A kisgyermekkori kompetenciák fejlesztése Dr. Komlósi Ákos Kisgyermek Szociális Intézmények igazgatója c. főiskolai docens
Kompetencia Mi a kompetencia? „Illetékesség” illetve „valamire való képesség” a latinból eredeztetve. A köznyelvben „hozzáértés” és „szakértelem”. Azaz: „alkalmasak vagyunk a döntésre”, ill. „képesek vagyunk eredményesen cselekedni
Szemléleti modell váltás Defektmodell felváltása, melyben a szemlélet kiindulópontja: a sérült, beteg ember betegsége, és annak kezelése „beilleszkedési nehézség”, „hiperaktivitás”, „figyelemzavar”, „agresszivitás”, „tanulási nehézség”, „finommotoros és grafomotoros, ill. nagymozgásos ügyetlenség”, „idegrendszeri éretlenség”, stb.
Szemléleti modell váltás Kompetenciamodell: Az egészséges személy, pozitív sajátosságai felé fordul, az emberi természet optimistább megközelítésével Az ember, mint tanuló, változó, fejlődő lény; aktív, kreatív, adaptív képességekkel, ha: optimálisabb fejlesztési feltételek biztosítottak
Kompetenciák A kompetenciák az élőlények létfunkciói. Komponensei: Az egyed és faj túlélését biztosítják Komponensei: motívumrendszer, képességrendszer
Emberi túlélés szolgálatában Egyén túlélését szolgálja: Személyes kompetencia Faj túlélését szolgálja: Szociális kompetencia
Az emberi túlélés szolgálatában Az információk felvételét, feldolgozását, felhasználását szolgálják: a kognitív kompetenciák
Az emberi túlélés szolgálatában Az egyéni sajátosságokat tartalmazó képesség- és motivációs rendszer: speciális kompetenciák formájában jelenik meg
A személyiség funkcionális modellje (Nagy József, 2000.) A személyiség funkcionális modellje (Nagy József, 2000.) Szociális kompetencia Személyes kompetencia Kognitív kompetencia Speciális kompetencia
Személyes kompetenciamotívumok fiziológiai szükségletek: táplálkozás
Személyes kompetenciamotívumok fiziológiai szükségletek: aktivitás
Személyes kompetenciamotívumok komfort szükséglet
Személyes kompetenciamotívumok mozgásszükséglet
Személyes kompetenciamotívumok élményszükséglet
Személyes kompetenciamotívumok önvédelmi motívumok: identitásvédő motívumok
Személyes kompetenciamotívumok Szuverenitás motívumai: szabadság motívum
Személyes kompetenciamotívumok Szuverenitás motívumai: önállósulás
Személyes kompetenciamotívumok Szuverenitás motívumai: öntevékenység vágya
Személyes kompetenciamotívumok önértékelési motívum: önbizalom, ambíció, önbecsülés
Személyes kompetenciamotívumok én-tudat, (világ-tudat)
Személyes kompetenciamotívumok fiziológiai szükségletek, komfort szükséglet, mozgásszükséglet, élményszükséglet, önvédelmi motívumok (egészség-, identitásvédő motívumok), szuverenitás motívumai (szabadság,önállósulás, öntevékenység vágya) önértékelési motívumok (önbecsülés, önbizalom, ambíció) Én-tudat, világ-tudat
Személyes képességek önkiszolgálási képesség (testi képességek, önellátási képesség, befogadóképesség, önkifejezési képesség), szuverenitás képessége, önreflektív képességek (önértékelő, önmegismerő, önfejlesztő képességek)
Szociális kompetenciamotívumok személyes kötődés motívuma
Szociális kompetenciamotívumok valakihez tartozás motívuma (anyához, családhoz, csoporthoz, néphez)
Szociális kompetenciamotívumok hierarchia képzés motívuma (rangsor képzés)
Szociális kompetenciamotívumok csoportképzés motívuma
Szociális kompetenciamotívumok személyes kötődés motívuma, valakihez tartozás motívuma (anyához, családhoz, csoporthoz, néphez), hierarchia képzés motívuma (rangsor képzés), csoportképzés motívuma
Szociális képességek szociális kommunikáció, kontaktuskezelés, kötődés, segítés, együttműködés, vezetés, versengés képessége.
Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy: ingerszükséglet
Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy: kíváncsiság
Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy: érdeklődés
Kognitív kompetenciamotívumok Felfedezési vágy: felismerési, megfigyelési késztetés, értelmezési vágy
Kognitív kompetenciamotívumok Játékszeretet
Kognitív kompetenciamotívumok Alkotásvágy
Kognitív kompetenciamotívumok Tanulási sikervágy és kudarcfélelem
Kognitív kompetenciamotívumok Elismerésvágy
Kognitív kompetenciamotívumok Kötelességtudat
Kognitív kompetenciamotívumok Igényszint, ambíció
Kognitív kompetenciamotívumok megismerési vágy (ingerszükséglet,kíváncsiság, érdeklődés), felfedezési vágy (felismerési, megfigyelési késztetés, értelmezési vágy) játékszeretet, alkotásvágy, tanulási sikervágy és kudarcfélelem, tanulási elismerésvágy, kötelességtudat, igényszint, ambíció
Kognitív képességek tudásszerzés (megfigyelés, átkódolás, értékelés, értelmezés, bizonyítás), kognitív kommunikáció (pl.: ábraolvasás, tapasztalati és értelmező nyelvtudás, beszéd és beszédmegértés), gondolkodás (viszonyítás, általánosítás és osztályozás, problémamegoldás), tanulás (szándékos –szándéktalan; ismeretszerző, felfedező, játékos, alkotó; tapasztalati, értelmező; önálló, szociális tanulás.)
Gondozás – eredmény - hiány Gondozás – eredmény - hiány Táplálás komfortérzés diszkomfort Testi stressz stressz kontaktus csökkentés diszkomfort (szoptatás, simogatás ringatás konténer pozitív negatív funkció emlékképek emlékképek „áthangolás” optimizmus pesszimizmus visszatükrözés libidinizáció apatia „odaszentelődés” pozitív feszültség „kezdeti énkép” teljes „öröm-én”
Gondozás – eredmény - hiány „elérhetőség” „ősbizalom” bizalmatlanság tűrőképesség intolerancia biztonság bizonytalanság kötődés szabályok kölcsönösség impulzivitás „narcizmus” játék aktivitás unalom mese hit, remény hitetlen
Kompetenciafejlesztés?
Kompetenciafejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Köszönöm a figyelmüket!