0.DIA Köszöntés Bemutatkozás Az előadás témája Célkitűzés saját élmény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Elfogadlak Alapítvány
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Az Én Belső Szín-Házam Inkluzív pedagógia, drámapedagógia és színházi tevékenység fogyatékkal élő célcsoportokkal Budapest, 2012.május 14. MESÉT MÁSKÉNT.
A szőlő a művészetben.
A képzőművészet-terápia
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
Az egyéni fejlesztési terv
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Dr. Magyar Miklós"JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!" „JÁTSZANI IS ENGEDD SZÉP, KOMOLY FIADAT!” „MultiMédia az oktatásban 2007” Nemzetközi Konferencia.
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Nyitnikék Óvoda 3533 Miskolc, Andrássy út 53/a /fax: 46/
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
„Az esztétikai aktivitás az, ami életben tart bennünket” Antal- Lundström Ilona Mälardalen University Sweden.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Inklúzív nevelés Magyarországon
Speciális gyermekvédelem
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az agresszió megelőzése és kezelésének lehetőségei dühterápiával Készítették: Cseh Annamária Czémán Imre Molnár József.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szolnoki Tagintézmény
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

0.DIA Köszöntés Bemutatkozás Az előadás témája Célkitűzés saját élmény

Fejlesztés képzőművészeti technikákkal Pesterzsébet Önk. Nevelési Tanácsadó 1205 Budapest, Mártírok útja 51. tel.: 1/283-4542 Fejlesztés képzőművészeti technikákkal Készítette: Bakonyi Zsófia gyógypedagógus 2009. május

Az előadás tartalma Mi is ez a képzőművészeti-pedagógiai terápia? Kiknek ajánljuk? Milyen képességeket fejlesztünk? A terápia menete, jellemzői Esetismertetés,sajátélmény

Forrás ELTE –BGGYFK nappali-, és szakvizsga képzésen: Sándor Éva kurzusai, 3 félév Vadaskert Alapítvány: Önismereti művészetterápiás csoport vezetése c.tanfolyam Sándor Éva: Fejlesztés művészettel jegyzet Sándor Éva, Horváth Péter: Képzőművészeti pedagógiai terápia jegyzet A nevelési tanácsadós gyakorlat

Mi is ez a képzőművészeti pedagógiai terápia? Speciális rendszer Vizuális nevelés eszköztárából Pedagógiai terápia Tanulási kép.fejlődésétsegíti Eszköze: a művészeti jellegű tevékenység, és vizuális kifejezés eszközeivel Jellemzői: szabadság, kreativitás, erős érzelmek átélése, létrejövő mű, ami örömforrás

Két változata Sándor Éva gyógypedagógus dolgozta ki, 17 éve, német mintára 1. „Szabadfestés védelem alatt” (óvodáskorban) 2. Képzőművészeti pedagógiai terápia(iskoláskorúaknak)

1. „Szabad festés védelem alatt” Kisebb gyermekek számára „Szabad”=Akiknél az alkotás még spontán önkifejezés „védelem alatt”=gyermek számára biztonságos környezetben, egy elfogadó védő személy jelenlétében

2. Képzőművészeti pedagógiai terápia Gyermekeknek, akik a szabad festést, rajzolást, mint önkifejezési módot már elvesztették a kognitív fejlődés során Alkotóképességük megőrzését szisztematikus vizuális fejlesztéssel segíti

Művészeti pedagógiai terápia és a tanulási képesség fejlesztése -művészeti jellegű tevékenység Kognitív képesség Orientációs képesség Kommunikatív képesség Alapja: kreativitás Szociális képesség Motorikus képesség

Kiknek ajánljuk? Tanulási nehézségek megelőzésére, kiegészítő terápiaként csökkentésére Figyelem problémás Általánosan tájékozatlan Beszédkésztetésükben gátolt Szociálisan éretlen Mozgásukban ügyetlen gyermekeknek Hiperaktív, szorongó gyermekek kiegészítő terápiájaként

A terápia menete 1.Kísérletezés az anyagokkal, a technikákkal 2. A gyermek asszociál, fantáziáiról a keletkező alakzatokról mesél 3.Pozitív, negatív élményeit újraéli, de nem a valóságban, hanem csak az alkotás szintjén 4.A problémáit feldolgozza, az énereje nő, ez újraalkotásra ösztönzi De nem pszichoterápia! (okokat nem kutat, az alkotást látvánnyal inspiráljuk)

Sajátosságai Nonverbális elsősorban A mozgást és látványt összeköti Gyermekek igényeihez, választásaihoz alkalmazkodik Egész személyiségre hat A szép létrehozásával örömérzést, kompetenciát, elismerést élhet át

Eszközei, technikái 4-6 fős csoportban működik jól biztonságos, állandó hely, lehetőség az elkülönülésre, de választhat is a technikák között elfogadó,nem ítélkező vezető és technikai segítő vizuális élménnyel (pl. fotók, mozgás,bábozás stb.) inspiráljuk a gyerekeket az alkotásra Az alkotás halk zene mellett zajlik, segít az elmélyülésben Videofelvétel, fénykép: dokumentál+egyéni fejlesztési terv készítésében segít Pl.:Ragasztós, vizes alapú festés, tépés, ragasztás, kétkezes alkotás

Esetismertetés 6 éves több területén megkésett fejlődésű óvodás kisfiú: A játéktevékenységben, a mozgásos feladatoknál egyaránt sok kudarcot élt már meg. Célom volt:megerősíteni őt az alkotás örömében, sikerének lehetőségében. A módszer a feszültség elvezető funkcióját használtam

„Tekeredik a kígyó…” Kedvetlen, feszült 2007.február Nagyméretben kezdetben Ujjfestéssel, szivaccsal Vizes papíron, temperával A mondókára oldódik Még csukott szemmel, de egyedül fest Kezdetben zavarja a festék összefolyása Bíztatom, majd szívesen alkot a technikával

„ Egy kígyó, kicsi, zöld kígyó ez!” „egy szép kép”-et készített Festett „piros napocskát, zöld kígyót, az a fa, meg a fű, meg az ég” Fröccsentéses technika Szivaccsal, vastag ecsettel Nagy örömmel alkot, asszociál

„Szép felhő, csúnya felhő, kerek csomagok”) Már 15-20 percig is alkot, március Kezdetben 5-10percig A kígyó már kerek formákká tekeredik:nap, csomag stb.

„azért vannak csúnya felhők, mert kezdett esni az eső…” „de azért csináltam napot a felhő fölé, hogy sütni is fog a nap.” Negatív élmény megjelenése után ott a pozitív zárás Egyre hosszabb mondatokban mesél

„kell még egy vonat, mert a vonat össze van kapcsolva” Tenger és csónakok, hullámzó Majd szilárdabb autók, vonatok

„Ez itt egy rózsakert. Csak rózsák vannak benne, szép rózsák. „ Április, május Foltszerűen, de megjelennek az első igazi élőlények Eszköz választáskor már ceruzát, zsírkrétát is választ

Halvány, de itt van az emberke Június Megjelenik a ház, utoljára a halvány, de emberfigura Közben játéktevékenysége összetettebb Mer próbálkozni, bátrabban kérdez, beszél De esetében a komplex nehézségei miatt mozgásterápiában is részt vett, önmagában nem mindig elegendő! Mérlegelni az esetet!

Sajátélmény Ragasztós festés kipróbálása zenére

A nevelési tanácsadóban folyamatos konzultációra lehetőség van! Köszönöm a figyelmet! A nevelési tanácsadóban folyamatos konzultációra lehetőség van!

Záró dia Kérdések (ha nincs szakirodalom ajánlások) Jelenléti ív kitöltése Elégedettségi kérdőív kitöltése