A „bolognai rendszer” startra kész…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A rendszerépítés változó jogszabályi környezetben A pedagógusképzés a magyar bolognai rendszerben – ELTE IV. Pedagógusképzési nap Papp Lajos ELTE Pedagogikum.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Szakma és hivatás Kihívások és válaszok a közoktatásban és a pedagógusképzésben Budapest 2009 október 8. Átalakuló felsőoktatás: A Bologna folyamat 10.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
A mesterképzések lehetőségei a Bologna- rendszerben.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
VERSENYKÉPES NYÍREGYHÁZI FŐISKOLA. ADATOK A projekt megvalósításának időtartama: A projekt összköltsége: Ft. A támogatás.
Képesítési Keretrendszerek Európában
. Egy nemzeti képesítési keretrendszer lehetséges előnyei Vitaindító [ Derényi András ]
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
Beteljesülés – újragondolás – globális társadalmi felelősség Prof. Dr. Hubos Ildikó Előadás a Magyar Szociológiai Társaság.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
EUROPASS.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Finnországi tanulságok: elismerés-beszámítás a finn felsőoktatásban
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
Szakértő: Prof. Dr. László Dinya - EKE
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

A „bolognai rendszer” startra kész… Prof. Dr. Dinya László Nemzeti Bologna Bizottság

Néhány tisztázandó kérdés… „Bolognai rendszer”, vagy folyamat? Hosszú távú célok = folyamat Formálódó rendszer: 2 ciklusú – 3 ciklusú – 4 ciklusú – LLL … Rendszer = komplett működési feltételrendszer „Startra kész”? Már startolt a folyamat: 1999. – …2010. - …∞ Térben – időben változó időpont „Kész”? A többciklusú képzési rendszer bevezetésével? Vagy a komplett feltételrendszer belépésével?

A „jéghegy-jelenség” Többciklusú képzési rendszer ECTS –egységes kreditrendszer ENQA –egységes minőségbiztosítás QF –összehangolt képesítési keretrendszer Intézményi működés rendszere Felsőoktatás irányítási rendszere Felsőoktatás finanszírozási rendszere

Helyzetkép Bergen után – változatlan célok (1) A felsőoktatási intézmények, hallgatók konstruktív bevonása, részvétele a folyamatban (2) Az „EU-dimenzió” beépítése, megjelenítése a tantervekben (3) A lineáris (kétciklusú) képzési rendszer bevezetése a 3 + 2 éves rendszerben (4) A szakképzettségek/végzettségek egységesítése, EU-szakregiszter kialakítása (5) Egységes (ECTS-alapú) kreditrendszer működtetése valamennyi résztvevő országban (6) EU-szinten egységes minőségbiztosítási rendszer + akkreditációs eljárások (7) Összehangolt kutatási programok + doktori képzési rendszer (8) Az élethosszig tartó tanulás és a felsőoktatás szerves összekapcsolása (9) Intenzív nemzetközi diák + oktatói-kutatói mobilitás (10) Világszínvonalú, egységes EU-felsőoktatás megteremtése 2010- ig

Félreértések, illúziók… Kész rendszer? – Közösen alakított folyamat! 2010-ben egységes EU-felsőoktatás? – Összehangolt sokszínűség! Kötelező érvényű diktátum? – Saját létérdekünk! Célja a többciklusú képzési rendszer? – Célja a versenyképesség szolgálata! Elegendő a duális rendszer többciklusúvá alakítása? - …És az akkreditáció, a minőségbiztosítás, a munkamegosztás, szakképesítések rendszere, intézményi és kormányzati működés…stb…?

Aktuális kihívások - prioritások Kutatás és felsőoktatás Képzési és kutatási reform összehangolása: szinergia +ERA 3. ciklus = doktori programok (3-4 éves + növekvő létszámú + interdiszciplináris) Társadalmi dimenzió Egyenlő hozzáférés biztosítása Széleskörű kompenzációk rendszere Mobilitás Fő prioritás marad: hallgatói és állományi egyaránt Támogatások + hitelek hordozhatósága + tanulmányok beszámítása Korlátok eltávolítása Az EHEA vonzereje Nyitott + vonzó legyen = folyamatos fejlesztés+ intenzív belső kooperáció! Kooperáció az EHEA és más régiók között = kiegyensúlyozott mobilitás + tapasztalatcsere

Feladatok 2007-ig Marad a három időközi prioritás! Teendők: Bevezetendő a minőségbiztosítási ügynökségek nemzetközi akkreditációja Elkészítendők az országonkénti képesítési keretek Közös diplomák elismerése (beleértve a doktori ciklust is) Rugalmas tanulmányi utak bevezetése (beleértve az előző tanulmányok beszámítását is) A megvalósítást a BFUG országonként értékeli – és jelentést ad a miniszteri értekezletnek! Felkészülés 2010-re: Továbbra is fontos elvek: minőség + átláthatóság + intézményi autonómia + kulturális sokszínűség + közösségi felelősség + megfelelő finanszírozás Mindhárom képzési ciklus végzettséget + munkaerőpiaci képzettséget adjon 2007-ig kialakítandó a 2010. utáni szervezeti – együttműködési koncepció

Hazai helyzet - ami biztos… Többciklusú (BS + MS + PhD) képzés 2005/06-tól Koncentrált, új szakok az 1. ciklusban Demográfiai lejtő – haladunk a szabad bejutás felé EU-diplomák + diploma-melléklet Hallgatók toborzása az EU-ból/EU-n kívülről Gyorsan növekvő igény + lehetőség mobilitásra Átalakuló kínálat + verseny a tudáspiacon Tétova védekezés a tisztességtelen versennyel szemben Versenyhez alkalmazkodni kényszerülő intézmények (beruházások + marketing + joint degree + idegen nyelvű programok + kísérő szolgáltatások) Gyorsan növekvő igény + lehetőség az EU-munkaerőpiacán

„Most mi lesz? - Addig mi lesz?!” Csaknem négyéves, intenzív vita tapasztalatai: Szinte senki sem vitatja/cáfolja: A diagnózis helytállóságát: Várható kihívások: lehetőségek + fenyegetések Tényleges erősségeink + gyengeségeink Részvételünk fontosságát a bolognai folyamatban A kívánatos jövőképet Szinte mindenki vitatja: A javasolt terápiát (=CSEFT-MUP-koncepciók, KR, FTV): Változtatások tartalma, iránya Változtatások mértéke, üteme Lehetséges kimenetek/”szcenáriók”: Optimista: a magyar felsőoktatás „húzóágazat” (5%) Pesszimista: látszatlépések – „rezervátum” (25%) Realista: részleges reformok – „széthúzódó mezőny” (70%)

Startra kész…? …és a jogszabályok? …és a munkaerőpiaci szereplők? Törvény Rendeletek Finanszírozás …és a munkaerőpiaci szereplők? Munkaadók Hazai piacon EU munkaerőpiacán Munkavállalók

Startra kész…? …és a tudáspiaci szereplők? Kormányzat Intézmények Apparátus Politikai akarat Hosszú távú konszenzus NFT - prioritások Pályázatok Intézmények Mini „bolognák” Versenyképességi feltételek Testületek MRK, FFK MAB, FTT NBB, szakterületi bizottságok Felsőoktatásba pályázók Családok Középiskolák

A versenyképességhez fontos ismeretek a tudáspiacon A tudáspiac és szegmenseinek mérete, hosszú távú alakulása A jelenlegi és a várható versenyhelyzet alakulása A tudáspiaci szereplők összetételének változása A tudáspiaci igények összetételének változása Az ügyfelek preferenciái, tájékozódási szokásai Az erőforrásokért folyó verseny játékszabályai, kultúrája, szereplői A belső marketing fontossága Integrált külső és belső minőségbiztosítás, a „stake-holderek” elvárásainak figyelembevétele Illusztráció: 34 ezer középiskolás megkérdezése, 2004. ápr.-máj., FISZ-MC

Tudás- és munkaerőpiac kapcsolata Tudáspiac Tudáskínálat Szakemberkínálat Szakemberkereslet Tudáskereslet Társadalom Munkaerőpiac Egzisztencia-igény Egzisztencia-kínálat

Tudáspiaci helyzet (1.) Egyetemre vagy főiskolára felvételizel?

Tudáspiaci helyzet (2.) Melyik pályán kívánsz majd továbbtanulni?

Tudáspiaci helyzet (3.) Tervezed-e, hogy az érettségi után többször is tanulni fogsz intézményi keretekben?

Tudáspiaci helyzet (4.) Honnan tájékozódsz leginkább a felvételiről, a képzésekről?

(1 – leginkább, 4 – legkevésbé) Munkavállalói kép (1.) A mai munkaerőpiacon milyen képzés elvégzésével helyezkedhetnél el a legjobban? (1 – leginkább, 4 – legkevésbé)

Munkavállalói igény (2.) Az Európai Unióhoz való csatlakozást követően több lehetőség nyílik más tagállamokban tanulni, illetve munkát vállalni. Tervezed-e, és milyen időtartamra az alábbi tevékenységeket? (%) TEVÉKENY-SÉGEK pár hét pár hónap pár év külföldi tanulás 10 26 14 külföldi munka 7 25 32

Munkavállalói igény (3.) Tervezed-e, hogy a nyelvi érettségin kívül más nyelvvizsgarendszerben is vizsgázol?

A magyar felsőoktatási intézmények felkészültek-e a változásokra?! Válaszra váró kérdés: A magyar felsőoktatási intézmények felkészültek-e a változásokra?! Lásd: Professzionális menedzsment Intézményi stratégia Intézményi szervezet és működés „Marketing”: - szolgáltatások kialakítása – fejlesztése – „márkázása” - minősíttetése - árpolitika – értékesítéspolitika - kommunikáció Akkor tehát startra kész…?!

Köszönet a figyelemért!