Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

Kormányszóvivői tájékoztató NYUGDÍJ-INTÉZKEDÉSEK 2006.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás
Szociális nyári gyermekétkeztetés 2014.
1 Helyi önkormányzati finanszírozás 2013-ban. 2 Köznevelés • Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás lesz • A költségvetés a pedagógus és nevelő.
Belügyminisztérium A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás 1.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja
Elkülönített állami pénzalapok
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az önkormányzati finanszírozási rendszer A XX. ORSZÁGOS JEGYZŐ-KÖZIGAZGATÁSI KONFERENCIA Keszthely Szeptember 27. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Segélyezési rendszer átalakítása
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK évi költségvetési javaslata.
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP Pilot.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Államháztartási alapismeretek
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
A magyar önkormányzatok finanszírozási és gazdálkodási rendszere
XXIII. Országos Jegyző - Közigazgatási konferencia
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
TOP vas megyei aktualitásai
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 3.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Belügyminisztérium Tállai András önkormányzati államtitkár Egy év tükrében - Önkormányzati feladatfinanszírozás Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencia 2014 Budapest, 2014. január 16.

Az új szabályozás súlyponti elemei

Normatív finanszírozási rendszer Az önkormányzati finanszírozás 2012- ig a forráselosztás elvén alapult. Forráselosztás: - SZJA részesedés: helyben maradó rész (8%) jövedelem-különbség mérséklésének rendszere, normatívákba beépülve (32%) - normatív állami hozzájárulások (normatíva, fejkvóta): felhasználási kötöttség nélkül felhasználási kötöttséggel - működőképesség megőrzését biztosító támogatások („6/3”, ÖNHIKI) A normatív finanszírozás hiányosságai, változás szükségessége: - megváltozott SZJA rendszer (egykulcsos SZJA), - a korábbi finanszírozás nem vette figyelembe az önkormányzatok eltérő bevételi lehetőségeit, az ellátandó feladatok nagyságát, - egyre több kötelező önkormányzati feladat, átláthatatlan feladat- és hatásköri rendszer, - feladatok ellátásához szükséges források biztosítása gyakran elmaradt Következmény: eladósodás, vagyonfelélés, működési hiány folyamatos növekedése.

Feladatfinanszírozás 2013-tól új feladat-ellátási rendszer (egyes önkormányzati feladatok állami szintre kerültek) forrásszabályozás átalakítása - Az Mötv. 117-118. §-ai rögzíti a feladatfinanszírozás alapjait: - a feladatfinanszírozási rendszerben az Országgyűlés a helyi önkormányzat kötelezően ellátandó feladataihoz jogszabályokban meghatározott közszolgáltatási szintnek megfelelő feladatalapú támogatást biztosít; - melyet éves szinten kizárólag a kötelezően ellátandó feladatainak kiadásaira fordíthatja; - a támogatás mértékének meghatározásakor figyelembevételre kerül: takarékos gazdálkodás, a helyi önkormányzat jogszabályon alapuló, elvárható saját bevétele, a helyi önkormányzat tényleges saját bevétele - költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető; - az állam által prioritásként kezelt, önként vállalt feladatok finanszírozásához is biztosítható állami támogatás; - az önkormányzat működőképessége megőrzéséhez kiegészítő támogatás adható.

Feladatfinanszírozás 2013-2014. 2013. Feladatfinanszírozás: - önkormányzati kötelező feladatokhoz igazodó, általános támogatások hivatali feladatok támogatása, település-üzemeltetési feladatok támogatása (közvilágítás, köztemető, közutak fenntartása, zöldterület- gazdálkodás), - köznevelési feladatok (óvoda): feladat alapú bér- és üzemeltetési támogatás, - szociális szakellátás (intézményi ellátások) Ahol nem valósult meg 2013-ban a feladatfinanszírozás: - szociális és gyermekjóléti alapfeladatok - kulturális feladatok 2014. Első időszak tapasztalatai alapján a finanszírozási rendszer finomhangolása: szerkezetátalakítási tartalék keretében nyújtott kiegészítő támogatások beépültek az alapfinanszírozásba (20 Mrd forint, 22/2013. (VI. 11.) BM rendelet), -település-üzemeltetés: településkategóriánkénti fajlagos összegek szerinti finanszírozás, - beszámítás rendszere differenciált, törvényben rögzített sorrendben kell érvényesíteni (bővült az érintett jogcímek köre) - gyengébb jövedelem-termelő képességű kistelepülések (2000 fő alatt) támogatása, - pedagógus életpálya-modell, - gyermekétkeztetés: feladat-alapú bér- és üzemeltetési támogatás a normatív elosztás helyett.

Az önkormányzati adósságállomány alakulása - 2005-2006. környékén 500 milliárd forint alatti (szállítói tartozás nélküli) adósságot halmoztak fel a települések (ennek még 95%-a volt hitel és csupán 5%-a kötvény). 2010. év végére 1 247,5 milliárd forintra nőtt az adósságállomány, melyből a kötvényállomány már 47%-ot tett ki. 2011. évtől csökken az adósságállomány. Adósság 2005-2013. (milliárd forint) Év Hitel + Váltó Kötvény Összesen 2005 338,1 5 343,1 2006 467,3 23,5 490,8 2007 488,6 209,3 697,9 2008 514,3 444,7 959 2009 543,1 479,3 1 022,40 2010 657,8 589,3 1 247,50 2011 636,4 560,4 1 196,8 2012 605,1 462 1 067,1 2013* 258,9 177,7   436,6 *III. negyedévi mérlegjelentés alapján

Adósságkonszolidáció I. 2011. év vége: megyei önkormányzatok adósságának átvétele (196 Mrd forint). II. 2012. év vége: 5000 fő alatti önkormányzatok teljes adósságkonszolidációja 1724 település vonatkozásában 83 995,3 millió forint összegű adósság teljes visszafizetéséhez nyújtott törlesztési célú támogatást az állam. III. 2013. I. félév: 5000 fő feletti önkormányzatok részleges adósságkonszolidációja (40-70%) 277 település 1 032 milliárd forintnyi adósságából összesen 603 979 millió forint összegű adósságát vállalta át az állam. IV. 2014. február 28-áig: a 2013. december 31-én fennálló kölcsön,- vagy hiteljogviszonyon, hiteljogviszonyt megtestesítő értékpapíron, váltókibocsátáson, pénzügyi lízingen, valamint szerződésben kapott legalább 365 nap futamidejű halasztott fizetésen, részletfizetésen alapuló, pénzintézet felé fennálló tartozás teljes átvállalása.

Adósságkonszolidációból kimaradt települések támogatása 2013. évi támogatási rendszerek: - az egyes önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó fejlesztési támogatás esetében önerő nélkül pályázhattak az önkormányzatok a vonatkozó BM rendelet szerinti fejlesztési célok megvalósítására; - az első ütemben hozott döntés alapján csak az adósságkonszolidációból kimaradt települések részesültek támogatásban (43 önkormányzat 707 millió forint összegű támogatást kapott), - az EU Önerő Alapból az adósságkonszolidációból nem részesülő települések magasabb, 75%-os támogatási intenzitásra jogosultak. 2014. évi költségvetési törvény alapján: - 10 Mrd forint összegű forrást biztosít a költségvetési törvény az adósságkonszolidációból kimaradt települések fejlesztéseinek támogatására (a részletszabályokat BM rendelet rögzíti, melynek előkészítése folyamatban van).

Adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások szabályozása - A stabilitási törvény alapján 2012. január 1-jétől az önkormányzatok adósságot keletkeztető kötelezettségvállalást – a törvényben meghatározott ügyletek kivételével – kizárólag a Kormány hozzájárulásával köthetnek. - Az ügylethez a Kormány az alábbi feltételek együttes fennállása esetén járul hozzá: A fejlesztési célú ügylet a törvényben meghatározott feladat ellátásához szükséges kapacitás létrehozását eredményezi azzal, hogy a működési kiadások folyamatos teljesítése biztosított, az adósságot keletkeztető ügylethez kapcsolódó összes fizetési kötelezettség az ügylet futamidejének végéig egyik évben sem haladja meg az önkormányzat adott évi saját bevételeinek 50%-át, a hozzájárulás megadása nem veszélyezteti az államháztartás önkormányzati alrendszere központi költségvetésről szóló törvényben rögzített adósságának tarthatóságát, az önkormányzat a helyi iparűzési adót vagy a törvény szerinti vagyoni típusú adók közül legalább az egyiket vagy a magánszemélyek kommunális adóját bevezette, kezesség-, illetve garanciavállalás esetén, ha az a) és b) pont szerinti feltétel teljesül. - Az adott hónap 16-áig a kincstári véleményezésen átesett kérelmekről a Kormány a hónap végéig dönt.

Működőképesség megőrzését szolgáló támogatási rendszer változása - 2013-ban is igényelhettek támogatást a helyi önkormányzatok a működőképességük megőrzésére a fejezeti tartalék terhére, a megyei önkormányzatok pedig a megyei tartalék támogatás terhére. - 2014-ben továbbra is biztosít forrást a költségvetési törvény a működőképesség megőrzéséhez (az önkormányzati fejezeti tartalék előirányzata 2014-ben emelkedett: 38,6 Mrd forint), - új elem! rendkívüli támogatást is igényelhetnek a települések kivételes esetben a feladataik ellátását veszélyeztető helyzet elhárítása érdekében, - a rendkívüli támogatást a működőképesség megőrzését szolgáló támogatástól kis mértékben eltérően (egyszerűsítetten) lehet majd igényelni a tervek szerint. A rendkívüli támogatás forrásául továbbra is a fejezeti tartalék szolgál. - A megyei önkormányzati tartalék kapcsán változás nem várható.

Önkormányzati működési támogatások ÖNHIKI támogatás, működőképesség megőrzését segítő támogatás alakulása Helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletkiadások támogatása A szerkezetátalakítási tartalékból juttatott támogatások (2013.) 2010. év 2011. év 2012. év 2013. év önk. száma támogatás (millió forint) 1396 10 118,0 1666 34 158,5 1765 39 147,8 1913 33 962,4 2010. év 2011. év 2012. év 2013. év önk. száma támogatás (millió forint) 213 1 720,0 458 1 874,6 259 878,8 351 987,2   Támogatásban részesült önkormányzatok száma Támogatás összege (millió forint) Beszámítás visszapótlása 2572 5 987,9 MIK által fenntartott köznevelési intézmények működtetési támogatása 56 1 204,3 Gyermekétkeztetés kiegészítő támogatása 1395 4 222,3 A szociális és gyermekjóléti alapellátás támogatásának kiegészítése 1666 4 000,5 Helyi közösségi közlekedés támogatása 86 2 026,7 Köznevelési intézmények működtetésével kapcsolatos kiadások támogatása 314 1 310,7 Összesen: 6089 18 752,4

Önkormányzati fejlesztési célú támogatások EU Önerő Alap támogatás  Az EU forrásból megvalósuló fejlesztések saját forrásának kiegészítésére a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott célokra (ivóvízminőség-javítás, csapadékvíz- elvezetés, szennyvízelvezetés és -tisztítás, hulladékgazdálkodás, az egészségügyi alap és járóbeteg-szakellátó, bölcsődei, óvodai és általános iskolai feladatokat ellátó intézmények fejlesztése) adható költségvetési támogatás. Önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása 2013-ban: - kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézmények fejlesztésére, felújítására, - óvodai, iskolai és utánpótlás sport infrastruktúra-fejlesztésre, felújításra, - közbiztonság növelését szolgáló fejlesztések megvalósítására. 2010. év 2011. év 2012. év 2013. év támogatott projektek száma támogatás (millió forint) 363 4 344,1 317 11 410,6 409 16 557,8 264 13 630,6 2011. év 2012. év 2013. év önk. száma támogatás (millió forint) 386 5 445,9 341 3 875,3 84 1 407,6

Egyéb önkormányzati támogatások NFM/NFÜ Önerő Alap támogatás Vis maior támogatás Szociális tűzifa támogatás 2012. év 2013. év önk. száma támogatás (Mrd forint) 11,9 Mrd Ft 1650 24,2 Mrd 2010. év 2011. év 2012. év 2013. év támogatott kérelmek támogatás (millió forint) 1584 8 774,3 588 4 377 131 1 474,5 765 7 568,2 2011. év 2012. év 2013. év támogatott kérelmek támogatás (millió forint) 456 858 1625 996 1760 1998,4

Összegzés Az alapértékek megőrzésével az önkormányzati önállóság megőrzése. Megvalósult az önkormányzatok feladatrendszerének átalakítása. Ebben a kormányzati ciklusban sikerült az önkormányzatok működőképességét biztosítani. Új fejlesztések megvalósítása, ezek befejezéséhez támogatás biztosítása. Átalakult a finanszírozási rendszer. Az önkormányzati rendszer adósságterhei megszűnnek.

Célkitűzések Az önkormányzatok új fejlesztési rendszerének kialakítása. A feladatfinanszírozási rendszer további finomítása. Az adósság újratermelődésének megakadályozása szabályozás révén. Az önkormányzati gazdálkodásért való személyi felelősségi rendszer erősítése. Állami - önkormányzati kontrolling rendszer kialakítása.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!