Marcali; Szalay Miklós pszichológus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
Miért jó, ha többet tudunk róluk…
10. Erőszak a családban, válás
A TESTÜLETI VEZETŐK ÉS TESTÜLETI TAGOK PROAKTIVITÁSÁNAK FEJLESZTÉSE (A FLOW ELMÉLET GYAKORLATI ALKALMAZÁSA A TESTÜLETI MUNKÁBAN) FLOW AKTIVITÁS EURÓPAI.
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Vannak pillanatok az életben, amikor a másik jelenlétét olyan nagyon hiányoljuk, hogy állandóan magunk mellet szeretnénk tudni.
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
( Képváltás kattintásra )
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Küldd el ezt a szívet mindazoknak, akiket nem szeretnél elveszíteni 2009-ben, nekem is, amennyiben nem akarsz elveszíteni. Sorolj fel 12-t közülük! Lássuk.
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Könnyek....
Szociális tanulás formái
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
A gondozás,nevelés egysége
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Korai anya – gyerek kapcsolat
CSALÁD.
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
Második előadás.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Az érzelmek fejlődése.
KÍNAI KÉPEK ÉS KÖZMONDÁSOK
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Spurgeon gondolatai.
ÁRVÁK A szülőktől kapott „uticsomag” tartalma: A biztonság érzése
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Baba Etológia.
SZÍVEKET GYÜJTÖK !! Mácz István:.
ASZERETET EREJE EREJE Ha valaki elolvasná a világon fellelhető összes írást a szeretetről, valószínűleg nem tudná kiszűrni, hogy melyik igaz és melyik.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Elfogadás a családban.
Az iskoláskor küszöbén
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Sorolj fel 12-t, nem könnyű.
Az Élet Igéje szeptember.
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Speciális gyermekvédelem
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Legjobb Barát Hozzáállás
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Összeállította: Szabó Ilona
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
A láthatatlant megadni
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Marcali; 2014. 03. 04. Szalay Miklós pszichológus Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Korai anya-gyerek kapcsolat és a család szerepe Marcali; 2014. 03. 04. Szalay Miklós pszichológus

A korai anya-gyerek kapcsolat fontossága kritikus Egy újszülött számára a környezete legfontosabb tényezője az anyja. Szenzitív periódus Idegrendszer fejlődése Magatartás kialakulása Érzelmi stabilitás (imprinting) (emocionalitás)

Az anya-gyermek kapcsolat korai szakaszában a fizikai kapcsolat a meghatározó, melyben elsődleges az érintés.

A gyermek az érintés és anyai közelség érdekében erőfeszítéseket is képes tenni, mely az alábbi fázisokban történik: 1.      Felélénkülési reakció – úgy harcolja ki az érintést (a rendelkezésére álló mozgási és hangadási repertoárja segítségével), hogy viselkedésével kiváltja az anya figyelmét és érdeklődését. 2.      Megkülönböztető közeledés – az ötödik, hatodik hónap táján jelenik meg, lényege, hogy a gyermek különbséget tud tenni az anya és az idegenek között. 3.      Helyzetváltoztatás – a gyermek úgy kerül fizikai kapcsolatba, hogy odamegy (kúszik, mászik) a felnőtthöz

A korai anya-gyermek kapcsolat során a gyermek megtanulja, hogyan kell jelet adni és válaszolni ahhoz, hogy a szülőtől is választ kapjon. Ez a kommunikációs séma lesz az alapja a későbbi információcserének és tanulási folyamatnak.

Kötődés, mint fejlett szabályozórendszer A 7-8 hónapos gyermeket két, egymásnak ellentmondó vágy vezérli.: Egyrészt fel akarja fedezni a világot, másrészt keresi a felnőtt közelségét, mely számára a biztonságot jelenti. A kötődési rendszer többek között e két vágy közötti egyensúlyt teremti meg.

A kötődési rendszerben az anya is részt vesz.: A gyermek távolodása, elbizonytalanodása, sírása esetén az anya közelít gyermekéhez, felveszi és megnyugtatja őt. (normál esetben) A kötődés tehát egy komplex viselkedési rendszer melyben mind az anyának, mind a gyermeknek aktív, kezdeményező szerepe van.

későbbi kapcsolatainak alapjául szolgáló modell kialakulása Kulcsmotívum: Kötődés Biztonság élményének korai megtapasztalása későbbi kapcsolatainak alapjául szolgáló modell kialakulása

Kötődéselmélet (John Bowlby) Velünk születik a késztetés a kötődésre. - Az újszülött viselkedési repertoárja (sírás, mosoly, kapálózás) mind olyan viselkedések, melyek (optimális esetben) biztosítják a közelséget és elősegítik a kontaktust az anyával. Hangsúlyozta az anya válaszkészségének fontosságát, mivel a gyermek kontaktuskereső viselkedése csak a párbeszéd egyik oldala, és csak megfelelő válasz esetén alakulhat ki a biztonságos kötődés.

Kötődési Mintázatok (M. Ainsworth) Biztonságos kötődés Elkerülő kötődés Ambivalens kötődés Dezorganizált kötődés

Biztonságos kötődés Anyja jelenlétében bátran manipulál. Anyja jelenléte nélkül nyugtalanság, szorongás jeleit mutatja; idegen személy, ill. újszerű tárgy, játék sem tudja megnyugtatni. Anyja újbóli megjelenésekor azonnal kapcsolatba lép vele, megnyugszik.

Elkerülő kötődés Az anya jelenlétében a gyerek ugyanolyan nyugodtan manipulál, mint amikor nincs jelen. (Szinte észre sem veszi, hogy elment, ill. egy idegen személy ugyanolyan biztonsággal képes megnyugtatni) Ezeknél a gyermekeknél a nem megfelelő anyai válaszkészség az, ami arra készteti a gyermeket, hogy elkendőzze érzelmeit, vagyis a gyermek stratégiája: ha nem reagálnak, nem érdemes kommunikálni. Az ilyen anyák sokszor nyíltan elutasítóak, és nem szeretik a testi kontaktust.

Ambivalens kötődés A gyermek nem tud anyja jelenlétében nyugodtan manipulálni. Keresi, de egyben el is utasítja anyját. Fokozott feszültség jellemzi. Ha az anya elmegy sír, nyugtalansága felfokozódik, ám anyja visszajövetele sem nyugtatja meg igazán. Az ilyen anyákat a hétköznapokban többnyire kiszámíthatatlan viselkedés jellemzi, nem a gyermek jelzéseinek, hanem önmaguk belső állapotának függvényében reagálnak, így alakul ki az ambivalens kötődés.

Dezorganizált kötődés Ezek a gyermekek sokszor menekülnek az anya elől, vagy teljesen váratlan helyzetekben lemerevednek, autoagresszív cselekedetet hajtanak végre (pl. fejüket a falba verik). Viselkedésük kaotikus, diffúz. Ezeknek a gyermekeknek az anya egyszerre a félelem és a megnyugvás forrása, és ez az ellentmondás vezet a kötődési rendszer széteséséhez. A dezorganizáltan kötődő gyermekek történetében gyakori a súlyos érzelmi elhanyagolás és a szülői bántalmazás.

Pótanya szindróma

Társ?!

Társ.

„Ne csak szeresd a gyermeket, hanem a gyermek maga is érezze, hogy szeretve van!” /Don Bosco/ „Nincs más, mi oly fontossággal bírna, mint az atyai oltalom.” /Sigmund Freud/ „A döntés meghozatala, hogy anyává válj, semmihez nem mérhető: Örök időre vállalod, hogy szíved szüntelenül a testeden kívül őrködjön valaki felett” /Elizabeth Stone/

Fontos a családi béke, a harmónia. DE ezt csak szülő, s gyerek együtt tudja megteremteni Mindenki hozzájárul valamilyen mértékben a kialakult helyzethez.

Helyes nevelési attitűd Meleg - irányító nev. + következetesség Feltétlen szeretet ; Irányít, korlátoz, ha kell büntet. Következetes önmagával szemben, de korrelatív a másik szülővel, ill. annak nevelési attitűdjével

A Család… „A család olyan szó, amelynek a jelentésében benne van a biztonság, a sziklaszilárd alap, az a hely, ahová hazamehetünk, amelyben felnőhetünk..., amelyből kirepülhetünk, de mégis emlékszünk rá és belekapaszkodhatunk..., mert amit ott hallottunk, örökre megmarad a fülünkben és a szívünkben..., az emlékek színes szoborként egy életre belénk vésődnek, apró, csillogó színű szilánkokból, amelyek némelyike ugyan haloványabb, sőt néha egészen elhalványul, olyannyira, hogy már-már elfelejtjük..., ám teljesen sohasem merülnek feledésbe. Ez az a hely, ahol elkezdődik az életünk, és ott szeretnénk, ha véget érne.”

A felelősség a mi kezünkben van!!!