Tehetséggondozás a mindennapok gyakorlatában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
INTEGRÁLT TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MINTAPROJEKTEK A klímaváltozás A légkör összetevői, hőtágulás, atomenergia Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Természettudományok fizika, kémia, biológia Céljaink  Szemléletformálás (tanórán és azon kívül is)  Gyakorlatias tudás  Egyéni tehetséggondozás  Felkészítés.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Online gazdasági informatika szótár fejlesztése OGIL Dr. Pitlik László, Pásztor Márta, Popovics Attila, Bunkóczi László, Pető István Szent István Egyetem,
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Beiskolázási tájékoztató december
Oktatás a legmagasabb szinten Ökoiskola a természetben Sportolók a csúcson.
A kutatási program rövid bemutatása
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Természettudomány szak
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
A fejlesztés hatása a szervezetre
TIMSS 2007.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Karinthy Frigyes Gimnázium
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Varga Katalin Gimnázium (Varga Katalin Secondary School)
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
Informatika v á rosi munkak ö z ö ss é gi foglalkoz á sok hatása az iskolában folyó tehetséggondozásra.
TAPASZTALATAIM A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRÓL MŰVELTSÉGTERÜLET SZOCIÁLIS ÉLETVITEL ÉS ÉLETMÓD KÉSZÍTETTE: VARGA GABRIELLA GÁRDONYI GÉZA ÁLTALÁNOS ISKOLA.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Első éves BSc hallgatók fizika tudása Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
. Magyar Termék Nagydíjjal ismerték el az Országos kompetenciamérést, mint szolgáltatást.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Így készítek fel a „Bod-ra”…. A verseny három fordulós: 1. iskolai forduló 1. iskolai forduló 2. megyei/fővárosi forduló 2. megyei/fővárosi forduló 3.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/15-ös tanév mérései Nemzetközi szint: PISA mérés (15 éves tanulók.) Országos mérések: A köznevelési törvény, a 20/2012 (VIII.31.)EMMI rendelet,
A verseny meghirdetője: Informatika - Számítástechnika Tanárok Egyesülete A verseny célja: az informatikában tehetséges diákok számára lehetőséget teremteni.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Tehetséggondozás a mindennapok gyakorlatában Radnóti Katalin Főiskolai tanár ELTE TTK Fizikai Intézet rad8012@helka.iif.hu Honlap: http://members.iif.hu/rad8012/

Miről lesz szó? A tehetségről általában Néhány felmérésről OECD PISA vizsgálatok 2008. nyári természettudományt tanító tanárok közt végzett felmérés eredményei Kritériumdolgozatok eredményei (a fizika- és a kémiaoktatás eredményessége) Országos megmérettetések, illetve egyéb lehetőségek A laboratórium szerepe a tehetséggondozásban

A definíció és a felismerés kérdése Nem tudjuk megmondani, hogy kik azok a mai gyerekek, akik felnőtt korukban kiválóságok lesznek, mert nem határozható meg a kiválóság fogalma, a konkrét megvalósulások esetén nem tudjuk jól elkülöníteni a gyermekkori kiválóság, valamint a társadalmi hatások szerepét (és már a gyermekkori kiválóság kialakulásában is jelentős szerepe van a környezetnek). Tehetségesnek ezért azt a gyermeket nevezzük, aki egy vagy több területen kiemelkedő képességekkel rendelkezik. Hogy mik ezek a területek, mik a képességek, azt mindig az aktuális társadalmi helyzet, az uralkodó értékrend határozza meg. A tehetség kialakulásában a gének és a környezet egyaránt szerepet játszanak, az utóbbi ad lehetőséget a nevelés, a pedagógia számára. Minden ép gyermek esetében megvan a lehetősége annak, hogy valamilyen területen kiválóvá váljék, a tehetség nem eleve elrendelés kérdése, a tehetség kifejleszthető, konstruálható.

A tehetségnevelési elmélet alapvonalai Minden gyermek sajátos, csakis rá jellemző jellegzetességekkel rendelkezik, a tehetséges gyerekek esetén egyes tulajdonságaik kiugróan magas szinten állnak. Minden gyermek meg kell, hogy kapja az életben való boldoguláshoz szükséges közös alapokat, és lehetőleg minden gyermeket valamilyen területeken az átlag fölé, ha lehet, a legmagasabb szintekre kell fejlesztenünk. A tehetségnevelésben nagyobbrészt az együttnevelés elvét érdemes érvényesíteni. A tehetségnevelés alapvető pedagógiai eszköze a differenciálás. Az együttnevelés elvétől azonban a nevelés egy részében el lehet, el is kell térni: Iskolán belül szervezett elkülönült képzési formák, pl. szakkörök, fakultációs rendszer, versenyek, speciális feladatok adása, stb. Iskolán kívül szervezett formák, tehetségneveléssel foglalkozó szervezetek tevékenysége, versenyek, iskolán kívüli szakkörök, stb.

„Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör magának. Csodát tör utat! Nincs könnyebb dolog, mint egy lángelmét elnyomni, mert az nagyon érzékeny. Azt úgy el lehet fújni és taposni, mintha ott sem lett volna.” (Szent-Györgyi Albert)

A tehetségnevelés eredményessége A PISA 2006 felmérés természettudományi tesztjében a 6. képességszinten teljesítő tanulók aránya: Magyarországon: 0,6 % Finnországban: 3,9% Az OECD-ben: 1,4 % A PISA 2009 felmérés szövegértés tesztjében a 6. képességszinten teljesítő tanulók aránya: Magyarországon 0,3% Finnországban 1,6% Az OECD-ben: 1,0%. Csökkenés nem magyar sajátosság!?

Tanári felmérés a természettudományos oktatás helyzetéről 2008 Célkitűzés Megállapításainkat konkrét adatokkal tudjuk alátámasztani. A kutatás módszerei Kérdőíves adatgyűjtés, többféle kitöltési lehetőség biztosítása (levél, email, online) Az adatok feldolgozása Adatbázis kezelő programmal, 112 X 1050 volt a táblázat mérete Hipotézisek, kutatási kérdések Életkor szerinti eloszlás, kísérletezés feltételei, óraszámok, tanulói létszámok, differenciált fejlesztés lehetőségei (versenyek), kommunikációs lehetőségek, oktatási módszerek A minta Közel reprezentatív, de mindenképpen jelzés értékű. 1030 kérdőív érkezett vissza.

A kísérletezés feltételei Órakedvezmény nincs. Laboráns nincs. Anyagi források általában szűkösek.

Az országos tudásszint mérő vizsgálatok 2009 és 2010-ben A vizsgálatok célkitűzései A felsőoktatásba belépő hallgatók milyen tudásszinttel érkeznek, és az megfelelő-e a választott szak követelményeinek? A felvételi pontszám megfelelő információt ad-e a hallgatók tudásáról? A vizsgálatok lebonyolítása A hallgatók egy 60 perces dolgozatot írtak a regisztrációs hét folyamán . A feladatlap központilag készült . Az intézmények saját maguk szervezték a dolgozatok megíratását és javítását az egységes útmutató alapján. A kollégák az eredményeket egy központilag előkészített Excel táblázatban rögzítették és ezeket küldték vissza feldolgozásra. A résztvevő intézmények Kémia: ELTE, BME, PE, DE, SZTE, PTE 2009-ben (1089 fő írt)– SE, SZI Gödöllő 2010-ben (1581 fő írt) Fizika: ELTE, BME több kara, DE, GDF, NYFMMK, PE több kara, PTE, SZTE, SZE, SZIE (2185 fő írt)

Legfontosabb eredmények Felmérőt írt hallgatók száma, és a kérdésenként összsített felmérők eredményei: kémia: 1089 fő 35% 0,88

Következtetések, javaslatok Az érettségi vizsga és a tanulmányi versenyek jelentősége. Az a diák, aki rangos tanulmányi versenyen (az OKM által meghatározott kritériumok alapján) eredményes, szakirányának megfelelő felsőoktatási helyre mehessen rögtön, pl. kapjon 500 pontot. 28 perc 35 s alatt egy 90 perces ZH??!! A szakiránynak megfelelő érettségi vizsga megkövetelése. A vizsgálat hatásai: MTA, sajtó, Rektori Konferencia foglalkozott a kérdéssel 2013-ben kötelező emelt érettségi a felvételihez??

Tehetséggondozás, tanulmányi versenyek A magyar diákok viszonylag kis hányada kerül csak be a tehetséggondozási rendszerbe. Ezek között túlnyomó többségben vannak a régi, nagy hagyományokkal rendelkező „elit” iskolák diákjai (1-2% Neuwirth Gábor). A többi oktatási intézmény tanulóinak tehetséggondozása rendszerszinten nem volt biztosított eddig!

Tehetséggondozás ↔ versenyre való készülés A versenyek jelentős része különböző típusú feladatok megoldását kéri. Egyéb jellegű tevékenységre csak legfeljebb a verseny döntőjében kerül sor. Ilyen például a kísérleti rész, amelyhez a diákok megkapják a szükséges leírást, mivel mit kell csinálni. A tehetséggondozás során egyéb tevékenységeknek is helyet kell kapniuk, amelyekkel bevezethetjük a diákokat az adott tudományterület logikájába.

Országos lehetőségek KÖMAL, KÖKÉL feladatmegoldó versenyei Természet Világa cikkpályázata Célzott előadások, például: Atomcsill ELTE TTK Fizikai Intézet Alkímia ma, Észbontó, Észbontogató ELTE TTK Kémiai Intézet Versenyek, vetélkedők Nukleáris Tábor Kutatóintézetek nyári tábora Hazai és nemzetközi projektekben való részvétel, esetleges vizsgálatok végzése pl. vízprojekt http://www.sulinet.hu/tart/cikk/af/0/26287/1

Kutatás alapú tanítás (KAT) A kutatás alapú tanulás/tanítás (KAT, illetve angolul ’inquiry-based learning’, IBL) olyan módszer, amely biztosítja, hogy a tanulók átéljék a tudásalkotás folyamatait. A módszer fő jellegzetessége az, hogy a diákok végezzenek kutatással kapcsolatos, illetve kutatás jellegű tevékenységeket a természettudomány tanulása során, mint: problémák keresése, kutatásra érdemes kérdések megfogalmazása, hipotézisek megfogalmazása, különböző alternatív magyarázatok megalkotása és elemzése, kutatások tervezése, vezetése, megfelelő eszközök és technikák használata az adatok gyűjtéséhez, az adatok elemzése, ellenőrzése pl. irodalmi értékek…. a természettudományos érvek/indokok közlése.

Javasolt tevékenységek Vita arról, hogy mi a különbség egy témáról alkotott vélemény és egy tudományosan megalapozott vizsgálati eredmény között? Egyszerű mérések, vizsgálatok elvégzése alkalmasan megválasztott hipotézisek alapján. Hétköznapi probléma kísérleti vizsgálatának megtervezése, kivitelezése. Tudományos igényű probléma kísérleti vizsgálatának megtervezése, kivitelezése. Vita a modellezés szerepéről a természettudományos megismerésben.

A barlangoktól a felhőkarcolókig Az építkezés anyagai 1.csoport: A sokrétű kalcium. A kalcium tulajdonságai. Csepegtessetek mészkődarabkára sósavat! Rögzítsétek a tapasztalatokat! A cseppkőbarlang és a cseppkő keletkezése Öntsetek meszes vizet egy kémcsőbe kb. háromnegyed részig. A hajlított üvegcsövön keresztül fújjatok bele az oldatba. A bejutott széndioxid hatására hamarosan csapadékkiválás következik be. Ha előzetesen fenolftalein indikátort is tesztek az oldatba, annak elhalványodásával még látványosabb a jelenség. Fújjatok még tovább az oldatba, ameddig ismét kitisztul. Hasonló módon oldódik fel szénsavas forrásvíz hatására a mészkőhegységek belseje, és így keletkezik a barlang. Melegítsétek az oldatot. Hamarosan ismét csapadék keletkezését vehetitek észre, ami CaCO3. Hasonló folyamat játszódik le a cseppkövek képződésénél. Amikor a barlang falán lassan leszivárgó, lecsurgó oldatból eltávozik a szén- dioxid, a kalcium-karbonát lerakódásával évezredek alatt létrejönnek a cseppkövek.

Mészégetés. A mészkő szerepe az építőiparban. 2.csoport: Mészégetés. A mészkő szerepe az építőiparban. A mészkő kémiai változásai a felhasználás során. Hasonlítsátok össze a mészégetés és a mészoltás kémiai folyamatait! A mészégetés és a mészoltás folyamatának kísérleti vizsgálata tojáshéj segítségével. A tojáshéj izzítása, a lehűlt héj oldhatóságának, valamint az oldat kémhatásának vizsgálata. Nézzetek körül lakóhelyeteken, hogy hol folyik éppen építkezés! Milyen építőanyagokat használnak fel?

Köszönöm a figyelmet! rad8012@helka.iif.hu http://members.iif.hu/rad8012/