Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A klaszterek jogállása, jogi szabályozása Magyarországon
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Reklámok a médiában Magyari Alexandra.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
Közönségkapcsolatok (PR)
A magyar munkajogi szabályok harmonizációja az EU-ban
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Biztosítók irányítási rendszere
Mire kell figyelni a reklámokban a gyermekek védelmében?
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
A z alternatív vitarendezés lehetőségei a hagyományostól eltérő értékesítési formák terén, a békéltető testületek jövője és lehetőségei Konferencia 2011.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
A klaszterek jogi szabályozottsága
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
A versenytörvény módosítása
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
Met. módosítás július 01..
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban Grimm Krisztina 2009. szeptember 29.

Verseny és fogyasztóvédelem Piacok keresleti és kínálati oldala Fogyasztó: a piac szereplője Információs aszimmetria Közvetlen és közvetett fogyasztói hátrány A fogyasztói döntéshozatal védelme egyben a hatásos verseny védelme Beavatkozás Keresleti oldalon – fogyasztói tudatosság növelése Kínálati oldalon – vállalkozások magatartásának befolyásolása

Új jogszabályi környezet Fttv. és Grt. hatályba lépése, Tpvt. módosulása Folyamatosság a GVH joggyakorlatában Versenytanács korábbi ügyekben tett megállapításai – a legtöbb esetben továbbra is érvényesek ! Feketelista: a jogsértés megállapítása során elemzés számos eleme elhagyható Versenyérintettség-teszt

Új jogszabályi környezet A belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól, valamint egyes irányelvek módosításáról szóló 2005/29/EK irányelv (UCP) Tagállami kihirdetés időpontja: 2007. június 12. Tagállami hatályba léptetés időpontja: 2007. december 12.

A tájékoztatással kapcsolatos jogszabályok rendszere 2008. szeptember 1. után reklám egyéb tájékoztatási formák b2c viszonyok Fttv./ Új Reklámtörvény b2b viszonyok Új Reklámtörvény Versenytörvény

Fttv. bemutatása Kereskedelmi gyakorlat: az áru értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartása, mulasztása, reklámja, marketingtevékenysége vagy egyéb kereskedelmi kommunikációja Fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy (ún. b2c viszonyok)

Fttv. bemutatása Tisztességtelenség – hármas felépítésű rendszer Generálklauzula – szakmai gondosság és fogyasztói magatartás torzítása Megtévesztő/Agresszív kereskedelmi gyakorlat 31 külön nevesített tisztességtelen gyakorlat

Kínálati oldali problémák Marketing – reklám – eladásösztönzés A GVH által a reklámok kapcsán észlelt gyakorlatok „akár” Apróbetűs tájékoztatás Utólagos tájékoztatás A reklámállítások bizonyítása

„akár” …* Rendkívül elterjedt kommunikációs fordulat Akár ár, akár minőség kommunikációja során helyet kaphat Nem kell minden egyes fogyasztó esetében érvényesülnie, DE! Megtévesztő, ha egy fogyasztó számára sem reális lehetőség A reklámban kiemelt szlogen jelentősen módosul egyéb feltételek miatt A feltüntetettek csak szélsőséges esetben, egy atipikus fogyasztói kör számára érvényesülnek

Apróbetűs tájékoztatás Bonyolult termékek, hosszútávú szerződések esetén megjelenő probléma Fttv. körében kezelése: Fttv. 7. § alapján – megtévesztő mulasztás Alapvető kérdés: észlelhető-e a fogyasztó számára? Különbségtétel az egyes kommunikációs eszközök között – a jogsértés mércéje azonos, ám az egyes kommunikációs eszközök más-más „áteresztő” képességgel bírnak (különös figyelemmel kezelendő a TV-reklám és az óriásplakát)

Utólagos tájékoztatás A fogyasztói döntéshozatal védelme a hatásos verseny védelme A GVH a fogyasztói döntéshozatal teljességét védi, így a fogyasztói döntéshozatal akkor is torzulhat, ha utóbb (pl. szerződéskötéskor) a fogyasztó az összes releváns információ birtokába jut Fttv. 2. § h) pontja: ügyleti döntés fogalma kifejezetten elválik a szerződéskötéstől Fttv. 7. § (2): az utólagos tájékoztatás mérlegelésének kötelezettsége

Reklámállítások valódiságának bizonyítása Fttv. 14. §: a bizonyítási teher Milyen jellegű reklámállítások bizonyítandóak? Ár vonatkozásában Minőség vonatkozásában Különös fontossággal bírnak a különböző élettani hatás elérésére vonatkozó állítások Követelmény: tudományos ismeretek megléte (nem tekinthetőek ilyennek pl. a pozitív terméktapasztalatok, betegektől vagy orvosoktól származó vélemények)

Keresleti oldali problémák Fogyasztói tudatosság Ésszerű fogyasztó – átlagfogyasztó – marginális fogyasztó Fogyasztói döntéshozatal teljességének védelme Fttv. 2. § h) pontja: az ügyleti döntés fogalma Fttv. 4. § (1) és (2) bekezdései – az ésszerűen eljáró fogyasztó és a sérülékeny fogyasztó A fogyasztói magatartás ismerete alapvetően fontos a jogsértések megítélésekor ! Feketelistás magatartás megítélésekor nem szükséges a keresleti oldali magatartás értékelése

A jövő Együttműködés a magyar hatóságok között és az EU-tagállamok között Eljárási és anyagi jogi kérdések tisztázása A határon átnyúló kereskedelmi gyakorlatok kezelésének kérdése

Köszönöm a figyelmet! www.gvh.hu grimm.krisztina@gvh.hu