Hulladékgazdálkodási jövője ISWA Szeminárium Budapest 2013. szeptember 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Fémkereskedelem szabályozása
A papír hulladékként is érték
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
A Főváros települési szilárd hulladék
2013.május 28.. XXI. cikk  (1) Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez.  (2) Aki a környezetben kárt okoz, köteles.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, szeptember 3. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A vízjog időszerű kérdései
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Hungarian Energy And Public Utility Regulatory Authority
Zalaegerszeg december 13.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Hulladékgazdálkodással kapcsolatos önkormányzati feladatok
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A KÉTTÉNYEZŐS TELEPÜLÉSI HULLADÉKKEZELÉSI KÖZSZOLGÁLTATÁSI DÍJ Előadó: Kneifel Ferenc ügyv. igazgató Gyulai Közüzemi Kft.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Az önkormányzatok közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatai egy gyakorló polgármester szemével dr. Németh Kálmán polgármester Répcelak TÖOSZ Vas megyei.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
A hulladékról szóló törvény-tervezet
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jelene és jövője
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Magyar jogszabály évi XLIII. törvény a hulladékgazdálkodásról Forrás:
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Szakképzési változások
Az építésfelügyeleti feladatok alakulása - fokozott elvárások
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az elvárt béremelés végrehajtása esetén igénybe vehető adókedvezmény.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
a logger-használat kérdései
Előadás másolata:

Hulladékgazdálkodási jövője ISWA Szeminárium Budapest szeptember 2.

Helyzetértékelés évi LXV. tv. a helyi önkormányzatokról évi XLII. tv. az egyes helyi közszolgáltatások kötelező igénybevételéről évi XLIII. tv. a hulladékgazdálkodásról évi CLXXXV. tv. a hulladékról

Közszolgáltatók Magyarországon – 3157 település közel közszolgáltató március hó197 Közszolgáltatók megyénként - igen nagy a szórás Győr-Moson-Sopron megye 3 közszolgáltató Békés megye9 Veszprém megye14 Pest megye49 Helyzetértékelés

Helyzetértékelés

Helyzetértékelés

Helyzetértékelés

Helyzetértékelés Top-lista Legtöbb települést ellátó közszolgáltatók település Legtöbb lakost ellátó közszolgáltatók fő (A legkevesebb lakos 191 fő) főnél többet 31 közszolgáltató szolgál ki, ez összesen fő, a fennmaradó 165 közszolgáltató főt.

2013. július 1-től hulladékgazdálkodási közszolgáltatói engedély többségi önkormányzati tulajdon hulladékgazdálkodási terv minősítés kötelező rezsidíj-csökkentés bevezetése január 1.kötelező nonprofit gazdasági társasági forma A jelenlegi helyzet

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatói engedély 439/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet a hullad é kgazd á lkod á si tev é kenys é gek nyilv á ntart á sba v é tel é ről, valamint hat ó s á gi enged é lyez é s é ről 317/2013. (VIII. 28.) Korm. rendelet A k ö zszolg á ltat ó kiv á laszt á s á r ó l é s a hullad é kgazd á lkod á si k ö zszolg á ltat á si szerződ é sről 438/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet a k ö zszolg á ltat ó hullad é kgazd á lkod á si tev é kenys é g é ről é s a hullad é kgazd á lkod á si k ö zszolg á ltat á s v é gz é s é nek felt é teleiről

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatói engedély Közszolgáltatók száma:197 Engedélyek száma:29 lgaltatasiengedellyelrendelkezoknyilvantartasa2 Ht. 2. §. 37. közszolgáltató: az a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel rendelkező és e törvény szerint minősített gazdálkodó szervezet, amely a települési önkormányzattal kötött hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés alapján hulladékgazdálkodási közszolgáltatást lát el; Hatályos január 1-től 90. §. (5) Ha a törvény hatálybalépésekor működő hulladékgazdálkodási közszolgáltatást ellátó gazdálkodó szervezet hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel, valamint az OHÜ által kiadott minősítéssel a (4) bekezdésben meghatározott határidőn belül nem rendelkezik, a települési önkormányzat a (4) bekezdésben meghatározott határidőt követő 30 napon belül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést 6 hónapos határidővel felmondja. A települési önkormányzat e kötelezettségét a fővárosi és megyei kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárás keretében vizsgálja.

Tulajdonosi szerkezet A teljesen, illetőleg többségi önkormányzati tulajdonú közszolgáltatók száma településen főt szolgálnak ki. A 100 %-ban magán, és többségi magán tulajdonban lévő közszolgáltatók száma településen főt szolgál ki Ht. 2.§. 37. közszolgáltató: az a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel rendelkező és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység minősítéséről szóló törvény szerint minősített nonprofit gazdasági társaság, amely a települési önkormányzattal kötött hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés alapján hulladékgazdálkodási közszolgáltatást lát el; Megállapította: évi CXXV. törvény 26. § (5). Hatályos: I. 1-től. Módosította: évi CXXV. törvény 62. § j). Hatályos január 1-jén Tulajdonosi szerkezet

A hulladékgazdálkodási terv 438/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet a közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről 11. § (1) A közszolgáltatói hulladékgazdálkodási terv a Ht. 78. § (2) bekezdésében meghatározottakra figyelemmel legalább az alábbiakat tartalmazza: a) az elkülönített hulladékgyűjtésre történő ösztönzés és szemléletformálás, továbbá az ezek érdekében tervezett intézkedések – így különösen a lakossági tájékoztatás módjának – részletes leírását, továbbá azt, hogy a hatékonyabb és szélesebb körű lakossági tájékoztatás lehetőségei hogyan bővíthetők; b) a biológiailag lebomló hulladék nagyobb arányú gyűjtésére és hasznosítására vonatkozó részletes tervet, továbbá azt, hogy a közszolgáltatással érintett településeken a meglévő biológiailag lebomló hulladékkal kapcsolatos gyűjtési és hasznosítási lehetőségek hogyan bővíthetők; c) a háztartásban képződő veszélyes hulladék nagyobb arányú gyűjtésére vonatkozó részletes tervet, továbbá azt, hogy a háztartásban képződő veszélyes hulladék gyűjtése és átvétele hogyan és milyen módon tehető hatékonyabbá, a hatékonyság növeléséhez a közszolgáltató milyen további feltételek biztosítását tartja szükségesnek; d) a házhoz menő gyűjtési rendszer kialakítására és működtetésére vonatkozó részletes tervet, továbbá a gyűjtési rendszer működtetésének eszközeit, módját, fejlesztésének további lehetőségeit bemutató részletes tervet; e) a hulladék nagyobb arányú újrahasználatra történő előkészítésének és az újrahasználati központok kiépítésének lehetőségeit bemutató részletes tervet, továbbá azt, hogy az újrahasználati központok kiépítéséhez a közszolgáltató milyen feltételek biztosítását tartja szükségesnek; f) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladék hasznosítási arányainak növelését bemutató részletes tervet, továbbá azt, hogy a nagyobb arányú hasznosításhoz a közszolgáltatással érintett településeken a közszolgáltató milyen feltételek biztosítását tartja szükségesnek, és ezek a feltételek hogyan bővíthetők, figyelemmel az önellátás és a közelség elvére; g) a hulladéklerakókra jutó szerves anyag mennyiségének csökkentése érdekében tervezett intézkedések leírását, módját, továbbá azt, hogy a szerves anyag mennyiség csökkentéséhez a közszolgáltató milyen feltételek biztosítását tartja szükségesnek, figyelemmel a biológiailag lebomló hulladék hasznosításának elvére. (2) A közszolgáltatási hulladékgazdálkodási tervekről az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: OKTVF) nyilvántartást vezet. (3) Az OKTVF a közszolgáltatási hulladékgazdálkodási terveket beérkezésüket követően összesíti, majd az összesített tervekről készített összefoglaló jelentését a tárgyévet követő év végéig a környezetvédelemért felelős miniszter részére megküldi.

2013. évi CXXV. törvény a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység minősítéséről Kihirdetve: VII. 4. I.minősítési fokozatA, - B, - C minősítési kategória II.Minősítési fokozat A, - B, - C minősítési kategória III. Minősítési fokozat A, - B, - C minősítési kategória A minősítésről

Díjak A közszolgáltatási díjak megállapítása december 31-ig települési önkormányzat, helyi önkormányzati rendelet január 1-jétőlMagyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által az OHÜ javaslatát figyelembe vevő előterjesztés alapján a miniszter rendeletben állapítja meg. A miniszteri rendelet hatálybalépéséig a december 31-én alkalmazott bruttó díj maximum 4,2 %-os mértékű emelése közszolgáltatói hatáskör. Újonnan induló közszolgáltatások, eltérő műszaki tartalom július 1-jétől2013. évi LIV. törvény a rezsicsökkentések végrehajtásáról, valamint a évi CXIV. törvény a szippantott szennyvízre vonatkozó rezsicsökkentésről, valamint egyes törvényeknek a további rezsicsökkentéssel összefüggő módosításáról. A április 14-én alkalmazott nettó díj 4,2 %-kal megemelt összegének 90 %-a

A közszolgáltatási díjak A december 31-én alkalmazott nettó díjak mértéke 110 – 120 l-es kukaedény egyszeri kiürítését tekintve a legalacsonyabb díj 205,- Ft a legmagasabb díj650,- az átlagdíj 392,- Egy háztartás éves hulladékkezelési díja a legalacsonyabb díj vonatkozásában ,- Ft a legmagasabb esetében ,- átlagdíj vonatkozásában20.384,- Ft A legmagasabb díj heti egyszeri ürítéssel számol, ha ez heti kétszeres, akkor a legmagasabb díj ,- Ft Díjak

2013. január 1-től a hulladéktörvényből fakadó kötelezettségek a közszolgáltatás egységdíja Ft/110, -120,- l lerakási járulék Ft/ürítés31 MEH felügyeleti díja Ft/ürítés66666 infláció 5,7% teljes költségnövekedés Ft/ürítés ,2 %-os emelés Ft/ürítés egyenleg ürítésenként Ft/ürítés a veszteség %-os mértéke A hulladéktörvény hatása a díjak mértékére

2013. január 1-től a hulladéktörvényből fakadó kötelezettségek valamint a rezsidíj-csökkentés hatása a közszolgáltatás egységdíja Ft/110,- 120 l lerakási járulék Ft/ürítés31 MEH felügyeleti díja Ft/ürítés66666 infláció 5,7% teljes költségnövekedés Ft/ürítés ,2 %-os emelés Ft/ürítés %-os csökkentés Ft/120l teljes költségnövekedés Ft/ürítés a veszteség %-os mértéke A hulladéktörvény és a rezsidíj-csökkentéshatása A hulladéktörvény és a rezsidíj-csökkentés hatása

Nagy György igazgató Köszönöm megtisztelő figyelmüket!