Önkormányzati szolgáltatások finanszírozása. Közszolgáltatások finanszírozási forrásai Magánjellegű VízSzennyvízSzemétKözlekedés Közösségi RendőrségTűzoltóságKözparkokKözvilágítás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Pénzintézeti cash-flowk
Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
Önkormányzatok finanszírozása
Építési beruházás.
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány támogatja. „ROMÁK A MUNKAERŐPIACON” konferencia Pécs, szeptember Előadó:
Helyi beruházások a gazdasági visszaesés időszakában Péteri Gábor
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Műszaki ellenőrképzés
Vállalatfinanszírozás
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Mi az állam, mi a kormányzat Mi az állam – szükséges, de vannak rossz oldalai…..
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Magyar államadósság és a kötvénypiac
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Pénzügyi elemzés Tóth Veronika
Kormányszóvivői tájékoztató Public Private Partnership Átfogó hatékonyságjavítási és befektetési-aktivitás növelési program.
Az elemzés és tervezés módszertana
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Makrogazdasági pénzügyek
PÉNZÜGYI MENEDZSMENT 4. Dr. Tarnóczi Tibor PARTIUMI KERESZTÉNY EGYETEM
MFB Rt. a hazai bankszektorban – A tulajdonos, a tulajdonjog gyakorló – A Bank társadalmi szerepvállalása – A Bank tevékenysége 2.
Államháztartási alapismeretek
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 12.
A szanálás finanszírozása
Számvitel S ZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Előszó Tizenkét előadás (92)
Projektfinanszírozás A projektfinanszírozás előnyei a befektetők és kívülállók számára A projektfinanszírozás hitelpiacai. A kereskedelmi bankok. A kötvénypiac.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Projektfinanszírozás
„Út a munkához” program tapasztalatai
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Költségvetés.
Előadás másolata:

Önkormányzati szolgáltatások finanszírozása

Közszolgáltatások finanszírozási forrásai Magánjellegű VízSzennyvízSzemétKözlekedés Közösségi RendőrségTűzoltóságKözparkokKözvilágítás Újraelosztás Szociális támogatások Idősek otthona Túlcsordulás, externália KözutakKultúra Szociális támogatások TámogatásHelyi adó Használói díjakJövedelem típusú adó Forrás: Enid Slack (Principal Author): Guide to Municipal Finance (2009), UN-HABIAT, Kenya. pp.18. (Fordította: Barati Izabella)

Támogatások • Kiegyenlítő szerep – Vertikális – Horizontális • Dizájn – Elosztandó összeg nagysága – Elosztás módja

Transzferek megtervezése

Támogatások indokai • Pl ha nem lehet adókivetési jogot adni a helyi szintnek – Nincsenek meg a megfelelő pénzügyi eszközök hozzá – Nincs meg a „lábbal szavazás” lehetősége, vagy nem lehet a helyi megválasztott képviselőket levéltani – Nincsenek helyileg kinevezett pénzügyi vezetők

Adókivetés lehetősége csorbul, ha… • A költségvetést felső szintek hagyják jóvá – a szolgáltatások színvonalát felsőbb szintek hagyják jóvá • Adóadminisztrációs kapacitás, munkatársak hiányoznak • Externáliák esetében – helyi kts vetés alacsony sok társadalmilag hasznos szolgáltatás esetében– oktatás • Negatív externáliák---jogi vs gazdasági korlát??s

Támogatások okai – rossz de létező indokok • Döntések feletti kontroll • Egyöntetűség, egyformaság fenntartása a PA-n belül • Helyi szint korruptabb??? • Deficit szintek közötti lefelé nyomása

• Adó- redisztribúció, díj- szolgáltatás ellenértéke • Széles körben kellene használni, de vannak akadályai Díjak vs adók

• Folyó bevételek: – Intézmények bevételei, – Bérleti díjak, – kamatbevétel, – Üzleti bevétel, – Helyi adó és illeték, – Környezetvédelmi és természetvédelmi bírság. • tőkebevételek: – ingatlaneladás, – Beruházás bevétele – Pénzügyi eszközök eladásából bevétel, – The income from selling flats, – Önkormányzati lakások eladása – Tulajdonjog eladása Saját bevételek MO-on

• admin efficiency ---what taxes are beter adinistred at local level? is the local level ready to levy taxes???? • Paraméterek helyi adórendszer elemzéséhez – hatékonyság – Igazságosság – Adminisztrációs költség – Adóverseny lehetősége “22-es csapdája” – Adó exportálásának lehetősége. Helyi adók

• Helyi adó tv (1990. évi C törvény) • Adófajták meghatározása és az adó maximum szintje. • Három fő helyi adó: – iparűzési adó – kommunális adó – ingatlanadó Helyi adók Magyarországon

• Ritkán hatékonyak. • Pozitív externáliák • Nem kizárható fogyasztók. Díjak használatának akadályai

Hitel • Infrastruktúra finanszírozás • Fogalmak: – Működési és tőkeköltségvetés (olasz vs EU) – Működési eredmény – Nettó működési eredmény – Beruházási hiány – finanszírozási szükséglet, hiány, hitel

• Néhány országban semmilyen határt nem szabnak az önkormányzati hitelfelvétel elé- fiskális konzervativizmus. • Ter-Minassian (1996) – A piac szabad és nyitott, a közreműködők nem részesíthetik az önkormányzatokat kivételezett eljárásban. – A hitelfelvevő fizetőképességéről és jelenlegi adósságáról minden információ megszerezhető. – A hitelfelvevő ésszerűen viselkedik a piacon. – A központi kormányzat nem ad garanciát az önkormányzati hitelfelvételekhez, (ez azt jelentené, hogy az adófizetők országszerte viselik a hitelfelvevő kockázatát). • Bird és Tassonyi (2001) két feltétel teljesülése elég – teljeskörűen megszerezhető információra – a hitelfelvevők ésszerű magatartására vonatkozó feltételek Az önkormányzatok pénzpiaci részvételének szabályozása

• a piac sokszor feltételezi az állami garanciát az önkormányzati hiteleken, még ha az nincs is megfogalmazva, ami jelentősen alááshatja az állam hitelképességét • szabályozás Moral hazard

• megnöveli a magánszféra számára a tőkeköltségeket, • előfordulhat, hogy a nemzetközi piacokon ugyanazért a forrásért versenyez az állam és a helyi kormányzat, ami növeli az állam számára a költségeket • rontja a fizetési mérleget Állam hitelfelvételt ellenző politikájának okai

• A hitelfelvétel csökkenti a központi kormányzatra nehezedő finanszírozási terhet. • A hitelek felhasználása általában hatékonyabb, mint a támogatásoké (nő a tőke hatékonysága). • Az önkormányzatok hitelből a lakosok igényeihez közelebb álló beruházásokat valósítanak meg, mint támogatásokból (a hitelek visszafizetésének fedezete közvetlenül a lakosság befizetései adók, vagy díjak formájában, így a hitelből megvalósított beruházásokat az állampolgárok éberebben figyelik). • A hitelből finanszírozás csökkenti a generációk közötti egyenlőtlenséget (a visszafizetés időtartama optimális esetben a hitelből megvalósított eszköz teljes hasznos élettartama). • Az önkormányzatok hitelfelvétele (kötvénykibocsátása) jó befektetés a helyi pénzügyi piac számára, valamint a nyugdíjalapok, egészségbiztosítók részére. Állam hitelfelvételt segítő politikájának okai

• a passzív eszközök csoportja (különböző törvények szabnak határt az önkormányzati túlköltekezésnek) • az aktív eszközök csoportja (a hitelfelvételt jóvá kell hagyatni egy felsőbb hatósággal) Az állam által használható szabályozóeszközök

• Minden hitelfelvételt engedélyeztetni kell valamilyen felsőbb hatósággal. • A hitelrátákat jóvá kell hagyatni valamilyen hatósággal. • A hitelt népszavazáson kell megszavaztatni. • A teljes projektet népszavazáson kell jóváhagyatni. Aktív kontroll

Magánszektor

• Befektető – anyagilag hozzájárul a fejlesztéshez – társaságban tulajdoni hányadot szerez – mint tulajdonos közvetlenül érdekelt a társaság eredményes működésében, • Kivitelező – a munkát elvégző, azt megszervező vállalat – lehet magántulajdonú vagy önkormányzati – klasszikus esetben nem járul hozzá anyagilag a beruházás megvalósításához – gyakran kénytelen átmenetileg, esetleg tartósan előfinanszírozni egy-egy részfeladatot Magánszféra szerepei a beruházás során

• az önkormányzat jövőbeli szerepkörét, ellenőrzési lehetőségét túlzottan leszűkíti kikerül az önkormányzatok kezékből a munkahelyek feletti kontroll • nem tudja befolyásolni a díjak növelésének mértékét és ütemét (magánszféra oldalán felmerülő probléma, hogy a díjak sokszor túl alacsonyak). • az önkormányzatok sokszor nincsenek tisztában a magánszektort mozgató érdekekkel • Az önkormányzatnak törvényi kötelezettsége a szolgáltatást teljesíteni. • a szolgáltató elméletileg zsarolhatja az önkormányzatot, hiszen az ellátás nélküle összeomlik A közszféra és a magánszektor közötti együttműködést akadályozó tényezők, önkormányzati félelmek

• önkormányzati szerződésminta-tár létrehozása • Szerződések nyilvánossága • Verseny a szolgáltatásnyujtás jogáért, egy részét az önkormányzat saját kézben tart Megoldás lehet:

• tervezés • kivitelezés és beindítás szakasza • üzemeltetés A beruházás szakaszai

• A feladatok elsősorban adminisztratív jellegűek • Meggyőződés a beruházás szükségességéről • a szükséges tanulmányok elkészítése (megvalósíthatósági tanulmány, műszaki és pénzügyi terveket) • az együttműködő partnerek kiválasztása • a potenciális hitelezők kiválasztása • jellemző a költségek hirtelen emelkedése • probléma, hogy az önkormányzatok csak elvétve tudják előre finanszírozni a költségeket • döntést kell hozniuk arról, hogy kit vonnak be ezek előfinanszírozásába (szállítókat, kivitelezőket, nagyfogyasztókat). • Előfinanszírozás költsége a beruházás elmaradása esetén elvész - erre a célra hitelt, állami forrást, támogatást is nehéz szerezni • saját források megléte • vészforgatókönyvek kidolgozása Tervezés

• rengeteg kockázatot rejt magában • kiderül, hogy a korábbi tanulmányok helyesek voltak-e • Kockázat: – nyersanyagok időközbeni drágulása – új technológia nem megfelelő működése – Költségtúllépések – infláció helytelen előrejelzése – hitelezők valamelyikének csődje – állami áfa-visszatérítés időbeli csúszása, stb. • ekkor kezdődik el a hitelek és a kamatok visszafizetése Kivitelezés és beindítás szakasza

• sokan már nem tekintik a beruházási folyamat részének • csak ebben a szakaszban derülhet ki, hogy a megtérülési számítások helyesek voltak-e: a díjbevételekből lehet-e fedezni a hiteleket, a kamatokat, a működési költségeket Üzemeltetés