Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Határon átnyúló pályázati lehetőségek, változások január 1-től
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Területileg integrált beruházások és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI H.1 Inclusive growth, Urban.
Gondolatok a határon átnyúló együttműködések finanszírozásáról Hatvan, október 4.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
A as határon átnyúló együttműködési programok tervezése
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Hegyi Csilla osztályvezető Innovációs és K+F Főosztály
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Magyar Útügyi Társaság
Az EU kohéziós politikája 2014 – 2020
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
Kohéziós Politika 2014 után fő irányok, a tárgyalás helyzete
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A határmenti programok aktuális állása
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A határtérség.
Magyar Útügyi Társaság
Európai Uniós ismeretek
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi

hatékony közpénz-költés Közpénzek elköltésének hatékonysága – miért fontosabb, mint valaha a “better spending”? fenntart-hatóság partnerség hatékony közpénz-költés Növekvő nyomás az állami költségvetéseken Stabilitási és Növekedési Paktum Europe 2020 A pénzügyi helyzet hatása a gazdasági növekedésre ugyanolyan eredmény kevesebb forrásból jobb eredmény ugyanannyi forrásból

Integrált megközelítés - Különböző típusú – szektorális – fejlesztési célkitűzések és aspektusok, - Különböző területi kormányzási szintek: EU, tagállam, régió és helyi szint Integrált megközelítés és többszintű kormányzás szakpolitikák optimalizálása hatékonyabb és hatásosabb megoldás

A kohéziós jogszabálycsomag Operatív programok Partnerségi megállapodás Közös stratégiai keret (CSF) Kevesebb forrás hatékonyabban elköltve! A források kritikus tömege az uniós közös célok eléréséhez – tematikus koncentráció Eredményorientált tervezés – stratégiai programozás (Közös Stratégiai Keret 5 alappal: Partnerségi Megállapodás) Területi szempontok – opcionális eszközök a rugalmasság szolgálatában, Európai Területi Együttműködés egységesítések Reformált végrehajtási elemek – finanszírozás több alapból, pénzügyi irányítás, egyszerűsített elszámolás, pénzügyi eszközök Feltételek és ösztönzők – előzetes feltételrendszer, teljesítménytartalék (EB: „számlák helyett eredményekre fizetünk”) EU gazdasági szempontok: makrogazdasági feltételrendszer, addicionalitás Indikátorok, monitoring és értékelés szerepének növekedése!

Tematikus célok és források ERFA ESZA KA Tematikus célok kutatás, technológiafejlesztés és innováció erősítése; információs, kommunikációs technológiák hozzáférésének elősegítése, minőségi javítása; KKV-k az agrár- és halászati szektor versenyképességének növelése és a vízkultúrák támogatása az alacsony szén-dioxid kibocsátású gazdaságra való átállás támogatása minden szektorban; a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás és kockázatmegelőzés és -kezelés ösztönzése; környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság ösztönzése; fenntartható közlekedés megteremtése és a hálózati infrastruktúrák szűk keresztmetszeteinek feloldása; foglalkoztatás növelése és munkaerőpiaci mobilitás támogatása; társadalmi befogadás ösztönzése és szegénység elleni küzdelem; oktatási beruházások, készségfejlesztés és élethosszig tartó tanulás elősegítése; intézményi kapacitás és hatékony közigazgatás megteremtése

intézményi rendelkezés integrált területi beruházások (ITI) közösségvezérelt helyi fejlesztések (CLLD) Szempont ITI CLLD jelleg végrehajtási mód fejlesztési megközelítés kapcsolódó stratégia jogszabály által nem kötelezően elvárt; meglévő területi stratégiák végrehajtását segítő eszköz helyi fejlesztési stratégia szükséges területi szint jogszabályban nem meghatározott kötelezően régió alatti szint, helyi szint akár régióhatárokon átnyúló (tagállami kompetencia); források ERFA, ESZA, KA, EMVA ERFA, ESzA, KA, EMVA, ETHA. A több alapból finanszírozott helyi stratégia végrehajtása érdekében ún. „vezetőalap” kiválasztása lehetséges. intézményi rendelkezés lehetséges egy vagy több KSz kijelölése; végrehajtás részben, vagy egészben delegálható kötelező helyi akciócsoportok létrehozása; a stratégiák jóváhagyása céljából az érintett IH-k bevonásával speciális bizottság létrehozása előírás opcionális opcionális (kivétel vidékfejlesztés esetében) ösztönzés tagállami nemzeti szintű ERFA-allokáció minimum 5%-át kellene a végrehajtás részleges vagy teljes, városokra történő delegálásával integrált városfejlesztési célra elkülöníteni A prioritási tengely szintjén 10 százalékponttal magasabb támogatás, amennyiben a teljes prioritási tengelyt ennek szenteli a tagország

Terület-típusok és alapok egyeztetése ERFA ESZA EMVA Vidék / Város ETHA Vidék Város Vidék / Hal Város / Hal Vidék / Hal ? Vidék / Város ETHA ERFA ESZA EMVA Vidék Város Vidék / Hal Város / Hal Vidék / Hal ?

JESSICA Privát projektek JESSICA nem beruházási terület közfinanszírozási projektek 2007-2013 2014-2020 Több forrás ERFA 5 ESI ALAP + nemzeti (köz és magán) források Több szektor 3 beavatkozási terület (KKV, városfejlesztés, energia) 11 tematikus célkitűzés Több motiváció rögzített EU társfinanszírozási arány +10% ESI, ha teljes prioritás pénzügyi eszköz Nincs társfinanszírozás központilag EB által kezelt eszköznél (100%)

Nem területi eszköz, de integrált megközelítés: Közös Akció Terv (JAP) Intézkedés = része az OP(k)-nak Specifikus cél mérföldkövet, kimeneti eredmények Projekt mérföldkövet, kimeneti eredmények Bizottság Irányító hatóság (OP) Kedvezményezett Projekt mérföldkövet, kimeneti eredmények Projekt mérföldkövet, kimeneti eredmények Választható, kedvezményezett közjogi szervezet, egy kedvezményezett, ESZA, ERFA, KA, de infrastruktúra NEM, min.támogatás: 10 millió EUR vagy OP 20%-a (alacsonyabb), 5 millió EUR 1 pilot/OP

ETE új rendszere Négy releváns szabályozás: Általános rendelet (ERDF, ESF, CF, EAFRD, EMFF) Alap-specifikus szabályozások (ERDF és ETC) EGTC szabályozás Általános reform javaslatok alkalmazása (Europe 2020 célok, tematikus koncentráció, teljesítmény követelmények) DE Ex-ante kondícionalitások és teljesítménytartalék nem alkalmazandók Folyamatosság (közös programmenedzsment és projektkiválasztás, vezető partner elve stb.) Pontosítások (program-végrehajtási szervezetek felelőssége, 3. országok részvétele, EGTC-k szerepe, egyedüli kedvezményezett fogalma, Euro használata) Közös megközelítés erősítése program és projekt szinten (jogosultsági szabályok, pénzügyi ellenőrzés és audit, project kiválasztási szempontok) 10

Európai területi társulás (EGTC/ETT) ITI – CPR 99 cikk + ETC 11 cikk közreműködő szervezet  jogi személyiségű szervezet vagy egy EGTC CLLD - CPR 28 cikk + ETC 9 cikk “területi fejlesztési csoport” – EGTC is! KEDVEZMÉNYEZETT - ETC 11. cikk, 8. cikk Egyedüli: ha határokon átnyúló és transznacionális együttműködés céljára legalább két részt vevő ország közigazgatási szervei és hatóságai hozták létre, illetve régiók közötti együttműködés esetében legalább három részt vevő ország szervei és hatóságai hozták létre JAP kedvezményezett

Duna Transznacionális Program Területi lehatárolás Mi az a EUSDR? • EU és nemzeti források hatékonyabb felhasználása a regionális fejlesztésben • regionális különbségek csökkentése makroregionális szinten Duna Transznacionális Program

2014-2020 időszak Európai Strukturális és Beruházási Alapok Kutatás- fejlesztés , Innováció Növekedés, Foglalkoztatás és Szociális Kohézió Infrastruktúra Horizon 2020 Versenyképesség & KKV (COSME) Európai Összekapcsolási Eszköz (CEF) Szociális Változás & Innováció Kreatív Európa Erasmus Osztott menedzsment Bizottság által menedzselt programok EU szint Szabályozási keret, felügyelet Nemzeti szint Partnerségi megállapodás Nemzeti/regionális szint Operatív programok (OP-k)

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Magyar Közszolgálati Egyetem KTK 1118 Budapest, Ménesi út 5. Mobil: +36 30 5350890 E-mail: nyikos.gyorgyi@uni-nke.hu Magyarország Állandó Képviselete az EU mellett 1040 Bruxelles Rue de Treves 92-98 Mobile: +32.491.355.454 E-mail: gyorgyi.nyikos@mfa.gov.hu