Bevezetés a vallásszociológiába Török Péter nyomán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

A sportszocializáció.
Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Érzelmek és kultúra összefüggései
Milyennek akarta Jézus Krisztus a közösséget?
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Ma 2009 szeptember 11. péntek, Teodóra napja van. Belső szépség a szív elrejtett embere a szelíd és csendes lélek el nem múló díszével: ez értékes az Isten.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
2012.FEBRUÁR 20-MÁRCIUS 13. Deák Ferenc Általános Iskola, Iregszemcse felső tagozat.
Férfivá és nővé teremtve
Világimanap 2012 Malájzia. Élet az esőerdőben Longhouse Közös élettér Közösségi élet Veranda: a falu „főtere” Itt zajlanak a rituálék is.
A középkor hivatalos nő gyűlölete
Az Aranybulla.
Melyik vallás az igazi? Előadás Csongrád május 31.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Megszentelődés Péter levelei alapján Ifi óra - Békés
„Férfinak és nőnek teremtette”
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Gyerekek a szerelemről, családról
Könnyek....
Nők a globalizált világban
3. előadás.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A család szerepe, jellemzői
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
A nők családszervező szerepe Dr. Koós Ildikó. I. Társadalmi kép 1. Biblia - Bűnbeesésnői jogvesztés 2. Werbőczy Tripartitum (1946-ig) - születéstől való.
Antigoné és társai: nők az irodalomban
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
„Mi dolgunk a világban?”
„Női szemmel minden más?!”
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
A TÉKOZLÓ FIÚ (Ötödik lecke) A döntés. Hogyan jutunk el a keskeny útra? Isten szentsége miatt lehetetlen, hogy a bűnnel közösségben legyünk mivel ez Isten.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
!!! Tegyünk együtt Értük.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A BOLDOGSÁG TITKA.
KERESZTSÉG.
{ Miért utálnak a férfiak gyülekezetbe járni? Nehéz kérdések, Békevár, Jóföldi Endre, 2012.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Lépj tovább!. Ne engedd, hogy az emlékek a hatalmukban tartsanak. Épp fordítva: te tartsd a hatalmadban őket, s ne akkor emlékezz, ha rád tör a múlt,
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
egy ici-picikét (Bokrétás András) Ha az alkoholizmusnak van határa, akkor én kettős állampolgár vagyok.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Gondolatok a szexről.
Árvácskák és Móricz Zsigmond
A csodálatos Az érzéki Az Anya A szerető.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
18. óra Világvallások.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Vallások a világban Klikk *.
India és Kína.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
AZ EMBER TRAGÉDIÁJA Paulay Ede.
VIII. A Szentlélek Isten
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
7. Parancsolat „Ne paráználkodj!”.
Előadás másolata:

Bevezetés a vallásszociológiába Török Péter nyomán Nők és a vallás Bevezetés a vallásszociológiába Török Péter nyomán

Bevezető kérdések, megfontolások A nők vallásossága hogyan hat női szerepükre és identitásukra? Miért félrevezető ha csak a hivatalos vallásra figyelünk? Woodoo kettős ikon: Mater Dolorosa = Ezili, a szeretet/szerelem lwa (szelleme)

Nemek szerepének meghatározása A szerepek kulturálisan meghatározottak: milyennek kell lenni egy kislánynak és kisfiúnak? Bizonyos szavak csak nőkre vonatkoznak, nincs hím megfelelőjük: háziasszony, babám, (bitch, slut, sweetie, etc.) Egy bizonyos vallást egész másképp értelmeznek, másképp látnak a nők, mint a férfiak. Ortodox zsidóknál a férfiak a zsinagógákban rituális gyakorlatokat végeznek, a nők szerepe inkább a háztartásra korlátozódik. Ortodox közösségekben a nők vallásosságát nagymértékben az határozza meg, hogy a férfiak mit gondolnak helyesnek egy nő számára: hasonlít ez a kaszt-rendszerhez.

Kasztrendszer Olyan társadalmi berendezkedés, ahol a hatalom és a társadalmi-gazdasági előnyök birtoklása az egyének bizonyos tulajdonságai szerint előre, rendszerint a születés pillanatától meghatározott. A nem egy olyan tulajdonság, ami nagyon is meghatározó a mai társadalmak “kasztrendszerében”. A vallásban is sokkal meghatározóbb, mint a teológiai műveltség vagy lelkiség. (Pl. ki viheti a tórát?) A vallási kasztrendszer nem ad automatikusan vallási hatalmat minden férfinek, de automatikusan kizár minden nőt abból

A kasztrendszer vallási legitimációja I Szimbólumokkal és mítoszokkal a magasabb istenségek férfiak (Zeusz), a negatív szerepűek nők (Kali szemben Shívával). Zsidóknál: hála, hogy nem született nőnek. Bűnbeesés: nők hibája. A héber Lilith történet (egyenlő Ádámmal, s nem engedelmeskedik neki, ezért teremti Isten Évát Ádám bordájából, s ezért alárendelt lesz.) Általánosságban és elméletben a X és júdaizmus (kevésbé az iszlám és a hivatalos buddhizmus) azt tartja, hogy Isten előtt a nők = férfiakkal, ezért uúgy elnyerhetik a megváltást, lelki tökéletesedést. Ezzel szemben a X még a VIII. szd-ban is vitatta, hogy a nőknek van-e lelke, vagy hogy az egyenlő –e a férfiakéval.

A kasztrendszer vallási legitimációja II. Erkölcsi előírásokkal: mi a feladata egy nőnek és egy férfinak a munkában, a háztartásban, a gyermeknevelésben, házasságban, stb. De ruházkodásban is. Szervezeti felépítéssel: a nők a legtöbb világvallásban ki vannak zárva a legfőbb vallási hatalomból és rítusokban való aktív részvételből. Rítusok: elkülönítik a nőket. Miért: hogy ne vonják el a férfiak figyelmét (csador), Mert rosszak, stb: Buddha: a nők, forróvérűek, irigyek és buták

Karamita közösség, Litvánia

A nők vallási szerepének változása A főbb protestáns egyházaknál 1880-as években kezdődött el a nők szentelése – kb. uabban az időben, amikor a szavazati jogért is el kezdtek harcolni. Még távol vagyunk az egyenjogúságtól. Miért? nehogy felbolygassa a helyi közösség békéjét, ne legyenek női papok, a házas miniszter hozza a feleségét, az ingyen munkaerőt. A házas lelkésznő férjének valószínűleg más a foglalkozása

Hatalom és szexualitás Nézet: a szexualitás bár önmagában nem rossz, de csökkenti a vallási energiát. A női nemre/szexualitásra úgy tekintenek, mint valami veszélyes erő forrására, amitől félni kell, kontrolálni kell, s amit a férfiaknak alkalmanként el kell pusztítani. (Mai példa: Bourdieux: Seduction) Miért? Ez szimbolikus, v. nagyon is valós kifejezése a férfiak hatalmát ellensúlyozó női hatalomnak. Pigmeusok: „nem” nem fontos a társ-i munka-megosztásban, a ffiak nem is félnek a nőktől Lele törzs (Zair): nők a ffi társ-i státuszának eszk., a nők ki is játsszák egymás ellen a ffiakat

Szexualitás és a nőkről alkotott vallási képek Nyugati társ-ban a nők szexualitásának kettős képe: gonosz oldal: csábító, beszennyező a jó oldal: a szűz, a tiszta ara, az anya Paolo Veronese (1528 – 1588) Hűtlenség Niccolo da Bari (1435k -1494) Pietá (részlet)

A nők vallási identitása Önbecsülés: a vallás összekapcsolja a lelki jutalmakat a kaszton belüli kötelességek teljesítésével. Hindu nő következő életében talán még férfi is lehet. Ez nem teszi szükségszerűen boldoggá, ill. nem ad neki pozitív identitási érzést. A buddhizmusban (Sri Lanka) a nő a szomorúság, múlandóság hordozója. A nők adnak életet (reinkarnáció hordózói), ezért a szenvedés jelképei is. Ilyen felfogásban a nő könnyen tisztátalannak és alávalóbbnak érezheti magát, aki hajlamosabb a bűnre, s aki maga is a bűn forrása a ffi számára, és még a szenvedés forrása is. (Pl. a torontói bérmálkozó kislány.) Uakkor a vallás pozitív képekkel is ellátja a nőket, bár sokkal korlátozottabb mértékben: pl. anya, ápoló szerep.

Nők vallási identitása II. Viktoriánus kor a nyájas, ájtatos, házias, gyenge, behódoló nő Kapitalizmus az otthont és a vallást marginálissá teszi, legalábbis ami a közéletet és termelést illeti. A középosztálybéli nők ezért lelkesedtek minden olyan vallási reakcióért (ének, prédikáció), ami ez ellen tiltakozott, s ami az otthon és anya szerepét hangsúlyozta a megváltásban Ez tovább erősítette a nők alárendelt (otthonba zárt) vallási kaszt-szerepét. A devianciák ellenőrzése, boszorkányok: Nagyobb arányban nők, (főleg az egyedülállók, özvegyek vénlányok), mert azok – látszólag – nem igényelték a férfiak támogatását (nem voltak ffiak kontrolja alatt) Férfiakat nem azért üldözték, mert férfiak, hanem más okok miatt: pl. mert vagyonosak (Salem), zsidók

Nők státuszának és szerepének alternatív meghatározásai I. Női vallási csoportok: Olyan nők számára, akik nem illettek bele a hagyományos nemi szerepekbe (feleség, anya). Ahogy a női foglalkozások (ápolónő, bába, tanítónő stb.) elfogadottabbak lettek, a feministák szemében a vallási csoportok veszítettek jelentőségükből. Vallási mozgalmak (VM, középkor): Sok középkori VM egyenlőséget biztosított a nők számára. (Shakers: Ann Lee anya = Jézus második eljövetele, ezzel beteljesítette Jézus megjelenését - a férfit és a nőt.)

Nők státuszának és szerepének alternatív meghatározásai II. Új vallási mozgalmak (ma) Elfogadóbbak az alternatív nemi szerepekkel, mert ott a hatalom forrása a karizma. Ahogy azonban a karizma halványul, a nők szerepe is újraértékelődik: „visszaküldik őket a konyhába” (karizmatikus katolikus mozgalom). A “tradíciókhoz való visszafordulás” másik oka: reakció a feminista mozgalom ellen (Hare Krishna, EE) A feminista mozgalom számára a vallási csoportok elvesztették jelentőségüket, mert már van más kiútjuk.

Nők és a nem-HV A nők találtak a hivatalos vallás keretein kívül is jelentős szerepeket: gyógyítók (javas asszony), médiumok, bábák. Ezek a szerepek adtak nekik ÉR-t rendszert és hovatartozási érzést (identitást)