1 Minőség a statisztikában Szép Katalin MTA Statisztikai Bizottsága 2009. december 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Humánkineziológia szak
Minőségbiztosítás a háziorvosi praxisban
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Minőségirányítás a felsőoktatásban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Teljesítménymérés és értékelés
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Szervezetfejlesztési Program
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
Ellenőrzés, visszacsatolás
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
Az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe Az elveknek való megfelelés 2013–2014-ben esedékes átfogó európai felülvizsgálata Pál Tamara, Elnöki főosztály.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
A globalizáció hatása a nemzeti számlarendszerre KSH, szeptember 22.
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Nemzeti Egészségügyi Számlák (NESZ) május 23. Mentusz Zsófia Központi Statisztikai Hivatal.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatának tervezése 300
Országos Statisztikai Tanács
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
MILYEN LEGYEN A MAGYAR MODELL?
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A marketinginformációs rendszer
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
Előadás másolata:

1 Minőség a statisztikában Szép Katalin MTA Statisztikai Bizottsága december 16.

2 Csapatmunka a KSH-ban Kezdetektől: György Erika, Földesi Erika, Mag Kornélia, Szalai Eszter, Vigh Judit Csatlakozott: Kajdi László, Kárpáti József, Katona Szilvia és még sokan mások

3 Vázlat 1.Előzmények 2.A statisztika minőségének fogalma, mérése 3.Minőségügyi keretrendszer és működése 4.Összegzés

4 A minőség koncepció fejlődése a gazdasági életben ( ) –Minőségellenőrzés •szabványosítás •végtermék ellenőrzése, mérés –Minőségbiztosítás •megelőzés •folyamatok ellenőrzése –Minőségirányítás •A szervezet egészének irányítására, erőforrásaira is kiterjed

5 A minőség koncepció terjedése a statisztikában –Minőség koncepció értelmezhetősége a statisztikában –Terjedése a statisztikában •70-es évektől vezető statisztikai hivatalokban •KSH 2005-től a stratégia részeként •Nemzetközi statisztikai szervezetekben •EU Statisztikai törvénye 223/2009/EK –MST, OST, MTA SB napirendjén •legutóbb: Marton Ádám április 4.

6 A minőség koncepció jelentősége –Statisztikák szerepe bővül •Globalizáció, EU •Gazdasági döntések közvetlenül statisztikai mutatókhoz kötöttek (pl. EMU belépési kritériumai, régiók támogatási feltétele) –Növekvő igények, korlátozott erőforrások, csökkenő adatszolgáltatói hajlandóság: tömegtermelés •végtermék ellenőrzése, mérés •Szabványosítás ….

7 Vázlat 1.Előzmények 2.A statisztika minőségének fogalma, mérése 3.Minőségügyi keretrendszer és működése 4.Összegzés

8 A statisztikai minőség fogalma „A minőség az egység (termék vagy szolgáltatás) azon jellemzőinek összessége, amelyek befolyásolják azt a képességét, hogy meghatározott és elvárt igényeket kielégítsen.” (MSZ EN ISO 8402 – 1996) Felhasználásra való alkalmasság – „Fitness for use”

9 A statisztika minőségének összetevői  Relevancia  Pontosság  Időszerűség  Időbeli pontosság  Hozzáférhetőség  Érthetőség  Koherencia és összehasonlíthatóság

10 Minőség-összetevők kapcsolatai Időszerűség – pontosság Relevancia – pontosság Relevancia – időbeni összehasonlíthatóság Pontosság – időbeni összehasonlíthatóság Pontosság – földrajzi összehasonlíthatóság Térbeli – időbeli összehasonlíthatóság

11 Minőség-összetevők

12 Összetevők jellemzése •szövegesen •minőségindikátorokkal

13 Jelenség, fogalom mérése indikátorokkal •A jelenség, fogalom egyértelmű definiálása, értelmezése •A jelenség különböző összetevői, struktúrája leírása •A jellemző változók kiválasztásának szempontjai pl. input, output, folyamat •Indikátorok leírása, minőségének értékelése

14 Értelmezés és elemzés Elgondolás operacionalizálása Elvi koncepció, elgondolás Adat Mérés Elemző rendszer kialakítása és tesztelése Döntéshozatal Valóság Információ a döntéshozó részére Egy információs rendszer Forrás: Brinckman [1983] Statisztikai folyamatminőségmérése Statisztikai termék minőségmérése

15 Minőségindikátorok (1) Minőség összetevők KSH Júniustól /tervezett/ EUROSTAT Relevancia (R1) Felhasználói elégedettség index R1 Rendelkezésre álló statisztikák aránya az (ESR-ben előírt=100) (R2) Hivatkozás a közsajtóban (Idézettség) Pontosság (P1) Becslés relatív szórása (CV)A1 Becslés relatív szórása (CV) (P5) A lefedettségi többlet és az osztályozási hibák arányai A2 Lefedettségi többlet (P4) Editálási arányok és hányadokA3 Editálási arányok és hányadok (P2) Egység szintű válaszolási arányok (súlyozott/súlyozatlan) és további beérkezési arányszámok A4 Egység szintű válaszolási arányok A5 Tétel szintű válaszolási arányok (súlyozott/súlyozatlan) (P3) Imputálási arányok és hányadok A6 Imputálási arányok és hányadok (P6) Revíziók átlagos nagyságaA8 Revíziók átlagos nagysága

16 Minőségindikátorok (2) Minőség összetevők KSH Júniustól /tervezett/ EUROSTAT Időszerűség (I1) A vizsgált időszak vége és az első eredmények megjelenése között eltelt időtartam T1 A vizsgált időszak vége és az első eredmények megjelenése között eltelt időtartam (I2) A vizsgált időszak vége és a végleges eredmények megjelenése között eltelt időtartam T2 A vizsgált időszak vége és a végleges eredmények megjelenése között eltelt időtartam Időbeli pontosság (IP1) A tényleges publikálás megvalósulásának pontossága T3 A tényleges publikálás megvalósulásának pontossága Hozzá- férhetőség (H1) A statisztika elsődleges közlésére használt eszközök típusai AC1 A fő papíralapú publikációk előfizetéseinek száma, ill. eladott db. (H2) Az adatbázisokhoz való hozzáférések száma AC2 Az adatbázishoz való hozzáférések száma Érthetőség (É1) A metainformációk teljességének aránya a közölt statisztikáknál Összehasonlít- hatóság és koherencia (Ö1) Az összehasonlítható idősorok hossza CC1 Az összehasonlítható idősorok hossza CC2 Tükörstatisztikák asszimetriái

17 Példa az indikátorok számítására: válaszolási arány Összes egység (kezdeti minta) [1] Ismert egységek [2] Célsokasághoz tartozó [4] Célsokasághoz nem tartozó [5] Válaszolók [6] Nem-válaszolók [7] Meggyőzött megtagadók [11] Egyéb válaszoló [12] Megtagadók [13] Nem elérhetők [14] Egyéb nem- válaszolók [15] Nem létező egységek, egyéb célsokasághoz nem tartozók [8] Időlegesen nem célsokasághoz tartozók [9] Állandóan nem célsokasághoz tartozók [10] Célsokaságba tartozók, becsült [3A] Célsokaságba nem tartozók, becsült [3b] Ismeretlenek [3]

18 •Válaszolási arány •Megtagadási arány •Nem-válaszolási arány •Sikertelen kapcsolatfelvétel aránya Lehetséges válaszolási arányok

19 TENDENCIÁK

20 Regiszterek kiválasztása Felvételi keret meghatározása Célok, felhasználás és felhasználók meghatározása Fogalmak, definíciók és osztályozások meghatározása Felhasználható igazgatási adatok számbavétele Kérdőív és segédanyagainak tervezése Adatgyűjtés szervezése és adatgyűjtés Adatok előkészítése (rögzítés, editálás) Imputálás (pótlás) Súlyozás, becslés és mintavételi hiba számítása Indexszámok képzése Makrovalidálás Szezonális kiigazítás A mintavételi terv kialakítása Elemzések készítése Adatok bizalmas kezelése Tájékoztatás Archiválás Lefedettségi hiba Válaszolási arány Editálási arány, hányad Imputálási arány, hányad Mintavételi hiba Revíziók átlagos nagysága

21 Adatminőség jellemzése, dokumentálása Felhasználók számára az egyes össze- tevők különböző mértékben fontosak Ezért minden összetevő mentén jellemezni és dokumentálni kell a termékminőséget Minőségjelentés

22 Minőségjelentés Statisztikai adatok (szakstatisztikánként) minőségét írja le •a minőség-összetevők mentén •szövegesen •minél több számszerűen kifejezhető minőségindikátor felhasználásával •strukturált formában. Például: Pontosságon belül a nem-válaszolásból eredő hibák jellemzése részsokaságonként, a nem-válaszolásból eredő torzítás várható mértéke, iránya. Koherencia és összehasonlíthatóság esetében alig van indikátor, így: koncepcionális és módszertani különbségek, ezek lehetséges hatása, EU szabályoktól való eltérés leírása

23 Folyamatminőség mérése Adatelőállítási folyamat monitorozása Folyamatminőségindikátor katalógus : A katalógus célja olyan általánosan alkalmazható, standard indikátorok meghatározása, melyeket a megfelelő specifikálást követően a legtöbb adatfelvétel esetén alkalmazni lehet. Pl: beérkezési arány, sürgetések aránya, sikertelen kapcsolatfelvétel aránya

24 Vázlat 1.Előzmények 2.A statisztika minőségének fogalma, mérése 3.Minőségügyi keretrendszer és működése 4.Összegzés

25 Minőségügyi keretrendszer elemei •Minőségpolitika – KSH minőségpolitika •Minőségfogalom •Minőségi követelmények, célok, standardok, irányelvek – minőségi irányelvek •Minőségmérési eszközök – indikátorok, minőségjelentés •Minőségértékelési eszközök – önértékelési kérdőívek •Minőségjavítási eljárások

26 Minőségügyi keretrendszer működése Minőségi követelmények Értékelési eszközök Mért minőség- jellemzők Mérés a minőségfogalom szerint Valóság FolyamatváltozókMinőségjelentés Minőségindikátorok Standardok, irányelvek, előírások, felhasználói igények Külső-, belső audit Felhasználói fórum Önértékelés Intéz- kedé- si terv Statisztikai adat Stat. adatelőállítási folyamat

27 Egyik legfontosabb felhasználónk: Eurostat •Elvárások: EU acquis, Gyakorlati Kódex, EU Statisztikai törvény •Eurostatnak kiküldött minőségjelentések (2007) 33 szakterület érintett •Munkaerőfelvétel felülvizsgálata: 43 ajánlás •Nemzeti számlák auditjai

28 Intézményre is kiterjesztve Teljeskörű minőségirányítás (Total Quality Management) három alapelve: 1. Vevőközpontúság 2. Folyamatos fejlesztés 3. Teljes körű részvétel

29 Teljeskörű minőségirányítás (TQM) kiegészítő elvei 1. Tények alapján történő vezetés 2. Hibamegelőzés, proaktivitás 3. Folyamatorientáció 4. A munkatársak bevonása, felhatalmazása, motiválása 5. Oktatás és képzés 6. Mérés és értékelés 4. Kommunikáció

30 ENSZ alapelvek a hivatalos statisztikára (1) _schema=PORTAL 1.Pártatlan módon nyújtani használható, releváns statisztikát. 2.Megalapozott módszertan alkalmazása (szigorú szakmai és etikai szempontok) a teljes adat-előállítási folyamatban. 3.Metaadatok biztosítása a forrásokról és az alkalmazott módszertanról. 4.Észrevételezés joga a téves adatértelmezés esetén. 5.Adminisztratív adatok felhasználásakor is az adatminőség és az adatszolgáltatói terhek mérséklése a cél.

31 ENSZ alapelvek a hivatalos statisztikára (2) 6.Bizalmas adatkezelés (adatvédelem). 7.A statisztikai rendszer működésére nyilvános törvények és előírások megléte. 8.Nemzetközi együttműködés koordinációja a konzisztencia és hatékonyság érdekében. 9.Nemzetközi együttműködés a fogalmak, osztályozások és módszerek használatában. 10.Két- és többoldalú együttműködés a statisztikai rendszerek fejlesztésében.

32 Az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe, 2005 Intézményi környezet Statisztikai eljárások Statisztikai termékek 1. Szakmai függetlenség7. Megalapozott módszertan 11. Relevancia 2. Adatgyűjtésre való felhatalmazás 8. Megfelelő statisztikai eljárások 12. Pontosság és megbízhatóság 3. Megfelelő források9. Adatszolgáltatók terheinek csökkentése 13. Gyorsaság és időbeli pontosság 4. Minőség iránti elkötelezettség 10. Költséghatékonyság14. Koherencia és összehasonlíthatóság 5. Adatok bizalmas kezelése 15. Hozzáférhetőség és érthetőség 6. Pártatlanság és objektivitás

33 Vázlat 1.Előzmények 2.A statisztika minőségének fogalma, mérése 3.Minőségügyi keretrendszer és működése 4.Összegzés

34 Eredmények –A KSH-ban kialakítottuk a minőségügyi keretrendszer elemeit nemzeközi összehasonlításra alkalmas módon –Hozzájárul(t)unk EU rendszer fejlesztéséhez: DatQM, Folyamatminőség grant, Minőség munkacsoport Háttéranyagok elérhetők: EUROSTAT és KSH honlapján

35 További feladatok •Felhasználók tájékoztatása, bevonása az értékelésbe •Értékelések alapján konkrét intézkedések •Kapacitáskorlát, munka rovására, •Teljesítményméréssel kapcsolva kockázat a torzításra •Hivatalos statisztikai szolgálatra való kiterjesztés •Indikátorfejlesztés (más terméktípusokra is)

36 Tapasztalat, vélemény, javaslatkérés –Elvégzett munkáról, –További feladatokról, –Minőségmérés hasznosíthatóságáról –Igényeikről –Fejlesztési javaslatok, közreműködés lehetséges területei