Mentalizáció a személyközpontú pszichoterápiában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Önismeret.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kommunikációs stratégiák
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
A személyiség motivációs egységei
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
Motivációs kérdezés technikája
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kognitív megközelítések
A mentális betegségek osztályozása,
interperszonális személyiség-koncepciója
Alfred Adler individuálpszichológiája
Szociális tanulás formái
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Fenomenológiai megközelítés
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A lehetséges énképek.
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Nyolcadik előadás.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Közösség és mentálhigiéné – Eszmecsere a közösségi lelki egészségfejlesztésről Török Péter 2013.március 26.
A HAMISVÉLEKEDÉS-TESZT FELADATELEMZÉSE
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia
Quality Human Management
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A borderline személyiségzavar
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A harmadik erő elméletei
Személyiségfejlődési zavarok
A Legjobb Barát Hozzáállás
Személyközpontú gondozás
Hatékony kommunikáció, mint a megismerés eszköze Dr. Szabó József PhD egyetemi adjunktus Budapest, november 20. Pécsi Tudományegyetem.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
A képzőművészet-terápia
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Fenomenológiai megközelítés
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Előadás másolata:

Mentalizáció a személyközpontú pszichoterápiában

Előadásom tartalma Mi is az a mentalizáció? Miért jó a mentalizáció? A mentalizáció hibái Hogyan alakul ki? Kötődéselmélet Borderline személyiségzavar Fónagy által kidolgozott MBT Személyközpontú terápia Különbségek, hasonlóságok, konklúzió

Definíció Mentalizáció alatt azt a képességet, tevékenységet értjük, mely során a saját vagy mások mentális állapotaira irányítjuk a figyelmünket, és a megfigyelt mentális állapotokat felhasználjuk a saját vagy másik viselkedésének megértésben, magyarázatában, és a döntéshozatalban.

A fogalom története A mentalizációs zavart Utah Frith és John Morton az autizmus pszichológiai leírásában alkalmazták először. Peter Fonagy és Mary Target a mentalizálást a traumákkal kapcsolatos fejlődési pszichopatológia területére terjesztették ki, különös tekintettel a borderline személyiségzavarra. Igazolt a mentalizációra alapuló pszichoterápia hatékonysága a Borderline személyiségzavar kezelésében. Jelenleg a mentalizálás kiterjesztése folyik a különféle diagnózisokra, terápiás irányzatokra és modalitásokra.

Mit mentalizálunk? Bármely (saját vagy a másik elméjében) lezajló folyamatot, például: – szükségleteket – vágyakat – szándékokat, terveket – érzéseket – gondolatokat – hiedelmeket – hallucinációkat

ijedt dühös

ijedt dühös

Rokon fogalmak • tudatolvasás? • gondolatolvasás? • metakogníció? • reflektív funkcionálás,? • mindfulness? • empátia? • érzelmi intelligencia? • belátás?

Miért fontos mentalizálni? Evolúciós szempontból, a túlélést meghatározó, szelekciós nyomás volt arra, hogy figyelmünket folyamatosan a másikra irányítsuk és szándékaikat, jelzéseiket figyeljük. Interperszonális kapcsolatok

Pszichológiai egészség „..azon a dialektikán múlik, ahogy a történetet kialakítja..” „A történet mesélője érzelmileg nem távolodik el attól amit mond, s az érzelmek sem árasztják el annyira, hogy a dialógus minden szegletét formátlan módon kitöltsék..”

Pszichoanalitikus gyökerek Frusztráció: Várakozás Nincs anyamell ezért elképzelünk egyet (Holmes 2006) A mentalizálás tehát egy felfüggesztett cselekvés , más szóval a szünet gomb megnyomása

A mentalizáció szintjei Implicit mentalizálás: automatikus Motoros empátia: A másik személy arckifejezéseinek, hangszínének, testtartásának és mozgásának automatikus utánzása és szinkronizálása Tükör neuron: Egy cselekvés végrehajtásakor és megfigyelésekor is aktiválódik (Carr,Jacobini et al., 2003) Explicit mentalizálás: akaratlagos, tudatos, reflektált, a mentális tartalmak tudatosítása

A mentalizáció szintjei Implicit mentalizálás: automatikus Motoros empátia: A másik személy arckifejezéseinek, hangszínének, testtartásának és mozgásának automatikus utánzása és szinkronizálása Tükör neuron: Egy cselekvés végrehajtásakor és megfigyelésekor is aktiválódik (Carr,Jacobini et al., 2003) Explicit mentalizálás: akaratlagos, tudatos, reflektált, a mentális tartalmak tudatosítása

Explicit mentalizáció A figyelem feszített kontrollját követeli meg Stressz gátolja Nézőpont váltás szükséges

Mentalizációs hibák Mentalizációs deficit: szándék tulajdonít- ás hiánya (autizmus) Pszichopátia Prementalizációs módok:

Autizmus Specifikus zavar, amelynél a mentalizációs képességek veleszületett deficitjét feltételezik (Frith et al. 1991). Az autimusban megfigyelhető „elmevakság” (Baron-Cohen 1995), azaz mentalizációs deficit fő jellemzői: – szociális ingerekre – szemkontaktus – az érzelmi kapcsolatfelvétel – kölcsönös tevékenységek – nyelvtanulás – szerepjátéko, imaginatív tevékenységek – személyes névmások (én, te) nem megfelelő használata Zöld szekrény, kék szekrény

Pszichopátia Jó elmeolvasó képesség Nincs empátia

Alexythymia Az alexythymiában szenvedő személyek jellegzetes mentalizációs zavara: az érzelemmel járó fiziológiai állapot és annak szubjektív átélésének szétkapcsolása, azaz egy adott érzelemmel járó testi állapotot nehezen tudnak érzelemként azonosítani (Stone és Nielson, 2001).

Érzelmek mentalizációja Nem a dolgok zavarják az embereket, hanem ahogy megítélik a dolgokat. Az érzelem szubjektív részvétel a világban, egyfajta kognitív megbirkózás a világgal. Adaptív érték: segítenek jól eltalálni a dolgokat, intuíció.

Mentalizálás érzelmek közepette Gondolkodunk az érzésről, miközben érezzük Megnyomjuk az állj gombot Aporetikus, formálatlan érzelmek (nem tudjuk mit érzünk): alapvető érzelmek (félelem, harag, szomorúság, undor, szeretet) keverékei

Hogyan alakul ki a mentalizáció? Anyám azt gondolja, hogy létezem, tehát létezem

Hogyan alakul ki a mentalizáció? Az anyának jeleznie kell, hogy nem a saját érzéseit mutatja, hanem azt, hogy tisztában van a baba belső állapotaival: Tükrözés Jelölés mintha-ként

Interpeszolális-intraperszonális A csecsemő tehát az elsődleges kötődési kapcsolat keretein belül fedezi fel saját affektusait, oly módon, hogy internalizálja a gondozó jelölt érzelmeit.

Kötődési stílusok Biztonságos kötődés (megélt biztonság) Bizonytalan elkerülő kötődés ambivalens kötődés dezorganizált kötődés

Gyermeki mentalizáció Szülői mentalizáció Gyermeki mentalizáció Biztonságos kötődés

A kötődés módja generációról generációra továbbadódik. A biztonságos is, és a bizonytalan is. A kötődés biztonságát a szüleihez biztonságosan kötődő anya képessége határozza meg.

Érzelemtükrözés kudarca Nem képes jelölni Veszélyes, hogy a érzelmem ragadós Jelölt de pontatlan Idegen belső élmény

Mentalizációt aláássa: Gyermek önjellemzését hamisnak tartják Véleményét érvénytelennek Gondolatát vágyát elutasítják Beszámolóját kritizálják, büntetik Problémás viselkedését normálisnak tekintik

Kötődési trauma Bántalmazás Elhanyagolás Fizikai Sexuális Pszichés Kognitív Érzelmi

Rémisztő lenne tisztában lenni a bántalmazó elméjével Kötődési trauma Bántalmazás Rémisztő lenne tisztában lenni a bántalmazó elméjével

Következményei A traumatizált személy bizalom és biztonságos kötődés nélkül éli le az életét Felnőtt kapcsolatában újrajátssza a gyermekkori kötődési traumát

Borderline személyiségzavar Az érzelem szabályozás zavar: érzelmi válaszai maladaptívak vagy nincs válasz vagy túl intenzív, pl: elhagyástól való félelem Figyelem zavara : nem képes az interperszonális kapcsolatokban figyelni, nem képesek átgondolni, hogy a partner mit érez Társas kogníció zavara (túlreagálás, csökkent empátia)

Mentalization based therapy:MBT Borderline személyiségzavar kezelésére kidolgozott terápia

MBT célja Elősegítése annak, hogy a kliens képes legyen mentalizálni Önmagát Másokat Kapcsolatokat

Mentalizált érzelem A mentalizált érzelemnek adaptív előnye van Aki nem emlékezik, az újrajátssza

Prementalizációs módok: Pszichoekvivalencia Tettetés Teleologikus mód

Pszichés ekvivalencia A fantáziát valóságnak éli meg (kvázi pszichotikus tüneteknek tűnhetnek), meg van győződve igazáról Drámaivá és kockázatossá teszi a kapcsolatokat

Tettető mód Gondolja de nem érzi Elidegendés

Teleologikus mód Mentális állapotok cselekvésben fejeződnek ki . Pl: érzelmi fájdalom=falcolás Gyengéd érzelem=ölelés

A pszichoterápia aktiválja a kötődési rendszert, biztonságos alapokra helyezett érzelmeket biztosít azzal, hogy azt az érzést nyújtja, hogy „megértettek engem”

Aszimmetrikus mentalizáció

A mentalizáció művészete Mindig a megfelelő szinten tartani a feszültséget, azaz: Se túl hideg, se túl forró (Fogyasztható)

A mentalizáció mentalizációt szül Interaktív folyamat: Hol a saját elménket mentalizáljuk (KONGRUENCIEA), Hol a kliens elméjét mentalizáljuk (EMPÁTIA)

Áttétel az MBT-ben Figyelem a páciens terapeuta kapcsolaton van?- IGEN Ezt a kapcsolatot a múltbéli viselkedés tudattalan ismétlődéseként magyarázzuk?-NEM Az áttételt arra használjuk, hogy megnézzük, hogy milyen a kliens elméje itt és most. Arra bíztatjuk, hogy gondolkozzon azon a kapcsolaton, amiben éppen benne van.

Hogyan csináljá(u)k? Érdeklődő, kíváncsi, semmit sem tudok attitűd Szilárd alapok az élményeknek Sem túl közeli, sem túl távoli kapcsolódás Egyszerűség, lényegre törés A páciens élményének elfogadása Tükrözés és jelölés Gondolatok közlése a klienssel A félreértések megismerésére való törekvés Aktív kutatása annak, hogy a thta miként járulhatott a kliens ellenséges reakciójához Munka az áttétellel az itt és most-ban Egyensúly a páciens saját és más mentális állapotainak fenntartására A kliens bíztatása, hogy több szempontból vizsgáljon meg egy interakciót Kapcsolatok struktúrájával nem folyamatával való munka A páciens megalapozatlan feltételezéseinek kifogásolása Nincsenek hosszú csöndek

Személyközpontú pszichoterápia Feltétel nélküli elfogadás Empátia Kongruencia

Hogyan csináljá(u)k? Érdeklődő, kíváncsi, semmit sem tudok attitűd Szilárd alapok az élményeknek Sem túl közeli, sem túl távoli kapcsolódás Egyszerűség, lényegre törés A páciens élményének elfogadása Tükrözés és jelölés Gondolatok közlése a klienssel A félreértések megismerésére való törekvés Aktív kutatása annak, hogy a thta miként járulhatott a kliens ellenséges reakciójához Munka az áttétellel az itt és most-ban Egyensúly a páciens saját és más mentális állapotainak fenntartására A kliens bíztatása, hogy több szempontból vizsgáljon meg egy interakciót Kapcsolatok struktúrájával, a nem folyamatával való munka A páciens megalapozatlan feltételezéseinek kifogásolása Nincsenek hosszú csöndek

A mentalizáció alapú és személyközpontú pszichoterápia közti különbségek Nagyobb tudatosság Direktívebb Több kognitív elem Diagnosztikus tudás

Feltétel nélküli elfogadás Tudatosság Kongruencia Empátia Mentalizáció