A beszerzési folyamat.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Temelésmenedzsment Production Management
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Kvantitatív módszerek
6. A gazdasági hatékonyság elemzése
Kvantitatív Módszerek
Készlet késztermékek, alkatrészek, kiegészítő termékek,
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
1. A vállalat működésében Ön anyaggazdálkodással foglalkozik
Készítette: Unyatyinszki Csaba
A szóbeli közlés felépítése
Az ötlettől a projekttervig
Készletgazdálkodás 5. Előadás.
V. A készletezés logisztikája
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Beszerzés K&N Sportlégszűrők
Készítette / Author: Tuska Katalin
Scan & Pay bizományosi értékesítés
Értékteremtés folyamata
Munkaerő és Létszám tervezés
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Készletgazdálkodás 7.előadás.
A projekttervezés első lépései
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Kovarianciaanalízis Tételezzük fel, hogy a kvalitatív tényező(k) hatásának azonosítása után megmaradó szóródás egy részének eredete ismert, és nem lehet,
Titokzatos vásárlók.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
II. Logisztikai tervezés
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Kalkuláció.
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
A hálózati-mérési különbözet kezelése az elosztói engedélyeseknél
Vállalatgazdaságtani alapfogalmak
Europapier Hungária A logisztika szerepe a versenyképességben Laskai István - Kócsó Tamás
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Készletgazdálkodás és logisztika
A cél-meghatározási, projektdefiniálási fázis Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Az Internet-felhasználás területi egyenlőtlenségeinek előrejelzése Magyarországon VIII. Fiatal Regionalisták konferenciája Győr, Készítette: Zsom.
Operációkutatás I. 1. előadás
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Beszerzések hatékonyság növelése
A külső környezet elemzése
Az ötlettől a projekttervig
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
12. óra Kenőpénz és korrupció.
ABC és XYZ elemzések.
MRP számítás.
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A beszerzési folyamat

1. Szükséglet vagy igények azonosítása 2. A beszerzési forrás megtalálása 3. A beszállító kiválasztása 4. A rendelés feladása 5. A megrendelés beérkezése 6. Az áru ellenértékének kiegyenlítése 7. Egyéb feladatok

Szükséglet vagy igények azonosítása A vállalat különböző részeiben felmerülő anyagigénynél alapvető szempont a pontos azonosíthatóság: igények cikk szerinti meghatározása a pontos mennyiség meghatározása pontosan mikorra van szükség a termékre az igénylés dátuma az igénylő ill. szervezeti egység megnevezése esetlegesen a költségelszámolás helye   Igénylőlap. Speciális helyzet a sürgősségi beszerzés. Pontatlan leírás, esetleg helyettesíthetőség. Nagy cégeknél katalógus.

A szükségletek azonosításának jellemző problémái leggyakrabban a következők: – A szükséglet pontos meghatározása, leírása (a specifikáció). – Helyettesíthetőség – Az igények a valódi szükségleteknél magasabb elvárásokat fogalmaznak meg. – A szükséglet mennyiségének tervezése.

Független keresletű anyagok (késztermék, általános anyagok) előrejelzéssel, például a várható igények vállalati szintű összegyűjtésével lehet a tervet megalapozni. A függetlenségen azt érjük, hogy ismert adatokból nem tudjuk kiszámítani a várható igényt.   Függő igények (alapanyagok, félkész termékek, a termeléstől függő igények) esetén elvileg lehetőség van a különböző anyagnormák, beépülések figyelembevételére.

Független igények meghatározása:   Előrejelzés:  Általános szabály, hogy mindig olyan időszakra kell előre jelezni, amilyen időszakra tervezni kívánunk. Irányultsága szerint lehet - külső (pl. az úthálózat várható fejlesztése) belső (pl. az eszközök várható élettartama) Tárgya, tartalma szerint lehet - műszaki (pl. az újabb telekommunikációs technológiák megjelenése, környezetvédelmi előírások) - gazdasági (pl. az infláció várható alakulása) - értékesítési

Előrejelzés Szubjektív Objektív Kísérleti: - Vevői, beszállítói felmérések - Teszt-beszerzés Becslés: - A beszerzők megkérdezése - Brain-storming (brainwriting) - Szakértő panel - Delphi-módszer Objektív Oksági, racionális: - Gazdasági modellek - Mutatószámok - Input-output modellek - Regresszió-elemzés Idősorok: - Egyszerű átlag - Mozgó átlag - Súlyozott mozgó átlag - Függ-vényillesztés idősorra

Szubjektív Kísérleti módszerek: 1. Vevői, beszállítói felmérések: a leendő beszállítók megkérdezésén alapul. Feltérképezzük a lehetőségeket, kapacitást, fejlesztést, stb. 2. Teszt beszerzés, próbavásárlás: a leendő beszállító viselkedését, kiszolgálásának színvonalát, minőségét teszteljük.

Szubjektív Becslés: 1. A beszerzők megkérdezése: a beszerzéssel foglalkozó kollégák, akik közvetlen kapcsolatban állnak a beszállítókkal, megosztják tapasztalataikat. A múltbeli tapasztalatok irányt mutathatnak a jövőbeli elvárásainkhoz. 2. Brainstorming: (ötletroham) Lényege, hogy az adott témával kapcsolatban mindenki kifejti a véleményét. (Gátló hatások kiszűrése, bántó személyeskedő vita kiszűrése). Ötletek kiválogatása, továbbfejlesztése. Felkészült vezető, a probléma pontos megfogalmazása (pl. Mennyi lesz az igény adott anyagból jövőre? Milyen változások várhatóak a belső igényekben?) Írásos változata a brainwriting.

3. Szakértői panel: Szakértők véleményének begyűjtése, összeállítása: egyedül készítenek szakvéleményt (monográfia) szakértői értekezlet, konferencia, összegző véleményt készítenek. További lehetőségek pl. videokonferencia, internet. 4. Delphi-módszer: A jövőkutatásban szívesen alkalmazott módszer. (Kr. e. 600 Görögország – 1950. USA) A menete a következő: 1. Megfogalmazzuk a problémát illetve kérdést. Megfogalmazzuk részletesen, hogy mire szeretnénk választ kapni, hogy mindenki arra válaszoljon és összegezhető eredményt kapjunk. 2. A beérkező válaszokat összesítjük, és megpróbálunk egy közös nézetet kialakítani. Természetesen ez nem mindig sikerül, de a válaszokban rejlő irányvonalat meg kell határozni. 3. Az így elkészített anyagot újra kiküldjük, hogy lássa mindenki, hogy a mi a másik véleménye, esetleg a saját álláspontjukat tudják módosítani. 4. Az átdolgozott anyagot a szakértők ismét megküldik. 5. Összesítjük. 6. Ha szükséges újra a 3. lépés. Általában 3 forduló elégséges. Itt is az internet lehetősége.

Objektív módszer: Oksági, racionális módszerek   Oksági, racionális módszerek Itt már feltételezünk objektív kapcsolatot ismert tények és bizonyos jellemzők jövőbeni alakulása között. Gazdasági modellek: Gazdasági összefüggések ismeretében a jelenségek modellezhetők. Pl. lakásépítési támogatás hatása az építőanyagokra. Mutatószámok: A beszállítókra vonatkozó mutatószámok hasznos információt hordoznak, tisztában lehetünk a partner stabilitására, mi a várható helyzete, tőkeerősség, stb. Input-output modellek: Az ágazatok kapcsolatban állnak egymással. Az egyik ágazat termékeit a másik ágazat felhasználhatja. Pl. gépjármű – nagy beszállítói állomány, így keresletet generál.

Objektív módszer: Regressziós számítások: (visszavezető számítások) múltbeli adatokból becsülhető a várható szükséglet, a termelési terv ismeretében ez elemzés nem számítás. (A regressziós függvény meghatározása valamilyen feltételezett elméleti függvénynek a tapasztalati pontokra illesztésével történik)   Idősoros módszerek: A múltból származó adatok idősort képeznek. a, Egyszerű összegző átlag – vízszintes trend b, Egyszerű mozgó átlag – csak egy adott időszak (pl. utolsó 3) súlyozás régi 0 új 1 c, Súlyozott mozgó átlag – új adat nagyobb súllyal d, Függvényillesztés idősorra Pl. Időszak 1 2 3 4 5 6 Beszerzett mennyiség 48 55 65 68 69 a, (48+55+65+68+69)/5=61 b, (65+68+69)/3=67,33 c, (3*69+2*68+1*65)/6=68

Függő igények meghatározása:   Az igények ismeretében ki kell számítani a függő igényt. Ennek egyik régóta használt eszköze az anyagnormák alkalmazása. Az anyagnormák olyan fajlagos mutatószámok, amelyek megadják, hogy a termék vagy tevékenység egységéhez mennyi anyagra van szükség. (pl. betonhoz cement-kavics, ételhez, gépkocsi fogyasztása stb.)

Csoportosítása:   Forma szerint: felhasználási (adott mennyiségű termék előállításához) kihozatali (ebből mennyi terméket lehet előállítani) Szerkezet szerint: nettó anyagnorma (az elméleti anyagszükségletet) bruttó (nettó+technológiai veszteség) beszerzési (bruttó+egyéb veszteség (szállítási, tárolási, párolgás, stb.) Készítési módszer szerint: becsült norma (nem állnak rendelkezésre adatok, nincs idő más módszerre, a felhasználás nem igényel pontosabb meghatározást pl. induló gépkocsi mosó vízmennyisége) statisztikai alapon képzett norma (a rendelkezésre álló időszaki adatokból, statisztikai számításokkal pl. átlag) műszaki, gazdasági elemzéssel előállított norma (analitikus módszer) a gyártási technológia figyelembe vételével határozzuk meg (anyagnormák – anyagszükséglet jegyzék, anyagösszesítő, darabjegyzék)