Az évszámokon innen és túl

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás TÁMOP pályázat Rumi Rajki István ÁMK Rum.
Villanások A TTE első 15 éve A TTE megalakulásának sajtóvisszhangja.
A tanári munka értékelése
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A holokauszt tanítása iskolámban
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Könyvtárhasználati verseny
Értékelés a pedagógiában
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Dobszay Ambrus Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központ A Képesítési Keretrendszer hasznosulása a közoktatásban.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A gyerek nem az életre készül, hanem él
A kerettantervek fejlesztése
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NEVELÉSELMÉLET.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
OK! Tanársegéd Online Könyvek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Nemzeti Köznevelési Portál
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Az évszámokon innen és túl Megújuló történelemtanítás Szerkesztette: Knausz Imre Budapest, 2001, Műszaki Könyvkiadó Kiadói szerkesztő: Eszterág Ildikó Kattints, ha elolvastad!

Szebenyi Péternek, Könyvünket a pedagógia szegedi professzorának, a történelemtanítás elkötelezett megújítójának ajánljuk. Kattints, ha elolvastad!

Dr. Knausz Imre A kötet szerkesztője. Volt kutató, tanár, foglalkozott tantervfejlesztéssel, pedagógiai-szakmai szolgáltatásokkal. Jelenleg a Miskolci Egyetemen tanít pedagógiai tárgyakat. Szerkesztője volt a KOMP-csoport történelmi-társadalomismereti tankönyvsorozatának. A Történelemtanárok Egylete alelnöke. Kattints, ha elolvastad!

Miért tanítunk történelmet? Knausz Imre Miért tanítunk történelmet? „...tantárgyunk nagyon sokféle szerepet tölthet be a társadalmi tudás áthagyományozásának összetett folyamatában, és a tanár – tudatosan vagy öntudatlanul, de – választani kénytelen: mely funkciókat állítja előtérbe, azaz mi az ő személyes célja a történelemtanítással. Mondani sem kell: ez a választás elsősorban nem a tanár önkifejezéséről szól. Ez az első lépés a tanulócsoporthoz való alkalmazkodás során, itt kezdődik a történelemtanítás adaptivitása.” Kinek tanítunk történelmet? „A típusok statisztikai átlagokon alapulnak, és soha nem azonosak az eleven gyermekkel. A különbségek számbavétele mégis hasznos lehet az adaptivitás szempontjából, mert üzenete van: a történelemtanítás sem lehet hatékony a tanulók megismerése és tulajdonságaik figyelembe vétele nélkül.” Kattints, ha elolvastad!

A tananyag újragondolása Knausz Imre A tananyag újragondolása „A mélységelvű tananyag-elrendezés teszi lehetővé, hogy mindarról beszéljünk, ami az adott téma valódi megértéséhez szükséges. A tananyag végső üzenetét itt nem az egész, hanem a résztéma hordozza. Nem a tudomány rendszerének, sokkal inkább módszerének, szemléletmódjának közvetítése a cél.” A tanulói teljesítmények értékelése „Sem a tanár, sem a tanuló nem tud mit kezdeni azzal, hogy egy témazáró dolgozat hármasra sikerült: az elvont és üres számjegyből nem derül ki, hogy a teljesítmény mely pontokon felel meg a követelményeknek, és hogy mely teljesítményformák kialakításával kapcsolatban vannak még teendők.” Kattints, ha elolvastad!

A csoportmunka Bacskay Bea Bacskay Bea - Knausz Imre A budapesti Deák Diák Iskola magyar-történelem szakos tanára. Alapító tagja a Tégy a gyűlölet ellen! mozgalomnak és a Történelemtanárok Egyletének. Az utóbbinak alelnöke is volt. Több pedagógus-továbbképzési program előadója. Bacskay Bea - Knausz Imre A csoportmunka „A csoportmunka során az egyes tanulók nem pontosan ugyanazt csinálják, és így nem is pontosan ugyanazt tanulják. Az a tény, hogy a gyerekek maguk szervezik meg a munkát, lehetővé teszi a képességek, az érdeklődés, a személyiségvonások, a megelőző tudás, a kulturális háttér stb. terén megmutatkozó különbségek figyelembe vételét.” Kattints, ha elolvastad!

Dramatikus módszerek Kézművesség és rajz Bacskay Bea - Knausz Imre „A kreatív dráma kísérlet a tudás személyessé tételére. Kulcsfogalmai: szerep és azonosulás. A tanulók szerepbe lépnek: elképzelik, hogy mit tennének egy adott szerepben, illetve helyzetben.” Kézművesség és rajz „A hagyományos kézművesség jellegzetesen lassú tevékenység, ennyiben éppen ellentétes a gyerekek számára ismerős felgyorsult életvitellel: mintegy lelassítja az időt, és ez önmagában is fontos történelmi tapasztalat.” Kattints, ha elolvastad!

Mendly Lajos A budapesti Deutsche Schule történelemtanára. Itt szerezte gyakorlati projektszervezési tapasztalatait. Foglalkozik az internet oktatási felhasználásának lehetőségeivel is. A projekt „Mindez kikényszeríti a tanulók egymás közötti, illetve a tanárral folytatott kommunikációját. Az egymás közötti interakciókat nem a tanári katedráról irányítják már. A tanulók egymástól és egymással tanulnak.” Kattints, ha elolvastad!

A tankönyv Bihari Péter A Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára. Számos népszerű általános és középiskolai tankönyv szerzője, a Középiskolai történelmi lexikon szerkesztője. Gyakori előadó a történelemtanárok számára szervezett továbbképzéseken. Jelenleg a CEU ösztöndíjasa. A tankönyv „Nehezen, de talán mégis kialakíthatók a kívánatos arányok a kronologikus és a tematikus módszer, a politikai és az “egyéb” történelem, a szerzői narratíva és a forrásközlés, a nemzeti és az egyetemes megközelítés között.” Kattints, ha elolvastad!

Foki Tamás A Fővárosi Pedagógiai Intézet vezető szaktanácsadója, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium történelemtanára. Számos továbbképzés szervezője és előadója. Fontos szerepe volt a Nemzeti alaptanterv, a történelem kerettantervek és érettségi követelmények megalkotásában. A Történelemtanárok Egylete Bizottmányának tagja. Kattints, ha elolvastad!

Történelmi séták, múzeumok Foki Tamás Történelmi séták, múzeumok „A malom korabeli működésének tanulmányozásához a gabonafeldolgozás egész folyamatát feltárhatjuk. A molnár társadalmi helyzete, a malom tulajdonviszonyai, a malom mint a falusi “politizálás” színtere mind-mind egy önként kínálkozó téma.” Helyismeret, helytörténet „A temető régi sírjainak gondozása, emlékmű, szobor gondozása, emléktábla elhelyezése – persze a történeti háttér felderítésével párosulva – egy egész osztály számára lehet vonzó, komplex feladat. A 7–8.-osokkal már kísérletet tehetünk a szóbeli adatgyűjtésre, idősebb emberekkel való beszélgetésre.” Kattints, ha elolvastad!

Jakab György Az Országos Közoktatási Intézet tudományos munkatársa. Korábban történelmet és társadalomismeretet tanított a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban. Számos történelmi, társadalomismereti és etikai tárgyú tankönyv szerzője. Oroszlánrésze volt a médiaismeret-oktatás hazai elterjesztésében. Kattints, ha elolvastad!

Társadalomismeret - társadalmi ismeretek Médiapedagógia Jakab György „Elvi szinten már régóta mindenki egyetért abban, hogy szükség van egy olyan tananyagra, amely megalapozza és erősíti az állampolgári lojalitást, illetve megkönnyíti a diákok társadalmi beilleszkedését, amely – mind az ismeretek, mind a készségek terén – segíti őket abban, hogy eligazodjanak a valóságos világban.” Jakab György Médiapedagógia „A médiapedagógia arra a szemléletváltásra ösztökéli a történelem tantárgyat, hogy a jelenkorhoz közeledve egyre erőteljesebben mutassa be a média társadalomformáló szerepét, illetve a különböző történelmi korszakokban – amennyire lehetséges – jelenítse meg a gazdasági és politikai propaganda manipulációs technikáit, valamint a mindenkori közvélemény működését.” Kattints, ha elolvastad!

Forráselemzés Bihari Péter - Foki Tamás - Jakab György - Knausz Imre „Végső soron a multiperspektivitás a legigényesebb szemlélet és módszer; egy demokratikus, plurális társadalom iskolájának normális közelítése a múlthoz, illetve annak felismerése, hogy a történelemben (mint az emberi dolgokban általában) az igazság sokféle, bizonyos kereteken belül vitatható, véglegesen pedig le sem zárható. Ha a források elemzése révén diákjainkat hozzásegítjük ennek felismeréséhez, a legtöbbet tettük, amire történelemtanár egyáltalán képes.” Kattints, ha elolvastad!

A számítógép Farkas Zoltán A Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumának vezetőtanára. Az Írisz- Sulinet történelmi oldalainak szerkesztője. A Történelemtanárok Egylete Bizottmányának tagja. Publikációi a történelemtanítás és az információs technológia összekapcsolásának lehetőségeiről szólnak. A számítógép „Az informatikai eszközök a tanítás során csak segédeszközök s nem csodaszerek. Az informatika iskolai elterjedése csak része lehet egy átfogó iskolai reformnak, azt semmiképpen nem helyettesítheti!” Kattints, ha elolvastad!

Gönczöl Enikő A Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ programfejlesztő munkatársa. Számos történelmi és társadalomismereti tankönyvet írt általános és középiskolásoknak. Több tanár-továbbképzési program szervezője. Kattints, ha elolvastad!

Állampolgári ismeretek Gönczöl Enikő Állampolgári ismeretek „Ilyen körülmények között általában véve is fontos, hogy kialakuljon a fiatalokban az önálló vélemény kialakításának képessége, és a belülről vezérelt cselekvésre való igény. Ez az attitűd nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az ember ne sodródjon, és képes legyen személyisége integritását megőrizve, a maga értékei szerint választani a számára felkínált lehetőségek között.” Emberismeret „Az a forma, amely leginkább alkalmas az emberismeret gyarapítására, a beszélgetés. A beszélgetés mint forma – ha valóban működik – minden további erőfeszítés nélkül megteremti a tolerancia légkörét, pusztán azáltal, hogy a résztvevők kíváncsiak egymás gondolataira.” Kattints, ha elolvastad!

Gazdasági ismeretek Dr. Kádek István A Közgazdaságtani Tanszéket vezeti az egri Eszterházy Károly Főiskolán. Fontos szerepe volt a gazdaságismeret szakos tanárképzés megszervezésében. Több általános iskolásoknak szóló közgazdaságtani tankönyv társszerzője. Gazdasági ismeretek „A csokivásárlás is gazdasági tranzakció, s az otthoni segítésnek vagy a matek házi feladat kölcsönadásának is van “gazdasági vetülete”! Mindenki “benne van” tehát a gazdaságban, annak mindenki részese, hatásainak nemcsak elszenvedője, hanem saját cselekedeteivel a makrofolyamatok alakítója, befolyásolója is.” Kattints, ha elolvastad!

Dr. Stefány Judit Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium történelem-néprajz szakos tanára, az AKG új tankönyvsorozatának szerkesztője és egyik szerzője. A történelemtanítás mai helyzetét feltáró nemzetközi projekt, „A fiatalok és a történelem” magyar résztvevője. Kattints, ha elolvastad!

Néprajz és életmódtörténet Lőrinc László Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium történelemtanára. Életmódtörténet című népszerű tankönyvsorozata a történelemtanítás új tartalmi dimenzióit tárta fel. Az AKG új történelmi tankönyvsorozatának egyik szerzője. Stefány Judit - Lőrinc László Néprajz és életmódtörténet „Hozzá lehet tenni, hogy minden iskolában, de különösen ott, ahol sok roma gyerek tanul, nagyon hasznos lehet a cigányság néprajzának megismertetése is. S talán az sem lebecsülendő, hogy az egyes generációk eltérő kultúrája, értékrendszere is közelebb kerülhet egymáshoz, ha megértjük, meg tudjuk becsülni nagyatyáink tudását.” Kattints, ha elolvastad!

A könyv megrendelhető a Műszaki Könyvkiadó címén: 1033 Budapest, Szentendrei út 89-93. Köszönjük az érdeklődést.