Gazdálkodás illetve kaszálóhasználat Csíkban és Gyimesben – egy szociológiai kutatás tapasztalatai – 2010. Június 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Magyarország – Szlovákia határon átnyúló együttműködési program
A nők helyzete a Mezőtúri kistérségben (2006)
Sikeres emberek.
A vidékfelesztés múltja és jövőbeni lehetőségei térségünkben Mátéffy Mária Borospataka június 7-9.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Állóeszköz-gazdálkodás
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Területalapú támogatások Udvarhelyszéken Sólyom Andrea.
Nobody’s Unpredictable Vélemények a pénzügyi-gazdasági válságról az internethasználó lakosság és a legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A projekt eredményei, előnyök, változások (3) Dr. Kajdi FerencDr. Martin Polovka Dr. Schmidt RezsőGyőri Tibor Schiller OttíliaTeschner-Kovács Zsófia Dr.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Nyugdíj.
Új szelek a lakáshitelezésben? Merre tovább 2011-ben? Lakásvásár 2011 Árva András, CIB Bank lakossági üzletfejlesztési vezető Budapest, március 4.
Itt az ügyfél, hol az ügyfél?!? Dr. Szabó Kristóf Itt az ügyfél, hol az ügyfél?!? Dr. Szabó Kristóf - igazgató Raiffeisen Bank Zrt. Szeged – május.
A TURIZMUS GAZDASÁGTANA A NEMZETKÖZI AGROTURISZTIKAI FESZTIVÁL gazdasági hatása Előadó:Pintérné Kanyó Judit október 29.
A funkcionális élelmiszerek ismertségének vizsgálata
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Dualitás Ferenczi Zoltán
Molnar Ilonka. A marketing kutatas  tervezett  szisztematikus gyűjtés  elemzés  információ terjesztés.
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Feltűnt nekem, milyen zavarba ejtő tud lenni ez a kérdés: „Mit jelent: szeretni?”.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Egressy Gábor Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Csecsemők táplálási szokásai Magyarországon
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Pillanatkép a nagyatádi vásárcsarnok piacozóiról Társadalmi, gazdasági helyzetük és piacozáshoz fűződő viszonyuk elemzése OTDK előadás április 15.
Kvantitatív módszerek
K&H trambulin tapasztalatok
Alvás Világnapja, március 13. Kiss Katalin, kutatás vezető Szinapszis Kft. Így alszanak a magyarok - Egy piackutatás tanulságai -
Az Európai Unió ökológiai hálózata
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Plazmaadással mások egészségéért!
Kerekasztal tézisek A víz- és időjárás trendek hatása a jövő mezőgazdaságára Jolánkai Márton – Tarnawa Ákos – Pósa Barnabás – Fekete Ágnes – Török Gábor.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
Kormányszóvivői tájékoztató. ESÉLY A FALUNAK ÉS A MAGYAR VIDÉKNEK Agrár- és vidékfejlesztési költségvetés 2005.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
AGP Fekete tengeri üzleti küldetés J únius 19 – 28, 2009 Bill Miller Mezőgazdasági igazgató Nebraska i Szója Tanács.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A jövő válsága a vízhiány Készítette: Lőrincz Bea – 10.A.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Egy új időszámítás kezdődik!. Szeretne Ön 2010-ig : › több jövedelmet és biztonságot ? › több időt és örömet ? › jobb kilátást és több bizalmat? Egy új.
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
A sertéstenyészés területén elérhető támogatások Hangsúly a hitelképességen és az innováción.
A szlovákiai társadalmi sajátosságok: a munkaerő munkáltatójához való lojalitása, felelősség vállalása és egyéb kiemelten fontos tényezők együtteséről.
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
Társ a tanulásban. Projekt 2 Marketingterv létrehozása Összefoglaló.
Algebrai kifejezések Nem tudod? SEGÍTEK!.
A kerékpáros turizmus előnye, haszna közvetlen EU-s támogatások, EuroVelo-hálózat Balatonkenese, Csikai Mária
Győr-Moson-Sopron megye növénytermesztése
Gyakorlati tanácsok a gazdálkodási napló vezetéséhez György Zoltán Debrecen.
Kaposvári Egyetem Gazdálkodás és Szervezéstudományok Doktori Iskola Privóczki Zoltán PhD. hallg A doktori téma címe:
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
Márkakereskedői helyzetkép
Előadás másolata:

Gazdálkodás illetve kaszálóhasználat Csíkban és Gyimesben – egy szociológiai kutatás tapasztalatai – Június 9.

Bevezető • Miért volt fontos ez a kutatás? • Hol és hogyan zajlott a felmérés? • Milyen adatokat gyűjtöttünk? • Milyen következtetéseket tudunk levonni?

Miért volt fontos a kutatás? • A projekt egyik fontos mozzanata. • Adatok hiánya: – Csak hírből ismerjük a helyzetet; – A szó elszáll. • A projekt ismertetése, a gazdák bekapcsolása tevékenységekbe.

Hol és hogyan zajlott a felmérés? • Két bemutató terület: Csíkdelne és Hidegségpataka. • Összesen 60 gazda. • Kérdőíves kutatás (38 kérdés), rövid beszélgeté- sekkel kiegészítve. • Véletlenszerű kiválasztás azok közül, akiknek a bemutató területen kaszálója van. • 2009 december – 2010 március.

• A gazdaság nagysága (kaszáló, szántó, legelő, állatok, egyéb) 2000-ben és 2010-ben; • A terület használata: mikor trágyáznak, mikor kaszálnak, egy évben hányszor, milyen eszközökkel, ki végzi, mi történik még a területen a kaszáláson kívül; • Motiváció és a gazdálkodással kapcsolatos jövőbeni tervek: miért gazdálkodnak, növelik, vagy csökkentik az állatállományt, egyéb tervek és vágyak, nehézségek, a gazdálkodás, mint megélhetési lehetőség kilátásai; • A gazdaságból származó termékek értékesítése: milyen termékeket, kinek, mennyit és milyen áron, illetve melyek azok, amelyeket szeretnének értékesíteni, de nem tudnak; • Az utódok hozzáállása a gazdálkodáshoz: fogják-e folytatni azt, amit nagyszüleik vagy szüleik elkezdtek, mi segítené vagy motiválná őket, hogy gazdálkodjanak; • Egyéb vonatkozások: támogatások igénybevétele, agro-turizmus, stb.

Adatok • A gazdák átlagéletkora: 56 év (Delne 62 év, Hidegség 50 év); • A használt kaszáló átlagos mérete 3,89 ha (Delne 2,90 ha, Hidegség 4,76 ha); • Átlagos szarvasmarha létszám 3,8 (Delne 1,5, Hidegség 5,8); • Átlagos szénatermés évente 3,11 t/ha (minimum 0,4 t/ha, maximum 10 t/ha). • A kaszálókon 98%-ban csak állati trágyát használnak.

Mivel kaszál?

El szokta-e adni a tejet? Mennyiség (l) Ár/liter (RON)

A jövő nemzedék • A megkérdezettek 54,3%-a úgy gondolja, hogy a gyerekei/utódai fognak gazdálkodni, 37% pedig biztosan állítja, hogy nem fognak. • Miért nem? 1.Más típusú munkahely érdekli őket 2.Továbbtanulás

Mi ösztönözné a fiatalokat arra, hogy gazdálkodjanak? „Ha el lehetne jó áron adni a terméket.” „Ha a terményt megfelelő áron tudnák eladni.” „Ha volna az állatok után jövedelem.” „Támogatások.” „A biotermékek legyenek megfizetve, legyen kialakítva a piaca.” „Ha a tej ára magasabb lenne a sör áránál.” „Semmi. Azt szeretni kell.”

• A jelen: sok gazda még kitart a hagyományos földművelés mellett, harcolnak, érzik, illetve tudják, hogy ez jó, de az értékesítés lehetetlensége már most többüket a gazdálkodás, vagy legalábbis az állattartás felhagyására kényszerített. • A jövő: pesszimista jövőkép kezd körvonalazódni. Hogyha nem sikerül megoldásokat találni, akkor a hagyományos állattartó gazdálkodás ezen a tájon veszélybe kerül. Következtetések

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Biró Róbert