Copyright © 2010 European Center for Not-for-Profit Law Egy kutatás tanulságai – a közhasznúsági reform lehetőségei Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
GRAFFITI Brassai Orsolya június 2. …így is lehet!?
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
1/9 Kőleves kő nélkül azaz kényszerek, peremfeltételek és esélyek Dr. Kincses Gyula.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Revita Alapítvány. Székhely: Debrecen Alapítás éve: 2003 Működés hatóköre: – Országos hatókörű szolgáltatások – Észak-alföldi régió – Leghátrányosabb.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
NGO önszabályozás és minősítés az EU- ban Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ (ECNL)
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
A Megváltozott Munkaképességűek Tematikus Innovációs Hálózatának bemutatása Equal zárókonferencia Szombathely június 5.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Alapfogalmak, definíciók
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
A társadalmi felelősségvállalás civil példái – jó gyakorlatok a Nyugat-dunántúli és Észak- alföldi régióból Kóbor Krisztina 2010.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Nyilas Misi Alapítvány „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén megyében” ÁROP – 2012 – 2012 –0008 „Civil Információs Centrum Borsod-Abaúj-Zemplén.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
Civil Európa – civilek Európában
A TÁMOP / „FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt A foglalkoztatási megállapodások (PAKTUM) tématerületen megvalósuló.
Hogyan pályázzunk ? Az EUGA program az innováció szolgálatában Vicze Gábor.
A hajdúnánási szociális rendszer és modellprogramok továbbfejlesztésének és összehangolásának lehetősége (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés.
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
Rászoruló személyeket támogató operatív program RSZTOP
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Lorem ipsum.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
A civil szervezetek hatásméréséről
Előadás másolata:

Copyright © 2010 European Center for Not-for-Profit Law Egy kutatás tanulságai – a közhasznúsági reform lehetőségei Bullain Nilda Európai Nonprofit Jogi Központ (ECNL)

Háttérmunka • Kutatás és műhelymunka az elmúlt egy évben • Az Ökotárs Alapítvány támogatásával és szakmai együttműködésével • Interjúk civil szervezeti vezetőkkel • Interjúk nem civil érdekeltekkel (egyházaktól a hegyközségekig) • Adatelemzés • Jogszabályelemzés (kedvezményrendszer!) • Nemzetközi kitekintés

Mire jutottunk? • A közhasznúság egyszerű fogalomnak tűnik: – Bizonyos civil szervezetek kedvezményezése társadalmi hasznosságuk elismeréseként, jogi formától függetlenül (tevékenységük miatt). • Mégis hihetetlenül bonyolult, áttekinthetetlen és következetlen a közhasznú szervezetekre vonatkozó mai magyar szabályozás. • Ráadásul értelmetlen, mivel gyakorlatilag nincs olyan kedvezmény, amely kizárólag a közhasznúság okán járna egy szervezetnek.

Mire jutottunk? • A közhasznúság fogalma kiürült • A kedvezményrendszer erodálódott • Inkább csak egyfajta presztízst jelent • Ugyanakkor nem tölt be „márkavédjegy” szerepet („bárki lehet közhasznú”) • Elsősorban állami pályázatokon való részvétel előfeltételeként használatos • A tíz évvel ezelőtti haladó szellemű és szándékú törvény alapos revízióra szorul

Mire jutottunk? • Szükség van fogalom újradefiniálására, tartalommal való megtöltésére • Szükség van a rendszer egyszerűsítésére • Szükség van egyfajta „tisztulásra” • Szükség van valódi kedvezményekre amelyek csak a közhasznú szervezetek számára elérhetőek • Szükség van a gyakorlati megvalósulás garanciájára

Copyright © 2010 European Center for Not-for-Profit Law Ki az a „ köz”? • A fogalom hagyományos nyugat-európai értelmezésében a „ közhasznú” = ami társadalom, közösségek, polgárok: emberek számára hasznos, amit ők támogatni kívánnak. • A kelet-európában, így Mo-n is kialakulófélben lévő fogalom alapján „ közhasznú” = ami az állam, a kormányzat számára hasznos, és támogatására érdemes.

Copyright © 2010 European Center for Not-for-Profit Law A szabályozás célja: • A közhasznú szervezetek és a társadalom közötti kapcsolat elősegítése • Közvetett támogatásoknak ad alapot (adó- és pénzügyi kedvezmények) • A közhasznú szervezetek és az állam közötti kapcsolat elősegítése • Közvetlen állami támogatás (együttműködés) alapjául szolgál

Copyright © 2010 European Center for Not-for-Profit Law Közvetlen és közvetett kedvezmények Közvetlen támogatás • Egyedi, eseti támogatás • Esetenként más-más feltételekkel • A kapcsolat közvetlen ellenőrzése szerződés révén • Azonnali közbelépésre van lehetőség probléma esetén Közvetett támogatás • Általános támogatás • Minden esetre vonatkozó általános feltételrendszer • Nincs közvetlen állami ellenőrzés a tranzakciók felett (pl. adományok) • Ex-post intervenciók Eltérő szabályozási logika!

Az állami finanszírozás és a közhasznúság kérdésköre Kapcsolódjon-e a közhasznúság fogalma az állami támogatások rendszeréhez?  Javaslatunk: alapvetően ne kapcsolódjon  Maradjon a célja a társadalom és a közösségek nagyobb támogatásának elnyerése.  Ez nem zárja ki a civilek állami finanszírozását!  Sem azt, hogy a kétszintű közhasznúság megtartásával és újragondolásával bizonyos szervezeti kör esetében legyen kapcsolódás.

A közpolitikai célrendszer Jogpolitikai célok Társadalom- politikai célok Pártpolitikai célok ??

Társadalompolitikai célok  Miért van szükség a civil szervezetek munkájának a kedvezményezésére (és ezáltal elismerésére illetve ösztönzésére)?  Összhangban a kormányzat által eddig kommunikált prioritásokkal:  Rugalmas és alternatív foglalkoztatási formák terjesztése  Közfeladatok (kötelező és nem kötelező) ellátása  Közösségszervező erő

„Közhasznú tevékenység” Amit csak a civilek csinálnak ma Mo-n – néhány példa egy „tényleges” közhasznú tevékenységi listából:  kiskorúak védelme internetes tartalomszolgáltatásban  gyermekmentés, korai nevelés  hajléktalanellátás  roma integrációs programok  önkéntes központok, önkéntes tevékenység koordinálása  közösségszervezés  helyettes szülői hálózatok, örökbefogadás  lelki segély hálózatok, segélytelefonok, krízis intervenció  jogsegély szolgálatok speciális célcsoportoknak  szenvedélybetegek rehabilitációja  hátrányos helyzetű, megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásának elősegítése  állatmenhelyek  fogyasztói tudatosság, egészséges életmódra nevelés  hospice ellátás...

„Közhasznú tevékenység”  E tevékenységekre (és még sok más ilyenre) közösségi igény van  (Ön)kormányzat által is fontosnak tartottak, támogatják és szerződnek rá  Támogatásukkal mindenki jól jár  A szervezeteknél van rá szándék és szakértelem (nem pusztán kormánypolitikát hajtanak végre, hanem meg akarják oldani a problémát)  Kézzelfogható eredményekkel járnak, még ha sokszor nehezen is mérhető a hatásuk

A közhasznúság definiálása Tevékenységi kategória + célcsoport? + társadalmi/közösségi szükséglet? + társadalmi/közösségi támogatottság? + tevékenység eredménye, hatása? + közhasznú tevékenység dominanciája? + politikamentesség? +???

A közhasznúság felügyelete  Ha a definíció valódi tartalmat kíván megragadni, azt csak a mostaninál erősebb felügyeleti rendszerrel lehet megvalósítani.  Minimum:  közhasznúsági jelentés letétbe helyezése,  közhiteles nyilvántartás könnyű hozzáféréssel  Opció: közhasznú szervezetek felügyelete  A cél szerinti vizsgálat lehetősége határozza meg a definíciós kereteket – költség-haszon elemzés szükségessége!

Kedvezményrendszer  Teljes revízió szükséges a nonprofit szervezetek kedvezményrendszerét illetően  Jelenleg a közhasznúság leginkább a nonprofit gazdasági társaságok „civillé” minősítését szolgálja  Az új kedvezményeknek valóban ösztönző jellegűeknek kell lenniük ahhoz, hogy elérjék társadalompolitikai céljukat!

Copyright © 2010 European Center for Not-for-Profit Law Egyensúly szükséges KÖTELEZETTSÉGEKKEDVEZMÉNYEK

Lehetőségek kedvezményekre:  Adományozási adókedvezmények visszaállítása  Egyéni  Céges  Vállalkozási tevékenység ösztönzése (társadalmi vállalkozások)  1% „reálértéken tartása”  EU-forrásokhoz köthető kedvezmények (kétszintű közhasznúság esetén – pl. garanciavállalás)

A közpolitikai célrendszer Jogpolitikai célok Társadalom- politikai célok Pártpolitikai célok ??