Kistérségi Gyerekesély Stratégia, Cselekvési Terv és Forrástérkép

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Advertisements

KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi munka áttekintése
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
A koragyermekkori nevelésről
II/3. Működő és a legszegényebbeket elérő szolgáltatások, közösségi akciók Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április május
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Szilvási Léna szakmai vezető november 11.
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
Családi napközi.
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója május.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Korai képességgondozás és egészségügy Programok 2011.január1-től 2011 augusztus 31-ig.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Szociális regiszter publikus felület használata
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Példa egy ppt prezentációhoz
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Kistérségi gyerekesély programok MTA GYEP Iroda SZMI április 21.
A gyermekek napközbeni ellátásának intézményes lehetőségei a társadalmi befogadás és a gyermekszegénység megelőzése érdekében Pécs, december 1.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Gyermekek esélye Magyarországon TÁMOP Záró konferencia, Könyvtár: Esély! Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár június 21. Darvas Ágnes ELTE TáTK –
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Legyen jobb a gyerekeknek, legyen jobb a gyakorlatban MACSGYOE konferencia Budapest, május 12. Darvas Ágnes MTA Gyerekszegénység Elleni Program Iroda.
Kistérségi gyerekesély programok támogatása MTA Gyerekprogram.
Gyerekszegénység Elleni Nemzeti program Szécsényi Gyerekesély programja Az alternatív vitarendezés lehetőségei és multiplikációja a programban.
Család – és Gyermekjóléti Központ
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Kistérségi Gyerekesély Stratégia, Cselekvési Terv és Forrástérkép Sásdi Kistérség Kistérségi Gyerekesély Stratégia, Cselekvési Terv és Forrástérkép

A nélkülöző gyermekek… Egy gyermek akkor tekinthető „nélkülözőnek", ha kettő vagy több tényező nem érvényesül rá a 14 alapvető szükségletet tartalmazó listáról UNICEF). Ez a lista, amely alapján az ún. „gyermeknélkülözési” indexet összeállították, a következő: napi háromszori étkezés legalább naponta egyszer hús vagy hal, vagy ezek vegetáriánus megfelelője minden nap friss gyümölcs és zöldség a gyerek életkorának és értelmi szintjének megfelelő könyvek megléte (nem számítva a tankönyveket) eszközök a szabadban végezhető szabadidős tevékenységekhez (bicikli, görkorcsolya, labda, stb.) rendszeres szabadidős tevékenység (például úszás, hangszeren játszás, részvétel ifjúsági közösségekben, stb.) szobában használható játékok (legalább gyermekenként egy, beleértve az oktató játékokat, az építőkockákat, társasjátékokat vagy számítógépes játékokat)

A nélkülöző gyermekek…2 pénz az osztálykirándulásokon, és egyéb iskolai rendezvényeken való részvételhez csendes, megfelelő méretű és megvilágítású hely a házi feladat elkészítéséhez internet kapcsolat néhány új ruha (ne mind használt legyen) két pár megfelelő méretű cipő, ezek közül az egyik bármilyen időjárási viszonyok között viselhető a barátok időnkénti meghívásának lehetősége, azért, hogy a gyerek otthonában játszanak, és egyenek valamit a különleges események (például születésnap, névnap, vallási ünnepek) megünneplésének lehetősége

Kielégítetlen gyermek- szükségletek aránya a Sásdi kistérségben (%) * Biológiai alapszükségletek (táplálkozás, ruházat) Nem jutott elég pénz ennivalóra 25,2 Rezsire 27,7 Gyógyszerek kiváltására 13,8 Orvosi költségekre 6,5 Közlekedésre 11,5 Hó végén pénzzavar 82,5 Nincs megtakarított pénz 84,2 Minőségi táplálkozás és iskoláztatás Iskolai, óvodai költségekre 6,8   Társas kapcsolatok Szórakozásra 33,3 „Luxus” szükségletek Évente legalább egy hét üdülésre 84,3 * Forrás: a 2011 évi nyári adatfelvétel

A Stratégia szerkezete Helyzetelemzés A Gyerekesély Stratégia célja Az alapelvek érvényesülésének körülményei, fejlesztendő területek kistérségi szinten Hosszú távú célok, jövőkép a szükségletekből következő stratégiai beavatkozási/fejlesztési területeken Stratégiai és cselekvési terv 3 időtávban: most, 3 éven belül, 10 éven belül 3 fő területen: Forrástérkép A Stratégia társadalmasításának folyamata Javaslatok a további tervezési folyamathoz

… ez egyszerűen hangzik, de valójában nem az! A Stratégia az elkészült dokumentum nem a kistérség gyerekesély stratégiája, hanem egy szakértői javaslat senki nem szakértőbb a helyieknél  tovább kell dolgozni vele: részekre bontani, elemezni, véleményezni, kiegészíteni, a cselekvési terveket tovább konkretizálni (személyi, intézményi felelősségi szintekig) El kell fogadtatni, ehhez meg kell ismerni és cselekvési lehetőséget kell adni, azt pedig el kell ismerni. … ez egyszerűen hangzik, de valójában nem az!

"Fájdalmasan tudatában vagyok tökéletlenségeimnek, s ebben a megismerésben rejlik minden erőm." Mahatma Gandhi

Helyzetelemzés – gyerekes családok a kistérségben élő gyermekes családok jövedelmének átlagos értéke a gyermeket nevelő családok országos jövedelemátlagának átlag 90%-a. a kistérségben a 0-17 éves gyermekek 43%-a szegénységben él több mint fele, (56 %) hátrányos helyzetű és közel egyharmada (28%) halmozottan hátrányos helyzetű A szegénység esélye a legnagyobb a foglalkoztatott nélküli háztartásokban (73%), a romák között (58%), a sokgyermekes családokban (50%) valamint ott ahol egy szülő neveli a gyermekeket (84%). Legtöbb gyerekes foglalkoztatott nélküli háztartás: Bikal, Tékes, Ág, Mindszentgodisa, Kisvaszar, Gödre 2011-ben a családok 74%-a vélte magát szegénynek Kicsit kisebb szegénység, mint más, azonos mutatóval rendelkező kistérségben: preferenciák, szokások, jobb ellátások, szolgáltatások? – erre lehet építeni

Helyzetelemzés - a kistérség van fejlődési, fejlesztési potenciál (pl. érdeklődés, akarat, együttműködés, uniós források racionális felhasználása, valódi értékteremtés, „húzóemberek”, civil szervezetek, stb.) kistelepülések fogyó népesség romák magas aránya: a kistérségben a roma gyermekek aránya 49%, (de stagnál, illetve csökken) szegregáció : Kisvaszar(91%), Kishajmás (87%) , Vázsnokon (88%) a roma arány, erősödik a települések közötti szegregációs folyamat: ott, ahol jelentősen növekedett a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek aránya az iskolában (Gödre), jelentősen alacsony lett az iskola kihasználtsági mutatója (Gödre, Mindszentgodisa), és nagyarányú a – zömben nem hátrányos - gyerekek elvándorlása más település iskoláiba. alacsony iskolai végzettség: az álláskeresők 10%-a 8 általános iskolai végzettséggel sem rendelkezik (2010), míg közel fele (46,4%) legfeljebb általános iskolai végzettségre tett szert alacsony vállalkozási potenciál, de vannak foglalkoztatók és szociális gazdaság kezdeményezések

Helyzetelemzés - intézmények 0-3 éves gyermekek számára kevés szolgáltatás viszonylag jó védőnői ellátás a gyermekintézménybe járók száma is stagnál, illetve csökken kompetencia-eredmények elmaradnak az országos átlagtól, de csökken a lemaradás a kompetencia-eredmények és a hátrányos helyzet nem feltétlenül függnek össze általános iskola után? családsegítő, gyermekjóléti szolgáltatás létszáma elégtelen van „tartalék” a szakemberekben is

Stratégiai és cselekvési terv különböző időtávokra 10 évre (hosszú táv), 3 évre (középtáv), 1 éven belül megkezdendők. mindenhez indikátor és felelős is van rendelve 3 kiemelt beavatkozási terület – helyi javaslat Korai képességgondozás Napközbeni ellátások Közoktatás A többi érintőlegesen

Korai képességgondozás „Nem az lesz sikeres felnőtt, aki kisgyerekkorában már felnőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett.” (Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság)

1. Korai képességgondozás 1 új tudások a koragyermekkorról vs. elavult gondolkodás ebben a korban a beavatkozás valódi prevenciót jelentenek és jelentősen megkönnyítik a későbbi évek szolgáltatásait Színterei: védőnői munka családsegítő és gyermekjóléti szolgálat óvoda, bölcsőde családi napközi egységes óvoda-bölcsőde Biztos Kezdet baba-mama klubok alternatív gyermekellátás

1. Korai képességgondozás 2 Problémák: A gyermekek 1/3-a három éves korára elmarad a mozgásfejlődésben, Egyötöde alultáplált Egytizede túlsúlyos Szociális, értelmi, érzelmi fejlődés terén elmaradott 13-15% Célzás: Oroszló (gyerekszám + intézményhiány) Vásárosdombó, Gödre, Mindszentgodisa Biztos Kezdet van: Gerényes és van normatíva Ahol magas szegénységi kockázati kód, foglalkoztatott nélküli háztartások ahol a veszélyeztetett terhesség, csecsenők és kisdedek aránya igen magas: Gerényes 67%, Gödrén és az 1-es Sásd körzetben 40-45% Szegregálódó, gettósodó, nehezen megközelíthető települések

1. Korai képességgondozás 3 Legfontosabb feladatok: védőnői ellátás fejlesztése, tartós helyettesítések felszámolása, képzés, utazás segítése, adminisztrációs terhek csökkentése (segéderő) a terhességet és a koragyermekkort veszélyeztető tényezők felülvizsgálata és terv készítése a visszaszorítás lehetőségeire mérések, diagnosztizálás fejlesztése, összekapcsolása (orvos) a szociális veszélyeztetettségnek a védőnők nem tulajdonítanak megfelelő jelentőséget, vagy nem rendelkeznek megfelelő ismeretekkel ennek méréséhez és kezeléséhez – gyermekjóléti szolgálat, képzések, szakmaközi együttműködés, esetmegbeszélések Születés előtti és 0-3 éves kori szolgáltatások: rendszeres, szülőkre is irányuló, szakmaközi együttműködésben, kihelyezve Az óvodába való átmenet támogatása

Napközbeni ellátások 1 Közös jellemzők: Alkalmi, de rendszeres a hozzáférés lehetőségét széles körben biztosítja, a gyerekek koronként változó szükségleteihez igazodik, széles korhatárú, helyi szükségletekhez rugalmasan alkalmazkodó, sokféle szakember együttműködésével valósul meg, Nem gyermekmegőrzés: a gyermekek gondozása, foglalkoztatása és fejlesztése, és lehetőleg étkeztetés SZÜNIDŐKBEN IS!

Napközbeni ellátások 2 Formái: bölcsőde; hetes bölcsőde + időszakos gyermekfelügyelet, gyermekhotel családi napközi; házi gyermekfelügyelet; családi gyermekfelügyelet; alternatív napközbeni ellátások: a játszótéri program, játszóház, klubfoglalkozás keretében nyújtott,  a szülő és a gyermek kapcsolatát erősítő, a gyermek szocializációját támogató, valamint egyéb szabadidős és prevenciós szolgáltatás,  a csellengő vagy egyéb okból veszélyeztetett iskoláskorú gyermekek számára biztosított nappali felügyelet, sport-, illetve egyéb foglalkozás és étkeztetés.

Napközbeni ellátások 3 Formái óvoda; bölcsőde-óvoda közös intézményben külön bölcsődei csoporttal bölcsődés korúak óvodai csoportban történő ellátása iskolai napközi; egész napos iskola; iskolaszervezési forma, ahol a tanórai és más foglalkozásokat a délelőtti és délutáni időszakra egyenletesen szétosztva szervezik meg tanulószoba; tanoda és tanodaszerű szolgáltatások, amelyek a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességét segítő iskolán kívüli foglalkozását szolgálják; iskolaotthon

Napközbeni ellátások 4 Helyszínei közösségi, művelődési vagy ifjúsági ház, IKSZT családsegítő és gyermekjóléti szolgálat iskola, óvoda, illetve ezek önálló helyisége játszóterek

Napközbeni ellátások 5 Hosszú távú célok széles körben, szükséglet-arányosan épüljenek ki a a 0-14 (esetenként 18) éves korosztály számára, minden településen elérhetőnek kell lenniük, vagy helyben, vagy az érintett korosztály (és a szülők) utaztatásának megoldásával, a szolgáltatásokat a kistérségben már jól működő gyakorlatokra kell alapozni, meg kell valósítani az érintett szakmák együttműködését a tervezésben, a szolgáltatásnyújtásban és az értékelésben egyaránt, a folyamatba a szülőket is be kell vonni, biztosítani kell, hogy a szolgáltatásokat felkészült, korszerű tudással rendelkező szakemberek nyújtják, akik részt vesznek a jelzőrendszerben és a szakmaközi hálózatokban, a szolgáltatásokat egész évben, tehát szünidőben is biztosítani kell, a hátrányos, halmozottan hátrányos, veszélyeztetett gyermekek megfelelő, legalább a településen való jelenlétükkel azonos arányban jussanak be a szolgáltatásokba

Közoktatás „A világot nem érdekli sem a hagyomány, sem a múltban kivívott hírnév, a gyenge teljesítményre nincs mentség, a szokások vagy a kialakult gyakorlat pedig senkit nem érdekel. A sikert azok az egyének és országok fogják kivívni, akik és amelyek gyorsan tudnak alkalmazkodni, akiknek nem szokásuk a siránkozás, és nyitottak a változásra.” McKinsey jelentés

Közoktatás A helyzet Mind a hátrányos, mind a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek aránya nőtt az óvodákban A kistérség óvodáinak 89 százalékában az átlagos csoportlétszám meghaladja a 20 főt Alacsony kihasználtsági mutatók Az iskolákba beíratott gyermekek 58 százaléka hátrányos helyzetű, és 33 százaléka halmozottan hátrányos helyzetű és 7,6 %-a SNI (3,3 százaléka tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel küzdő tanuló). Jelenleg nem ismert, hogy az iskolaérettségi vizsgálaton, mely részterületeken milyen mértékű lemaradás jellemzi általában a gyermekeket. Hiányos információk a DIFER-mérésről

Közoktatás iskolai férőhely-kihasználtság 66,7 százalékos Az iskolákba beíratott gyermekek 58 százaléka hátrányos helyzetű, és 33 százaléka halmozottan hátrányos helyzetű és 7,6 %-a SNI a tanulók 51,4 százaléka vesz részt valamilyen tanulást segítő oktatási formában. - napközbeni ellátások! A pedagógusok 9 százaléka, nem a tantárgy oktatásához előírt képesítéssel látja el feladatát. Az iskolák megközelítőleg egy negyedében teljes a szakos ellátottság. A részmunkaidős foglalkoztatással nem tudják javítani a szakos ellátottságot, és nem működik kistérségi helyettesítési rendszer. jelentősen csökkent az 1. képességszint alatt álló diákok aránya.

Közoktatás a szakiskolai képzésben részt vevőknél, átlag 11 százalékkal gyengébbek a kompetenciaeredmények, és 9 - szeres az 1. képességszintet el nem érő diákok aránya, a szakközépiskolai tanulókhoz képest. Pedagógiai szakszolgákat: a korai fejlesztés, gondozás; a fejlesztő felkészítés, a pályaválasztási tanácsadás általában nem érhető el a kistérségben.

Közoktatás Feladatok a férőhely-kapacitás racionalizálása, csoportlétszámok optimalizálása intézményesített oktatásirányítás, tanügy-igazgatás kistérségi oktatási minőségpolitika, mérő-, értékelő-, fejlesztő rendszer, pedagógiai tervezés az új jogszabályokhoz való alkalmazkodás spontán szegregáció mérséklése, megállítása óvoda-iskola átmenet támogatása erőforrás-növelés: pedagógiai segítők Szakmai hálózatok

Mi a közös? Nem félni, csinálni, előre menekülni Együttműködés a tervezéstől a megvalósításig Helyzetelemzés, tervezés, mérés, értékelés, visszacsatolás Ösztönzés Fokozatosság

Hogyan tovább? Munkaanyagként használandó! Tematizálás: a dokumentumokat szakterületre és településekre bontani Megvitatás, kiegészítés, pontosítás, javaslatok megfogalmazása más szakterületeknek: szakmai műhelyek, szakmaközi műhelyek, települési önkormányzat, gyerekbizottság, TKT Többszintű cselekvési tervek kidolgozása az első évre: tovább bontani a feladatokat, felelős, határidő Az előrehaladás folyamatos nyomon követése Helyi lakossággal megismertetni, megvitatni, kiegészíteni (módszereket ajánlottunk)

Szakembereknek  ‎" minden találkozás friss, izgalmas megismerni a másikat előítéletek, kategóriák nélkül, megtanulni hogyan látja ő a világot, hogyan értelmezi az élményeit. A legfontosabb kérdés számomra mindig az, hogy milyen körülmények között kellene lennem, miben kellene hinnem, ha pontosan úgy élnék, mint a páciensem. Oda kell találnom, ahol ő van. Az ő nyelvét kell megtanulnom, hogy ne legyen egyedül.„ Feldmár András