A szeretet himnusz értelmezése Milyen szeretetről beszél Szt. Pál? A szeretethimnusz ( 1 Kor 13, 1-13) Megosztás
Szólhatok az emberek vagy az angyalok nyelvén, ha szeretet nincs bennem, csak zengő érc vagyok vagy pengő cimbalom. Lehet prófétáló tehetségem, ismerhetem az összes titkokat és mind a tudományokat, hitemmel elmozdíthatom a hegyeket, ha szeretet nincs bennem, mit sem érek. Szétoszthatom mindenemet a nélkülözők közt, odaadhatom testemet is égőáldozatul, ha szeretet nincs bennem, mit sem használ nekem.
Különös karizmák és szeretet A karizmák nagyon jók, de veszélyesek: Nyelvek adománya (glosolalia) = angyalok imádják az Istent Prófétálás és ismeret – az ember taníthat, tanácsokat adhat Hit = csodákat tevő erő – hegyeket képes elmozdítani– valami, ami lehetetlen (Mt 17,20; 21,21) Adományok (pl. alamizsna) – csak Isten által,az Istennel való kapcsolatban tudunk igazán szeretni Külsőségek létezhetnek, de üresek lehetnek Cimbalom = hangszer, pletykás ember Egoizmus jelei lehetnek – saját magát imádja az ember
A szeretetben nincs félelem A szeretetben nincs félelem. A tökéletes szeretet kizárja a félelmet, mert a félelemnek köze van a büntetéshez. Aki tehát fél, abban nem tökéletes a szeretet (1Jn 4,18) A szeretet türelmes, a szeretet jóságos, a szeretet nem féltékeny, nem kérkedik, nem is kevély. Nem tapintatlan, nem keresi a maga javát, nem gerjed haragra, a rosszat nem rója fel. Nem örül a gonoszságnak, örömét az igazság győzelmében leli. Mindent eltűr, mindent elhisz, mindent remél, mindent elvisel. Törekedjék mindegyikünk embertársa javára és épülésére. Hiszen Krisztus sem a maga javát kereste, hanem ahogy írva van róla: "Gyalázóid szidalmai rám hullottak.” (Róm 15, 2-3)
A szeretet és az erények Ahol nincs erény, nincs szeretet sem Nagyon konkrét dolgok Szeretet = Jézus – irodalmi módszer: perszonifikáció – már az első keresztények is „szeretet” helyett olvastak: „Isten”, vagy „Jézus” Szerető ember nem csak elismeri és becsüli felebarátjának jogait, hanem saját jogairól is képes lemondani Nem az absztrakciós dolgokkal foglalkozik
örök szeretettel szerettelek, azért megőriztem irántad irgalmasságomat (Jer 31,3) A szeretet nem szűnik meg soha. A prófétálás véget ér, a nyelvek elhallgatnak, a tudomány elenyészik. Most megismerésünk csak töredékes, és töredékes a prófétálásunk is. Ha azonban elérkezik a tökéletes, ami töredékes, az véget ér.
Karizmák és a szeretet Karizmák – adományok a közösség javára Karizmák feladata – építeni az Egyház közösségét Minden elmúlik – egyszer már emberek sem lesznek, akiket szolgálni lehetne karizmákkal Az igazi szeretet, nem olyan, mint a szerelem, hanem tartós – örök (olyan, mint Isten)
Gyermekkoromban úgy beszéltem, mint a gyermek, úgy gondolkoztam, mint a gyermek, úgy ítéltem, mint a gyermek. De amikor elértem a férfikort, elhagytam a gyermek szokásait.
Szeretet és az érettség A valóságnak csak egy részét ismerjük
Ma még csak tükörben, homályosan látunk, akkor majd színről színre Ma még csak tükörben, homályosan látunk, akkor majd színről színre. Most még csak töredékes a tudásom, akkor majd úgy ismerek mindent, ahogy most engem ismernek.
A szeretet – ismereteink teljesége A tükörben soha nem látjuk a teljes igazságot Tükör – akár egy fémdarab – ha rozsdás, a kép torzulhat
Addig megmarad a hit, a remény és a szeretet; ez a három Addig megmarad a hit, a remény és a szeretet; ez a három. De közülük legnagyobb a szeretet!
A szeretet nagysága Csak a hit és a remény után jöhet a szeretet – csak azt szerethetjük, amit megismertünk, de nem az alap a legfontosabb – hanem a szeretet A hit addig szükséges, ameddig nem látjuk az Istent A remény addig, ameddig várakozunk A szeretet lehetséges akkor is, amikor Isten országában leszünk
Mi az, ami megdöbbentő a szeretet himnuszban? Mi az, ami legnehezebbnek tűnik? Szeretet tulajdonságai közül, melyik a legszükségesebb nekünk? Hogyan tudnánk gyakorolni azt, amiről Szt. Pál ír, hogy szeretetünk teljesebb legyen?