Stratégiai lépések a köznevelési intézményekben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok munkaidő beosztása
Advertisements

A Nat és a kerettantervek
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Aktualitások a szakképzésben
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Az iskolai dokumentumok
Iskolánkról.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Méltányossági elvek a közoktatásban
Tantervtípusok; NAT-ok
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
A gyakorlatvezető mentor
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A kerettantervek implementációja
2012. szeptember 6. Zalaegerszeg
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a kerettantervek
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
A középiskolai oktatás szabályzatai
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Dr. Kaposi József Főigazgató Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
A tanárképzés szerkezete
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Iskolai közösségi szolgálat
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
NAT 11/2012. (VI.4.) 66. sz. kormányrendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról A pedagógiai program módosítása.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Készítette: Kovács Ferencné
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Tájékoztató az emelt szintű érettségi felkészítésről 10. évfolyam
Emelt szintű érettségi előkészítő választás 2019/2020.
Előadás másolata:

Stratégiai lépések a köznevelési intézményekben Pedagógiai programunk Mosolits Lászlóné

MIT VÁR EL AZ ÁLLAM A KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNYEKTŐL? A nemzet felemelkedésének zálogaként a magyar oktatásügy nemes hagyományait a jelen kor elvárásaival és a jövő lehetőségeivel ötvözve, a felnövekvő nemzedékek hazafias nevelése és minőségi oktatása érdekében a köznevelés résztvevői kötelességeinek és jogainak meghatározása, továbbá korszerű tudást biztosító köznevelési rendszer irányítása és működtetése céljából ........

A köznevelési rendszer változása értékalapú nevelés dominanciája közműveltség tartalmainak meghatározása (NAT) központi szabályozás, ellenőrzés kötelességek és jogok egyensúlya egyenlő esély minden tanuló számára intézmények szakmai önállóságának és felelősségének növelése

J jogszabályi háttér a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (továbbiakban: Nkt.), kerettantervek kiadásáról szóló 51/2012. EMMI rendelet, (továbbiakban: KR], a Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. r. Rendelet, (továbbiakban: NAT); a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról szóló 32/2012. ( X. 8.) EMMI rendelet a köznevelési törvény végrehajtásáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI r. (Vhr.) a nemzeti köznevelési törvény végrehajtásáról 229/2012. (VIII. 28.) Korm. r.

Fejlesztési területek Az erkölcsi nevelés Nemzeti öntudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Önismeret, társas kultúra A családi életre nevelés A testi és lelki egészségre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása

Kulcskompetenciák Európai Unió NAT 1. Az anyanyelvi kommunikáció 2. Idegen nyelvi kommunikáció; 3. Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén; 4. Digitális kompetencia; 5. A tanulás elsajátítása; 6. Szociális és állampolgári 7. Kezdeményezőkészség és vállalkozói kompetencia, 8. Kulturális tudatosság és kifejezőkészség. 1. Anyanyelvi kommunikáció 2. Idegen nyelvi kommunikáció 3. Matematika kompetencia 4. Természettudományos és technikai kompetencia 5. Digitális kompetencia 6. Szociális és állampolgári 7. Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia 8. Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség 9. A hatékony, önálló tanulás

Fejlesztési célok érvényesülése műveltségterületek, tantárgyak fejlesztési követelményeiben tantárgyak részterülete, vagy önálló tantárgy tematizálja az alsó tagozaton a tanítók munkáját, felsőben az osztályfőnöki

Egységesség és differenciálás, módszertani alapelvek Személyiségfejlesztő nevelés Differenciált tanítás-tanulásszervezés belső motiváció kialakítása, fejlesztése; a tanulók cselekvő módon vegyenek részt a tanulásban a tanulók előzetes ismereteinek, tudásának feltárása alkalmazni kell az együttműködő (kooperatív) tanulás technikáit és formáit; a hátrányos helyzetű tanulók egyéni képességeinek fejlesztése sajátos tanulásszervezési megoldásokat kell alkalmazni a különleges bánásmódot igénylő gyerekek nevelésében a tanulásszervezési módok alkalmazkodjanak az egyes területeken tehetséges tanulók fejlesztési igényeihez, támogassák a tehetségek felkutatását az együttműködést és a tanulási esélyek egyenlőségét szolgáló szervezeti formákat kell kialakítani

Intézményszervezési változás Foglalkozásokat 16 óráig kell szervezni, amelyen a tanuló részt vesz, 17 óráig a felügyeletet kell biztosítani (Nkt. 27.§ 2) az iskola a tanulók heti kötelező órái és az osztályok (6. sz. M.) engedélyezett időkerete közti különbséget csop. bontásra és egyéb foglalkozáshoz veheti igénybe, a fenti órák terhére kötelező megszervezni a hh-tanulók, tehetséges tanulók, btm- tanulók 1-3 fős foglalkozásait a heti időkeret az iskolában az egyes évfolyamok, osztályok, tanítási év közben a tanítási hetek között, az egyes tanulócsoportok, tanítási év közben a tanítási hetek között átcsoportosítható. heti 10 órát kell biztosítani a magántanulók foglalkozására évismétlés esetén, illetve ha a tanulók eredményes felkészülése szükségessé teszi heti 2 óra egyéni foglalkozást kell biztosítani

kötelességeink személyiségfejlesztés erkölcsi fejlődés elősegítése családi élet értékeire nevelés szülő rendszeres tájékoztatása gyermek testi-lelki egészségének megóvása gyermekek –szülők - munkatársak emberi méltóságának megőrzése ismeretek tárgyilagos és sokoldalú közvetítése tanulók sokoldalú értékelése a ped.pr. alapján továbbképzéseken való részvétel- minősítés adminisztratív feladatok teljesítése éves munkaterv szerinti iskolai rendezvényeken aktívan részt vegyen hivatásához méltó magatartás- hivatali titok megőrzése együttműködjön munkatársaival, más int. a tanulók érdekében

Pedagógus jogai személyét megbecsüljék pedagógiai program alapján a nevelési/oktatási módszereket megválassza helyi tanterv alapján a munkaközösség véleményének kikérésével tankönyvet válasszon Pedagógiai pr. megalkotása képzésen vegyen részt – iskola eszközeit használja pedagógus igazolvány

Pedagógus munkaideje 62.§ 80%- kötött munkaidő- intézményvezető által meghatározott feladatok ellátása- 32 óra 55-65% tanórai és egyéb foglalkozásokra rendelhető el: 22-26 óra (gyakornok esetében 20 óra) 32 óráig: eseti helyettesítés, ügyelet, felkészülés Könyvtáros: 22/26 óra- nyitva tartás ... 7/4 óra állománygyarapítás, egyéb pl. felkészülés 3/2- óra

Pedagógiai Program Általában Nem ütközhetnek jogszabályba. Nem lehet ellentétes az alapító okiratban foglaltakkal. Nem szabályozhat olyan területet, amelyet jogszabály más szabályzatban ír elő. Minden szabályozandó kérdésre ki kell térni.

Felépítése Előlap:a dokumentum címe, az intézmény neve,elérhetőség; jóváhagyta,év érvényesség Tartalomjegyzék: a jogszabályi előírás pontjai szerint, melléklet/mellékletek, záró rendelkezések Forma:jól tagolt legyen, címsorok azonos betűtípussal (esetleg szín),képek az intézményi életből, ne legyen túl díszítve, hivatkozások Tartalom:csak azt tartalmazza, amit a jogszabály előír ; ne maradjon benne, ami érvényét vesztette; az intézményt tükrözze, ne általánosságokat; számonkérhető legyen a megvalósulás;

NEVELÉSI PROGRAM

Alapelvek ..... értékek nevelés szerepe, minőségi oktatás – ismeretek tárgyilagos közvetítése, egyéni és egyenlő bánásmód, életkornak megfelelő követelmények, az alapvető emberi és szabadságjogok, a gyermekeket megillető jogok érvényesítése; az egymás iránti felelősség, bizalom, szeretet és tapintat; az egészséges fejlődés érdekében: az egyéni és közösségi érdekek egyensúlyban tartása; építés a tanulók öntevékenységére, önszerveződő képességére; a szülőkkel való konstruktív együttműködés. Tudás- szabadság- rend- erkölcs- méltányosság

Célok- feladatok CÉL FELADAT Diákjaink felelős polgárrá, tisztességes és emberséges, alkotásra és boldogságra képes emberré váljanak. Az egyéni élmények szerzését, az egyéni képességek kibontakozását segítő programok, órai és tanórán kívüli tevékenységek: szakkörök, kirándulás, zenetanulás, kézművesség, iskolanapok A harmonikus személyiség kibontakoztatásához szükséges szellemi, érzelmi és testi képességek fejlesztése A tanulók személyiségét fejlesztő programok beépítése az osztályfőnöki munkába. Váljék képessé az önálló véleményformálásra, cselekvésre, önálló tájékozódásra. A diákok számára életkoruknak megfelelő formájú és jelentőségű döntési helyzetek A tanulók kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése. A tanítási stratégiák alkalmazásában a differenciálásra törekvés biztosítása.

Eszközök- eljárások Eszköz: minden olyan tényező, amely valamely módon alakít a célszerűen megválasztott módszer alkalmazásában. Eljárás: nevelési célok megvalósítása érdekében alkalmazott tevékenységek összessége. PL: Eszköz: a differenciált tanítási- tanulási folyamat... a az együttműködést és a tanulási esélyek egyenlőségét szolgáló szervezeti formák kialakítása Eljárás: kooperatív tanulás

Személyiségfejlesztés Életkori szakaszok megjelenítése Területei: Értelmi nevelés Érzelmi nevelés Erkölcsi nevelés Tartalma: Állampolgárságra, demokráciára nevelés Önismeret és a társas kultúra fejlesztése A családi életre nevelés terén A testi és lelki egészségre nevelés területén elvégzendő feladataink

Felelősségvállalás másokért, önkéntesség területén Fenntarthatóság, környezettudatosság területén Pályaorientáció területén Gazdasági és pénzügyi nevelés területén Médiatudatosságra nevelés területén A tanulás tanítása területén elvégzendő feladataink

Közösségfejlesztés Alapelvei A közösségfejlesztést segítő tevékenységek fő területei: tanóra, tanórán kívüli tevékenységek DÖK feladatok az egyes területeken A közösségfejlesztés színterei (szünidős, szabadidős programok, versenyek, táborok .....)

Pedagógusok feladatai a tanítási órákra való felkészülés, a tanulók dolgozatainak javítása, a tanulók munkájának rendszeres értékelése, a megtartott tanítási órák dokumentálása, az elmaradó és a helyettesített órák vezetése, érettségi, különbözeti, felvételi, osztályozó vizsgák lebonyolítása, kísérletek összeállítása, dolgozatok, tanulmányi versenyek összeállítása és értékelése, a tanulmányi versenyek lebonyolítása, tehetséggondozás, a tanulók fejlesztésével kapcsolatos feladatok, felügyelet a vizsgákon, tanulmányi versenyeken, iskolai méréseken, iskolai kulturális, és sportprogramok szervezése, osztályfőnöki, munkaközösség-vezetői, diákönkormányzatot segítő feladatok ellátása,

az ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok ellátása, szülői értekezletek, fogadóórák megtartása, részvétel nevelőtestületi értekezleteken, megbeszéléseken, részvétel a munkáltató által elrendelt továbbképzéseken, a tanulók felügyelete óraközi szünetekben és ebédeléskor, tanulmányi kirándulások, iskolai ünnepségek és rendezvények megszervezése, iskolai ünnepségeken és iskolai rendezvényeken való részvétel, részvétel a munkaközösségi értekezleteken, tanítás nélküli munkanapon az igazgató által elrendelt szakmai jellegű munkavégzés, iskolai dokumentumok készítésében, felülvizsgálatában való közreműködés, szertárrendezés, a szakleltárak és szaktantermek rendben tartása, osztálytermek rendben tartása és dekorációjának kialakítása.

Osztályfőnöki munka Osztályfőnök kiválasztása, megbízása Az osztályfőnök feladatai: a tanulmányi munka figyelemmel kísérése közösségi élet szervezése ofő. órák tanmenetének elkészítése, tanóra látogatása mérések, adminisztráció elvégzése, magatartás, szorgalom értékelése a hagyományrendszerhez, munkatervhez kötődő tevékenységek 1. 8. 9. 12. évfolyam speciális feladatai Családlátogatás? Kapcsolattartás: szülőkkel, tanárokkal, gyermek-és ifjúságv. felelőssel

Kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal való bánásmód rendje 1. SNI-s tanulókkal kapcsolatos pedagógiai fejlesztés, ha az Alapító okirat előírja 2. BTM-s tanulókkal kapcsolatos fejlesztő tevékenység 3. Kiemelten tehetséges tanulók fejlesztése 4. Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása

1. SNI-s fejlesztés 32/2012 EMMI r. alapján Az intézmény mely SNI-t vállalja fel Fejlesztés alapelvei Fejlesztés célja- feladatai, Fejlesztési területek Tanulásszervezési formák Az iskola feladata, az SNI-s tanulók ellátásában Az ellátás tárgyi személyi feltételei Ajánlás a pedagógusoknak, az SNI-s tanulók eredményes fejlesztése érdekében

2. BTM-s fejlesztés A tanulási nehézség definíciója: életkorához viszonyítottan jelentősen alulteljesít, társas kapcsolati problémákkal, tanulási, magatartásszabályozási hiányosságokkal küzd, közösségbe való beilleszkedése, továbbá személyiségfejlődése nehezített vagy sajátos tendenciákat mutat, DE NEM SNI-s! Fejlesztés célja, feladatok, Tanulásszervezési módok, eljárások

3. Tehetségfejlesztés Alapelvek, értékek, célok A tehetség felismerésének formái Tehetség, kibontakoztatását segítő tanulásszervezési eljárások, módszerek bemutatása Tanulmányi versenyek

4. Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatása A hhh-s tanulókkal kapcsolatos adatok Egyéni fejlesztés Intézményi eredményesség meghatározása e területen Pályaorientáció Felzárkóztatás intézményi keretei Szociális hátrányok enyhítése Kapcsolat: a családsegítő szolgálattal Tankönyvtámogatás, étkeztetés

Tanulók részvétele az intézményi döntési folyamatban Nkt. 48.§ (4), EMMI r. 120.§ DÖK-ön keresztül- osztálygyűlés DÖK megválasztása: szeptember- pedagógus megbízása – diákközgyűlés tanév rendje szerint DÖK javaslatot tehet: tanórán kívüli foglalkozások szervezésére, 1 tanítás nélküli munkanap programjára, DÖK vélemény nyilváníthat: egész közösséget érintő, értékelő, pályázatok, sportkör, könyvtár....... Egyéni: pedagógiai programon belüli tantárgyválasztás és pedagógus választás lehetősége

Intézmény partnereinek kapcsolattartása Szülő, tanuló, pedagógus – kiegészül pl: egyéb köznevelési intézmények (óvoda, középiskola) fenntartó, gyermekjóléti szolgálat, szakszolgálat, szakmai szolgálat, helyi civil szervezetek, védőnő, múzeum, Gyermekek Háza......

A tanulmányok alatti vizsgák szabályai 1. osztályozó vizsga: 20/2012-es EMMI r. 51.§-a hiányzás, felmentés, engedély esetén megszervezése - eredménye 2. javítóvizsga 64.§ (7) - legfeljebb 3 tantárgyból bukik, - ha osztályozóvizsgáról távol marad 3. különbözeti vizsga 64.§ (5) A vizsgák követelményeit, részeit, így különösen az írásbeli, a szóbeli, a gyakorlati vizsgarészeket, az értékelés szabályait az iskola pedagógiai programjában kell meghatározni. Vizsgabizottság: 3 tagú, legalább 2 fő adott tantárgyat tanító Szabályosan megtartott tanulmányok alatti vizsga nem ismételhető Középiskola: szóbeli felvételi vizsga követelményei –Nkt. 50.§ (4)

Felvétel- átvétel helyi szabályai Kötelező felvétel- ezen felül, 1. hhh-s tanulók előnyben részesítése, 2. helyi döntés szempontjai EMMI r. 7.§(3) a tanuló átvételének szabályait, szükség esetén különbözeti vizsgával, egyéni segítségnyújtással, türelmi idő biztosításával vagy évfolyamismétléssel. Mely szaktárgyakból mérjük fel a tudását? Mikor kell felzárkóztató foglalkozást szervezni? Milyen keretek között? Újból mérjük –e az eredményt?

Helyi tanterv

Tartalmi szabályozás rendszere NAT a tartalmi követelményeket is meghatározó központi alaptanterv Kerettantervek részletes, tantárgyra és évfolyamokra vonatkozó követelményeket meghatározó tanterv Erre épülnek a TANKÖNYVEK Helyi tantervek: a helyi sajátosságoknak, az iskola arculatának megfelelően kialakított, ám a kerettantervekben meghatározottakat figyelembe vevő tanterv

A kerettantervek tantárgyi rendszere Képzési szinthez kapcsolódó kerettantervi típusok Tantárgyak minimális óraszámmal Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Matematika, Történelem, Fizika, Biológia, Életvitel és gyakorlat, Ének-zene, Testnevelés, stb. Szabad órakeretben választható tantárgyak Pl. Dráma és tánc, Hon- és népismeret, Gazdálkodási és pénzügyi kultúra, Családi életre nevelés, Életvitel, stb. Tagozatos tantervek Pl. Természettudományi, Matematika, Művészetek, stb.

Kerettantervi mappák További fejlesztések: Nemzetiségi iskolák alsó tagozat felső tagozat négy évfolyamos gimnázium SNI kerettantervek alsó tagozat enyhén értelmi fogyatékos tanulók felső tagozat enyhén értelmi fogyatékos tanulók Két tanítási nyelvű iskolák: felső tagozat, négy évfolyamos gimnázium Egységes struktúrájú kerettantervi mappakialakítása történt meg: Alsó tagozat Felső tagozat Négy évfolyamos gimn. Hat évfolyamos gimnázium Nyolc évfolyamos gimnázium Szakközépiskola Szakiskola (külön projektben)

Nyelvi előkészítő évfolyam kerettanterve 7. melléklet - A miniszter által egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettantervek Nyelvi előkészítő évfolyam kerettanterve Kerettanterv az Arany János Tehetséggondozó Programja 9. évfolyamának tantárgyai és a 9-12. évfolyam önismeret és tanulásmódszertan/kommunikáció tantárgyak oktatásához Kerettanterv az Arany János Kollégiumi Programjának 9. előkészítő évfolyama számára Kerettanterv a köznevelési típusú sportiskola neveléséhez-oktatásához Matematika speciális tagozat kerettanterve

7.6. – Magyar mint idegen nyelv kerettanterv 1–12. évfolyam 7.7. – Magyar nyelv és irodalom kerettanterv 9–12. évfolyam 7.8. – Ének-zene emelt óraszámú kerettanterv 1–8. évfolyam 7.9. – Testnevelés és sport kerettanterv (heti 3 óra) 1–12. évfolyam 7.10. – Családi életre nevelés kerettanterve 1-12. évfolyam számára 7.11. – Hon- és népismeret kerettanterve 1–8. évfolyam számára 7.12. – Jelenismeret kerettanterve 7–12. évfolyam számára 7.13. – Katonai alapismeretek kerettanterve 9–12. évfolyam 7.14. – Pénzügyi és gazdasági kultúra kerettanterve 7-10. évfolyam 7.15. – Vállalkozzunk! kerettanterv 7–10. évfolyam számára 7.16. – Munkapiac kerettanterv 9-10. évfolyam számára

7.17. – Etikus vállalkozói ismeretek 11-12. évfolyam számára 7.18. – Közgazdasági és pénzügyi alapismeretek kerettanterv 11-12. évf. 7.19. – Nemzeti lovaskultúra kerettanterve 3–5. évfolyam számára 7.20. – Kajak-kenu – vízijártassági ismeretek kerettanterve 5–8. évf. 7.21. – Vitorlázás – vadvízi ismeretek kerettanterve 5–8. évfolyam 7.22. – Bejárható Magyarország kerettanterve 5–8. évfolyam számára 7.23. – Bringaakadémia kerettanterve 3-4. vagy 5–6. évfolyam számára 7.24. – Sakk-logika kerettanterv 1–4. évfolyam számára 7.25. – Képességfejlesztő sakk kerettanterv 1–4. évfolyam számára 7.26. – Saktika (sakk-matematika) kerettanterv 9–10. évfolyam számára

8. melléklet - Kerettanterv a szakiskolák számára 9. melléklet - A Köznevelési Hídprogramok kerettantervei 9.1. - Híd I. program kerettanterve 9.2. - Híd II. program kerettanterve 10. melléklet - Nemzetiségi nevelés-oktatás kerettantervei 10.2. – a cigány nemzetiségi nevelés-oktatás kerettantervei 10.4. – a horvát nemzetiségi nevelés-oktatás kerettantervei 10.5. – a német nemzetiségi nevelés-oktatás kerettantervei 10.9. – a szlovák nemzetiségi nevelés-oktatás kerettantervei 10.10. – a szlovén nemzetiségi nevelés-oktatás kerettantervei 11. melléklet - Kerettantervek a sajátos nevelési igényű tanulókat oktató nevelési-oktatási intézmények számára 11.1. – Kerettantervek az enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára 11.2. – Kerettanterv a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók számára 11.3. – Kerettanterv az enyhén értelmi fogyatékos tanulók nevelő-oktató munkáját ellátó speciális szakiskolák számára 11.4. – Kerettanterv a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók nevelő-oktató munkáját ellátó speciális szakiskolák számára

Kerettantervi mappák Általános iskola 1-4. Kötelező Magyar nyelv és irodalom 1. idegen nyelv (általános kerettanterv) Matematika Erkölcstan Környezetismeret Ének-zene A/B változat Vizuális kultúra Életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport Tagozatos és kiegészítő kerettantervek Ének-zene (emelt általános iskolai terv) Szabadon választható Dráma és tánc Tánc és mozgás Informatika

Kötelező minimális óraszámok 1–4. évfolyamon Tantárgyak 1. évf. 2. évf. 3. évf. 4. évf. Magyar nyelv és irodalom 7 6 Idegen nyelvek 2 Matematika 4 Erkölcstan 1 Környezetismeret Ének-zene Vizuális kultúra Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Szabadon tervezhető órakeret 3 Rendelkezésre álló órakeret 25 27

Emelt szintű ének-zenei képzés Tantárgyak 1. évf. 2. évf. 3. évf. 4. évf. Magyar nyelv és irodalom 7 6 Idegen nyelvek 2 Matematika 4 Erkölcstan 1 Környezetismeret Ének-zene 5 Vizuális kultúra Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés Felhasznált órakeret 25 24 26 Szabadon tervezhető

Kerettantervi mappák 5-8. évf. Magyar nyelv és irodalom (A/B) Idegen nyelv Matematika Erkölcstan Történelem Természetismeret Fizika (A/B) Kémia (A/B) Biológia-egészségtan (A/B) Dráma és tánc/Hon- és népismeret Földrajz Ének-zene (A/B) Vizuális kultúra Informatika Technika (A/B) Testnevelés és sport Emelt óraszámú: Matematika (A/B) Technika (A/B) Informatika Szabadon választható: Természettudományi gyakorlatok Dráma és tánc Tánc és mozgás

Kötelező minimális óraszámok 5–8. évfolyamon Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 3 Idegen nyelv Matematika Erkölcstan 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2 Természetismeret   Fizika Kémia Biológia – egészségtan Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Földrajz   1 2 Ének-zene Dráma és tánc / Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Szabadon tervezhető órakeret 3 Rendelkezésre álló órakeret 28 31

Emelt szintű ének-zenei képzés 5-8. évfolyamon Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 3 Idegen nyelv Matematika Erkölcstan 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2 Természetismeret   Fizika Kémia Biológia – egészségtan Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Földrajz   1 2 Ének-zene* 5 Dráma és tánc / Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés Osztályfőnöki Felhasznált órakeret 28 31 *A jogszabályban foglaltaknak megfelelően az ének-zene oktatásához szükséges tanórai foglalkozásokba az énekkari vagy a kórus foglalkozás összesen heti egy óra erejéig beszámították.

Emelt szintű matematika képzés 5-8. évfolyamon Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 3 Idegen nyelv Matematika 5 Erkölcstan 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2 Természetismeret   Fizika Kémia Biológia – egészségtan Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Földrajz   1 2 Ének-zene Dráma és tánc / Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Felhasznált órakeret 27 30 szabadon felhasználható

Emelt szintű idegen nyelvi képzés 5-8. évfolyamon Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 3 Idegen nyelv 5 6 Matematika Erkölcstan 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2 Természetismeret   Fizika Kémia Biológia – egészségtan Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Földrajz   1 2 Ének-zene Dráma és tánc / Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Felhasznált órakeret 27 31 Szabadon felhasználható

Emelt szintű természettudományi képzés 5-8. évfolyamon Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 3 Idegen nyelv Matematika Erkölcstan 1 Tört., társ. és államp. ismeretek 2 Természetismeret   Természettudo-mányi gyakorlatok Fizika Kémia Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Biológia – egészségtan   2 Földrajz 1 Ének-zene Dráma és tánc / Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Felhasznált órakeret 26 30 31 szabadon felhasználható

Kerettantervek: 4 / 6 évf. gimnázium Kötelező tantárgyak Magyar nyelv és irodalom I. és II. Idegen nyelv Matematika Etika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Ének-zene Vizuális kultúra Dráma és tánc vagy Mozgóképkultúra és médiaismeret Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport

Kerettantervek: 4 / 6 évf. gimnázium Választható tantárgyak További tantervek: Filozófia Természettudományi gyakorlat [csak 6 évf. esetén] Családi életre nevelés Pénzügyi és gazdasági Vállalkozzunk! Munkapiac Sakk Emelt szintű képzésekhez: Matematika Idegen nyelv Biológia Fizika Kémia

Tantárgyi óraszámok 4 évfolyamos gimnázium Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 I. Idegen nyelv 3 II. Idegen nyelv Matematika Etika   1 Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek 2 Fizika Kémia Biológia – egészségtan Földrajz Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Ének-zene 1   Vizuális kultúra Dráma és tánc / Mozgóképkultúra és médiaismeret Művészetek 2 Informatika Életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Szabadon tervezhető órakeret 4 6 8 Rendelkezésre álló órakeret 35 36

Tantárgyi óraszámok 6 évfolyamos gimnázium Tantárgyak 7. évf. 8. évf. 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Magyar nyelv és irodalom 3 4 I. Idegen nyelv II. Idegen nyelv   Matematika Erkölcstan 1 Etika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek 2 Fizika Kémia Biológia – egészségtan Földrajz 

Tantárgyi óraszámok 6 évfolyamos gimnázium Tantárgyak 7. évf. 8. évf. 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Ének-zene 1   Vizuális kultúra Dráma és tánc / Mozgóképkultúra és médiaismeret Művészetek 2 Informatika Életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Szabadon tervezhető órakeret 3 4 6 8 Rendelkezésre álló órakeret 31 35 36

Tantárgyi óraszámok 8 évfolyamos gimnázium Tantárgyak 5. évf. 6. 7. 8. 9. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 3 I. Idegen nyelvek II. Idegen nyelv   Matematika Erkölcstan 1 Etika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek 2 Természetismeret Fizika Kémia Biológia – egészségtan Földrajz 

Tantárgyi óraszámok 8 évfolyamos gimnázium Tantárgyak 5. évf. 6. 7. 8. 9. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Ének-zene 1   Dráma és tánc / Hon- és népismeret Dráma és tánc / Mozgóképkultúra és médiaismeret Vizuális kultúra Művészetek 2 Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés 5 Osztályfőnöki Szabadon tervezhető órakeret 3 4 6 8 Rendelkezésre álló órakeret 28 31 35 36

Szakközépiskola és Nat „A kerettantervnek biztosítania kell, hogy a szakközépiskolákban a kilencedik - tizedik évfolyamon a kötelező tanórai foglalkozások megtartásához rendelkezésre álló időkeret legalább hetven százaléka, a tizenegyedik- tizenkettedik évfolyamon legalább a hatvan százaléka a Nemzeti alaptantervben meghatározottak átadásához álljon rendelkezésre.” 59

Kerettantervek: szakközépiskola Kötelező közismereti tárgyak Magyar nyelv és irodalom Idegen nyelv Matematika Etika Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Művészetek címszó alatt egy év Ének-zene vagy Vizuális kultúra vagy Dráma és tánc vagy Mozgóképkultúra és médiaismeret Informatika Testnevelés és sport Emelt szintű képzésekhez: Biológia / Fizika / Kémia / Földrajz

Tantárgyi óraszámok szakközépiskola Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Magyar nyelv és irodalom 4 Idegen nyelvek 3 Matematika Etika   1 Történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek 2 Fizika Kémia Biológia – egészségtan Tantárgyak 9. évf. 10. évf. 11. évf. 12. évf. Földrajz 2 1   Szakmai tárgyak 6 7 8 11 Művészetek Informatika Testnevelés 5 Osztályfőnöki Szabadon tervezhető órakeret 4 Rendelkezésre álló órakeret 35 36

Tantárgyi óraszámok szakiskola Komplex műveltségterület 9. évf. 10. évf. 11. évf. Kommunikáció – magyar nyelv és irodalom 1 Idegen nyelv 2 Matematika Társadalomismeret Természetismeret Testnevelés 5 Osztályközösség-építés

Választás a kerettantervek kínálatából Kötelező tantárgyak Emelt óraszámú kerettantervek feltétele: az óraszámok biztosítása a szabad órakeret terhére Szabadon választható tantárgyak feltétele: az óraszámok biztosítása a szabad órakeret terhére Párhuzamos osztályok esetében a szabad órakeret felosztása eltérő lehet.

Mire figyeljünk? Helyi tantervben Kerettantervben Válogatás lehetősége éves ciklusok az óraszámok és a témák egymáshoz rendelése 90+10% az össz. óraszám ne lépje túl a trv-i keretet Kerettantervben Tantárgyak iskolatípusonként Néhol több változat 2 éves ciklusok a témakörök óraszámainak értelmezése 90%

Szabad órakeret felhasználása: Felosztható a kötelező tantárgyak között. Emelt óraszámú kerettanterv választása Szabadon választható tantárgy választása 1-4 évf: Informatika, Tánc és mozgás, Dráma és tánc,; 5-8. évf: Tánc és mozgás, Dráma és tánc, Természettudományi gyakorlatok Saját tantárgy (akkreditáció nélkül, DE! NAT-hoz igazodjon)

Emelt szintű oktatás Idegen nyelv, matematika, magyar, nemzetiségi nyelv – heti 5 óra Egyéb tantárgyak esetében – heti 4 óra Emelt szintű oktatás kimeneti mutatói! Megemelt óraszám ≠ emelt szintű oktatás

Óraszámok átcsoportosítása Tantárgy Kerettanterv Helyi tanterv 1. Helyi tanterv 2. Helyi tanterv 3. 7. o. 8. o. Fizika 2 1 1,5 3 Kémia

Szabadon választható órák órakerete Tantárgy Iskolatípus Évfolyamonkénti heti óraszám Dráma és tánc 1-4 évf. 1-1-1-1 Tánc és mozgás 5-8 évf. Természettudományi gyakorlatok Informatika

Adaptálás: 1. 90% →100% Egyes tematikai egységekhez az eddigi gyakorlatunk alapján illesztünk egyéb okból fontosnak tartott tartalmakat/önálló tematikai egység Egyes tematikai egységek gyakorlására, mélyítésére fordít több időt Helyi sajátosságok érvényre juttatása A kerettantervben választható ismeretek (pl. irodalmi művek között)- szaktanár kompetenciája

Adaptálás 2. Évenkénti óraszámokra, tematikai egységekre, fejlesztési követelményekre bontása Szempontjaink: fejlesztési fázisok egymásutánisága egymásra épülő ismeretek várt eredmények meghatározása az adott tanévben tanítás tartalmának pontosítása, tervezett tanulói tevékenység, értékelés, továbbhaladás meghatározása A ciklusok között tananyag és fejlesztési követelmény nem mozgatható!

A helyi adaptáció a Nemzeti köznevelési törvény óraszámai (a törvény 6. melléklete)   évfolyamok 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. a tanuló heti óraszáma 25 27 28 31 35 36 az osztályok heti időkerete 52 55 51 56 57 58

A tanulásszervezésnél figyelembe kell venni Tanórák száma egy napon nem haladhatja meg: 6 órát: 1-3. évfolyamon 7 órát: 4-8. évfolyamon (két tanítási nyelvű, nemzetiségi +1 óra) Az átcsoportosíthatóság értelmében az időkeret korlátai: 1-4. évfolyamon: 2 óra 5-6. évfolyamon: 3 óra 7-8. évfolyamon: 4 óra A tanuló napi/heti terhelésénél figyelmen kívül kell hagyni: az időkeret terhére szervezett egyéb foglalkozásokat többlet testnevelés órákat és sportköri foglalkozásokat SNI rehabilitációs foglalkozás

A helyi adaptáció 110/2012-es EMMI r. 8. § (3) Két tannyelvű és nemzetiségi iskolában 1-8 évf. 4 óra, 9-13. évf. 5 óra.   évfolyamok 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. a tanuló megnövelt heti óraszáma 25+2 27+2 28+3 31+4 35+4 36+4 az osztályok heti időkerete 52 55 51 56 57 58

Tanórai foglalkozások óraterve A választott kerettanterv által meghatározott óraszám feletti kötelező tanórai foglalkozások, továbbá a kerettantervben meghatározottakon felül a nem kötelező tanórai foglalkozások megtanítandó és elsajátítandó tananyagát, az ehhez szükséges kötelező, kötelezően választandó vagy szabadon választható tanórai foglalkozások megnevezését, óraszámát.

Választható tantárgyak, foglalkozások, pedagógusválasztás szabályai Április 15-ig tájékoztat- május 20-ig felméri a szabadon választott tanórákon való részvételt és a hittan/erkölcstan – szülő írásban jelenti be (20/2012-es EMMI r. 15.§(1). a foglalkozások rendje, célja, részvétel formája tanárválasztás lehetősége (pl. szakkör, egyéni fejlesztés versenyfelkészítésnél)

Csoportbontás, egyéb foglalkozások szervezésének elvei képességek, hatékonyság, eredményesség létszám! Fenntartó engedélyez! differenciálás tanulói érdeklődés alapján

tanulók tanulmányi munkájának ellenőrzése Formái: írásban, szóban, gyakorlatban – számonkérés rendje Ellenőrzés, értékelés szerepe, formái, módszerei Magatartás, szorgalom minősítése, jutalmazással összefüggő elvek Otthoni, napközis, tanulószobai felkészüléshez előírt írásbeli, szóbeli feladatok meghatározásának elvei, korlátai

NAT által meghatározott pedagógiai feladatok megvalósítása Az erkölcsi nevelés Nemzeti öntudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése A családi életre nevelés A testi és lelki egészségre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása Módszertani alapelvek: belső motiváció, differenciálás, kooperatív,

Kulcskompetenciák fejlesztése Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos és technikai kompetencia Digitális kompetencia Szociális és állampolgári kompetencia Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség A hatékony, önálló tanulás Hogyan szervezeti keretek között valósítja meg az iskola? Milyen tartalommal?

Tankönyvválasztás szakmai munkaközösségek feladatai nyilvánosságra hozatala tankönyvrendelés rendje (16/2013-as EMMI r.) a tankönyv térítésmentes igénybevételének lehetősége, formái, ezzel járó tanulói kötelezettségek

Esélyegyenlőség Szegregáció mentes int. szervezés Óvoda-iskola átmenet Osztályba/csoportba sorolás elvei Eredményességi mutatók alapján (komp. lemorzsolódás, továbbtanulás) – egyéni, intézményi fejlesztés Pályaorientáció erősítése- utánkövetés, együttműködés a középiskolákkal Szabadidős programokon való részvétel

Egyéb.. Fizikai állapot mérése Sajátos pedagógiai módszerek (projektek, témahét..) Nemzetiségi iskola Középiskola esetén speciális szabályok Környezeti nevelés elvei Amit a nevelőtestület fontosnak tart Összetett iskola: külön-külön helyi tanterv Egységes iskola: egy helyi tanterv Többcélú intézmény: továbbhaladás feltételei típusok között Egésznapos iskola

Egészségfejlesztési program egészséges táplálkozás mindennapos testnevelés testi lelki egészség, szenvedélybetegségek megelőzése iskolai erőszak megelőzése balesetmegelőzés, elsősegélynyújtás személyi higiéné veszélyeztetettség megelőzése gyermekvédelmi feladatok szervezése

Hatályba lépés Hatályos 2013/2014 1. 5. 9. évfolyam 2014/2015 2015/2016 1-3. 5-7. 9-11. évfolyam 2016/2017 1-4. 5-8. 9-12. évfolyam

Legitimáció Nyilvános elhelyezés Munkaközösségek szakterületenkénti véleménye, intézményi tanács, iskolaszék véleménye, JEGYZŐKÖNYV Nevelő testület elfogadja Vezető jóvá hagyja Fenntartó és működtető, jóváhagyja, ha többletköltség jelentkezik, vagy egyházi fenntartású

Tartalomjegyzék 1. A nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei, céljai, feladatai, eszközei, eljárásai 2. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladat 3. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok 4. A pedagógusok helyi feladatai, az osztályfőnök feladatai 5. A kiemelt figyelmet igénylő tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tevékenység SNI BTM Tehetséges tanulók hhh-s tanulók 6. Az intézményi döntési folyamatban való tanulói részvételi rendje

7. Kapcsolattartás a szülőkkel, tanulókkal, az iskola partnereivel 8 7. Kapcsolattartás a szülőkkel, tanulókkal, az iskola partnereivel 8. A tanulmányok alatti vizsga vizsgaszabályzata 9. Az iskolaváltás, valamint a tanuló átvételének szabálya 10. A felvételi eljárás különös szabályai Helyi Tanterv 1. A választott kerettanterv megnevezése 2. A választott kerettanterv feletti óraszám 3. Az oktatásban alkalmazható tankönyvek és taneszközök kiválasztásának elvei 4. A Nemzeti alaptantervben meghatározott pedagógiai feladatok helyi megvalósítása 5. Mindennapos testnevelés 6. A választható tantárgyak, foglalkozások és a pedagógusválasztás szabályai

7. A csoportbontások és az egyéb foglalkozások szervezési elve 8 7. A csoportbontások és az egyéb foglalkozások szervezési elve 8. A tanulók esélyegyenlőségét szolgáló intézkedések 9. Az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének követelményei és formái 10. A magasabb évfolyamba lépés feltételei 11. Az otthoni felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok meghatározása 12. A tanulók jutalmazásának, magatartásának és szorgalmának értékelési elvei 13. A tanulók fizikai állapotának, edzettségének méréséhez szükséges módszerek 14. Az iskola egészségnevelési terve: egészséges táplálkozás, elsősegélynyújtás, személyi higiéné, testi-lelki egészség, bántalmazás, iskolai erőszak megelőzése 15. Az iskola környezeti nevelési elvei

Egyebek..... 16. Választható érettségi vizsgatárgyak megnevezését 17. Szóbeli vizsga kérdései (ha a középfokú iskola ilyet szervez) 18. Előrehozott érettségit követően a tantárgy tanulásával kapcsolatos intézkedések. 19. Érettségi vizsgatárgyakból a középszintű érettségi vizsga témakörei 20. Szakképző iskola esetén a szakmai programot 21. A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók iskolai nevelése.

A jó pedagógus megőrzi a múltat, feltárja a jelent és megteremti a jövőt.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!