A kommunikáció és a grammatika új megközelítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
A Sajtóinfo online kommunikációs szolgáltatásáról Batki Zsolt kommunikációs tanácsadó (ELTE BTK Kommunikáció Tanszék, Sajtóinfo szolgálat),,Marketing,
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Benedek András – BME GTK APPI Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében V. Országos Távmunka Konferencia Budapest, december 7.
Mit csinálsz a szobádban
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
A kulcskompetenciák.
A Kék Vonal Internet Helpline tapasztalatai
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
Könyvtárhasználati verseny
Forrás: Infografika Forrás:
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 6 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
E-NAPLÓ Szabó László.
A munka világával kapcsolatos tudás
Távoli online adatbázisok használata és FTP
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Közösségi portálok használata
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
Hagyományos és internetes társadalmi mozgalmak a taxisblokád és az augusztus 20-i tűzijátékról lemondók Facebook csoportja alapján Országos Tudományos.
NAT 2007 kompetenciák.
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
Közösségi oldalak használata
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Digitális világ – interaktív táblán
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
Levelezési alapismeretek
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
IKT struktúra.
Hol tart ma a gyógyszeripari marketing? – Az orvosok megmondják
Összeállította: Dóber Valéria
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
Levelezési alapismeretek
Az elektronikus szolgáltatások előnyei és veszélyei
Élet az Interneten.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Digitális írástudás fejlesztése korhatár nélkül, okoseszközökön június 25.
Jogi informatika1 INFORMATIKA III. alkalom szeptember ELŐADÓ.
2015 | 05 | 28 VÁROSOK KÜLSŐ-BELSŐ KOMMUNIKÁCIÓJA.
AZ INTERNET SZOLGÁLTATÁSAI Készítette: Horváth Tünde.
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
Számítógépes bűnözés.
European Distance and E-Learning Network
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
A stílus.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Ovidius InfoService Co. Ltd.
dr. Geges József Ovidius Co. Ltd.
Ovidius InfoService Co. Ltd.
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

A kommunikáció és a grammatika új megközelítése Dobozy Nóra Emőke

Tartalom Miért van szükség újfajta megközelítésre? Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban? Milyen gyakorlatok használhatóak ehhez? Miért nagy kihívás a váltás?

Miért van szükség újfajta megközelítésre? A nyelvtani szabályok önmagukban nem elegendőek Megváltozott kommunikációs szituációk: Facebook, twitter, blogok, e-mail, viber, what’s app stb. A sebesség miatt a hagyományos kommunikációs formák is változnak Az online világ új attitűdöket kíván meg, ezekre fel kell készíteni a diákokat

Információs írástudás Az információ szerepének és hatásának felismerése a döntéshozatalban, az információ előállításának és az információs technológiák alkalmazásának a készsége, a hagyományos írástudás átlépése Irodalmi írástudás (pl. szövegolvasás) Dokumentációs írástudás (pl. űrlapok használata) Numerikus írástudás (pl. táblázatok készítése) Számítógépes és internetes írástudás (pl. hogyan alkalmazzuk az információs és kommunikációs technológiákat) Nyelvi írástudás (pl. idegen nyelvek használata)

A kommunikáció új megközelítése a kerettantervben Változó szemlélet a kerettantervben (új szóbeliség, internetes szövegek szerkezete szövegalkotási gyakorlatokkal, szövegköziség, internetes adatkeresés stb.) Anakronisztikus szövegtípusok és kommunikációs szituációk (kérvény és elismervény, több forrástípusra kiterjedő könyvtári kutatás visszakereshető jegyzeteléssel stb.)

Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban? Meg kell ismerni azokat a felületeket és csatornákat, amiket használnak a diákok Informatikai kompetenciák fejlesztése Kommunikációs stratégiák átgondolása A lehetséges veszélyek megismerése Az előnyök megismerése Az alapvető szabályok megismerése

Feldolgozott kommunikációs témák Mi a kommunikáció? Tömegkommunikáció Kommunikáció tényezői Médiaműfajok A kommunikáció funkciói Sajtóműfajok Az új szóbeliség (Skype, chat) Rádiós műfajok Internetetikett Tévés műfajok Írott-beszélt átmenetiség Vizuális kommunikáció Internet és hitelesség Kommunikáció és etikett Nyilvánosság és jog Hivatalos levél, kérvény Szövegköziség a neten Önéletrajz Netes szövegtípusok Nyelvi tolerancia Blogok Online űrlapok Adatbázisok Esszé Emotikonok és kiemelések Értekezés

Előnyök Gyors, „percrekész” információk Kapcsolattartás Gyors és hatékony keresés Információk gazdagsága Íráskészség fejlesztése Ügyintézés egyszerűsége Tanulási lehetőségek

Lehetséges veszélyek Ami egyszer felkerül az internetre, az ott is marad Azonosíthatatlanság és személytelenség problémája Információk elveszése, célt tévesztése Információk ellenőrizhetőségének problematikája Biztonság problémája

Alapvető internetes szabályok Személyes találkozó Tartózkodási hely megosztása Fényképek megosztása Körüzenetek, felhívások megosztása Az életkor problematikája Login- és usernevek Internetes ismerősök Visszaélések

E-mail- és SMS-etikett Az e-mailezés lényege a hatékonyság és gyorsaság. A megszólításban és elköszönésben a hagyományos levelezés szabályai érvényesülnek. Több MB-os anyagokat nem praktikus csatolmányként továbbítani. Az e-mailnek mindig legyen tárgya, foglalja össze a témát. A vicces történeteket nem célszerű csoportos e-mail küldéssel megosztani. A művészies levélpapír, a cirkalmas betűk nehezítik az olvasást. Magánéleti ügyeket nem illik SMS-ben vagy e-mailen intézni. E-mailekre illik a lehető leggyorsabban reagálni. A CSUPA NAGYBETŰ KIABÁLÁSNAK SZÁMÍT. Kör e-mailnél BCC-be tegyük a címeket.

Új megközelítés a gyakorlatban A nyelvtani szabályok gyakorlatias megközelítése Komplex szemléletmód kialakítása: a nyelvtan nem önmagáért fontos, hanem alapvető bármilyen élethelyzetben A megváltozott kommunikációs szituációk figyelembe vétele Adekvát megnyilatkozásra való törekvés igényének kialakítása

Új megközelítés a gyakorlatban Gyakoroltatni nehéz (nem ellenőrizhetjük a facebook- profilokat) Inkább gondolkodtató feladatok

Új megközelítés a gyakorlatban A saját helyzet felismerése fontos: sokan nem is gondolják, hogy ami velük történik, vagy amit ők csinálnak, az helytelen

Új megközelítés a gyakorlatban Csoportnyomás különösen érvényesül Fontos a kritikai hozzáállás (igényének) kialakítása Önkritika és józan belátás gyakorlása

Miért nagy kihívás a váltás? Generációs különbségek (egy mai 6-7 éves már laptopon és tableten játszik, okostelefont használ, kezel bármilyen digitális eszközt) Személyiségfüggő (extrovertáltság, közlékenység, közvetlenség)

Köszönöm a figyelmet! dobozy.nora@gmail.com