A kommunikáció és a grammatika új megközelítése Dobozy Nóra Emőke
Tartalom Miért van szükség újfajta megközelítésre? Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban? Milyen gyakorlatok használhatóak ehhez? Miért nagy kihívás a váltás?
Miért van szükség újfajta megközelítésre? A nyelvtani szabályok önmagukban nem elegendőek Megváltozott kommunikációs szituációk: Facebook, twitter, blogok, e-mail, viber, what’s app stb. A sebesség miatt a hagyományos kommunikációs formák is változnak Az online világ új attitűdöket kíván meg, ezekre fel kell készíteni a diákokat
Információs írástudás Az információ szerepének és hatásának felismerése a döntéshozatalban, az információ előállításának és az információs technológiák alkalmazásának a készsége, a hagyományos írástudás átlépése Irodalmi írástudás (pl. szövegolvasás) Dokumentációs írástudás (pl. űrlapok használata) Numerikus írástudás (pl. táblázatok készítése) Számítógépes és internetes írástudás (pl. hogyan alkalmazzuk az információs és kommunikációs technológiákat) Nyelvi írástudás (pl. idegen nyelvek használata)
A kommunikáció új megközelítése a kerettantervben Változó szemlélet a kerettantervben (új szóbeliség, internetes szövegek szerkezete szövegalkotási gyakorlatokkal, szövegköziség, internetes adatkeresés stb.) Anakronisztikus szövegtípusok és kommunikációs szituációk (kérvény és elismervény, több forrástípusra kiterjedő könyvtári kutatás visszakereshető jegyzeteléssel stb.)
Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban? Meg kell ismerni azokat a felületeket és csatornákat, amiket használnak a diákok Informatikai kompetenciák fejlesztése Kommunikációs stratégiák átgondolása A lehetséges veszélyek megismerése Az előnyök megismerése Az alapvető szabályok megismerése
Feldolgozott kommunikációs témák Mi a kommunikáció? Tömegkommunikáció Kommunikáció tényezői Médiaműfajok A kommunikáció funkciói Sajtóműfajok Az új szóbeliség (Skype, chat) Rádiós műfajok Internetetikett Tévés műfajok Írott-beszélt átmenetiség Vizuális kommunikáció Internet és hitelesség Kommunikáció és etikett Nyilvánosság és jog Hivatalos levél, kérvény Szövegköziség a neten Önéletrajz Netes szövegtípusok Nyelvi tolerancia Blogok Online űrlapok Adatbázisok Esszé Emotikonok és kiemelések Értekezés
Előnyök Gyors, „percrekész” információk Kapcsolattartás Gyors és hatékony keresés Információk gazdagsága Íráskészség fejlesztése Ügyintézés egyszerűsége Tanulási lehetőségek
Lehetséges veszélyek Ami egyszer felkerül az internetre, az ott is marad Azonosíthatatlanság és személytelenség problémája Információk elveszése, célt tévesztése Információk ellenőrizhetőségének problematikája Biztonság problémája
Alapvető internetes szabályok Személyes találkozó Tartózkodási hely megosztása Fényképek megosztása Körüzenetek, felhívások megosztása Az életkor problematikája Login- és usernevek Internetes ismerősök Visszaélések
E-mail- és SMS-etikett Az e-mailezés lényege a hatékonyság és gyorsaság. A megszólításban és elköszönésben a hagyományos levelezés szabályai érvényesülnek. Több MB-os anyagokat nem praktikus csatolmányként továbbítani. Az e-mailnek mindig legyen tárgya, foglalja össze a témát. A vicces történeteket nem célszerű csoportos e-mail küldéssel megosztani. A művészies levélpapír, a cirkalmas betűk nehezítik az olvasást. Magánéleti ügyeket nem illik SMS-ben vagy e-mailen intézni. E-mailekre illik a lehető leggyorsabban reagálni. A CSUPA NAGYBETŰ KIABÁLÁSNAK SZÁMÍT. Kör e-mailnél BCC-be tegyük a címeket.
Új megközelítés a gyakorlatban A nyelvtani szabályok gyakorlatias megközelítése Komplex szemléletmód kialakítása: a nyelvtan nem önmagáért fontos, hanem alapvető bármilyen élethelyzetben A megváltozott kommunikációs szituációk figyelembe vétele Adekvát megnyilatkozásra való törekvés igényének kialakítása
Új megközelítés a gyakorlatban Gyakoroltatni nehéz (nem ellenőrizhetjük a facebook- profilokat) Inkább gondolkodtató feladatok
Új megközelítés a gyakorlatban A saját helyzet felismerése fontos: sokan nem is gondolják, hogy ami velük történik, vagy amit ők csinálnak, az helytelen
Új megközelítés a gyakorlatban Csoportnyomás különösen érvényesül Fontos a kritikai hozzáállás (igényének) kialakítása Önkritika és józan belátás gyakorlása
Miért nagy kihívás a váltás? Generációs különbségek (egy mai 6-7 éves már laptopon és tableten játszik, okostelefont használ, kezel bármilyen digitális eszközt) Személyiségfüggő (extrovertáltság, közlékenység, közvetlenség)
Köszönöm a figyelmet! dobozy.nora@gmail.com