Gyógyturizmus: a több-lábon állás egy esélye Kincses Gyula
Általános status Az egészségügy (ez a kapacitás) csak közfinanszí-rozásból nem finanszírozható. A fenntarthatósághoz működést több-lábon álló finanszírozásnak kell biztosítani: kötelező egészségbiztosítás, mint fő szolgáltatásvásárló, a betegek és kiegészítő biztosítójuk, a gyógy-idegenforgalmon keresztül külföldi betegek és/vagy biztosítóik (külső forrás!!!), az egészségügyi ipar, mint K+F partner (külső forrás!). A turizmus szintén szerkezet- és profilváltás előtt/ alatt áll.
Miért, és kinek fontos a gyógy-turizmus? Általában, az országnak: A gazdasági válság átrendezi a világ-gazdaságot. Magyarországnak is újra kell pozícionálnia magát, ehhez prioritások kellenek. Az esélyes pontok: a geopolitikai szerep jobb kihasználása („hídfőállás”) és a a szolgáltatásokra (hozzáadott értékre) épülő ágazatok. Ezért egy új Magyarországon kiemelt szerepe lehet az egészségügynek és az erre épülő/ezt megalapozó egészségiparnak, ebben a gyógy-turizmusnak.
A gyógyturizmus ma Az orvosi szolgáltatásokra épülő gyógyturizmus a világ egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága. 2006-ban az egészségturizmus világpiacát szakértők (McKinsey and Co.) 60 milliárd dollárra becsülték, 2012-re ez 100 milliárd dollárra növekedhet. Egyes (zömmel távol-keleti) országok erre ipar-szerűen álltak rá. A gyógyturizmus a turizmusnak az az ága, ahol a legmagasabb az egy vendégéjszakára jutó fajlagos költés. A piac felosztása a végefelé tart…
A gyógyturizmus irányai Ahonnan a betegek tömegesen mennek: Észak-Amerika, Anglia, Skandináv országok, Közel-Kelet, Oroszország. Potenciálisan: Közel- és Távol-Kelet, Ukrajna. Ahová a betegek tömegesen mennek: India, Malajzia, Thaiföld, Szingapúr, Brazília, Costa Rica, Panama, Bulgária, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Törökország.
Hagyományok, amire építhetünk Nemzetközileg ismert nagy egyéniségek: Semmelweis, Szentgyörgyi stb.; A szakmai közvélemény ennél jóval több nevet ismer: Politzertől, Fodor Józseftől a Hültl Hüméren át a Bárány és Békésyig; Az orvosképzés piacán ma Magyarország jelentős pozíciót foglal el; Kiemelkedő a gyógyvízkészletünk, és a gyógyvízre alapozott rehabilitációban komoly hírünk és hagyományaink vannak; A Pető módszer is egy hungarikum; Magyarország a fogászati turizmusban jól pozícionált, és feljövőben van az esztétikai sebészet is; A wellness turizmus dinamikusan fejlődő ágazat.
Szinergista hatások A két ágazat érdeke közös: minél több turisztikai és minél több egészségügyi szolgáltatás árulása. Ezért egymást támogató stratégiát kell kialakítani: a turisztikai szolgáltatásokhoz, a természeti gyógy-tényezőkhöz minél több és minél magasabb szintű és komplexitású egészségügyi szolgáltatás társuljon, a beteg-mobilitáshoz viszont minél több turisztikai szolgáltatás kapcsolódjon (kiegészítő programok, családi programok stb.). Az egészségügyi piac kevésbé recesszió-érzékeny a szükséglet jellege miatt, és ez igaz a hozzá kapcsolt turisztikai szolgáltatásokra is.
A gyógyturizmus átértékelődése A gyógyturizmus tradicionálisan: „az igazi” eü-n kívüli területek (balneológia, fogászat, esztétikai sebészet stb.), főleg magánfinanszírozás terhére, az orvosi szolgáltatások főleg magánszolgáltatóknál (fogászat, lombik bébi, stb.). A változások: lopakodó megjelenés a közszolgáltatóknál (főleg határmentén), a medikális szolgáltatások súlyának növekedésével együtt nő a közszolgáltatók szerepe, Az EU direktíva: a közfinanszírozott beteg is a gyógyturizmus alanya lehet.
A gyógyturizmus piac fejlődési irányai Ma általában ott fejlődik a piac, ahol: a szolgáltatás terhét az egyén (is) viseli üzleti típusú az egészségbiztosítás modellje (USA) A szolgáltatás jellemző módon nem része a csomagnak (fogászat, gyógyfürdő, szanatórium stb.). Időtényező miatt megy máshova (várólista). Más technika érhető el vagy, más a szabályozás otthon nem elérhető magas színvonalú ellátás, más típusú, szemléletű gyógyítás (a gyógytényezőtől az ayurvédáig), más szabályozás (pl. szigorú olasz lombikbébi program). Komplex élménykeresés: üdülés és rehabilitációs kezelések összekötése.
A megújított egészség-turizmus területei Attraktív, de gyógyászati szolgáltatásokat is tartalmazó, rekreációs és egészségmegőrző célú „egészség-turizmus” (medical wellness) fejlesztése, az egészség-turizmushoz kapcsolt állapotfelmérés célú egészségügyi szolgáltatások társítása (akár közvetlen térítéssel, akár piac-generáló szándékkal), a természeti gyógy-tényezők minél több egészségügyi és turisztikai hozzáadott értékkel való értékesítése, a krónikus/rehabilitációs kapacitás piaci alapú hasznosítása, a minőségi (high-tech bázisú) egészségügyi szolgáltatások komprehenzív csomagban történő értékesítése: az adott betegség egész egészségügyi folyamatának komplex managelése, a kapcsolódó turisztikai szolgáltatások beépítése. Turisztikai szolgáltatások Medikális szolgáltatások
Turisztikai szolgáltatások Egészségügyi szolgáltatások
Teendők A gyógy/egészségturizmust általában a magyar gazdaság, a fejlesztéspolitika és az ország-image központi prioritásává kell tenni, a fejlesztésekhez: a stratégia felülvizsgálata, ezen belül a prioritások meghatározása és a fejlesztések koncentrálása érdekében a gyógytérségek kijelölése, az UMFT forrásfelhasználásában a fenti prioritások érvényesítése, a terület fejlesztéséhez központi marketinget kell biztosítani, nemzetközi szinten is értelmezhető minőségbiztosítási és akkreditációs rendszer kialakítása, amely piacra segíti a minőségi szolgáltatásokat és kiszűri a nem megfelelő szakmaiságú vállalkozásokat.
Marketing I. Általában az egészséget kell a fő kommunikációs iránnyá tenni, Magyarország ország-képéhez azt kell asszociáltatni, hogy a térség egészségügyi központja (beleértve a szoláltatásokat, K+F irányokat, háttéripar és egészségipar fejlesztését is). Az MT ZRt koordinálásában – források hozzárendelésével együtt – el kell készíteni és meg kell valósítani a marketing stratégiát. A marketing stratégiához be kell azonosítani a célcsoportokat, és az eltérő célcsoportok szerint rész-stratégiákat kell kidolgozni.
Marketing II. Fő pozicionálási csoportok: A biztosítással nem lefedett minőségi szolgáltatások „nyugat” felé: fogászat, esztétikai sebészet („azonos minőség, olcsóbb ár, sok szeretet és odafigyelés” elve); Hiánypótló minőségi szolgáltatások a várólistás területeken (csípőprotézis, szemlencseműtét stb.); Minőségi high-tech (hiánypótló) szolgáltatások keleti célcsoport felé (Ukrajna, Oroszország stb.); A hagyományos gyógyvízre alapozott, illetve turisztikai szolgáltatásokhoz kapcsolt szolgáltatások a külpiacok felé, A „tégy az egészségedért, Rajtad is múlik” elv a belföldi egészség-turizmus fellendítéséért.
Marketing III. Fontos szerepet kell kapnia az állami-diplomáciai szervezeteknek, testületeknek: A szakdiplomácia eszközeivel államközi megállapodásokra kell törekedni; A külképviseleteket (nagykövetségek, kereskedelmi képviseletek, ITD, Hungary, MT ZRt külképviseletei) aktívan kell használni ezen a területen. A több ezer Magyarországon végzett orvost is be kell vonni, a magyar egészségügy utazó nagykövetként kell őket kezelni. (érdekeltségi elemek?) Szakmai környezetbe ágyazott ágazat-specifikus megoldások, (pl. publikációk, kutatások támogatása, továbbképzési rendszer).
Lehetséges területek A „hagyományos” területek (gyógyvíz, fogászat), ízület-sebészet, általában implantológia, IVF, kardiológia, (egész spektrum a rehabig) daganat-diagnosztika terápia, komplex szűrés, általános szolgáltatások határmenti együttműködésben.
Ami az új EU direktívával változik I. A direktíva célja: A beteg választása alapján igénybe vett, határon átnyúló szolgáltatások igénybevehetőségének és elszámolásának szabályozása. A direktíva statusa: A Bizottság által elkészített dokumentumot az EU Parlament első olvasatban elfogadta, de számos módosítást fűzött hozzá. Döntés az év második felében várható az együttdöntési eljárásnak megfelelően. Valójában a szabályozás szintje és koherenciája változik, az eddigi precedens (bírósági döntés) alapú rendszer direktívában lesz szabályozva, amihez uniós és tagállami jogszabály kiegészítések társulnak.
Ami az új EU direktívával változik II. Alapelv: A járóbeteg-ellátásban a beteg előzetes engedély nélkül veheti igénybe külföldön a szolgáltatást, a fekvőbeteg-ellátás: az országok nem sürgős esetben előzetes engedélyezéshez köthetik a határon túli ellátást. Az engedélyezés keretszabálya: Az ellátás engedélyhez köthető finanszírozási és fenntarthatósági okok miatt is. A „fekvő eset” = engedélyköteles eset. A gumiszabály: a beteg legalább egy éjszakát bent fekszik, vagy az ellátáshoz nagyon speciális és költséges orvosi infrastruktúrára, berendezésre van szükség, vagy olyan ellátásról van szó, amely a beteg vagy a lakosság számára kiemelt kockázattal jár.
Ami az új EU direktívával változik III. Finanszírozás: csak olyan ellátást lehet visszatéríteni, amit a beteg társadalombiztosítási rendszere otthon finanszírozott volna, kivéve a ritka betegségben szenvedőket, akik visszatérítésben részesülnek akkor is ha a biztosítás helye szerinti tagállam jogszabályai nem rendelkeznek az adott betegségről; Főszabály: a beteg előfinanszírozza a szolgáltatást, a biztosítója utólag visszatérít, de előzetes engedély alapján igénybevett ellátás esetén az országoknak törekedniük kell a közvetlen elszámolás megvalósítására; A visszatérítés alapja az olcsóbbik ár, de a kapcsolódó költségek kifizetése megengedhető; Két éven belül megvalósíthatósági tanulmány kell egy elszámoló házról.
Ami az új EU direktívával (nem) változik IV. Az Európai Tanács 1408/71/EGK rendelete ettől még érvényben marad: a sürgősségi ellátás az E111 nyomtatvány/EU egészségügyi kártya alapján vehető igénybe a fogadó ország szabályai szerinti eljárásrendben, a hiánypótló (ésszerű időn belül nem nyújtható) ellátások esetében az E 112-es nyomtatvánnyal engedélyezik a külföldön történő ellátást, és a teljes költséget a küldő ország biztosítója fizeti. A beteg adott esetben választhat, hogy a direktíva alapján, vagy az E112 segítségével akarja igénybe-venni a külföldi ellátást (finanszírozási különbség!).
Ami az új EU direktívával változik V. Hatások A közfinanszírozott ellátások egyre inkább a gyógyturizmus érdeklődési körébe kerülnek. A közfinanszírozott betegek választása felértékelődik (nem szabályok, hanem választásuk szerint veszik igénybe az ellátást: egyént célzó marketing technikák). Az új szabályozás alapvetően az alacsony költségű ellátásokat érinti, így a hatás inkább határmenti. Ugyanakkor: szellemet engedhet ki a palackból, és alapvető változásokat indukálhat.
Összegzés A magyar egészségügy csak több lábon állással finanszírozható. Az egyik kitörési pont a külső forrás bevonásra a gyógyturizmus. Szinergista hatás lehet az egészségügyi ágazat és a turizmus között. A startpozíciónk (a hagyományaink) jók, de a piac most osztódik újra, és az utolsó pillanatban vagyunk.
Köszönöm a figyelmet www.eski.hu