A munkaerő keresleti előrejelzés... és a kínálat alakulása, ha a folyamatok nem változnak? Dávid János 3K Consens Iroda 2008 március.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkaerőhiány és szakképzés, pályaorientáció
Advertisements

A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
III. A munkaerő kereslet szerkezetének várható változásai ( )
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK augusztus 26.
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Parkolóhelyek hiánya – hiánygazdaság a piacgazdaságban?
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A munkabér meghatározásának dilemmái vállalati szempontból IV. Magyar Munkajogi Konferencia október Visegrád Rolek Ferenc vezérigazgató-helyettes.
Diplomás pályakezdők a versenyszektorban Tóth István János * - Várhalmi Zoltán + „Felsoktatás és foglalkoztathatóság” Műhelykonferencia a Budapesti.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A makrgazdasági munkakínálat:
A munkaerő struktúra alakulása 2015-ig Készítette: Nagy Viktória.
Egyéni döntések a szervezetben
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Munkanélküliség.
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Munkaerőhiány és szakképzés, pályaorientáció. A 3K Consens Iroda a GKI -val együttműködésben kidolgozta a munkaerőpiaci kereslet számítás módszerét, és.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A TELEPÜLÉS-SZOLGÁLTATÁSI EGYESÜLET ÉRTEKEZLETE A PÉNZÜGYI VÁLSÁG LEHETSÉGES HATÁSA A MUNKA VILÁGÁRA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TELEPÜLÉSÜZEMELTETÉSRE. Balatonvilágos,
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Előrejelzés Összeállította: Sójáné Dux Ágnes. Előrejelzés Az időbeli folyamatok elemzésének segítségével lehetőség nyílik a korábban láthatatlan trendek.
Munkaerő-piaci egyensúly - egyensúlytalanság Dr.Szilágyiné Baán Anna titkár Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
1 HEVES MEGYEI KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA 3300 Eger, Faiskola u. 15. Tel: +36/36/ , , Fax:+36/36/ Web:
Munkapiaci előrejelzés és web-alapú információs rendszer TÁMOP / kiemelt projekt NFSZ megyei igazgatói értekezlet 2012 július 19. Cseres-Gergely.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
Mire jók a munkapiaci előrejelzések a világban? Nemzetközi tapasztalatok és tanulságok Gács János, MTA-KTI
Fehér könyv a magyar gyakorlat-orientált felsőoktatás helyzetéről (a felsőfokú szakképesítések nélkül) SZFK/13/2008 Előadó : Dávid János.
Előrejelzés-tervezés-indikátorok
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
TÁRSADALMI HATÁSOK.
Szakképzés munkavállalói szemmel
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

A munkaerő keresleti előrejelzés... és a kínálat alakulása, ha a folyamatok nem változnak? Dávid János 3K Consens Iroda 2008 március

A kereslet – kínálat egyensúlyvesztése azért került a figyelem középpontjába mert… A diplomás túlkínálat növekedésével érzékeljük a képzési ráfordítások hatékonyságának gyengülését A gazdasági fejlődés korlátját tapasztaljuk –egyes diplomás szakmacsoportok hiányában –az általánossá váló szakmunkáshiányban A gazdasági szerkezet felgyorsult változása szükségessé teszi a kínálat korábbinál gyorsabb „szakmaszerkezeti alkalmazkodását Talán azért is mert felelősséget érzünk a pályaválasztók – gyakran- téves döntéseiért, megvalósíthatatlan karrier terveikért Talán azért is mert felelősséget érzünk a pályaválasztók – gyakran- téves döntéseiért, megvalósíthatatlan karrier terveikért

Ma már magától értetődik, hogy szükségünk van számszerű ismeretekre a munkaerőpiaci kereslet és kínálat várható alakulásáról A foglalkoztatói igények figyelembevételéhez Az iskolarendszerű, és felnőttképzés szerkezetét meghatározó fejlesztéspolitikai döntések megalapozására Hogy a pályaválasztók mérlegelhessék döntéseik következményeit, esélyeiket a munkaerőpiacon Hogy a munkaerőpiaci szervezet a mindenkori szakmai kereslet alapján végezze fejlesztő/képző tevékenységét Hogy a képző intézmények a kereslethez igazodva alakítsák ki képzési kínálatukat A munkaerő kereslet és kínálat közelítéséhez

Közkeletű vélemény, hogy… A munkaerő kereslet nem megismerhető/mérhető, és nem érdemes megismerni, mert –A gazdaság igényei-a konjunktúra ingadozása következtében túl gyorsan változnak –Mert maguk a foglalkoztatók is úgy nyilatkoznak, hogy fél-egy évnél nem látnak előrébb –Mert a közép és felsőfokú képzési idő hossza és a kereslet ingadozásai miatt „úgy sem lehet” összhangot teremteni a kereslet és kínálat között –Mert a pályaválasztó társadalom úgysem az elhelyezkedési esélyeit mérlegeli, hanem –ettől független- jövőképének megvalósításán munkálkodik, megvalósíthatóságában hisz

Ezzel szemben azt állítjuk, hogy A munkaerő kereslet a becslésektől elvárható biztonsággal megállapítható A képzési az iskolarendszerű és felnőttképzési kínálat alakítható A pályaválasztó tanulók (szüleik) és pályamódosító felnőttek –tények, lehetőségek felmutatásával - befolyásolhatók megfelelő módszereket alkalmazó pályaorientációs tevékenységgel Az államnak –minimális - kötelessége információt nyújtani a pályaválasztók/ módosítók döntéseihez Az államnak/ önkormányzatoknak kötelessége a közjavakkal takarékosan bánni és a képzési kínálat szerkezetét alakítani Az államnak/ önkormányzatoknak kötelessége a közjavakkal takarékosan bánni és a képzési kínálat szerkezetét alakítani

A kereslet-kínálat alakulásának társadalmi-gazdasági tere: három főszereplővel Foglal- koztatók Képző intézmények Tanulók, szülők ? ? ? SZABÁLYOZÁS? ÖSZTÖNZÉS ? TÁJÉKOZTATÁS?

A keresletet-kínálatot befolyásoló – fontosabb- tényezők Keresleti oldal :közgazdasági meghatározottságok Globális verseny foglalkoztatottságot csökkentő hatásai A technológiai beruházás olcsóbb, mint a munkaerő A foglalkoztatók költségcsökkentési kényszer „alatt” tevékenykednek Magyar gazdaság -foglalkoztatás: Követő /repetiív pozíció, „Feltételes megállóhely” Nyugat és Távol kelet között ?

A keresletet-kínálatot befolyásoló – fontosabb- tényezők Keresleti oldal: technológiai, munkaszervezési folyamatok Változó szakmaszerkezet Tömegtermelő technológiák (IT is) de-kvalifikációs hatásai : magas munkakultúra és monoton, egyszerű munkafeladat (kék és fehérgallérosok) Sokféle szakmai ismeret együttes elvárása Gyakorlat orientált tudások, készségek DUÁLIS KERESLET: KICSIK ÉS NAGYOK

A kínálatot befolyásoló – fontosabb- tényezők Kínálati oldal: oktatás - gazdasági folyamatok Szűkös költségkeretek – csökkentik a „drága képzések” kínálatát-az elmélet túlsúlya Harc a tanulók piacán a fennmaradásért/ fejkvótáért : olcsó és divatos-vonzó- ámde munkaerőpiaci szempontból irreleváns szakmai kínálat Az iskolák, egyetemek elégtelen erőfeszítéseket tesznek a vállalati együttműködésért,

A kínálatot befolyásoló – fontosabb- tényezők : közgazdasági-, munkaerőpiaci meghatározottságok tanulók, szülők –nézőpontjából Megszűntek a személyes munkaerőpiaci kapcsolatok, az átvehető, követhető minták, Nincsenek információik a munkaerőpiaci keresletről, az elhelyezkedés esélyeiről Megbomlott a munkavégzés és keresetek közötti társadalmilag elfogadott kapcsolat Irreális kereseti elvárások Nem (lehetnek) képesek pozitív, biztonságot sugalló jövőkép kialakítására:

MEGBILLENT EGYENSÚLY

Az iskola –más szereplőkkel együtt- közvetítő szerepet is betölthetne a diákok és a munkaerőpiac között

IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007

Kiindulás, új megközelítés Nem jártunk sikerrel, amikor a vállalkozóktól próbáltuk megtudni, hogy …. … az egyes szakmákban mennyi munkaerőre lesz szükségük 3, 6, 10 év múlva … az egyes szakmákban mennyi munkaerőre lesz szükségük 3, 6, 10 év múlva Új megközelítés: munkaszervezési és/illetve technológiai folyamatok határozzák meg a szakmaszerkezetet : azok „lenyomatai”

A munkaszervezési és technológiai folyamatok Meghatározzák a működtetésükhöz szükséges szakértelmeket és azok mennyiségét –(E területeken lassabban mennek végbe változások, ezért ezek megfigyelhetők mérhetők) Tehát a mindenkor empirikusan tapasztalható munkamegosztás, a tapasztalt szakmaszerkezet az alkalmazott technológiák lenyomatai. Ebből következik, hogy a foglalkoztatóknál fölmért szakmaszerkezetiek- a jelenlegi munkaerő igényeket tükrözik, amelyből – a jövőbeli változások becslésével – már ki lehet számítani a jövőbeli igényeket A meghatározó változások:

A jövőbeli változások területei Demográfiai : végleg kilépnek a munkaerőpiacról Demográfiai : végleg kilépnek a munkaerőpiacról Konjunkturális: elbocsátásokat illetve a korábbinál nagyobb igényt eredményeznek Belső szakmaszerkezeti: az alkalmazott technológiai, munkaszervezeti folyamatokban végbemenő változások egyes szakmákból több, más szakmákból kevesebbet igényelnek, azaz a jövőben megváltozik a szakmaszerkezeti struktúra

A számítás alapja : a szakmaszerkezeti – modellek Amit figyelembe kellett venni: Az egyes ágazatok más- más technológiákat illetve munkaszervezési megoldásokat alkalmaznak Egy- egy ágazaton belül a különböző mérethez eltérő technológiák. munkaszervezési megoldások tapadnak. Ezért „szakmaszerkezeti lenyomataik is eltérőek. 21 ágazatban, 5 méretkategória elkülönítésével 105 szakmaszerkezeti modellhez jutunk.

100 % egyedi szakmaszerkezet 5 méret kategória 21 ágazat ágazat össz Foglalkoztatottak létszámmegoszlása ágazat, telephelyi fogl. méret szerint KSH 2005 Szakma csopor- tok létszám Telephely  térség  ágazat  méret X = 105 szakma- szerkezeti modell 2005-ös szakma – szerkezet 196 sz. csoport X = 1. Demográfiai (szakmai) 2. Konjunk- túra ágazat /méret/ terület 3. Munkaszerve- zeti változások (szakértői felvétel) ELŐRE JELZŐ MUTATÓK

A változások, jövőbeli kereslet mennyisége Demográfiai változások: a munkaerőpiacról kilépőket évről évre- a megfelelő szakmaszerkezetben pótolni szükséges Kérdés: szakmacsoportonként hány fő pótlására lesz szükség? GKI A konjunktúra számítás egyes ágazatokban a növekedést, más ágazatokban csökkenést okoz, amely különböző mértékben hat az egyes szakmák iránti keresletre Kérdés: az egyes szakmacsoportokban mennyi lesz a kereslet konjunktúrából adódó növekedése, vagy csökkenése?

= Szakma szerkez et: Egy-egy Szakma csoport ben :10 = évi kereslet Minden egyes • ágazatra • szakmacsoportra • méretkategóriára Évi képzési kibocsátás KSH, 2005 Középfokú és felsőfokú Korrigált képzési kibocsátás: Középfok: pályaelhagyók és továbbtanulók nélkül Felsőfok: nem nappali másoddiplomások nélkül

A munkaerő kínálat : a kereslet-kínálat összefüggéseinek függő változója A létrejött hiány/többlet mutató „1” alatti és „1” fölötti értékei mutatják a hiány vagy többlet mértékét számíthatóvá válik, hogy évről évre miként kumulálódik a hiány vagy többlet, ha a képzési kibocsátás szakmaszerkezete nem változik számíthatóvá válik, hogy évről évre miként kumulálódik a hiány vagy többlet, ha a képzési kibocsátás szakmaszerkezete nem változik