Friss diplomások a versenyszektorban 2013.11.15
Tartalom Kompetencia Megközelítések Felsorolás Osztályozás Szimuláció Alap és Mesterszintű diplomák értéke Felsőfokú intézmények szerepe
Mit értünk kompetencia alatt? Azon elvárható ismeretek, képességek, magatartási és viselkedési jegyek összessége, mely által a személy képes lesz egy adott feladat eredményes teljesítésére. Készségek és képességek együttesét jelenti, melyek segítségével valaki problémamegoldásra képes egy adott területen, jelenti továbbá az illetőnek azt a hajlandóságát is, hogy a probléma megoldásra való képességét alkalmazza és kivitelezze. Beleértjük: Ismeretek, tudás, tájékozottság Tapasztalat Motiváció, hozzáállás Kommunikációs és kooperációs készség Fejlődési készség Stb… FEJLESZTHETŐ ÉS KOMPENZÁLHATÓ!
Megközelítések Kérdezzük meg a szakembereket mi az, ami fontos? – felsorolás Kérjük meg a szakembereket, hogy osztályozzák, hogy mi a fontos? – osztályzás Játsszuk el a szakemberekkel a kiválasztási helyzetet? –valós helyzet szimulálása
Felsorolás "Talpraesett, jól tud kommunikálni, nem ügyetlen, tehát a kisugárzásán kell érezni valakinek, hogy akarok vele dolgozni vagy sem." „Három éven belül legyen meg a nyelvvizsgája, a három éves képzést legfeljebb négy év alatt, az öt éves képzést legfeljebb hét év alatt csinálja meg, azon felül nekem már fenntartásaim vannak”. „Magabiztos, de van benne alázat, és tisztában van a képességeivel. Céltudatos, de nem törtető. Nem visszahúzódó de nem is nyomja le a tárgyalópartnert.” „Nyilván a legtöbb pályakezdőnél fontos, hogy lelkes legyen. Szerintem a rugalmasság is mindenütt fontos, a tanulékonyság, fogékonyág is”.
Osztályozás
Osztályozás
Osztályozás
Szimuláció 1. Képzési szint Szakmai gyakorlat Nem szakmai munkatapasztalat Külföldi tanulmányok A diplomák száma
PRO és KONTRA Pro (39%): (1) Érett gondolkodás, (2) jobban használható kompetenciák, (3) céltudatosság Semleges (49%): (1) kompetenciák számítanak Kontra (12%): (1) nincs szükség az elméletre, (2) többet jelent a munkatapasztalat
Szimuláció 1.
Szimuláció 1. Az ’A’ jelöltnek nincs szakmai gyakorlata, de minden más tapasztalattal rendelkezik, a kiválasztási eljárás során hátterének hasznossági értéke: -0,80+0,20+0,19+0,17+0,16 = -0,08 pont. A ’B’ jelöltnek van szakmai gyakorlata van, de semmilyen más tapasztalattal rendelkezik, hasznossági értéke: 0,8-0,20-0,19-0,17-0,16 = 0,08 pont. Elmondható tehát, hogy ’B’ jelölt, ha kis mértékben is de jobban preferált a munkaerőpiacon, mint ’A’ jelölt.
Szimuláció 2. Képzőintézmény Szakmai gyakorlat Nem szakmai munkatapasztalat Nyelvtudás mértéke Képzőintézmény
PRO és KONTRA Pro (53%): (1) szaktudás (2) indirekt hatások (3) társadalmi helyzet (?) Semleges (37%): Kompetenciákat a döntőek Kontra (10%): (1) Bérigény, (2) mobilitás
Szimuláció 2.
Szimuláció 2.
Szimuláció 2. Az ’A’ jelölt egy kiváló hírnévnek örvendő intézményben szerezte diplomáját, de nyelvtudása csak átlagosnak mondható, illetve semmilyen munkatapasztalattal nem rendelkezik. A kiválasztási eljárás során hátterének hasznossági értéke: 0,38+0,12-0,62-0,18= -0,3 pont. A ’B’ jelölt egy alacsony presztízsű intézményben szerezte diplomáját és az ’A’ jelölthöz hasonlóan csak átlagos szintű idegennyelv-tudással rendelkezik, viszont szakmai és nem szakmai munkatapasztalata is van. A kiválasztási eljárás során hátterének hasznossági értéke: -0,49+0,12-0,62+0,18= 0,43 pont. Eszerint a ’B’ jelölt könnyebben tud elhelyezkedni.
zoltan.varhalmi@gvi.hu