Ügynökség < > Optimalizáló …avagy: Bauer Tamás (Portland) és Jobbágy Tamás (MEC) shock szempontból meglepő előadása
Te hogyan vásárolsz? - paradicsomot őstermelő piac hyper
Te hogyan vásárolsz? - óriásplakátot tulajdonos ügyfél tulajdonos ügyfél ügynökség tulajdonos ügyfél OOH optimalizáló tulajdonos ügyfél OOH optimalizáló ügynökség
Ideális struktúra tulajdonos ügyfél OOH optimalizáló ügynökség
De mit gondolnak erről (és a piacról általában) a szereplők?
Ügyfél oldali meglátások a közterületről Legalábbis amivel mi találkoztunk Pozitívumok… Promóciós kommunikációra kiváló, például a kereskedelmi szektorban. Adott POI vonzáskörzete ezzel a médiával fedhető le a legjobban. Válság ellenére sem vesztett a hatékonyságából, nem úgy, mint a sajtó. Ha nem lehet TV jelenlét, akkor a legkézenfekvőbb tömegmédia. Kisebb, kevésbé ismert ügyfélnél jól jöhet a köztér, mert ha ott jelen van, komolyabban veszik. Image-építésre nagyon jó (nemcsak a kampány médiumok, hanem az extra egyedi és ötletes felületek egyaránt). Vannak jó innovációk.
Ügyfél oldali meglátások a közterületről Legalábbis amivel mi találkoztunk … és a negatívumok Bizonyos szektorokban nem hoz direkt eladást (mely a válság miatt egyre fontosabb cél). A kiegészítő, kreatív megoldások mennek először a „kukába”, ha csökken a költségvetés. Általában is igaz, hogy a költségmegszorítások áldozata a köztéri megjelenés (a TV-s és az internetes jelenlét javára). A kreativitás, mely a köztér egyik nagy erőssége, azért sem tud érvényesülni, mert a válság miatt az ügyfelekben felerősödött a biztonság iránti vágy. Ha kicsit is összetettebb az üzenet, akkor a köztér nem jöhet szóba. Sokszor a kreatívok nem „teszik oda magukat”, hogy egy jó közterületi kreatív legyen, mely figyelembe venné az adott felület sajátosságait.
Médiatervezői gondolkodás a közterületről Mélyinterjús beszélgetések alapján Pro Elérés Földrajzi célozhatóság Frekvencia Keveset tévézők elérésére kiváló Stb. Kontra Nagy a reklámzaj Nagy meddőszórás Drága Önmagában nem áll meg
Médiatervezői gondolkodás a közterületről Mélyinterjús beszélgetések alapján Pro Ha a termék és a hálózat egymást jól erősíti, akkor nagyon erős tud lenni Kreatívkodásra ad teret, ezt az ügyfelek nagyon szeretik Kontra Nem elég modern, divatos ez a médiatípus. Nincs erős USP-je Kaotikus média, néha tisztázatlan dolgokkal (illegális táblák) „Nem lehet a mérését komolyan venni (túl nagyok a számok)”
A közterületi piac az optimalizáló szemével A válságon innen Csökkenő büdzsék Árképzés Túlkínálat (kampánymédiumok)
A közterületi piac az optimalizáló szemével Ma a piac egyetlen értékmérője – az ár 100 Ft < > = 100 Ft
A közterületi piac az optimalizáló szemével A válság hatása A csökkenő árak miatt csak kisebb mértékben esett vissza a kihasználtság BB kihasználtság átlaga az elmúlt 4 évben: 69%, idén: 67% CL kihasználtság átlaga az elmúlt 4 évben: 63%, idén: 57%
A közterületi piac az optimalizáló szemével (Túl)kínálati piacból keresleti? Az eddigiektől eltérő, jelentős kapacitás-csökkentés (táblabontás) előnyei: Csökkenő állandó költségek (ezeket lehet a megmaradó táblaállomány minőségi megújítására fordítani) Letisztult, javuló minőségű táblaállomány Médiazaj csökkenése Javuló presztízs Veszélye: a no-name/engedély nélkül telepített táblák számának növekedése
A közterületi piac az optimalizáló szemével Szofisztikált? Fejlett? Európai, sőt világszínvonalú kutatási háttér Jelenleg a legritkább esetben használjuk kampányok összehasonlítására vagy ár/érték arány megállapítására 1/3-ban elad(hat)atlan felületállomány okozta túlkínálat, árvezérelt piac
A közterületi piac az optimalizáló szemével Miért vagyunk bizakodóak?
A közterületi piac az optimalizáló szemével Miért vagyunk bizakodóak? A közterület látványos
A közterületi piac az optimalizáló szemével Miért vagyunk bizakodóak? A közterület komplex
A közterületi piac az optimalizáló szemével Miért vagyunk bizakodóak? A közterület targetálható
A közterületi piac az optimalizáló szemével Miért vagyunk bizakodóak? A közterület aktivál
Hagyományos hierarchikus munkamenet ügyfél Reklám ügynökség Média ügynökség Kreatívok OOH optimalizáló tulajdonos
Kooperatív, együtt gondolkodásra épülő munkamenet ügyfél Reklám ügynökség Média ügynökség Kreatívok OOH optimalizáló tulajdonos
Jövőkép
A digitális média megsokszorozza a média mixet TV Rádió Sajtó Mozi Köztér Direct Mail Digitális TV E-Rádió E-Kiadó (e-Publishing) DTV VoD Digitális OOH Email Web TV Podcasting Mikroközlés (micro -Publishing) Online VoD Interaktív OOH SMS / MMS Kereső- motorok
Közterület – mint a negyedik digitális láb PC Internet Mobil Digitális TV Digitális OOH
Jövőkép (jelenkép?) A közterület kikerülhetetlen Növekvő igény a pontos célzásra. De megfelelnek-e az OOH felületek ennek az elvárásnak? Tudni kell használni
Jövőkép (jelenkép?) A közterület kikerülhetetlen On-line kooperáció: a billboard- on megjelenő web-oldal címtől az AR megoldásokig. Tudni kell használni
Jövőkép (jelenkép?) Tartalomszolgáltatás közterületen – ki kell használni vagy felesleges? Változtatható tartalom (Digital Signage): nemcsak térbeli, hanem időbeli célzást is lehetővé tesz (a célcsoport utazási szokásainak megfelelően).
Jövőkép Mennyire sci-fi 2010-ben a „Különvélemény”? Írisz-felismerés: egyszerűbb, gyorsabb, pontosabb lehetőség a kutatásra. Magyarországi realitása?
Záró gondolatok Jelen: többszintű válságtól szenved a piac minden oldala De a médiatípusban van potenciál: A gazdasági válság lecseng A digitális világban is megvan a helye Addig ránk sok feladat vár, többek között: A kutatási adatokra épülő médiatervezés elfogadtatása Profiltisztítás – a minőség növelése A felületek sajátosságait figyelembe vevő, integrált kampánytervezés A médiatípus image-ének helyreállítása
Köszönjük a figyelmet!