Dr. habil. Juhász Gábor, Ph.D. elnök, kutatásvezető

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Az iskolai szociálismunka
Móra-Partner Foglalkoztatási és Szociális Közhasznú Társaság
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
Az OFA támogatási tevékenysége Programok ben.
általános főig. helyettes
ÉFOÉSZ FECSKE SZOLGÁLAT Kapocsi-Pécsi Anna szakmai vezető
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat működése Előadó: Pátkai Andrásné szolgálatvezető Budapest, 2006.október 24.
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
A Megváltozott Munkaképességűek Tematikus Innovációs Hálózatának bemutatása Equal zárókonferencia Szombathely június 5.
"Új látásmód" érzékenység, innováció és közös tanulás a látássérült emberek munkaerő-piaci re/integrációjáért TAMOP /
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
A projekt általános szakmai célkitűzései
Konzorciumi együttműködés
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
A kötöttpályás szakma perspektívái konferencia június 12. Az egész életen át tartó tanulás és a foglalkoztathatóság javítása Országos Foglalkoztatási.
Bentlakásos intézmények kiváltása – TIOP /1
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Vakok és Gyengénlátók Közép- Magyarországi Regionális Egyesülete Cím: 1146 Budapest, Hermina út 57. Tel: (1) Web:
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
A hazai fogyatékosságpolitika aktualitásai
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
Készítette: Farkasné Veres Edina
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Előadás másolata:

Dr. habil. Juhász Gábor, Ph.D. elnök, kutatásvezető „Foglalkozási rehabilitáció és a fogyatékos fiatalok pályaválasztási esélyei” VI. nemzetközi konferencia Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ - Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kara, PTE FEEK, 2009. november 17-19., Pécs. A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerő-piaci helyzete Dr. habil. Juhász Gábor, Ph.D. elnök, kutatásvezető

A Human Exchange EEFT Alapítvány kutatásáról „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. A Human Exchange EEFT Alapítvány kutatásáról Megbízó/ támogató: Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány Program: A súlyosan-halmozottan fogyatékos személyeket nevelők munkavállalásának elősegítése Projekt: A súlyosan-halmozottan fogyatékos személyeket nevelők munkavállalását elősegítő hazai jó gyakorlatok összegyűjtése, elemzése, a támogató intézményi, szolgáltató környezet feltérképezése

„A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Az EU hátrányos helyzetű csoportok érdekében megfogalmazott irányelvei nem határoznak meg részletes javaslatokat a csoportok speciális igényeire vonatkozóan. A tagországok feladata: az EU irányelvek alapján felépülő nemzeti politika kialakítása és az intézkedések hozzáférhetővé tétele a hátrányos helyzetűek számára. Magyarországon 2001-ben 577 ezer fogyatékos ember (a népesség 5,7%-a - KSH népszámlálás adatai szerint) élt. Meghatározás: fogyatékos, akinek olyan végleges, az egész további életére kiható testi vagy értelmi, illetve érzékszervi fogyatékossága van, amely gátolja őt a normális, a megszokott, a hagyományosan elvárható életvitel gyakorlásában (ENSZ 2000. évi ajánlása szerint). A korábbi, 1990. évi népszámláláshoz képest jelentősen nőtt a népességen belül a fogyatékos emberek aránya és létszáma is. Ennek egyik oka lehet, hogy 2001-ben többen vállalták fogyatékosságukat, mint 1990-ben és pontosabb lett a meghatározás is.

A kutatás céljai Általános, átfogó cél: „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. A kutatás céljai Általános, átfogó cél: a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyeket nevelők munkavállalási lehetőségeinek vizsgálata a hazai feltételrendszerben. Konkrét cél: a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyeket nevelők munkavállalását elősegítő jó gyakorlatok összegyűjtése, elemzése, a támogató intézményi, szolgáltató környezet feltérképezése.

az intézményi-szolgáltatási környezet feltárása; „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Rész célok: az intézményi nevelőmunka jogszabályi és munkaszervezési feltételrendszerének vizsgálata, az intézményi-szolgáltatási környezet feltárása; az alkalmazott nevelőmunka technikai-műszaki, infrastrukturális feltételeinek vizsgálata; a támogató, szolgáltató környezet összehasonlítása az európai uniós gyakorlatban bevált példákkal; a „best practice” megoldások összegyűjtése és alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata; a forrásszerzési, finanszírozási, fenntarthatósági kritériumok megállapítása, a fejlesztési lehetőségek feltárása.

„A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Célcsoport A súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek értelmi-, mozgás-, illetve érzékszervi sérülésük mellett kommunikációjukban is akadályozottak és ennek következtében szinte teljes körű ellátásra szorulnak. A ma Magyarországon élő súlyosan-halmozottan fogyatékos emberek létszáma mintegy 12 ezer főre tehető. Évente körülbelül kétszáz súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermek születésével kell számolni. (Jelentés a súlyosan-halmozottan fogyatékos embereket nevelő családok életkörülményeiről. Kézenfogva Alapítvány, 2004.) A súlyos és halmozott fogyatékosság az egész élet során fennálló állapot, amelyre jellemző, hogy a testi struktúrák károsodása következtében a speciálisan humán funkciók - mint a kommunikáció, a beszéd, a mozgás, az értelem és az érzékelés-észlelés - minimálisan két területén súlyos vagy legsúlyosabb mértékű zavar mutatható ki. Ennek következtében az érintett személy pszichofizikai teljesítményei extrém mértékben eltérnek az átlagtól, így tevékenységeiben erősen akadályozottá válik, és társadalmi részvételében jelentősen korlátozott lehet. A súlyos és halmozott fogyatékosság hátterében rendszerint a korai életszakaszban bekövetkező, a központi idegrendszert érintő komplex károsodás áll. A fogyatékosságok a legkülönfélébb kombinációkban és súlyossági fokozatokban, esetleg eltérő időben jelenhetnek meg. A fenti fejlődésbeli eltérések és tevékenységbeli akadályozottságok a pedagógiai megsegítés, nevelés, oktatás, fejlesztés szempontjából sajátos nevelési igényként jelentkeznek. E tanulók speciális segítséget igényelnek szükségleteik kielégítése, egészségük megtartása, az emberi, a dologi és természeti világhoz való viszonyuk kialakítása és a társadalom életében való aktív részvétel érdekében. Egész életükben a környezet fokozott mértékű és folyamatos, komplex segítségére, támogatására utaltak; személyiségük kibontakoztatása és életminőségük javítása érdekében fejlesztő iskolai oktatásra van szükségük.

A hazai feltételrendszer előzetes vizsgálata „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. A hazai feltételrendszer előzetes vizsgálata kevés iskola alkalmas a képzésükre, hiányoznak a pótszülő-szolgáltatások, az átmeneti otthonok, a heti 20 órás fejlesztő foglalkozást biztosító Közoktatási törvény „felajánlása” nagyon kevés és különösen a kistelepülésen élő családok – megfelelő szakember híján – nem is kapják meg, nincs elegendő számú szakember az országban, akik szakszerű képzésben részesítenék a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek családtagjait, ill. gondozóikat, a családban élő súlyosan-halmozott fogyatékosok gondozásának és fejlesztésének feltételei és lehetőségei ma Magyarországon nem tekinthetők ideálisnak. (Jelentés a súlyosan-halmozottan fogyatékos embereket nevelő családok életkörülményeiről. Kézenfogva Alapítvány, 2004.)

„A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Hipotézisek a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyeket ellátó intézmények száma és szolgáltatásaik kiterjedtsége nem elegendő a célcsoportba tartozók igényeinek és szükségleteinek kielégítéséhez; az intézmények, meglévő szolgáltatási rendszerek nem minden esetben felelnek meg a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek szükségleteinek, igényeinek; csekély az alternatív szolgáltatók száma, munkájuk, tevékenységeik tekintetében mind a szolgáltatási minőséget, mind az alkalmazott módszereket nézve igen differenciált képet mutatnak; a „jó gyakorlatok” bemutatásával, megfelelő szakmai, strukturális, szolgáltatási és finanszírozási módszerek, hálózatok kialakításával, alkalmazásával javítani lehet a szolgáltatások színvonalát és a nevelők munkavállalását.

Mintaválasztás A vizsgálandó mintába „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Mintaválasztás A vizsgálandó mintába egyfelől a tárgykörben érintett hazai családok, ill. az ellátó intézmények, szervezetek, valamint a téma szempontjából szakértő személyek kerültek. Vizsgálódásunk területi meghatározottsága alapján a Dél-Dunántúli Régióra, a Közép-Magyarországi Régióra és az Észak-Alföldi Régióra terjedt ki.

Az adatfelvétel módszerei „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Az adatfelvétel módszerei kérdőíves (telefonos hívással támogatott önkitöltős kérdőívek az intézmények számára) technikát, valamint interjútechnikát (egyéni és csoportos interjúk szakértőkkel, szülőkkel, nevelőkkel és intézményi munkatársakkal) alkalmaztunk. Lehetőségünk volt szolgáltatásokat nyújtó szakmai szervezeteket is felkeresni, helyszíni látogatásokat lebonyolítani.

„A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Adatfeldolgozás Az adatokat, információkat adatbázisokba szerveztük, amelyeket folyamatosan karbantartottunk. A forráskutatás- és feldolgozás alapján szakirodalmi áttekintés készült. A kitöltött kérdőíveket számítógépes statisztikai módszerek alkalmazásával dolgoztuk fel. Az interjúkból (egyéni és csoportos) esettanulmányokat készítettünk.

Feladat-és időütemezés „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Feladat-és időütemezés A kutató team felállítása: 2009. május. Forráskutatás, elemzés és feldolgozás (a hazai és a nemzetközi, szakirodalom tanulmányozása + konceptualizáció: fogalmak tisztázása, kutatási stratégia megalkotása): 2009. június. Adatfelvétel (kérdőívek, interjúk, intézményi látogatások): 2009. július – november. Adatfeldolgozás: 2009. július – november. Eredmények képzése és értékelése: 2009. november.

„A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18.

„A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18.

Eredmények és értékelésük „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Eredmények és értékelésük A családi és az intézményi feltételek szorosan összefüggnek a szülők munkavállalási esélyeivel és lehetőségeivel. A kérdéskör tekintetében általános a tájékozatlanság az érintettek körében. Hiányoznak az alapvető tájékoztatáshoz szükséges eszközök és módszerek. Nem működik „jelzőrendszer” a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelők számára. A vizsgált családok többsége számára komoly nehézséget jelent a súlyosan-halmozottan fogyatékos családtag(ok) ellátása. Nehézkes az eszközökhöz való hozzájutás, az eljárás folyamata bürokratikus.

Eredmények és értékelésük „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Eredmények és értékelésük Az OEP által támogatott eszközök silány minőségűek, nehezen használhatók, a nem támogatott eszközök „megfizethetetlenek”. A családban nevelők sokszor magányosan néznek szembe a feladatukkal, fizikailag és mentálisan is túlterheltek, „magukra hagyottak”. A családban nevelők nem rendelkeznek megfelelő érdekérvényesítési potenciállal. Hiányoznak a munkavállalást segítő szolgáltatások a családban nevelők számára. Hiányoznak a munkaadókat megfelelően ösztönző eszközök a családban nevelők foglalkoztatása érdekében.

Javaslatok, következtetések „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Javaslatok, következtetések További kutatások, részletes, mélyreható vizsgálatok lebonyolítása. A támogatási rendszer reformja (szakpolitikai és gyakorlati szinteken: ténylegesen hozzájussanak megfelelő szolgáltatásokhoz; bürokrácia helyett tényleges igény-és szükségletkielégítés). Családban gondozói, nevelői feladatokat végzők folyamatos képzése, tájékoztatása különböző fórumok szervezésével. Az egészségügyi- és szociális szakemberek folyamatos képzése, tájékoztatása továbbképzések, szakmai fórumok, kiadványok révén. A családi környezetben időközönként személyesen résztvevő szakemberek alkalmazása (látogató családsegítők, személyes segítők). A lakó-és intézményi ellátó környezet akadálymentesítése.

Javaslatok, következtetések „A súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekeket nevelő szülők munkaerőpiaci helyzete” című konferencia előadás; PTE FEEK, 2009. november 18. Javaslatok, következtetések Szállító szolgálat (személyek, eszközök, napi cikkek stb.) szervezése. Időszakos ellátást biztosító intézmények igénybevétele (lakóotthonok, átmeneti szállások, napközik). A családban gondozók civil érdekérvényesítési feltételeinek megszervezése (civil szervezetek létrehozása az érintettek részvételével). A munkáltatók tájékoztatása és motiválása, alternatív munkavállalási formák ösztönzése. A családban gondozók tevékenységeinek „munkaként” való elismerése. A családban nevelők munkaerő-piaci képzése, munkába állásuk elősegítése munkaerő-piaci szolgáltatások nyújtásával.