STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény” tükrében Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor
• A SZAKKÉPZÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA • A SZAKKÉPZÉS HELYE A TÁRSADALOMBAN ÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA • A KÉPZÉS VILÁGSZINTŰ DILEMMÁJA! • KÖVETKEZMÉNYEK ÉS TEENDŐK •AZ OKTATÁST, KÉPZÉST ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSÉNEK FŐBB KÉRDÉSEI • AZ OKTATÁST, KÉPZÉST ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSE MAGYARORSZÁGON • A „SZAKKÉPZÉS-SZERVEZÉST”ÚJ ALAPOKRA KELL HELYEZNI • KONCEPCIÓ a szakképzési rendszer átalakítására • Országos Képzési Jegyzék (továbbiakban OKJ) ÁTVILÁGÍTÁSA, FELÜLVIZSGÁLATA, ÁTALAKÍTÁSA • Elérendő célok az új OKJ rendszerrel kapcsolatban TARTALOM
A SZAKKÉPZÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA A SZAKKÉPZÉS HELYE A TÁRSADALOMBAN ÉS SZERVEZETI STRUKTÚRÁJA
TANÍTÁS KÉPZÉS OKTATÁS TÖRVÉNYEK MINISZTÉRIUMOK LAKOSSÁG MUNKAERŐPIAC MUNKAADÓK MUNKAVÁLLALÓK KAMARÁK NSZFT MPA KOORDINÁCIÓ ÁRAMLÁS A SZAKKÉPZÉS HELYE A TÁRSADALOMBAN SZAK- KÉPZÉS TÁMOGATÁS KOORDINÁCIÓRA RFKB !
TECHNOLÓGIAI VÁLTÁS ÁTLAGA: 1 -1,5 ÉV JELENLEG ISKOLAI KÉPESÍTÉS: 2 – 5 ÉV A KÉPZÉS VILÁGSZINTŰ DILEMMÁJA! KÉPZÉSI DEFICIT A TECHNOLÓGIAI FEJLŐDÉS ALAPVETŐEN ÚJ KÉPZÉSI FELFOGÁST IGÉNYEL! ! 30% 70% SAJÁT SZAKMA MÁS SZAKMA
KÖVETKEZMÉNYEK ÉS TEENDŐK !
Megdöbbentő adatok Figyelmeztető adatok 2008/2009. tanév befejeztével a saját szakmájukban elhelyezkedők aránya 30% ! KÖVETKEZMÉNYEK
AZ OKTATÁST, KÉPZÉST VILÁG MÉRETEKBEN ÚJ ALAPOKRA KELL HELYEZNI ! TEENDŐK
AZ OKTATÁST, KÉPZÉST VILÁGMÉRETŰ ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSÉNEK FŐBB KÉRDÉSEI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS KORHATÁRAI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS TARTALMI KÉRDÉSEI (MIT? MIKOR?,KINEK? KIK?) • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS INTÉZMÉNYI RENDSZEREINEK KÉRDÉSEI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS FINANSZÍROZÁSI KÉRDÉSEI • NEVELÉS, OKTATÁS, KÉPZÉS ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSÉNEK IDŐBELI ÜTEMEZÉSE
AZ OKTATÁST, KÉPZÉST ÚJ ALAPOKRA HELYEZÉSE MAGYARORSZÁGON KÖZNEVELÉSI KÖZOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI FELSŐOKTATÁSI IRÁNYELVEK KONCEPCIÓK TÖRVÉNYTERVEZ ETEK TÖRVÉNYEK
A „SZAKKÉPZÉS- SZERVEZÉST” ÚJ ALAPOKRA KELL HELYEZNI !
KONCEPCIÓ a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Tartalomjegyzék 1 Helyzetkép. 1.1 Iskolai rendszerű szakképzés 1.2 Az iskolai rendszerű szakképzési feladatellátás megszervezése 1.3 Tartalmi kérdések 2 Reformintézkedések 2.1 Az iskolai rendszerű szakképzés A szakiskola és a szakmunkásképzés A szakközépiskola A tanulószerződés A felzárkóztatás A felnőttoktatás A felnőttképzés Szakmai tárgyat oktató pedagógusok
A „SZAKKÉPZÉS- SZERVEZÉS” AKTUÁLIS FELADATAI !
Az OKJ fejlesztés koordinálásával a Nemzetgazdasági Minisztérium a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarát bízta meg „Koncepció a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására” egyik kiemelt feladata: az Országos Képzési Jegyzék (továbbiakban OKJ) ÁTVILÁGÍTÁSA, FELÜLVIZSGÁLATA, ÁTALAKÍTÁSA
Országos Képzési Jegyzék felülvizsgálatának, fejlesztésének megvalósítási koncepciója (MKIK) Elérendő célok az új OKJ rendszerrel kapcsolatban: •piaci igényeket folyamatosan kielégíteni képes szakképesítéseket tartalmaz •átláthatóbb, koherensebb, kevesebb szakképesítést, kimenetet, modult tartalmazó OKJ struktúra •élethosszig tartó középfokú tudást biztosító életpályát tükröz, de mindamellett •a felsőfokú képzésekbe való átlépési utat biztosítja •a rendszernek biztosítania kell a továbblépés, tanulás, átképzés feltételeit •a rendszernek rugalmasan kell kezelnie a változásokat és a folyamatos fejlesztéseket •az új OKJ rendszerben biztosítani szükséges az abban fellelhető adatok sok szempontú lekérdezését •illeszkednie kell az aktuális nemzeti és nemzetközi klasszifikációkhoz (ISCED, EKKR, OKKR) •világos hozzárendelést kell definiálni az OKJ és a FEOR-08 rendszer között
1. Elemzések, statisztikák, adatok rendszerezése az OKJ-hoz kapcsolódóan 2. Egyeztetések, munkacsoportok felállítása, kialakítása 3. A jelenleg hatályos szakképesítések és kimenetek felülvizsgálata, számuk radikális ésszerűsítése A fejlesztési koncepció munkaterületei
Munkacsoportok kialakítása I.Külső szakértők: II. Államtitkárságok bevonása a fejlesztőmunkába III. Szakmai szervezetek, munkaadói szervezetek bevonása IV. Intézményi szervezetek tapasztalatai
A „SZAKKÉPZÉS-SZERVEZÉS” KLASSZIKUS FELADATA 3 alapvető kérdésre kell tudnia egyértelmű, átlátható és kiszámítható válaszokat adni: MIT? HOGYAN? KINEK? TANÍTSUNK
MIT? Milyen szakmákat, és melyikből mennyit képezzünk? IRÁNY ARÁNY
MIVEL TUDNAK A MUNKAADÓK A SZAKKÉPZÉS ÚJ ALAPJAIHOZ HOZZÁJÁRULNI? FÓRUMAIK TOVÁBBI RÉSZÉBEN ERRE KÉRDÉSRE KERESSÜK A VÁLASZT! !
A KLASSZIKUS KÉRDÉSEK MARADNAK: MIT? HOGYAN? KINEK? IRÁNY ARÁNY A VÁLASZOKAT ÚJ KÉPZÉSI ALAPOKRA HELYEZVE KELL MEGTALÁLNUNK! !
Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor KÖSZÖNÖM A FIGYELMŰKET: