Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Objektumok a Word-ben Pék Ágnes © 2009.
Advertisements

SZÁMÍTÓGÉPES JÁTÉKOSOK MOTIVÁCIÓINAK LONGITUDINÁLIS VIZSGÁLATA Kiss Orhidea Edith Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi.
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
Internet-használati szokások változása Magyarországon
Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége
1 AIBO Robotfoci Bodor László IAR Bevezetés AIBO RoboCup AIBO RoboCup Célok Célok Rendszer elemei Rendszer elemei Megvalósítás terve Megvalósítás.
Halászat a globális adatóceánban – de mit tehetünk vele?
Térinformatikai elemzések. Megválaszolható kérdések Pozíció - mi van egy adott helyen Feltétel - hol vannak …? Trendek - mi változott meg? Minta - milyen.
Digitális Domborzat Modellek (DTM)
Táblázat kezelő programok
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Bemutató készítési alapok
Hatékony gyorsítótár használata legrövidebb utak kereséséhez Bodnár István, Fodor Krisztián, Gyimesi Gábor Jeppe Rishede Thomsen, Man Lung Yiu, Christian.
2009. április 3. Ficzkó Ildikó Honlapelemzés április 3. Ficzkó Ildikó
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
Grafika a programban Készítette: Pető László. Bevezetés Valójában nem a célobjektumra rajzolunk, hanem annak festővászon területére (canvas). Csak olyan.
…mű lehet: nyomtatott (névjegykártya, prospektus, levélpapír, boríték, jegyzetpapír, plakát) elektronikus (prezentáció, hírlevél, weboldal, multimédia,
Webdesign I - Oldaltervezés alapelvek. I. Tartalom-elhelyezés az oldalon ALAPELVEK 1.Mindig értékes és érdekes tartalom jelenjen meg az oldalon! 2.A tartalom.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A Microsoft Corporation terméke
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
Külső tantárgyi koncentráció matematika
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
Kettőnél több csoport vizsgálata és kísérlet tervezés Makara B. Gábor MTA KOKI.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Debrecen, március 27. Internet Fiesta 2008 Könyvtárak akadálymentesítése az Interneten Internet Fiesta 2008 Debrecen, március 27.
INDIGO Egy digitális gyűjtemény munkafolyamatai Pásztor Gyula OSZK-MEK Networkshop 2007, Eger.
Change blindness Változás -vakság.
Buris Katalin V. földrajz - informatika
A hatásos prezentáció jellemzői
Statisztika, kutatásmódszertan I.
 Tanuló környezet meghatározása  Ötletgyűjtés, a tanulási környezet ismeretén alapszik  Oktatási stratégia meghatározása  Előzetes képernyő-elrendezés.
Vizuális alkalmazások a FoxProban Páll Éva Boglárka.
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Prezentáció a prezentációról
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
Dinamikus állománymérési módszerek
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Zentai László: Térképészet Térinformatika sáv Térképészet Zentai László Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék
7. A színek szerepe a térképeken
Többtényezős ANOVA.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
Alkalmazói programok Integrált felhasználói rendszerek Számítómunkahelyen szükséges felhasználói programokat egy csomagban, modulokban tartalmazza; az.
Valós idejű adaptív útvonalkeresés
Visual Basic 2008 Express Edition
Szövegszerkesztés Alapfogalmak.
Térinformatika adatok tudásbázisán alapuló kereső- motor IKTA / 2000.
Műholdas navigációs rendszerek Kovács Béla Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék Eötvös Loránd Tudományegyetem, Informatika Kar Térképtudományi és.
1 Szélességi Bejárás Györgyi Tamás – GYTNAAI.ELTE 2007 Március 22 Algoritmusok És Adatszerkezetek 2 Gráfalgoritmus S b a d e f h g c.
Az Office 2007 új grafikus felülete
a google adwords változásainak követése, a változások várható iránya
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Egy GeoGebra verseny terve
(2010. október 25.).  Mi az? ◦ A számítógép és a felhasználó közötti kapcsolatot segíti elő ◦ Különböző vizuális elemeket felhasználva teszi átláthatóbbá.
TÁMOP /1-2F Felkészítés szakmai vizsgára, informatika területre modulhoz II/14. évfolyam Az interaktív vizsga jellegzetes feladattípusainak.
Bemutatkozik az Informatikai Műhely Lócsi Levente, Kovács Máté.
Drótváz Gerstweiler Anikó Éva május 3.. Wireframe I. Más néven képernyőterv vagy sematikus oldal Egy vizuális útmutató, amely honlapok felépítését.
Objektumok a Word-ben. OBJEKTUMOK Objektum fogalma Objektumok létrehozása Az objektumok tulajdonságai Az objektum elhelyezkedése Objektumok formázása.
„Az akarat nem elég; tenni is kell.” Goethe
Oszlopdiagram dr. Jeney László egyetemi adjunktus
Ubuntu – ismerkedés Fájlok és könyvtárak
MS Office Word 2010 Szövegszerkesztés.
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
Multimédia.
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
Előadás másolata:

Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék

Tartalom  Vizuális keresés és vizuális figyelem  A vizuális figyelem metaforái  Oldalon belüli navigáció vizsgálata  Keresési stratégiák  Összefoglalás

Vizuális keresés  Vizuális keresés  Figyelem előtti szakasz:  Vizuális jellemzőkről (pl. szín, forma) belső leképezés a teljes látómezőről  Figyelmi szakasz:  Információ feldolgozása a látómező egy korlátos részén

Hogyan pásztázzuk a képernyőt? A vizuális figyelem metaforái:  „reflektorfény”  „változtatható látószögű lencse”  „változtatható sávszélességű szűrő”  Gyűrű alakú is lehet A figyelt terület és a fixált pont körüli terület nem feltétlenül az onos

Pásztázás honlapon* *: A médiafogyasztás dilemmája. A C3 alapítvány és az OmnicomMediaGroup kutatási projektje, február 28.

Keresési útvonalak vizsgálata  Vizsgálat:  Egérrel történő navigáció  Pozíció, méret, elrendezés hatása a megtalálás sorrendjére és a reakcióidőre  Különbségek kimutatása átlagos és értelmileg sérült felhasználók között  cél:  ajánlások kidolgozása felhasználói felületek tervezésére

Néhány tesztprogram és a résztvevők  125 egyetemista  40 középiskolás (13-15)  35 értelmileg sérült gyermek (10-18) Átlagos felhasználók Értelmileg sérült felhasználók

A módszer  Kattintási sorrend egy résztvevőnél  navigációs útvonal

A módszer  Összes résztvevő navigációs útvonala  navigációs gráf

A módszer  Navigációs gráf nemszignifikáns élek nélkül  navigációs struktúra

A módszer  Navigációs struktúra + kattintási sorrend  navigációs térkép

Keresési stratégiák  Navigációs térkép  keresési stratégia  A keresési stratégia  globális, ha a kattintási sorozat (útvonal hossza) minimális;  lokális, ha a felhasználó minden egyes objektum után a legközelebb lévőre kattint;  ad-hoc, ha se nem lokális, se nem globális.  Egy keresési stratégia domináns, ha a legtöbbször fordul elő.

Navigációs útvonalak 2D térben  Ad-hoc stratégia (értelmileg sérült felhasználók)  Lokális és globális stratégia (átlagos felhasználók)

Navigációs útvonalak 3D térben  Ad-hoc stratégia (értelmileg sérült felhasználók)  Lokális és globális stratégia (átlagos felhasználók)

Navigációs útvonalak egy honlapon  lokális stratégia (értelmileg sérült felhasználók)  globális stratégia domináns, lokális stratégia szintén megjelenik (átlagos felhasználók)

Kattintási sorrendek vs. Kattintási preferenciák  Vannak esetek, amikor a kattintási sorrend nem egyértelmű  Ötlet: figyelembe vesszük, hogy milyen gyakran kattintottak az adott objektumra mielőtt egy másikra kattintottak volna (azaz, milyen gyakran preferálták az egyes objektumokat a többi objektumhoz képest)  Egy objektum skálaértékei 0 és 1 között:  1: minden résztvevő azt az objektumot választotta ki elsőként  0: minden résztvevő azt az objektumot választotta ki utoljára

Kattintási skálapreferencia-értékek  Értelmileg sérült felhasználók  Átlagos felhasználók

Kattintási preferencia-értékek reprezentálása hőtérképen  Értelmileg sérült felhasználók •Átlagos felhasználók

Reakcióidők vizsgálatának eredményei

Összefoglalás  Módszer a felhasználók oldalon belüli navigációjának jellemzésére  Legvalószínűbb kattintási sorrendek  Navigációs gráfok  Kattintási skálapreferenciák  Reakcióidő  Lineáris függvénye az objektumok számának, ha keresendő obj.-ok száma ≤ 7 (átlagos fh.), vagy keresendő obj.-ok száma ≤ 5 (értelmileg sérült fh.)

Ajánlások  Ha egy multimédiaprogramot vagy egy honlapot értelmileg sérült emberek is használnak, akkor ne tartalmazzon 5-nél több keresendő objektumot.  Ha a felhasználónak szövegeket, linkeket kell keresnie, érdemes a szövegeket, linkeket több hasábban elrendezni.  Ha a felhasználónak több objektumot is kell keresnie, akkor a keresési idő csökkenthető azáltal, hogy a keresendő objektumoknak közös tulajdonságai vannak. Ilyen tulajdonságok lehetnek szöveges feladatok esetében ugyanazon betűtípus, betűméret, betűszín stb. használata; grafikus objektumok esetén ugyanazon méret, ugyanazon alak stb. A keresendő objektumoknak jelentősen különbözniük kell a nemkeresettektől.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!