5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban dr.Császy Zsolt előadása
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •A Rév8 Zrt 1997-ben alakult, tulajdonosai a Budapest Józsefvárosi Önkormányzat és a Budapest Fővárosi Önkormányzat. •Feladataink:város-rehabilitációs stratégiák kidolgozása szereplők közötti kapcsolatok építése, külső források bevonása a rehabilitációba kivitelezési munkák bonyolítása, közbeszerzési eljárások bonyolítása. •1997-től több mint 30 közbeszerzési eljárást bonyolítottunk le (építés beruházás, ingatlan beszerzés, banki szolgáltatás beszerzés) Bemutatkozás
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •A Józsefvárosi Önkormányzat, Rév8 Zrt és Corvin Zrt én indította meg közösen a Corvin Sétány város-rehabilitációs programot •Az önkormányzat megbízásából többek között a társaság feladata az 1100 lebontásra kerülő lakás bérlői illetve tulajdonosai számára új vagy felújított lakások biztosítása. •A Programhoz szükséges lakás portfoliót, 230 új lakás létrehozásával és körülbelül 400 használt lakás beszerzésével kerül megoldásra Corvin Sétány Program
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •A Programhoz szükséges 180 új lakás létrehozását 2004-ben indította el az Önkormányzat •A beszerzés lépései - telkek kiválasztása - tervezési pályázat - építési v. beszerzési konstrukció eldöntése - lakásbeszerzés pályázati felhívás elkészítése - lakásbeszerzési pályázat Kbt szerint A 200 lakás létrehozása
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •Az Önkormányzat úgy döntött, hogy emblematikus új házakat terveztet, meglévő önkormányzati telkekre, nyílt tervpályázaton kiválasztott tervezőkkel •5 telket jelölt ki a házak felépítésére az Önkormányzat •A Kbt. 10. Cím és a 137/2004 (IV.29) korm. rendelet szerint nyílt tervezési versenypályázat került kiírásra, a tervezők kiválasztására. •Az önkormányzat vállalta, hogy a győztes pályázókkal köti meg a tervezési szerződést, az engedélyezési és tender tervek elkészítésére Telkek kiválasztása, tervezési versenypályázat
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •Három konstrukció került megvizsgálásra •Lakásépítés: az Önkormányzat Kbt.szerinti „építés beruházásra” vonatkozó eljáráson kiválasztott kivitelezőkkel építteti fel az épületeket,és hitelből finanszírozza. •Lakásbeszerzés: az Önkormányzat Kbt. szerinti „árubeszerzésre” vonatkozó eljáráson lakóépületeket szerez be, hosszú távú részletekben fizet. •Lakások bérlése: az Önkormányzat Kbt szerinti „szolgáltatás beszerzésre” vonatkozó eljárás keretében szerzi be lakóépületek bérleti jogát,úgy hogy igénybe tudja venni a kormányzati lakbér támogatást. Új lakások létrehozásának konstrukciói
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban Új lakásépítésÚj lakás beszerzés Közbeszerzés6-7 hónap, nyilvános pályázat2 hónap, zártkörű meghívásos pályázat Fejlesztési kockázat Önkormányzat az ingatlanfejlesztő, ezért a fejlesztés kockázatát is ő viseli Eladó (fejlesztő) viseli a kockázatot FinanszírozásAz Önkormányzatnak a teljes beruházási költség finanszírozását kell megoldania A költségek időben széthúzva jelennek meg, kisebb részletekben,csak a törlesztő részlet terheli az Önkormányzatot. önerőA kedvezményes hitel mértékétől függően legalább 30% önerőt igényel, melyet a futamidő elején, kell biztosítani. Az önkormányzat likviditási helyzete alapján a 30% önrész biztosítása hitelből is történhet. A részletfizetés összege gyakorlatilag egy hiteltörlesztés összegével egyezik meg, amely során az önerő biztosítása az Önkormányzat likviditási helyzetétől függ. hitelfelvételÖnkormányzati adósságállomány jelentősen növekszik Off-balance finanszírozás, Eladó a hitelfelvevő, finanszírozási kockázatot is az Eladó viseli. likviditásA likviditást az adott évi hiteltörlesztés összegével terheli Illetve az önrész mértékével, amennyiben nem hitelből történik a finanszírozása. A likviditást az adott évi törlesztő részletekkel terheli Hatás az Önkormányzat hitelfelvételére Az Önkormányzat eléri a hitelfelvételi korlátját, így további nagyobb összegű hitel felvételére a nem lesz lehetőség évig elhúzódó részletfizetés további hitelfelvételeket tesz lehetővé. TámogatásokAz Önkormányzat az építési legfeljebb 70%- ának finanszírozásához támogatott hitelt vehet igénybe BM Önkormányzati Bérlakás Beszerzésekre kiírt pályázatain történő folyamatos részvétel javítja a támogatások felvételének esélyeit A konstrukciók összehasonlítása
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •Három valuta került megvizsgálásra HUF, EUR, CHF, ezek közül az alacsony stabil kamatszint miatt a CHF finanszírozás került kiválasztásra. •Fix kamatozású konstrukció mellett döntött az önkormányzat tekintettel a 20 éves futamidőre, az előre rögzített és tervezhető Kifizetésekre és a CHF alacsony kamatszintjére •Az Önkormányzat váltóval történő fizetés mellett döntött melynek jelentős előnyei adódnak értékpapír jellegéből adódóan. A konstrukciók finanszírozási lehetőségei
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •Meghatározásra került a közbeszerzési eljárás kategóriája, tekintettel az alábbiakra •Árubeszerzésnek minősül az a visszterhes szerződés, amelynek tárgya forgalomképes és birtokba vehető ingó dolog tulajdon- jogának vagy használatára, illetőleg hasznosítására vonatkozó jognak megszerzése az ajánlatkérő részéről. Az árubeszerzés magában foglalja a beállítást és üzembe helyezést is. •A nemzeti értékhatárokat elérő árubeszerzésre vonatkozó többlet elem az, hogy árubeszerzésnek minősül az ingatlan tulajdonjogának vagy használatára, illetőleg hasznosítására vonatkozó jognak megszerzése is az ajánlatkérő részéről. •A választott eljárási kategória tehát árubeszerzés, lett mivel az Önkormányzat beszerzési igénye egyértelműen ingatlanok tulajdonjogának vétel útján történő megszerzésére irányul Közbeszerzési eljárás kategorizálása
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •A tervezett eljárás becsült értéke - több mint 2 milliárd HUF - meghaladja a közösségi értékhatárt. •Az értékhatárt meghaladó árubeszerzések tárgyaként a Kbt, kizárólag az ingó dolgokat említi meg. •A közösségi jogból következően a közösségi értékhatárokat meghaladó értékű eljárásoknál csupán az ingó dolog beszerzése minősül árubeszerzésnek, míg az ingatlan tulajdonjogának megszerzése nem. •Az ingatlan tulajdonjogának megszerzése természetesen „közbeszerzés-köteles”, azzal azonban, hogy a nemzeti értékhatárokat elérő vagy meghaladó értékű közbeszerzésre vonatkozó eljárási szabályok szerint kell lefolytatni a közbeszerzési eljárást, tekintet nélkül arra, hogy a közbeszerzés értéke meghaladja a közösségi értékhatárt [242. § (2) bekezdés]. •Az Önkormányzat jelen esetben a Kbt § (2) bekezdése szerint hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás lefolytatása mellett döntött Közbeszerzési eljárás kategorizálása 2.
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •Az Önkormányzat Kbt 257. § (2) bekezdésének a) pontja szerint a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást március 6-án indította el •Az eljárás tárgya: „Corvin Sétány Programhoz kapcsolódó új lakások beszerzése Józsefvárosi Önkormányzat részére. A közbeszerzés tárgya szerinti ingatlan mennyiség: m2 bruttó szintterületű, 171 lakást és egyéb funkciójú helyiségeket tartalmazó társasházasított 5 épület. •15 szervezet került meghívásra. A közbeszerzési eljárás megindítása
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •4 pályázó vásárolta meg a dokumentációt. •Az Önkormányzat 2. fordulós tárgyalást hirdetett meg. •Az 1. fordulóban április 21-én 2 ajánlattevő nyújtotta be ajánlatát. •Az 1. fordulóban megajánlott vételár 20 éves váltó megfizetésével 6,2 milliárd Ft és 7,5 milliárd Ft volt. Emellett mindkét ajánlattevő megajánlotta az Önkormányzat által elvárt garanciális feltételeket •Az 1. fordulóban 2 tárgyalásra került sor. Az első tárgyaláson a műszaki észrevételeket, a második tárgyaláson a jogi, a finanszírozási és szerződéses kérdések kerültek megtárgyalásra. Az 1. forduló
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •Az 1. fordulót követően mindkét ajánlattevő módosította az ajánlatát. •Az Ajánlatok benyújtására lezárt borítékban, május 26-án került sor. Az Ajánlattevők és a Bíráló Bizottság jelenlevő tagjainak jelenlétében került sor a pályázatok bontására. •A módosított ajánlati ár 20 éves váltó megfizetésével 5,3 milliárd Ft-ra és 5,8 milliárd Ft-ra változott. •A 2. fordulóban 1 tárgyalásra került sor. Az 2. forduló
5 új önkormányzati bérház beszerzése a Józsefvárosban •A 2. fordulót követően ismét mindkét ajánlattevő módosította az ajánlatát. •A végső ajánlatok benyújtására lezárt borítékban, június 01-én került sor. Az Ajánlattevők és a Bíráló Bizottság jelenlevő tagjainak jelenlétében került sor a pályázatok bontására. •A végső ajánlati ár 20 éves váltó megfizetésével 4,1 milliárd Ft-ra és 5,3 milliárd Ft-ra változott. •Ezek alapján a 4,1 milliárd Ft-os ajánlatot tevőt hirdette az Önkormányzat nyertesnek és került megkötésre a szerződés július 26-án. A tárgyalásokat lezáró ajánlatok