő eredmények, de a legtöbb esetben elfogadták (az összes országban tesztelték) Származás: A tájékoztatás nem volt hatással az elfogadásra (No) Márka: A tájékoztatás nem volt hatással az elfogadásra (It) Kiválasztott genotípus: A tájékoztatásnak nem volt hatása (Fr) Magas hidrosztatikus nyomás: Az eredmények folyamatban vannak (Sp) A legelfogadottabb innovációk: az egészséggel és élelmiszerbiztonsággal kapcsolatosak (It)
A Truefood WP1 előzetes következtetései Az innováció elfogadása hagyományos élelmiszerek esetén Az innováció elfogadása hagyományos élelmiszereknél a termék és az innováció típusától függ Általában jól fogadják azokat az innovációkat, amelyek lényeges előnyöket biztosítanak a fogyasztók számára anélkül, hogy jelentős változtatásra kerülne sor a termékekben Hagyományos élelmiszerek esetén az innovációk sikeres bevezetésének érdekében létfontosságú a fogyasztók tájékoztatása
Köszönöm a figyelmet!