A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Advertisements

Szociális munka a börtönben
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A kulcskompetenciák.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kompetenciák; OKM PPK március 31.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A személyes kompetencia fejlődése és fejlesztése
Szociális kompetencia
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
MOTIVÁCIÓ.
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Osztályfőnöki műhelyfoglalkozás Csillag Ferenc – pedagógiai szakértő
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A felnőtt tanuló 2. előadás
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
NAT 2007 kompetenciák.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
vizuális kommunikáció
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Speciális gyermekvédelem
Az általános iskola kezdő szakasza
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Érzelmi intelligencia
Út a sikeres tanuláshoz
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése Dr. Komlósi Ákos Kisgyermek Szociális Intézmények igazgatója c. főiskolai docens

Kompetencia Mi a kompetencia? „Illetékesség” illetve „valamire való képesség” a latinból eredeztetve. A köznyelvben „hozzáértés” és „szakértelem”. Azaz: „alkalmasak vagyunk a döntésre”, ill. „képesek vagyunk eredményesen cselekedni

Szemléleti modell váltás Defektmodell felváltása, melyben a szemlélet kiindulópontja: a sérült, beteg ember betegsége, és annak kezelése „beilleszkedési nehézség”, „hiperaktivitás”, „figyelemzavar”, „agresszivitás”, „tanulási nehézség”, „finommotoros és grafomotoros, ill. nagymozgásos ügyetlenség”, „idegrendszeri éretlenség”, stb.

Szemléleti modell váltás Kompetenciamodell: Az egészséges személy, pozitív sajátosságai felé fordul, az emberi természet optimistább megközelítésével Az ember, mint tanuló, változó, fejlődő lény; aktív, kreatív, adaptív képességekkel, ha: optimálisabb fejlesztési feltételek biztosítottak

Kompetenciák A kompetenciák az élőlények létfunkciói. Komponensei: Az egyed és faj túlélését biztosítják Komponensei: motívumrendszer, képességrendszer

Emberi túlélés szolgálatában Egyén túlélését szolgálja: Személyes kompetencia Faj túlélését szolgálja: Szociális kompetencia

Az emberi túlélés szolgálatában Az információk felvételét, feldolgozását, felhasználását szolgálják: a kognitív kompetenciák

Az emberi túlélés szolgálatában Az egyéni sajátosságokat tartalmazó képesség- és motivációs rendszer: speciális kompetenciák formájában jelenik meg

A személyiség funkcionális modellje (Nagy József, 2000.)     A személyiség funkcionális modellje (Nagy József, 2000.)     Szociális kompetencia Személyes kompetencia Kognitív kompetencia Speciális kompetencia  

Személyes kompetenciamotívumok fiziológiai szükségletek: táplálkozás

Személyes kompetenciamotívumok fiziológiai szükségletek: aktivitás

Személyes kompetenciamotívumok komfort szükséglet

Személyes kompetenciamotívumok mozgásszükséglet

Személyes kompetenciamotívumok élményszükséglet

Személyes kompetenciamotívumok önvédelmi motívumok: identitásvédő motívumok

Személyes kompetenciamotívumok Szuverenitás motívumai: szabadság motívum

Személyes kompetenciamotívumok Szuverenitás motívumai: önállósulás

Személyes kompetenciamotívumok Szuverenitás motívumai: öntevékenység vágya

Személyes kompetenciamotívumok önértékelési motívum: önbizalom, ambíció, önbecsülés

Személyes kompetenciamotívumok én-tudat, (világ-tudat)

Személyes kompetenciamotívumok fiziológiai szükségletek, komfort szükséglet, mozgásszükséglet, élményszükséglet, önvédelmi motívumok (egészség-, identitásvédő motívumok), szuverenitás motívumai (szabadság,önállósulás, öntevékenység vágya) önértékelési motívumok (önbecsülés, önbizalom, ambíció) Én-tudat, világ-tudat

Személyes képességek önkiszolgálási képesség (testi képességek, önellátási képesség, befogadóképesség, önkifejezési képesség), szuverenitás képessége, önreflektív képességek (önértékelő, önmegismerő, önfejlesztő képességek)

Szociális kompetenciamotívumok személyes kötődés motívuma

Szociális kompetenciamotívumok valakihez tartozás motívuma (anyához, családhoz, csoporthoz, néphez)

Szociális kompetenciamotívumok hierarchia képzés motívuma (rangsor képzés)

Szociális kompetenciamotívumok csoportképzés motívuma

Szociális kompetenciamotívumok személyes kötődés motívuma, valakihez tartozás motívuma (anyához, családhoz, csoporthoz, néphez), hierarchia képzés motívuma (rangsor képzés), csoportképzés motívuma

Szociális képességek szociális kommunikáció, kontaktuskezelés, kötődés, segítés, együttműködés, vezetés, versengés képessége.

Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy: ingerszükséglet

Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy: kíváncsiság

Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy: érdeklődés

Kognitív kompetenciamotívumok Felfedezési vágy: felismerési, megfigyelési késztetés, értelmezési vágy

Kognitív kompetenciamotívumok Játékszeretet

Kognitív kompetenciamotívumok Alkotásvágy

Kognitív kompetenciamotívumok Tanulási sikervágy és kudarcfélelem

Kognitív kompetenciamotívumok Elismerésvágy

Kognitív kompetenciamotívumok Kötelességtudat

Kognitív kompetenciamotívumok Igényszint, ambíció

Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy (ingerszükséglet,kíváncsiság, érdeklődés), felfedezési vágy (felismerési, megfigyelési késztetés, értelmezési vágy) játékszeretet, alkotásvágy, tanulási sikervágy és kudarcfélelem, tanulási elismerésvágy, kötelességtudat, igényszint, ambíció

Kognitív képességek tudásszerzés (megfigyelés, átkódolás, értékelés, értelmezés, bizonyítás), kognitív kommunikáció (pl.: ábraolvasás, tapasztalati és értelmező nyelvtudás, beszéd és beszédmegértés), gondolkodás (viszonyítás, általánosítás és osztályozás, problémamegoldás), tanulás (szándékos –szándéktalan; ismeretszerző, felfedező, játékos, alkotó; tapasztalati, értelmező; önálló, szociális tanulás.)

Gondozás – eredmény - hiány   Gondozás – eredmény - hiány Táplálás komfortérzés diszkomfort  Testi stressz stressz kontaktus csökkentés diszkomfort (szoptatás, simogatás ringatás konténer pozitív negatív funkció emlékképek emlékképek „áthangolás” optimizmus pesszimizmus  visszatükrözés libidinizáció apatia „odaszentelődés” pozitív feszültség „kezdeti énkép” teljes „öröm-én”  

Gondozás – eredmény - hiány „elérhetőség” „ősbizalom” bizalmatlanság tűrőképesség intolerancia biztonság bizonytalanság kötődés szabályok kölcsönösség impulzivitás „narcizmus” játék aktivitás unalom  mese hit, remény hitetlen

Kompetenciafejlesztés?

Kompetenciafejlesztés

Kompetenciafejlesztés

Kompetenciafejlesztés

Köszönöm a figyelmüket!