ALTERNATÍV PEDAGÓGIÁK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

REFORMPEDAGÓGIA.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
KAPOSI JÓZSEF 1993-as közoktatási törvény. Alkotmányos jogok 1. Az alkotmány XII. fejezetében az alapvető jogok és kötelezettségek között rögzíti: A művelődéshez.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Alternativitás az oktatásban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Alternativitás a pedagógiában
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
Református Montessori Iskola bemutatása. Iskolánk története alapítás éve: alapítás éve: - óvoda: óvoda: iskola: iskola: 2000 alapítás.
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
REFORMPEDAGÓGIA.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
NEVELÉSTÖRTÉNET.
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A nevelési-oktatási program előzményei
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A kerettantervek fejlesztése
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
XX. századi neveléselméletek
Pedagógiai antropológia
Bevezetés a neveléstudományba
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A kerekasztal résztvevői
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
A beiskolázás előkészítése
Inklúzív nevelés Magyarországon
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
PESTALOZZI Svájci pedagógus - munkásságában
Előadás másolata:

ALTERNATÍV PEDAGÓGIÁK

http://feherkatalin.hanoi.hu feherkatalin@upclive.hu

Követelmények Az előadások látogatása Írásbeli dolgozat elektronikus formában történő benyújtása. (6-8 oldal) A dolgozatokat a feherkatalin@chello.hu e-mail címre kell eljuttatni Határidő: 2009. május 5.

Az előadások témakörei Az alternatív pedagógia értelmezése Reformpedagógiák –alternatív pedagógiák A reformpedagógia történeti gyökerei, kialakulása A reformpedagógia fejlődésének első szakasza (1889-1918) New School Montessori Decroly Kerschensteiner Ferriére

A reformpedagógia fejlődésének második szakasza (1918-1945) A Waldorf pedagógia Freinet Parkhurst –Dalton Plan A Jena-Plan Ferriére A reformpedagógia fejlődése a világ országaiban A reformpedagógia Magyarországon Az alternatív iskolák megjelenése és fejlődése

Irodalom Czike Bernadett (szerk.): Fejezetek az alternatív nevelés gyakorlatából. Bp. 1997. Horváth H. Attila (szerk.): Süss fel nap! Alternatív óvodák, iskolák Magyarországon. Soros Alapítvány, 1999. Kereszty Zsuzsa (szerk.) Több út. MKM - IFA, Bp. 1992. Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene. Bp. 1996. Németh András - Eberhard Skiera: Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, 1999. Trencsényi László: Reformpedagógiai olvasókönyv. Drámapedagógiai Társaság, Bp. 1993. Trencsényi László: Az alternatív pedagógiák nyomában = Iskolakultúra, 1999. 5. sz. 92-97. p.

Alapfogalmak Reformpedagógia Azok a XX. század húszas évéig létrehozott és legtöbbször napjainkban is működő tradicionális reformkoncepciók, amelyek következetesen megőrzik az alapítók pedagógiai felfogásának alapvető elemeit Alternatív pedagógia Nem követ konzekvensen egy-egy tradicionális irányzatot, hanem teljesen szabadon, alkotó módon alakítja ki a saját, a tömegiskolától gyakran szintén jelentős mértékben különböző pedagógiai arculatát

Az alternatív iskolák közös jellemzői Sokféle elem keveredése Két szempont szerint érdemes a jellemzőket összefoglalni: tanárszerep megváltozása és a gyerek személyiségének figyelembevétele Jelentése 1989 előtt (elhatárolódás) és után (önmeghatározás)

Tanárszerep Ismeretátadó helyett facilitátor Nem előadó – döntő változás A tanár a háttérben van, az alkotó folyamat résztvevője (kivételek)

A tanárszerep megváltozásának formai jegyei A tér elrendezése A tanítás módszere, munkaformák A tanár személyisége iránti követelmények Az iskolai kommunikáció A tanár és a szülő közötti viszony és kommunikáció

A tanárszerep megváltozásának következményei A tanári tekintély A szabályok kialakítása Motiváció A gyerekek közötti kommunikáció és kapcsolat

A gyerek személyiségének fokozott figyelembevétele Gyermekcentrikusság A tanulás öröme A verseny kizárása Személyre szóló értékelés Tanár felkészülése A tananyag Szabályok és rend A felvételi rendszer A vezetés

A reformpedagógia megjelenése és irányzatai

ELLEN KEY 1849-1926 Műve: „A gyermek évszázada” (1900) – a reformpedagógia első fontos alapdokumentuma Követeli az iskolarendszer radikális reformját A gyermek fejlődési sajátosságaival összhangban álló nevelési módszereket ELLEN KEY

Tudomány --ISKOLA -- Otthon JOHN DEWEY 1859-1952 Pedagógiai rendszere A nevelés értelmezése Iskolamodellje: Termelés | Tudomány --ISKOLA -- Otthon Természet Tanterve

MARIA MONTESSORI 1870-1952 1899 - gyógypedagógiai intézet 1907 - „casa dei bambini” 1909 - „Módszerem könyve” 1929 - Nemzetközi Montessori Szövetség

Pedagógiai -pszichológiai alapelvei Hagyjuk a gyermeket önállóan cselekedni Gyermekhez méretezett környezet A nevelés alapelve: a gyermek aktivitása -- lehetőség az érzékszervek fejlesztésére, az önálló tapasztalatszerzésre.

Módszerek - Eszközök A napirend Érzékszervi fejlesztő eszközök Foglakozási formák A Montessori intézetek belső világa A tanítás tartalma

A Montessori pedagógia Magyarországon 1912 - az első Montessori óvoda Burchard-Bélaváry Erzsébet - 1927-1944 - óvoda - 1928-1941 - iskola 1933 - Magyar Montessori Egyesület

A WALDORF PEDAGÓGIA A koncepció antropológiai alapjai - az antropozófia Az egyedfejlődés - 0-7 év -a világ érzékszervi befogadása - 7-14 év- engedelmes példakövetés - 14-21 év- az autonóm ítéletalkotás kora - 21-28 év a bölcsesség kora Rudolf Steiner 1861-1925

A Waldorf iskolák A Waldorf iskolák sajátosságai Az epochális oktatás Az euritmia Waldorf iskolák Magyarországon 1926-1932 Göllner Márta iskolája

JENA PLAN Osztályrendszer helyett - csoportok Alsósok: az 1-3. iskolai év tanulói 7-9 évesek Középső csoport a 4-6. iskolai év tanulói 10-12 évesek Felsősök csoportja a 6-8. iskolai év tanulói 12-14 évesek Ifjúsági csoport a 8-10. iskolai év tanulói 14-16 évesek Peter Petersen 1884-1952

Művelődési alapformák Beszélgetés Játék Munka Ünnep

NEILL „SUMMERHILL” ISKOLÁJA 1924-1972 Leiston Bentlakásos magánintézet – 5-17 éves gyermekeknek Az intézet napirendje és élete főbb elemek: - önkéntes részvétel - a tanulás alapja a felfedezlés, a kísérlet, a játék - egyéni felelősség – - „liberális szabadságkoncepció” 1883-1973 Alexander Sutherland Neil

OVIDE DECLORY PEDAGÓGIÁJA Művei Az érdeklődési központok A globalozációs módszer École de l’ Ermitage (1907) 1871-1932

KERSCHENSTEINERB ÉS A MUNKAISKOLA Célja: A széles néptömegek számára szolgáló modern népiskola A „jó” állampolgár Nem a „magas kultúra” hanem a közös munka Az egyoldalú intellektualizmus helyett,cselekedtetés 1854-1932

FREINET ÉS A „MODERN ISKOLA” A munkaiskola nagy alakja Élményekkel átszőtt tapasztalatok az iskolában Nyomtatás- saját újság Természetes kíváncsiság Szabad önkifejezés

AMERIKAI REFORMPEDAGÓGIAI TÖREKVÉSEK Dewey alapján: Helen Parkhurst – Dalton terv Carleton Washburne – Winnetka terv A progresszív nevelési társaság Helen Parkhurst Washburne

A hetvenes évek – az alternatív iskolák megjelenése Amerikában Hatvanas évek vége- diáklázadások Szociálpszichológiai, etikai-életviteli problémák sora – kitörési kísérletek Az iskola konzervatív marad, nem tudja kezelni a problémákat Új nézetek: az iskola lerombolja a tanulók kíváncsiságát, gondolkodási képességeit, - nem tud kialakulni az autonóm személyiség

Az alternatív iskolák csoportosítása Külföldi adaptációk Waldorf, Freinet, Montessori, Rogers, Jena-plan stb. Hazai Gáspár László – Szentlőrinc-i iskolakísérlet Zsolnai József: ÉKP - NyIK (Törökbálint-Pápa) Eklektikus Újabb keletű, a kimeneti szabályozással is összefüggő változatok A félkövér fonttal szedet alternatív rendszerek esetében fakultatíve részletes illetve igény szerinti további tájékoztatást adok

EKLEKTIKUS ALTERNATÍV ISKOLÁK MAGYARORSZÁGON Ranschburg Ágnes - Fehér J. András Életfa - Jungiánus Alkotóiskola Kotschy Andrásné - „Mustármag” ökumenikus keresztény óvoda és iskola Gádor Anna Rogers - Személyiségközpontú iskola Vég Katalin – Burattinó Iskola

EKLEKTIKUS ALTERNATÍV ISKOLÁK MAGYARORSZÁGON Natonek Gabriella - Lauder Javne zsidó közösségi iskola (óvoda és gimnázium) Benda József - Humanisztikus Kooperatív Tanulásszervezési program Winkler Márta - Kincskereső Iskola Mátrai Zsuzsa - „Fifty-fifty” program Horn György - Alternatív Közgazdasági Gimnázium

EKLEKTIKUS ALTERNATÍV ISKOLÁK MAGYARORSZÁGON Hoffmann Rózsa - a Németh László Nyolcosztályos Gimnázium programja Réz Gáborné - A nyolc és hatosztályos gimnázium koncepciója az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola Tantervében Győrik Edit - Belvárosi Tanoda