1 Változó jogszabályok Dr. Becske Loránd 2010. 04. 01.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az új épületenergetikai szabályozás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Várpalota elkerülő építése
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Méltányossági elvek a közoktatásban
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Darupályák tervezésének alapjai
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A Szolvencia II. csoport vonatkozásai
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Európai Adatvédelmi Biztos Adatvédelmi nap Kamerás megfigyelés Magyarországon, 2010 január 28, Budapest Az Európai Adatvédelmi Biztos kamerás megfigyelésre.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
A jövedéki szabályozás modernizálása
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

1 Változó jogszabályok Dr. Becske Loránd

a „jogszabálytervezetek éve” •Nagyon sok jogszabály - tervezet, •Sok változás… •De nem elég. •Intenzív jogalkotási munka – később várható eredményekkel

3 Az új, Repülésről szóló törvényről

4 A törvény megváltoztatásának okai •a légiközlekedésben csökkent az állami részvétel, •a légiközlekedési piacnak a törvény alapján megindult liberalizációja kiteljesedett, •a légiközlekedés társadalmi-gazdasági rendszere átalakult, •a közlekedésbiztonság szervezeti rendszere megváltozott, •Magyarországnak az Európai Unióhoz és a NATO-hoz való csatlakozása

5 A szabályozás kialakításakor érvényesítendő általános szempontok Biztosítani kell: •a nemzetközi és európai uniós légiközlekedési szabályozás végrehajtását, •a szabályozás kerettörvény jellegét, •a hatósági folyamatos felügyeleti rendszer erősítését, az engedélyezési folyamatok egyszerűsítését és az adminisztratív terhek csökkentését, •a polgári repülés és a honvédelmi repülés összhangját, ez utóbbi elkülönült, önálló szabályozásának megjelenítésével, •új törvény hatályának egyértelműségét, a nemzetközi előírásokkal való összhangját,

6 •nemzetközi előírásokkal nem harmonizáló fogalmak pontosítását, kiegészítését, •a végrehajtási jogszabályok megfelelő szintjét és az azokra vonatkozó egységes, jól értelmezhető felhatalmazásokat, •a Ket. által lehetővé tett eltéréseket és kivételeket

7 A jogszabály megalkotásának jelenlegi állapota A jelenleg hatályos Lt felülvizsgálata megtörtént; Ennek alapján az új törvény koncepciója elkészült; Az az érintett szervezetek részére megküldésre került; Az azzal kapcsolatos vélemények beérkeztek. (jellemző volt a segítő szándék)

8 A zajgátló védőövezetekről szóló jogszabályok módosításáról

9 A jelenleg hatályos jogszabályokról •Nagyon jó törekvés, •Felemás megvalósítás. Mert: •Hosszú, és összetett eljárás, •Költséges eljárás, •Mindenképpen elégedetlenséget szül, •A repülőterek létesítésének „törvényes gátja” •Rendkívül szigorú szabályozás.

10 Az új szabályozás alapvető kérdései •A számításokat 5 évente kellene felülvizsgálni (tervezhetőbb, a lakosság érdekeit jobban védi – jelenleg 10 év) •Ahol ki kell jelölni, ott minimálisan „A” „B” és „C” jelű övezet szükséges •Nem kell kijelölni azokon a repülőtereken, ahol a legforgalmasabb 6 hónap műveletszáma nem haladja meg a –at. (Zajvédelmi program készítése elég – a repülőtér érdekeit védi) •Egyszerűbb eljárás •Jelenleg vitás kérdések (pl.: ki az ügyfél) tisztázása

11 A szabályozás jelenlegi állása Az NKH és a KHEM a megjeleníteni szükséges szövegben megegyezett, A jogalkotás folyamatába az érintett szervezetek be lettek vonva, Azonban a tervezet még nem került a Kormány elé.

12 Repülőterekkel kapcsolatos szabályozás

13 A szabályozás indoka •2008 évi ICAO audit: A repülőtérfelügyeleti területen 18 hiba, ebből 17 jogszabályi hiányosságra vezethető vissza. •A meglévő szabályozás rendkívül csekély, gyakorlatilag nincs, •A hatályos jogszabályok túlhaladottak,ellentmondásosak, azonos fogalmakat használnak eltérő tartalommal, •Fő gát: az Lt és a repülőterek létesítéséről fejlesztéséről, megszűntetéséről szóló Korm. rendelet.

14 103/1999 (VII. 06.) Korm. rendelet •Alapvető fogalmakat nem definiál, (Pl.: Mi minősül fejlesztésnek) •Feleslegesen bonyolult, és hosszadalmas eljárás, •Nem tesz különbséget az egyes repülőterek között, •A fejlesztésre a létesítési szabályokat rendeli alkalmazni.

15 Az új szabályozás sarokpontjai •Új repülőtér-rendszer, •Ehhez igazodó felszerelési követelmények és engedélyezési szabályok, •Az EU és az ICAO elvárásainak megfelelő szabályozás •Egyszerűbb, átláthatóbb eljárás, A tervezet nem került a Kormány elé

16 A földi kiszolgálásról

17 7/2002 (I.28.) KöViM rendelet •Ellentmondásos (saját magával is) •Nem felel meg az alapját képező irányelv elvárásainak, •A jogalkalmazást nehézkessé teszi

18 A módosítás sarokpontjai •Részletesebb követelményrendszer, •Tevékenységlista újragondolása •A repülőterek közötti különbséges figyelembe vétele, •Könnyebb, átláthatóbb eljárás •A tervezet a KHEM – ben van.

19 Az EASA hatáskörének kiterjesztéséről

20 Az EASA „története”  A 1592/2002/EK rendelet hozta létre, kezdetben kizárólag repülésműszaki kérdések felügyeletére;  A 216/2008/EK rendelet kiterjesztette a hatáskörét a szakszolgálati engedélyek, az egészségügyi alkalmasság és a az üzemben tartás felügyeletére is;  A 1108/2009/EK rendelet kiterjeszti a hatáskörét a légiforgalmi irányításra, valamint a repülőterek egy részére is.  Nincs vége!

21 Az EASA működése Az adott szervezeteket a hatóságok (NKH LI) a hatóságokat az EASA felügyeli

/2009/EK rendelet „Keretrendelet” Alapelveket, alapvető követelményeket fogalmaz meg, alapvető definíciókat fektet le. A végrehajtási rendeletek megalkotására a Bizottságot hatalmazza fel. Ezek a repülőteres területen ICAO annex 14 alapúak lesznek. A jogalkotási időtervet az EASA készíti, várhatóan 2010 tavaszára lesz készen. A tervezet nyilvános vitára bocsátása 2011 nyár/ősz. Az „elfogadási eljárás” 2012 év elejére várható. A repülőterek tekintetében 2013 december 31 –ig kell bevezetni.

23 Előnyei •Egységes elveket határoz meg, •Több, Magyarországon egyenlőre nyitott kérdést rendezéséhez ad keretet, •Szabályozási támpontokat ad.

24 A légiforgalmi szolgálatok/ szolgáltatások tekintetében A rendelet hatálya kiterjed: •A légiforgalmi szolgáltatásokra •A léginavigációs szolgálatokra •Ezek rendszereire •A rendszerek tervezésére, gyártására, karbantartására, •Az ezekben résztvevő személyzetekre, személyekre. •2012 december 31.

25 Repülőterek / A rendelet hatálya A rendelet hatálya kiterjed a tagállamok területén található olyan nyilvános repülőterekre, amelyek a kereskedelmi célú légi szállítást szolgálják, és ahol műszer szerinti megközelítési és indulási eljárásokat alkalmaznak, valamint a)Legalább 800 méter hosszú, burkolattal ellátott futópályával rendelkeznek; vagy b)Kizárólag helikopterforgalmat szolgálják.

26 De! 1, A tagállamok dönthetnek úgy, hogy mentesítik a rendelet előírásai alól azokat a repülőtereket, amelyek •Éves utasforgalma legfeljebb fő, és •Évente legfeljebb 850 teherszállítási műveletet végeznek. 2, A tagállamoknak arányos intézkedéseket kell tenniük a biztonság szintjének növelésére a többi repülőtéren is, 3, A rendelet felhatalmazza a Bizottságot arra, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy hogyan lehetne a rendelet hatályát kiterjeszteni a többi repülőtérre is.

27 Mely tevékenységekre kell alkalmazni? A repülőterek •Tervezésére •Karbantartására •Üzemeltetésére •A repülőterek felszerelésének tervezésére, gyártására, karbantartására, •A fenti pontokban résztvevő személyek és szervezetek engedélyezésére, valamint •A repülőterek környezetének védelmére •(nem csak a zajra!)

28 „Szándék” •A rendelet hatálya azokra is kiterjed, akik repülőtere szándékoznak üzemben tartani, továbbá •Azon repülőtéri felszerelésekre is, amelyeket légijárművek üzemben tartására szándékoznak használni.

29 Hány engedély kell? Fő szabály: A repülőtéri infrastruktúrát, és az üzemeltetést egy engedélyben kell engedélyezni, de a tagállamok saját döntésük alapján ettől eltérhetnek. Ebben az esetben az engedélyeket ugyanannak a hatóságnak kell kiadnia.

30 Egy üzemben tartó – több repülőtér Egyedi engedély alapján, kérelemre engedélyezhető egy engedélyben, feltéve, hogy a feladatok megfelelő módon központosítva lettek.

31 Mikor adható ki az engedély? •Ha a kérelmező bizonyította, hogy megfelel az engedélyezési feltételeknek, és •A repülőtér nem rendelkezik olyan jellemzővel, vagy tulajdonsággal, amely az üzemeltetést veszélyessé teszi. Az engedély akkor adható ki, akkor hosszabbítható meg, vagy terjeszthető ki, ha az megfelel a rendelet Va, és Vb mellékleteiben foglaltaknak.

32 A tagállamok kötelezettségei •Jogalkotás •A meglévő (megalkotásra kerülő) Közösségi szabályok betartása, betartatása.

33 Az üzemben tartó kötelezettségei: (főként) •Bármikor igazolnia kell tudni, hogy képes a jogosultsággal járó kötelezettségeknek megfelelni, •Rendelkezik a szükséges eszközökkel, engedélyekkel. Új elem: Köteles nyomon követni azokat a tevékenységeket, amelyek elfogadhatatlan biztonsági kockázatot jelentenek a repülőtér környéki légi közlekedésre nézve, és adott esetben hatáskörükön belül eljárva kötelesek a kockázatot mérséklő intézkedések meghozatalára.

34 A repülőterekre vonatkozó alapvető követelmények •Megfogalmazza a repülőterekre vonatkozó alapvető követelményeket –Fizikai jellemzők, infrastruktúra, felszerelés, –Akadálymentesség –Segédeszközök (elhelyezésük is) –Repülőtéri adatok –Üzemeltetési és igazgatási feladatok (Repülésbiztonsági program) –Repülőtér és környezete (akadályok)

35 Köszönöm a figyelmet!

– 88 – 46