Foglalkoztatást, a munkahelymegőrzést elősegítő központi programok és források Dr. SZÉKELY JUDIT szakállamtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium Göd,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Advertisements

A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
Az aktív eszközök a munkaerő-piacon
„Első munkahely garancia” központi munkaerő-piaci program Munkáltatói Fórum március Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ.
A Kormány intézkedései és tervei
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Kis- és középvállalkozások finanszírozását segítő támogatott programok
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Válságkezelés A válság természete Mérete Mérete Oka: a világ pénzügyi rendszere Oka: a világ pénzügyi rendszere Az export piacokon keresztül.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
MUNKAÜGYI TANÁCSOK ORSZÁGOS KONFERENCIÁJA A foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései, a társadalmi érdekegyeztetés szerepe a foglalkoztatáspolitikában.
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Segélyezési rendszer átalakítása
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
A TELEPÜLÉS-SZOLGÁLTATÁSI EGYESÜLET ÉRTEKEZLETE A PÉNZÜGYI VÁLSÁG LEHETSÉGES HATÁSA A MUNKA VILÁGÁRA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TELEPÜLÉSÜZEMELTETÉSRE. Balatonvilágos,
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
1 Tájékoztató munkahelybővítést és megőrzést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról, lehetőségekről Kisbér, április 8.
Munkaerőpiaci helyzet a Nyugat-Dunántúli régióban Sopron 2009 február 5.
Munkahelyteremtés, munkahelymegőrzés 2009 Balogh Zoltánné Közép-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ április 16.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
Kőszeg, Foglalkoztatási helyzet a Kőszegi Kirendeltség vonzáskörzetében Kőszeg,
Kazincbarcika és vonzáskörzete munkaerő-piaci helyzetének bemutatása
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A GAZDASÁGI VÁLSÁG HATÁSA A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACÁRA Kőszeg, december 14.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
Válságkezelő és Gazdaságélénkítő Csomag – A vállalkozások támogatása – REGIONÁLIS GAZDASÁGI ÉVNYITÓ és a NYUGAT-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS MINŐSÉGI DÍJ ÁTADÁSA.
Munkahelymegőrzés, munkahelyteremtés március.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci támogatások, eszközök a munkahelyek megtartása érdekében Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
"Munkahelyek megőrzéséért" központi munkaerő-piaci program Készítette: Koren Monika ÉMRMK Gyöngyösi Kirendeltsége 3200 Gyöngyös, Vezekényi u. 24.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 Tájékoztató a Tatabányai Kistérség munkaerőpiaci helyzetéről és a munkahelymegőrzést és bővítést elősegítő központi és decentralizált pályázatokról,
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Siklós, február 10. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Szemléletváltás a foglalkoztatáspolitika eszköztárában Előadó: Szabó József főigazgató Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Társadalmi tudatformálás
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
TÁMOP pályázati lehetőségek a szak-és a felnőttképzés területén - 2
„Út a munkához”program
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Foglalkoztatást, a munkahelymegőrzést elősegítő központi programok és források Dr. SZÉKELY JUDIT szakállamtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium Göd, február 23.

A munkaerőpiac főbb mutatói és jellemzői •Alacsony foglalkoztatási ráta (57,3%) •Magas szintű inaktivitás (2,6 millió) •Európai átlag körüli munkanélküliség (7%-8%) •Szerkezeti feszültségek - Kereslet-kínálat iskolai végzettség szerinti nagyfokú eltérése - Tartós munkaerőhiány v.s. munkaerő-felesleg - Jelentős területi különbségek - Munkaerő alacsony mobilitása •Duális szerkezetű gazdaság (multik – hazai vállalatok)

Világgazdasági környezet és kihívások •Folyamatos gazdasági szerkezetváltás •Erősödő globalizációs folyamatok •Alkalmazkodóképességi verseny a munkaerőpiacon •Rugalmasság és biztonság egyensúlyának megteremtése •Szociális partnerek növekvő szerepe •A világgazdaságban történő negatív változások

Foglalkoztatási helyzet 2009 elején •Világgazdasági válság foglalkoztatási hatásai érzékelhetők 2008 végén •A nyilvántartott álláskeresők közé 20 ezerrel többen léptek be az év utolsó két hónapjában, mint egy évvel korábban •A regisztrált álláskereső állomány 32 ezres növekedést jelez az év végén az előző évi szinthez képest (477,4 ezer) •A pályakezdő álláskeresők száma nem változott •A foglalkoztatási ráta (57,1%) 0,2 százalékponttal csökkent •Munkanélküliségi ráta (7,8%) 0,3 százalékpontos növekedést jelez •2008 egészét tekintve az havi átlag alapján a foglalkoztatot- tak számának 1% körüli mérséklődése várható

Szerkezeti változások a foglalkoztatásban Foglalkoztatás csökkent •Szakmunkásképző (-60,5 ezer) •Szakközépiskola (-9,1 ezer) •8 ált. és kevesebb (-8,9 ezer) Foglalkoztatás nőtt •Főiskola (+31,9 ezer) •Egyetem (+29,6 ezer) A foglalkoztatottak számának változása 2007 és 2008 harmadik negyedéve között

Trendváltás a csoportos leépítésekben •Fordulópont a csoportos létszámleépítések csökkenő trendjében (2008. utolsó két negyedévében 20%-os ill. 86%-os növekedés) •Nagyfokú területi differenciálódás (Közép-, és Nyugat-Dunántúl gyors ütemű növekedés, de csökkenő trend maradt Észak- Magyarországon és a központi régióban) •Bejelentések 2/3-a a feldolgozóipari munkahelyek megszűnését érinti és a növekedés üteme is ebben az ágban a legnagyobb (+4,7 ezer fő) •Elbocsátás okainak jelentős megváltozása (döntő a külföldi kereslet visszaesése (47%), ami a Közép-Dunántúlon 70%-ot tesz ki) •Egyéb okok: belföld kereslet csökkenés (16%), likviditási gondok (10%)

Foglalkoztatáspolitikai prioritások •A foglalkoztatás bővítése, a foglalkoztatási szint növelése •A foglalkoztathatóság és alkalmazkodóképesség javítása •A helyi szereplőkkel való kapcsolat erősítése, a munkáltatói együttműködés javítása •Munkahelymegőrzés és válságkezelés •„Út a munkához” kormányzati program végrehajtása

Válságkezelő és gazdaságélénkítő csomag 1. Pénz –Új Magyarország Fejlesztési Terv átcsoportosítása –Új a válság hatásait csökkentő konstrukciók, támogatások 2. Munkahely-megtartás –Térségi válságkezelő alap kidolgozása –Járulékkedvezmény a munkahelymegtartásért –Új ösztönzők a munkaintenzív vállalkozások betelepülésére 3. Piac –Gazdaságdiplomáciai offenzíva (Kína, Balkán, Oroszország, Közel-Kelet) –Exportösztönző szolgáltatás (ITDH) –Beszállítói programok (Mercedes mintájára) –Belföldi keresletélénkítés (unió által támogatott projektek) 4. Versenyképes üzleti környezet –Bürokrácia-csökkentés –Húzóágazatok iparági stratégiája

•Hitelprogramok – a vállalkozások könnyebb hitelhez jutása érdekében –Hitelképes vállalkozások körének kibővítése –Banki likviditáshoz történő hozzájárulás –Kedvezőbb, támogatott hitelfeltételek (kamatszint, banki költségek korlátozása) ‏ •Hitelgarancia – hitelgarancia igénybevételével könnyebb a forráshoz jutás, mivel a bankok kockázata csökken •Kockázati tőke – a perspektivikus induló vállalkozások tőkéhez jutásának segítése •Kamattámogatás – a vállalkozások finanszírozási költségeinek csökkentése •EU-s pályázatok – a beruházási/fejlesztési kedv növelése, fenntartása Eszközök

Nagyvállalatok támogatási igényei A GKI kutatás felmérte a vállalkozásoknak a válság foglalkoztatási hatásának mérséklésére javasolt támogatási igényeit • Finanszírozási kedvezmény hitelgarancia, vagy kamattámogatás formájában • Munkabért terhelő adó- és járulékkedvezmény • Állásidő támogatása (bér 30-40%-ig) • Átmeneti részmunkaidős foglalkoztatás támogatása • Rugalmas éves munkaidőkeret biztosítása • Támogatások nyújtásánál kevésbé szigorú foglalkoztatási feltételek • Egyedi támogatási lehetőségek biztosítása • Egyeztető fórumok a nagyfoglalkoztatók és a kormányzat között

Foglalkoztatási feszültségek kezelése - alapelvek •Az állami segítségnyújtás feltétele a vállalkozások aktív részvétele, hozzájárulása helyzetük stabilizálásához •Alapvető célkitűzés a gazdálkodó szervezetek működőképes- ségének fenntartásán keresztül a munkahelyek megőrzése, de nem minden áron (!) •Azokban az esetekben, amikor a vállalkozás nem konszolidálható, az egyén támogatása kerül előtérbe •Az intézkedés-sorozat a MEH kormánybiztosának vezetésével, több tárca (PM-NFGM-SZMM-FVM) intézményesített keretben történő koordinációjával valósul meg

Válságkezelés támogatási konstrukciói •Munkahely megőrzés támogatása •Részmunkaidős foglalkoztatás (munkahely-megőrzési célú) támogatása, képzéssel kombinálva •Új munkáltatónál munkába helyezés támogatása (bértámogatással) •Képzés támogatása a munkahely megőrzéshez, új munkába helyezéshez kapcsolódóan •A leépített munkavállalókat segítő komplex szolgáltatási program

Munkahelymegőrző programok •Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) programjai (keretösszege 5,95 milliárd Ft) –„A foglalkoztatottság megőrzésének támogatása a gazdasági válság következtében átmenetileg nehéz helyzetbe jutott munkáltatóknál” c. pályázat (2009. január 23-tól már lehet pályázni) – „Az állásukat vesztők újbóli elhelyezkedésének támogatása más munkáltatónál” c. pályázat (kidolgozás alatt van) –„Az elbocsátással fenyegetett munkavállalók munkába helyezését közvetlenül elősegítő munkaerőpiaci szolgáltatások támogatása” c. pályázat (kidolgozás alatt van) •Regionális munkaügyi központok munkahelymegőrző programjai (keretösszege az MPA dec. forrásából a 7 régióban összesen 10 milliárd Ft) •Jelentős (50 fő feletti) csoportos létszámcsökkentések megelőzését, foglalkoztatási szerkezetváltást célzó központi program (keretösszege 700 millió Ft az MPA minisztériumi keretéből)

A munkahelymegőrző támogatások mértéke, főbb feltételei •a munkáltatónál felmerülő bér- és járulék költségek támogatása %-ig, maximum 12 hónapon át, a minimálbér 150 %-áig •részmunkaidős foglalkoztatás támogatása, legalább 4 órában, 3-12 hónapon át munkabér kiegészítésével a korábbi bér maximum 80 %-ára, amennyiben ez idő alatt a munkavállaló munkát nem végez •a részmunkaidős foglalkoztatás ideje alatt a munkavállalók maximum 12 hónapig tartó képzésének támogatása az elszámolható költségek 80 %-áig •munkáltatói jogutódlással más munkáltatótól elbocsátott létszám átvételének támogatása (bér- és közterhei támogatása, amelynek mértéke kidolgozás alatt van) A támogatások felső határát - a részmunkaidős foglalkoztatás támogatása kivételével - az Európai Unió Bizottsága ún. „de minimis” szabálya határozza meg. Eszerint egy vállalkozás esetében - a pályázat benyújtását megelőző 3 év alatt nyújtott más kisösszegű támogatásokkal együttvéve - a támogatás összege nem haladhatja meg a eurónak megfelelő forintösszeget (kb. 50 millió Ft-ot). A programok a START kártyás támogatási formákkal kombinálhatóak.

Az OFA kezelésében lévő pályázatok aktuális adatai február 19-i állapot szerint •Pályázati dokumentáció letöltése: 4418 db •Beérkezett pályázatok száma: 159 db •Értékelés alatt lévő pályázatok száma: 147 db •Támogatott projekt: 1 db •Megítélt támogatási összeg: 217 millió Ft •Megőrzött munkahelyek száma: 824 db

A csomagban tervezett további intézkedések eurós támogatási szabály bevezetése az EU Bizottság egyedi engedélyét követően -Európai Globalizációs Alap (EGA) feltételrendszerének korrekciójával újabb EU forrás bekapcsolása a válságkezelésbe -Munkaerőpiaci szolgáltatások bővítésével, képzéssel a felszabaduló létszám átcsoportosítása a fejlődőképes ágazatokban tervezett munkahelyteremtő beruházásokhoz -Állami forrásokhoz jutás „könnyítése” (előlegfizetés lehetőségének kiterjesztése, szankcionálási rendszer módosítása, közbeszerzés szabályainak módosítása)

„Út a munkához” program célkitűzései •Jelentősen csökkenteni az aktív korú segélyezettek számát (kb. évi ezer fővel) •Markánsan kettéválasztani a szociális segélyesek, ill. a foglalkoz- tatáspolitikai eszközökkel támogatottak táborát. (Hatékonyabbá teszi a kirendeltségi időfelhasználást) •Tisztítani a regisztrált álláskeresők állományát (az álláskeresők valóban a munkára kész és képes népességből kerülnek ki) •Hatékonyabbá tenni az önkormányzatok, a családsegítők és az állami foglalkoztatási szolgálat közötti feladatmegosztást •Munkaerőpiaci támogatások felhasználását célzottabbá tenni •Javítani a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben élők relatív foglalkoztatási pozícióját

„Út a munkához” program intézkedései •A szociális ellátórendszer munkára ösztönző átalakításával, a munkaerőpiaci aktivitás növelésével a munka világában tartjuk, illetve visszavezetjük oda a hátrányos helyzetű, alacsony iskolai végzettségű, tartósan munka nélkül lévő álláskeresőket •Közfoglalkoztatási lehetőségek kibővítése •35 év alattiak szakképzés megszerzésének támogatása •Három éves járulékmentességet biztosító Start Régió támogatási konstrukció bevezetése •Munkába helyezést elősegítő KKV+ program indítása

Foglalkoztatást és képzést támogató uniós programok (TÁMOP) •1.1 Hátrányos helyzetűeket és rehabilitációs járadékosokat támogató program •1.1.2 Decentralizált programok a hátrányos helyzetűek elhelyezkedésének elősegítésére •1.2.1 START Plusz, START EXTRA programok •1.4.3 Innovatív kísérleti foglalkoztatási programok •1.4.4 Határ menti foglalkoztatási együttműködések támogatása •„Lépj egyet előre” képzési program 3.-ik üteme •2. Atipikus foglalkoztatási formák támogatása

Felnőttképzést érintő TÁMOP programok 2009-ben • Lépj egyet előre II. – magasabb képzettség, a munkaerőpiac által igényelt képesítések – FSZH – 13,8 milliárd 2009-ben • Munkaerő-piaci kulcskompetenciák fejlesztése (nyelvi, informatikai kompetenciák, alapvető készségek) – közvetítő szervezeten keresztüli támogatás – várhatóan 12,9 milliárd 2009-ben (kiírása 2008-ról csúszik át) • Munkahelyi képzések támogatása – mikro-, kis és középvállalkozások számára – pályázat – 3,5 milliárd ben • A szakképzés és felnőttképzés minőségének és tartalmának fejlesztése – kiemelt program – NSZFI (tananyagfejlesztés, pályakövetési rendszer kialakítása, /vállalati/ szakoktatók gyakorlatorientált továbbképzése, minőségirányítási rendszer fejlesztése) – 7,6 milliárd Ft a teljes programra

A felnőttképzést érintő főbb intézkedések 2009-ben •A felnőttképzési törvény és kapcsolódó rendeleteinek módosítása az uniós szolgáltatási irányelveknek megfelelően •A pályakövetési rendszer jogszabályi környezetének kialakítása a szak- és felnőttképzés területén •Az OKJ módosítása a gyakorlati tapasztalatok és a szakmai szervezetek jelzései alapján – folyamatos feladat