1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos 2009. november 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Advertisements

A Kormány intézkedései és tervei
A SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSI RENDSZER MUNKÁRA ÖSZTÖNZŐ ÁTALAKÍTÁSA ÚT A MUNKÁHOZ február.
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
A közmunkaprogramok tapasztalatai,
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
általános főig. helyettes
Szőke István Szakmai igazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Látássérültek közösségi mentorainak képzése és foglalkoztatása TÁMOP /
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Siófok szeptember 17.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az ÚMVP intézményrendszere
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Budapest Investment Zrt. 1 A kistérségek fejlesztéspolitikájának végrehajtói  Polgármesterek  Vállalkozások  Több célú kistérségi társulások – Elnök.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Integrált közösségi szolgáltató terek
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Közmunkaprogram kórházaknak Budapest, április. 27 SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM KÖZMUNKA TANÁCS KÖZMUNKA TANÁCS.
Közfoglalkoztatás Budapesten Adatok* budapesti országosLakónépesség: Munkanélküliségi ráta : 3,5 % 7.8 % Magát munkanélkülinek.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
Közfoglalkoztatás és értékteremtés Szűcs Erika miniszteri megbízott Szociális és Munkaügyi Minisztérium Cegléd, április 15.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Út a munkához program Regionális Államigazgatási Kollégium március 20. Székesfehérvár.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
Közfoglalkoztatás Magyarországon
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
TÁMOP „Út a munka világába” Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ dr. Nyári Tibor projektvezető.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
1 A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009 Szűcs Erika július 16. Miskolc.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Az „Út a munkához” program tapasztalatai és eredményei a munkaügyi szervezet tevékenységében Székesfehérvár, július 14.
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában Pirisi Károly főigazgató Foglalkoztatási és Szociális Hivatal.
Zalaszentgróti Foglalkoztatási Paktum ZÁRÓKONFERENCIAZalaszentgrót 2009 november 26.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
TOP vas megyei aktualitásai
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
„Út a munkához” program tapasztalatai
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A szociális támogatási rendszer munkára ösztönző átalakítása
Út a munkához program Pécs
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
„Út a munkához”program
Székesfehérvár, július 14.
Új lehetőség? – Új lehetőség!
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Előadás másolata:

1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.

2 A program előzményei  tartós foglalkoztatási gondok  alacsony iskolai végzettség  területi koncentráció  társadalmi „attitűd” hátrányos helyzetűekhez  szociális segélyezés rendszere  jogosultság ( a legszegényebb aktív korúak ellátása, de más ellátás is van! )  pénzbeli ellátással garancia a megélhetésre  kiegészítésként közcélú foglalkoztatás  tapasztalatok : pénzzel nem lehet megoldani az ember „munkátlanságát”  nőtt az ellátottak száma  nőtt a kiszolgáltatottság  tartóssá vált és erősödött a kirekesztődés

3 A program lényege, céljai  a szociális ellátáson belül növeli a foglalkoztatási elemet ( 90 nap/30 nap )  bevezeti a kötelező képzés intézményét ( 35 év, 8 általános )  védelmet nyújt az arra rászorulóknak ( RSZ rendszere )  „közösségi” foglalkoztatókat von be a foglalkoztatás megvalósításába  önkormányzat, Közmunka Tanács, regionális munkaügyi központok  a vállalkozókat erőteljesen támogatja a legális foglalkoztatásban  építkező programalkotás  társadalmi feszültségek kezelése

4 Eszközök  önkormányzat mint stratégiai partner ( finanszírozás, érdekeltség, kiegészítő támogatások + kötelezettség )  ÁFSZ szerepvállalása a szociális foglalkoztatásban ( véleményezés, közös adatbázis, közös képzés )  eszközbeszerzés, közfoglalkoztatás- szervezők, egészségügyi vizsgálat

5 A közösségi típusú foglalkoztatások I. Közcélú vagy közfoglalkoztatás  szociális ellátás keretében történik  jogosultság esetén jár  önkormányzat vagy társulása a foglalkoztató ( plusz intézmények )  önkormányzati kötelező vagy önként vállalt feladatok jelentik a munkakínálatot  csak a bér + járulék támogatott ( 95 %-ban )  időtartam minimuma törvényben szabályozott, de hosszabbítható  felülről nyitott kassza

6 A közösségi típusú foglalkoztatások II. Közmunka  foglalkoztatási program ( regisztrált álláskeresők, illetve 40 % RÁT, de nincs automatikus jogalap a részvételre )  Közmunka Tanács kezdeményezi, de az önkormányzat, társulásai, út- és vasút-társaság, vízügy, MÁV, stb. bonyolítja le ( szélesebb munkakínálat )  képzés, eszköz- és anyagbeszerzés is lehetséges  időtartam korlátos  pályázatos

7 A közösségi típusú foglalkoztatások III. Közhasznú munka  foglalkoztatási program ( nem automatikus a bekerülés )  a regionális munkaügyi központ kezdeményezi, az önkormányzat és társulásai stb. bonyolítja ( szélesebb munkakínálat )  képzés, eszköz- és anyagbeszerzés is lehetséges ( nem csak üzemeltetési hanem beruházási jellegű feladatok is lehetségesek )  időtartam korlátos  pályázatos

8 Tapasztalatok I.  induló számítások: 210 ezer fő ellátott, 100 ezer fő foglalkoztatott, ezer fő képzésbe bevonandó, ezer fő potyautas, 5-8 ezer fő vállalkozásban foglalkoztatott  gyors ütemben bővül az ellátottak köre ( 288 ezer fő )  a pénzbeli ellátottaké stabil ( ezer főre csökkent )  közfoglalkoztatási tervek: 154 ezer fő, 76 milliárd forint támogatási igény, átlagos foglalkoztatási idő 5.4 hó/ 8 órában

9 Tapasztalatok II.  foglalkoztatási célok ( területi differenciáltság )  kooperáció ( önkormányzat, szociális szolgálat, munkaügy )  felülről nyitott kassza versus pályázat  társulási és települési szint  vállalkozások szerepe

10 Tapasztalatok III.  a köz által generált foglalkoztatásra szélesebb körben van szükség ( 55 év felettiek, ellátás nélküli regisztrált álláskeresők, járadékosok )  kliensek állapota és a munkavégzés (differenciáltabb aktivitási lehetőségek és képzési dimenzió bővítése szükséges )  eszközbiztosítás, irányítói szükségletek  reális munkakínálat  finanszírozás

11 További lépések- a rendszer korrekciója  hozzáférés változtatása  önkormányzati foglalkoztatási nyomás csökkentése ( új szereplők a foglalkoztatásban )  kistérségi normatíva lehívás  képzés korszerűsítés  romák pozicionálása

12 További lépések – a vidék erősítése a foglalkoztatásban  programok koordinációja ( LHH, Leader, UMVP )  koordináció intézményesítése ( foglalkoztatási és szociális fórumok hálózata )  a gazdasági tevékenység irányába történő fejlődés támogatása ( OFA tanácsadói hálózat, HVK pénzügyi hálózat, FVM hálózatok ) FVM hálózatok )  a vállalkozások bevonása ( foglalkoztatás-támogatási rendszer )  a támogatott foglalkoztatás háttérintézményeinek fejlesztése ( tranzit foglalkoztató, szociális szövetkezet )

13 Köszönöm a figyelmet!